• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla levert minder auto’s door tekort aan onderdelen

Auteur: CasperH, gepost 5 april 2016 om 07:49 – 45 Reacties

Tesla: straks meer laadpalen dan auto


Tesla, het bedrijf dat vorige week honderdduizenden pre-orders in ontvangst nam voor de Model 3. Datzelfde Tesla haalde in het eerste kwartaal haar geplande afzet van 16.000 auto’s niet, omdat ze niet genoeg onderdelen hadden.

Ze wilden 16.000 auto’s leveren, op weg naar hun doelstelling van 80.000 á 90.000 auto’s voor heel 2016. Maar doordat er een tekort aan onderdelen was, werden er in het eerste kwartaal van dit jaar niet meer dan 14.820 auto’s opgeleverd. Toch komt de doelstelling niet in gevaar, meldt Tesla.

Dat kan zijn, maar het is op z’n minst opmerkelijk te noemen dat Tesla in de afgelopen dagen ruim een kwart miljoen pre-orders schreef. Elke aanbetaling was goed voor 1000 euro aanbetaling, maar datzelfde bedrijf wil eind 2017 de Model 3 gaan leveren in een uiteindelijke oplage van 500.000 stuks per jaar, terwijl men in het huidige productietempo dus niet eens aan 60.000 stuks per jaar komt.

We zijn erg benieuwd naar welke onderdelen ze tekort kwamen voor hun Model S en/of Model X. De grootste bedreiging voor de doelstellingen van Tesla is waarschijnlijk een tekort aan batterijen. Zoals Elon Musk zelf al zei bij de introductie van de Model 3: de volledige wereldproductie van lithium zou nodig zijn voor alleen de levering van het geplande aantal Model 3’s.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, Elon Musk, Tesla

Vorig bericht: « Maken of kraken? Volvo V90 als Cross Country
Volgend bericht: Toyota / Lexus dealer Zwolle heeft geen auto’s meer »

Lees Interacties

Reacties

  1. joostvd zegt

    5 april 2016 om 07:50

    Kan ook levering problemen zijn?

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      5 april 2016 om 20:30

      @joostvd: kan zeker. Ik heb het meegemaakt met een VW Bora in 1999. Kwam 4 maanden omdat een toeleverancier niet genoeg kon leveren.

      Je hebt letterlijk 1 lullig onderdeel nodig waarvan je te weinig geleverd krijgt (en geen alternatief hebt) en je bent als fabrikant de sjors. Dan kan je een auto gewoon domweg niet afbouwen. That’s the way it works.

      Login om te reageren
  2. v60germany zegt

    5 april 2016 om 07:56

    Groei > crisis > groei > crisis, enz.
    Wel het meest normale en logische patroon, bij een goedlopende firma.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      5 april 2016 om 08:44

      @v60germany: er zit nog wel heel veel tussen groei en crisis! Het is niet uitzonderlijk dat productie wat verlaat is, omdat een leverancier niet op tijd levert. Maar leuk is anders.

      Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      5 april 2016 om 09:51

      @v60germany: Herkenbaar idd!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 april 2016 om 09:52

      @v60germany: dat heeft zelfs een naam: varkenscyclus.

      Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    5 april 2016 om 07:59

    Lean manufacturing en just in time part delivery zijn de tover woorden in de auto industrie de laatste jaren. Dat is heel efficiënt en bespaart een hoop maar datbetekent wel dat je toeleveranciers mee moeten werken. Het gebeurt wel vaker dat de productie dan even stil valt maar auto makers meestal niet zo open in tegenstelling tot Tesla. Wel knullig uiteraard en reken er maar op dat als de toeleverancier getekend had voor de aantallen een boete kan verwachten van Tesla.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      5 april 2016 om 08:06

      @sketcher: overigens kan ik me vergissen maar de model 3 heeft niet de hele voorraad lithium nodig maar de hele voorraad lithium auto batterijen. Vandaar dat ze een grote fabriek bouwen waar ze de batterijen gaan maken.

      Net als olie is lithium een grondstof die op een gegeven moment op is met dat verschil dat je het kunt herbruiken. Het grootste gevaar om de orders niet te kunnen vervullen is dat de prijs van lithium omhoog schiet. Al hebben ze wellicht al opties gekocht voor een bepaalde prijs.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        5 april 2016 om 15:31

        @sketcher: De wereldproductie van lithium, in 2015 32.500 ton, is goed voor ongeveer 2 miljoen accupakketten van 80 kWh (bij 0,2 kg benodigde lithium per kWh). Een half miljoen Tesla accu’s is denk ik ongeveer de gehele huidige Li-ion batterijmarkt, niet alleen voor EV’s.
        Met een rendabel winbare wereldvoorraad van 14 miljoen ton lithium kunnen we nog wel ff vooruit, de productie gaat ook zodanig omhoog dat de prijs van lithiumcarbonaat vorig jaar met 5% gedaald is, en de prijs van Li-ion batterijen voor EV’s het afgelopen jaar zelfs met 25%.

        Login om te reageren
        • Design_Driven zegt

          5 april 2016 om 17:00

          @stephanotis: kijk, dat is goede informatie.

          Login om te reageren
        • ghost zegt

          5 april 2016 om 19:29

          @stephanotis: dat wordt dus een serieus probleem als dat hipster plannetje van de PvdA doorgaat in 2025…LOL!

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 april 2016 om 17:06

      @sketcher: Haha, de laatste jaren…

      Ik denk dat de laatste autofabrikant die ‘lean’ ontdekte Lada was. Al de rest was er al jaren mee bezig…

      Login om te reageren
  4. kruimel zegt

    5 april 2016 om 08:02

    “Onderdeel” van de hype

    Login om te reageren
  5. TimoBac zegt

    5 april 2016 om 08:03

    Zoals gemeld zal dit inderdaad de grootste bedreiging zijn voor Tesla. Al die Model 3’s moeten gebouwd worden, zonder ervaring met massa productie.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      6 april 2016 om 19:15

      @TimoBac: ze zitten niet zonder ervaring. Voorbeeld: een van de mensen die de huidige fabriek heeft helpen bouwen is een ex hot-shot van Toyota op dit gebied. So don’t worry.

      Login om te reageren
  6. kruimel zegt

    5 april 2016 om 08:04

    Tesla communiceert…old skool bedrijven zoals al haar concurrenten niet

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      5 april 2016 om 08:48

      @kruimel: ga toch weg, elk bedrijf meldt het als er serieuze afwijkingen zijn van de productieaantallen (en dus omzetverwachting). BMW bijvoorbeeld (niet eens de grootste) bouwt die 1180 auto’s binnen enkele uren, bij Tesla betekent het gelijk een output daling van 7%. Datzelfde percentage bij BMW zou uitkomen op ca. 37000(!) auto’s minder per kwartaal.

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      5 april 2016 om 09:23

      @kruimel: als bedrijven niet communiceren zijn ze miljoenen of zelfs miljarden kwijt aan claims van investeerders. Beursgenoteerde bedrijven zijn juist zo open mogelijk.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 april 2016 om 19:32

      @kruimel: hahahhahahaha!

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    5 april 2016 om 08:06

    Tja, dat is inderdaad wel een dingetje. Ik weet niet of ze ook gewoon een eigen accu fabriek hebben?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 april 2016 om 19:33

      @dutchdriftking: in aanbouw.

      Login om te reageren
  8. denniss00 zegt

    5 april 2016 om 08:07

    JetCars here we come!

    Login om te reageren
    • dooddoorschuld zegt

      5 april 2016 om 09:48

      @denniss00: goeie grap zeg, lekker relevant ook

      Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    5 april 2016 om 08:16

    Gaaf ..
    Die Musk heeft zich de Henry Ford methode 1 op 1 eigen gemaakt ..
    En werkelijk niemand heeft het door ..

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      5 april 2016 om 08:21

      @lincoln: kan je dat eens uitleggen?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        5 april 2016 om 08:35

        @JanJansen:

        1931 .. Auto’s verkopen op geruchten sneak previews en daarom heen een schaatste suggereren ..

        Maar dan zonder internet ..

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          5 april 2016 om 08:41

          @lincoln: weet ik niet. Hij heeft in ieder geval wel wat Old school auto fabrikanten de pas af gesneden. Die zouden Henry Ford toch ook moeten kennen?

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            5 april 2016 om 08:55

            @pomoek:

            Nope .. De marketeers bij Peugeot of Hyundai enz kunnen niet anders dan good looking 20ers inzetten om hun meuk aan bejaarden te slijten ..

            Login om te reageren
  10. martijn11 zegt

    5 april 2016 om 08:38

    Dat hadden ze vast niet verwacht zoveel preorders

    Login om te reageren
  11. stfu zegt

    5 april 2016 om 08:39

    Ze produceren al meer dan vorig jaar per kwartaal, dus dat is positief (maar dat wordt niet vermeld). Alle respect voor een merk dat uit jet niets is gekomen en nu al een enorm belangrijke speler en game changer is. Zelfs Autopilot werkt al beter dan dat van BMW, Volvo, Infiniti en Mercedes (google maar). Ik denk dat voornamelijk de Model X voor problemen heeft gezorgd, niet de S. Hopelijk heeft mr Musk genoeg centen om snel zijn Gigafabriek af te bouwen.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 april 2016 om 19:35

      @stfu: als Duitsland aan Mercedes BMW en Volkswagen ook miljarden subsidie hadden gegeven, hadden we nu geen tesla’s in Europa. Ben het dan ook niet geheel eens met je stelling. Die meneer Elon Musk had wellicht al geld maar zonder de steun van de overheid was het never nooit gelukt.

      Login om te reageren
  12. hanse1one zegt

    5 april 2016 om 08:49

    Geen slecht nieuws aub…
    Mijn aandelen in Tesla waren nu goed aan het stijgen… :)

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    5 april 2016 om 08:58

    Dat komt wel goed denk ik, Musk regelt wel wat met de leveranciers..

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    5 april 2016 om 09:55

    Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ze een enorm tekort aan turbo’s hebben daar bij Tesla.

    Login om te reageren
  15. nick007 zegt

    5 april 2016 om 10:38

    Aan de ene kant zou je niet aan de beweringen van Musk mogen twijfelen (zou wel bijzonder ‘sterk’ zijn), aan de andere kant… Stelt niemand zich vragen bij dat kwart miljoen pre-orders…?

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      5 april 2016 om 10:59

      @nick007: Nou nee: https://www.youtube.com/watch?v=kVTMHRiKp48

      Login om te reageren
      • nick007 zegt

        5 april 2016 om 11:02

        @stfu: Wie heeft die ingehuurd? :s ;-)

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      5 april 2016 om 11:03

      @nick007: Het betekent niks meer dan dat er 250.000 man een rooitje heeft neergeteld voor de intentie zo’n ding af te nemen. Mochten ze echt leverproblemen krijgen en de levertijd loopt op tot een maand of 18 (1st gen Kia Sorento syndroom) wil ik nog wel eens zien hoeveel er daadwerkelijk van overblijft. Knap hoor, zoveel orders op een product wat nog nauwelijks bestaat. Maar ze hebben er nog geen 250k verkocht hoor.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        5 april 2016 om 14:25

        @E34M5Touring: Op Dumpert was dit een top comment geweest. Lever problemen door lithium, productieprocessen of anderzijds: als eind 2017 GM of VW een soortgelijk iets verkoop klaar heeft dan koopt men gewoon geen Tesla maar de concurrent.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          5 april 2016 om 16:19

          @phaeton: Ik weet niet of dat eerste positief of negatief is :) Ben niet zo bekend met Dumpert. Ik zei bij het intro artikel al, ik denk dat ze goed hun best moeten doen om dat ding zo lang ‘fris’ te houden. Want zoals je terecht stelt zit de concurrentie ook niet stil. En dan is een lange levertijd dodelijk.

          Login om te reageren
        • stfu zegt

          5 april 2016 om 17:06

          @phaeton: waarom bij de concurrent kopen als Tesla de enige is die EV’s WIL bouwen en ook verstand van heeft?

          Login om te reageren
          • scaglietti612 zegt

            5 april 2016 om 20:09

            @stfu: Wel Nissan wil in de toekomst ook alleen maar ev’s bouwen en ze beginnen daar ook wel verstand van te krijgen. De Leaf wordt als één van de beste ev’s gezien en ik geloof ook één van de best verkochte. Als je de concept wagens moet geloven, dan zal Tesla het nog moeilijk krijgen. Trouwens ik vind de kwaliteit van een Tesla nogal minder in vergelijking met wat zo’n ding moet kosten. Fijn interieur dat wel, maar gewoon niet erg mooi afgewerkt en de zetels zitten ook niet zo fijn. Afgelopen week eens in een Leaf gezeten, toch beter vind ik toch.

            Nu de andere merken zitten nu ook niet stil en halen hard hun achterstand in. Ze hebben bv. veel meer budget te spenderen en ze maken geen verlies op hun auto’s. Ze kunnen wat meer veroorloven dan Tesla. Als ze geen winst kunnen maken op hun Model 3 dan is het volgens veel beleggers-sites over en uit voor Tesla.

            Plus het feit dat het design van de Tesla’s per model er gewoon op achteruit aan het gaan is. Model S= mooi langs alle kanten, Model X= mooi, maar die achterkant, Model 3= gatver, wat hebben ze daar mee uitgestoken. Precies zo’n plastieken cover die je koopt om je rc-wagentje een nieuwe look te geven. :) Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar naast de vele voorstanders van Tesla, zijn er ook enorm veel tegenstanders van het merk. Daarom zullen er velen naar de andere merken gaan. Ook wachten er veel mensen nog altijd niet op een ev.

            Login om te reageren
  16. pramm zegt

    5 april 2016 om 11:23

    In 2012 produceerde Tesla 5k auto’s, in 2013 16k, in 2014 33k, in 2015 50k, doelstelling voor dit jaar 80 a 90k, doelstelling 2017 150k. In de tussentijd de lijn voor de model 3 klaar maken en de giga Factory voor de batterijen.
    Enorm knap dat een producent van 5.000 auto’s per jaar, 3 jaar later al op 50k zit en door blijft groeien. Ik kan me voorstellen dat dat zo nu en dan groeipijnen geeft. Maar zo lang de jaarlijkse targets gehaald worden niet echt iets om je zorgen te maken.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      5 april 2016 om 17:16

      @pramm: True. Heel indrukwekkend. Alle criticasters die menen te moeten klagen over leverbetrouwbaarheid en uitstel van modellen, dat ze zelf eens zo’n fabriek uit de grond proberen te stampen…

      Login om te reageren
  17. fit4fun zegt

    5 april 2016 om 12:41

    Vertraging kwam volledig op conto van Model X:

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-04/tesla-delivers-14-820-vehicles-in-first-quarter-misses-forecast

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North