• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota, maak dat model onder de GT86!

Auteur: ricardo, gepost 15 mei 2015 om 20:04 – 52 Reacties

Toyota, maak dat model onder de GT86!


Of moet de MX-5 soms de complete markt voor kleine funauto’s blijven domineren?

Het gonst al enige tijd van de geruchten over een model onder de prettig sturende GT86. Het Japanse bedrijf heeft de komst daarvan bevestigd noch ontkend, maar er zijn nu aanwijzingen dat er wel zoiets staat te gebeuren. En dat is fijn, want Toyota werkt – in samenwerking met BMW – ook al aan een model bóven de GT86. Een next-gen Supra, inderdaad.

Terug naar de kleine sportcoupé. Volgens het Australische Motoring hebben Toyota’s designers al een prototype gebouwd van de kleine 2+2 sportcoupé met achterwielaandrijving. Met onder de kap een 1.5-liter viercilinder. Of dit een boxer is zoals in de GT86 is niet bekend. Het vermogen zou rond de 130 pk uitkomen, op een wagengewicht van 980 kg.

Volgens bronnen bij Toyota zou de mini-GT86 – intern aangeduid als 69DZ – qua uiterlijke kenmerken trekjes van de Toyota 800 uit de jaren zestig vertonen, gecombineerd met het voorkantje dat we op de GT86 cb concept zagen (hierboven afgebeeld). Een GT86 voor feromonentypjes. Tweemaal een auto met een rond design, dus denk qua ontwerp vooral niet te hoekig. Ook schijnt er een “ongebruikelijke bult” op de motorkap zitten, wat dat ook moge inhouden.

Tel daar bij op dat Akio Toyoda, CEO van Toyota en zelf groot liefhebber van de betere stuurmachines, in 2013 al aangaf achter het concept staan, en we hebben iets dat we kunnen bestempelen als plausibel. De verwachting is dat de kleine funcoupé begin 2018 op de markt komt. Zin in.

Ook interessant!

  • Sportieve Lexus Coupé
    Sportieve Lexus coupé op basis Toyota GR86 op komst
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, gt86, Toyota

Vorig bericht: « Gratis private lease-advies op maat: het kan!
Volgend bericht: De BMW M6 met Competition Package heeft voortaan 600 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. keeper1 zegt

    15 mei 2015 om 20:08

    Zou denk ik best een leuke concurrent kunnen zijn voor de mx5 inderdaad. Ben benieuwd of ze dit ook echt zal lukken

    Login om te reageren
    • doewap zegt

      16 mei 2015 om 09:04

      @keeper1: ik denk zelfs dat Toyota gewoon een dichte MX-5 gaat maken. Vermogen en wagengewicht kloppen al, en de samenwerking tussen die twee is nauwer dan ooit.

      Login om te reageren
  2. philipf zegt

    15 mei 2015 om 20:10

    Maak hem niet zoals bovenstaande foto. Dat ziet er niet uit!!

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      16 mei 2015 om 05:18

      @philipf: 980kg RWD 130pk? Zet zo maar voor de deur :-) en 2018 is nog ver, de looks kunnen nog grondig wijzigen. Wie weet wat komt er na deze LED-strip-trend.

      Lijkt me een RWD-opvolger voor de Toyota Paseo.

      Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    15 mei 2015 om 20:12

    Altijd leuk, als hij echt onder de 1000kg blijft, al mag het vermogen dan wel richting de 150pk.
    Dan heb je prima ingrediënten om een leuk sportwagentje te construeren.
    Ik ben benieuwd, ik hoor de laatste tijd veel van dit soort ontwikkelingen maar het resultaat blijft voorlopig karig.

    Zeg Honda, wanneer komt die S660 deze kant op?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 mei 2015 om 23:26

      @jrk68: Die S660 moet je niet willen. Leuk karretje, maar alleen voor die kleine Aziaten. In Nederland waar de meeste volwassenen toch wel groter zijn dan 1,65 gaat dat gewoon niet werken. Dan krijg hetzelfde als met de Daihatsu Copen, daar paste je als gemiddelde Nederlander ook amper in.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 mei 2015 om 19:40

        @Edge:
        Mag ik zelf bepalen wat ik wil, ik hoef geen grijze leaseslet van dubieuze kwaliteit….
        Dus als ik een S660 wil dan bepaal ik dat zelf, of heb jij er al in gereden dat je het zo goed denkt te weten?

        Login om te reageren
    • tombe zegt

      16 mei 2015 om 05:33

      @jrk68: de handbak niet vergeten! 150pk moet mss net te chippen vallen uit die atmosferische, maar een kleine compressor zou ons meer bevallen niet? :-)

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    15 mei 2015 om 20:13

    De GT86 is best een grappig ding voor Amerikaanse tieners .. De doelgroep voor een kleinere versie kan ik me niet indenken eerlijk gezegd ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 mei 2015 om 20:18

      @lincoln: Oudere Nederlanders?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        15 mei 2015 om 20:20

        @norge: En oudere ex Nederlanders…. ;)

        Login om te reageren
    • tombe zegt

      16 mei 2015 om 05:38

      @lincoln: als je nu echt niet kan leven met het design vd mini en toch leuk wil sturen?

      Login om te reageren
  5. alcantara zegt

    15 mei 2015 om 20:15

    Is de GT86 al niet klein genoeg dan?

    Login om te reageren
  6. mobieler zegt

    15 mei 2015 om 20:17

    Ik zeg; maken! Leuk voor het straatbeeld.

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    15 mei 2015 om 20:20

    Dat zijn waarden die me doen denken aan mijn eerste auto….Corrola GT sportscoupe uit 1980….Als tie net zo lekker gaat driften hou ik me aanbevolen…

    Login om te reageren
    • tombe zegt

      16 mei 2015 om 05:39

      @norge: Paseo opvolger?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 mei 2015 om 09:56

        @tombe: 1980?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          16 mei 2015 om 10:31

          Ik had er 1 in Zwart als eerste auto …..http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/497/1969/38740984002_original.jpg

          Login om te reageren
          • tombe zegt

            16 mei 2015 om 12:50

            @norge: sorry my bad, ik bedoelde dat deze me doet denken aan de Paseo. Ik moest het jammergenoeg met minder stellen als eerste wagen, en maar best ook. Als ik de jouwe zie hoor ik Marty zeggen “let’s see if you basterds can do 88!” :-)

            Zou een goede topic zijn edit. “M’n eerste biach” en met de html-code zodat ieder kan uploaden.

            Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    15 mei 2015 om 20:22

    Het wordt eerder weer eens tijd voor een echte MR2, uiteraard met een mid-engine en een targadak. Denk dat Toyota daar een hoop liefhebbers blij mee zou maken. Qua design zouden ze wat mij betreft een hoop stijlelementen van de 2e generatie over mogen nemen. Dat was pas echt een leuke coupé met zijn looks die een beetje aan Ferrari deden denken.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 20:29

      @moveyourmind:
      Ik kan een heel eind met je mee, echter de tweede generatie vind ik de minste, te groot en veel te zwaar.
      Dan waren de eerste en de derde generatie leuker om te rijden.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      16 mei 2015 om 23:34

      @moveyourmind: mooi ding was dat! Een witte graag.

      Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    15 mei 2015 om 20:28

    Maak die Celica/MR-2 opvolger! Dan word ik alleen maar meer Jappenfan! Deze concept ziet er iig goed uit!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 20:33

      @toyotafortuner:
      De Celica heeft al een opvolger, die het GT86.
      Al lijkt het qua naam dat het een verre nazaat van de Corolla /Levin is, qua maten, gewicht en vermogen is het gewoon een Celica waar ze de aandrijving weer op de juiste wielen hebben gezet.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        15 mei 2015 om 22:29

        @jrk68: Ja, eigenlijk heeft u gewoon gelijk. Wat de naam betreft, ik had het passender gevonden bij een echte Corolla Levin opvolger: laag gewicht van <1000 kilo en 100pk, plus. Zo'n beetje wat u eerder in uw eigen comment vertelde.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          15 mei 2015 om 23:39

          @toyotafortuner:
          Zeg maar jij hoor, die Corolla had destijds een 124pk 1.6 en woog zo uit mijn hoofd ong. 900kg. Dus eigenlijk zou je dit idee als een spirituele opvolger daarvan kunnen bestempelen.

          Zag laatst nog een foto voorbij komen van de cup auto van Fred Frankenhout.
          Ooit werd er in Nederland volop geraced met de fastback versie van die Corolla.

          Login om te reageren
  10. jobberns zegt

    15 mei 2015 om 20:29

    Hmm… 130 pk op nog geen 1000 kg komt best rap vooruit, maar waarom niet gewoon met de boxermotor uit de gt68? Dan heb je meteen een leuk sturende concurrent voor auto’s als de Clio RS, Mini cooper S/roadster cooper S, en zelfs de Peugeot RCZ, want met 200 pk is het natuurlijk pas écht lachen…

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 mei 2015 om 20:31

      @jobberns: Peekas zijn voor brommer rijdende pubers….Wegligging voor volwassenen..

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 mei 2015 om 20:35

        @norge:
        Mag ik deze reactie nomineren voor de one-liner van het jaar.

        This says it all….

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        15 mei 2015 om 20:44

        @norge: amen!

        Ik was bij de Nederlandse introductie van de S2 Elise. Wat was dat genieten. Lekker veel koppel onderin van de Rover K-Series motor, ragfijne besturing, handbak, achterwielaandrijving en een fabeltastische balans.

        Het vermogen: 118pk….. I rest my case.

        Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        15 mei 2015 om 20:49

        @norge: ……….

        Login om te reageren
        • norge zegt

          15 mei 2015 om 20:52

          @johanhummer9: Je bent er stil van?

          Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 mei 2015 om 22:34

      @jobberns: de boxermotor uit de GT86 mag dan laag in het koetswerk liggen, ze is ook relatief erg zwaar en <1000kg zonder duur carbon of Elise-achtige onderstellen is dan quasi onmogelijk.

      Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    15 mei 2015 om 20:42

    Good news!!! Kleine achterwielaandrijvers zijn altijd de leukste auto’s. Daarom adviseer ik iedereen als eerste auto een MX-5. Je kan het een vrouwenauto vinden, maar het zijnraszuivere sportwagentjes. Sturen, schakelen, onderstuur, overstuur: in een MX-5 maak je het allemaal mee. Op normale snelheden. De enige auto’s die dat ook boden waren de Alfa GTV6, BMW 325i E30, Lexus IS200 (eerste generatie), Lotus Elise, Nissan 200SX, Smart Roadster, Suzuki Cappuccino en Toyota MR2 (Gen3).

    Deze lijkt er ook een te worden. Als ik weemoedig terug denk aan de Sprinter Trueno GT-Apex AE86, Celica 1600GT TA22 en de Sports 800 word ik weer helemaal blij. Het enige negatieve was het vele roesten, voor de rest helemaal prima.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 20:47

      @gtwillem:
      Now where talking, komt even mijn halve auto historie voorbij in 1 reactie….

      Login om te reageren
    • maseratizzzzzzzz zegt

      15 mei 2015 om 23:19

      @gtwillem: dan heb ik jouw advies goed opgevolgd, over een weekje 18 maar de MX-5 staat er al 2 maanden. Binnenkort alleen nog even stuurbekrachtiging in laten bouwen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        15 mei 2015 om 23:44

        @maseratizzzzzzzz:
        Laat die stuurbekrachtiging lekker achterwege, dat haalt alleen de lol maar uit die auto.
        Een groot deel van het gevoel zit hem in het ongefilterde, dat gaat voor een deel verloren.
        Dus mijn advies, hou dat geld lekker in je zak voor belangrijke zaken en ga eerst lekker genieten.

        Login om te reageren
  12. alaindjamal zegt

    15 mei 2015 om 20:42

    Lelijlk eendje

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 mei 2015 om 20:50

      @alaindjamal:
      Nee, die zien er zo uit.
      http://www.2cv.nl/historie/hist_fotos/Bel1.jpg

      Login om te reageren
  13. mobieler zegt

    15 mei 2015 om 20:54

    Die strepen doen me trouwens denken aan de Renault Fuego; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Renault_fuego_cote.jpg

    Login om te reageren
  14. fiestafeest zegt

    15 mei 2015 om 21:27

    De 1.5 vier cilinder van mazda mischien ?…. Altijd welkom betaalbare sport coupé’s

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    15 mei 2015 om 22:16

    Zo klein was de Supra toch niet? Waarom geen MR2 opvolger met middenmotor?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      15 mei 2015 om 22:20

      @dutchdriftking: supra is groter dan de gt86

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      15 mei 2015 om 22:28

      @dutchdriftking:

      De MR2 mag gerust terugkomen, leuk ding.

      Ik ben aan het kijken voor een 2e generatie als speeltje, word wel krap om er met een helm in te raken.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        15 mei 2015 om 23:53

        @Hupke: als je de MR2 vooral voor het circuit wil gebruiken kun je denk ik beter naar de laatste generatie gaan kijken. Ondanks dat dat het lelijke eendje van het stel is, is het wel de lichtste generatie en met 950 kilo een dikke 200 kilo lichter dan de tweede generatie die minstens 1180 kilo weegt. Met 140 pk en 170 Nm kom je best een eind op dat gewicht.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          17 mei 2015 om 10:51

          @ej20g:

          Lichter, betere ophanging,… Ik weet het.

          Maar ook duurder, en niet belastingvrij. De 2e generatie kan je als oldtimer inschrijven en verzekeren, kost je niets en kan je dan ook nog op openbare weg gebruiken hier in belgië. En de motor vind je ook terug in de RAV4 waar die nog iets meer vermogen heeft, dus je raak vrij gemakkelijk aan een nieuwe motor/vervangstukken.

          Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    15 mei 2015 om 22:26

    Model onder de gt86?

    Gewoon de GT86 lichten en goedkoper maken maw. wachtn op de volgende generatie ervan …

    Login om te reageren
  17. michaelb zegt

    15 mei 2015 om 22:50

    Mogen ze toch even pk/gewicht verhouding kijken. Bij een gt86 houd het al niet over.

    Login om te reageren
  18. hplh zegt

    15 mei 2015 om 22:51

    Paseo lijkt me een geslaagde naam

    Login om te reageren
  19. kingdecay zegt

    15 mei 2015 om 23:50

    Een MX5 concurrent met die specs kan ik niets tegen hebben. Een nieuwe MR2 is trouwens ook meer dan welkom. En doe dan gelijk ook een opvolger voor de 2000GT en Supra TT.

    Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    16 mei 2015 om 09:26

    Het ziet er mij iets te chinees uit.

    Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    16 mei 2015 om 21:40

    Kan toch nooit, een model onder de gt86.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North