Toyota, maak dat model onder de GT86!

Auteur: , 52 Reacties

Of moet de MX-5 soms de complete markt voor kleine funauto's blijven domineren?

Toyota, maak dat model onder de GT86!

Het gonst al enige tijd van de geruchten over een model onder de prettig sturende GT86. Het Japanse bedrijf heeft de komst daarvan bevestigd noch ontkend, maar er zijn nu aanwijzingen dat er wel zoiets staat te gebeuren. En dat is fijn, want Toyota werkt – in samenwerking met BMW – ook al aan een model bóven de GT86. Een next-gen Supra, inderdaad.

Terug naar de kleine sportcoupé. Volgens het Australische Motoring hebben Toyota’s designers al een prototype gebouwd van de kleine 2+2 sportcoupé met achterwielaandrijving. Met onder de kap een 1.5-liter viercilinder. Of dit een boxer is zoals in de GT86 is niet bekend. Het vermogen zou rond de 130 pk uitkomen, op een wagengewicht van 980 kg.

Volgens bronnen bij Toyota zou de mini-GT86 – intern aangeduid als 69DZ – qua uiterlijke kenmerken trekjes van de Toyota 800 uit de jaren zestig vertonen, gecombineerd met het voorkantje dat we op de GT86 cb concept zagen (hierboven afgebeeld). Een GT86 voor feromonentypjes. Tweemaal een auto met een rond design, dus denk qua ontwerp vooral niet te hoekig. Ook schijnt er een “ongebruikelijke bult” op de motorkap zitten, wat dat ook moge inhouden.

Tel daar bij op dat Akio Toyoda, CEO van Toyota en zelf groot liefhebber van de betere stuurmachines, in 2013 al aangaf achter het concept staan, en we hebben iets dat we kunnen bestempelen als plausibel. De verwachting is dat de kleine funcoupé begin 2018 op de markt komt. Zin in.



52 reacties

Zou denk ik best een leuke concurrent kunnen zijn voor de mx5 inderdaad. Ben benieuwd of ze dit ook echt zal lukken
@keeper1: ik denk zelfs dat Toyota gewoon een dichte MX-5 gaat maken. Vermogen en wagengewicht kloppen al, en de samenwerking tussen die twee is nauwer dan ooit.
Maak hem niet zoals bovenstaande foto. Dat ziet er niet uit!!
@philipf: 980kg RWD 130pk? Zet zo maar voor de deur :-) en 2018 is nog ver, de looks kunnen nog grondig wijzigen. Wie weet wat komt er na deze LED-strip-trend.

Lijkt me een RWD-opvolger voor de Toyota Paseo.
Altijd leuk, als hij echt onder de 1000kg blijft, al mag het vermogen dan wel richting de 150pk.
Dan heb je prima ingrediënten om een leuk sportwagentje te construeren.
Ik ben benieuwd, ik hoor de laatste tijd veel van dit soort ontwikkelingen maar het resultaat blijft voorlopig karig.

Zeg Honda, wanneer komt die S660 deze kant op?
@jrk68: Die S660 moet je niet willen. Leuk karretje, maar alleen voor die kleine Aziaten. In Nederland waar de meeste volwassenen toch wel groter zijn dan 1,65 gaat dat gewoon niet werken. Dan krijg hetzelfde als met de Daihatsu Copen, daar paste je als gemiddelde Nederlander ook amper in.
@Edge:
Mag ik zelf bepalen wat ik wil, ik hoef geen grijze leaseslet van dubieuze kwaliteit….
Dus als ik een S660 wil dan bepaal ik dat zelf, of heb jij er al in gereden dat je het zo goed denkt te weten?
@jrk68: de handbak niet vergeten! 150pk moet mss net te chippen vallen uit die atmosferische, maar een kleine compressor zou ons meer bevallen niet? :-)
De GT86 is best een grappig ding voor Amerikaanse tieners .. De doelgroep voor een kleinere versie kan ik me niet indenken eerlijk gezegd ..
@lincoln: Oudere Nederlanders?
@norge: En oudere ex Nederlanders…. ;)
@lincoln: als je nu echt niet kan leven met het design vd mini en toch leuk wil sturen?
Is de GT86 al niet klein genoeg dan?
Ik zeg; maken! Leuk voor het straatbeeld.
Dat zijn waarden die me doen denken aan mijn eerste auto….Corrola GT sportscoupe uit 1980….Als tie net zo lekker gaat driften hou ik me aanbevolen…
@norge: Paseo opvolger?
@tombe: 1980?
Ik had er 1 in Zwart als eerste auto …..http://carphotos.cardomain.com/ride_images/4/497/1969/38740984002_original.jpg
@norge: sorry my bad, ik bedoelde dat deze me doet denken aan de Paseo. Ik moest het jammergenoeg met minder stellen als eerste wagen, en maar best ook. Als ik de jouwe zie hoor ik Marty zeggen “let’s see if you basterds can do 88!” :-)

Zou een goede topic zijn edit. “M’n eerste biach” en met de html-code zodat ieder kan uploaden.
Het wordt eerder weer eens tijd voor een echte MR2, uiteraard met een mid-engine en een targadak. Denk dat Toyota daar een hoop liefhebbers blij mee zou maken. Qua design zouden ze wat mij betreft een hoop stijlelementen van de 2e generatie over mogen nemen. Dat was pas echt een leuke coupé met zijn looks die een beetje aan Ferrari deden denken.
@moveyourmind:
Ik kan een heel eind met je mee, echter de tweede generatie vind ik de minste, te groot en veel te zwaar.
Dan waren de eerste en de derde generatie leuker om te rijden.
@moveyourmind: mooi ding was dat! Een witte graag.
Maak die Celica/MR-2 opvolger! Dan word ik alleen maar meer Jappenfan! Deze concept ziet er iig goed uit!
@toyotafortuner:
De Celica heeft al een opvolger, die het GT86.
Al lijkt het qua naam dat het een verre nazaat van de Corolla /Levin is, qua maten, gewicht en vermogen is het gewoon een Celica waar ze de aandrijving weer op de juiste wielen hebben gezet.
@jrk68: Ja, eigenlijk heeft u gewoon gelijk. Wat de naam betreft, ik had het passender gevonden bij een echte Corolla Levin opvolger: laag gewicht van <1000 kilo en 100pk, plus. Zo'n beetje wat u eerder in uw eigen comment vertelde.
@toyotafortuner:
Zeg maar jij hoor, die Corolla had destijds een 124pk 1.6 en woog zo uit mijn hoofd ong. 900kg. Dus eigenlijk zou je dit idee als een spirituele opvolger daarvan kunnen bestempelen.

Zag laatst nog een foto voorbij komen van de cup auto van Fred Frankenhout.
Ooit werd er in Nederland volop geraced met de fastback versie van die Corolla.
Hmm… 130 pk op nog geen 1000 kg komt best rap vooruit, maar waarom niet gewoon met de boxermotor uit de gt68? Dan heb je meteen een leuk sturende concurrent voor auto’s als de Clio RS, Mini cooper S/roadster cooper S, en zelfs de Peugeot RCZ, want met 200 pk is het natuurlijk pas écht lachen…
@jobberns: Peekas zijn voor brommer rijdende pubers….Wegligging voor volwassenen..
@norge:
Mag ik deze reactie nomineren voor de one-liner van het jaar.

This says it all….
@norge: amen!

Ik was bij de Nederlandse introductie van de S2 Elise. Wat was dat genieten. Lekker veel koppel onderin van de Rover K-Series motor, ragfijne besturing, handbak, achterwielaandrijving en een fabeltastische balans.

Het vermogen: 118pk….. I rest my case.
@norge: ……….
@johanhummer9: Je bent er stil van?
@jobberns: de boxermotor uit de GT86 mag dan laag in het koetswerk liggen, ze is ook relatief erg zwaar en <1000kg zonder duur carbon of Elise-achtige onderstellen is dan quasi onmogelijk.
Good news!!! Kleine achterwielaandrijvers zijn altijd de leukste auto’s. Daarom adviseer ik iedereen als eerste auto een MX-5. Je kan het een vrouwenauto vinden, maar het zijnraszuivere sportwagentjes. Sturen, schakelen, onderstuur, overstuur: in een MX-5 maak je het allemaal mee. Op normale snelheden. De enige auto’s die dat ook boden waren de Alfa GTV6, BMW 325i E30, Lexus IS200 (eerste generatie), Lotus Elise, Nissan 200SX, Smart Roadster, Suzuki Cappuccino en Toyota MR2 (Gen3).


Deze lijkt er ook een te worden. Als ik weemoedig terug denk aan de Sprinter Trueno GT-Apex AE86, Celica 1600GT TA22 en de Sports 800 word ik weer helemaal blij. Het enige negatieve was het vele roesten, voor de rest helemaal prima.
@gtwillem:
Now where talking, komt even mijn halve auto historie voorbij in 1 reactie….
@gtwillem: dan heb ik jouw advies goed opgevolgd, over een weekje 18 maar de MX-5 staat er al 2 maanden. Binnenkort alleen nog even stuurbekrachtiging in laten bouwen.
@maseratizzzzzzzz:
Laat die stuurbekrachtiging lekker achterwege, dat haalt alleen de lol maar uit die auto.
Een groot deel van het gevoel zit hem in het ongefilterde, dat gaat voor een deel verloren.
Dus mijn advies, hou dat geld lekker in je zak voor belangrijke zaken en ga eerst lekker genieten.
Die strepen doen me trouwens denken aan de Renault Fuego; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Renault_fuego_cote.jpg
De 1.5 vier cilinder van mazda mischien ?…. Altijd welkom betaalbare sport coupé’s
Zo klein was de Supra toch niet? Waarom geen MR2 opvolger met middenmotor?
@dutchdriftking: supra is groter dan de gt86
@dutchdriftking:

De MR2 mag gerust terugkomen, leuk ding.

Ik ben aan het kijken voor een 2e generatie als speeltje, word wel krap om er met een helm in te raken.
@Hupke: als je de MR2 vooral voor het circuit wil gebruiken kun je denk ik beter naar de laatste generatie gaan kijken. Ondanks dat dat het lelijke eendje van het stel is, is het wel de lichtste generatie en met 950 kilo een dikke 200 kilo lichter dan de tweede generatie die minstens 1180 kilo weegt. Met 140 pk en 170 Nm kom je best een eind op dat gewicht.
@ej20g:

Lichter, betere ophanging,… Ik weet het.

Maar ook duurder, en niet belastingvrij. De 2e generatie kan je als oldtimer inschrijven en verzekeren, kost je niets en kan je dan ook nog op openbare weg gebruiken hier in belgië. En de motor vind je ook terug in de RAV4 waar die nog iets meer vermogen heeft, dus je raak vrij gemakkelijk aan een nieuwe motor/vervangstukken.
Model onder de gt86?

Gewoon de GT86 lichten en goedkoper maken maw. wachtn op de volgende generatie ervan …
Mogen ze toch even pk/gewicht verhouding kijken. Bij een gt86 houd het al niet over.
Paseo lijkt me een geslaagde naam
Een MX5 concurrent met die specs kan ik niets tegen hebben. Een nieuwe MR2 is trouwens ook meer dan welkom. En doe dan gelijk ook een opvolger voor de 2000GT en Supra TT.
Het ziet er mij iets te chinees uit.
Kan toch nooit, een model onder de gt86.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).