• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeld

Auteur: Alwood, gepost 11 april 2014 om 21:02 – 51 Reacties

Afbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeldAfbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeldAfbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeldAfbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeldAfbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeldAfbeelding Toyota MR2 (SW20), youngtimer in beeld

Toyota MR2
Voor de tweede maal zet Toyota haar ‘ultieme’ recept in: licht, klein, 4 wielen, middenmotor (achterin) en achterwielaandrijving. Een betaalbare auto voor de liefhebber.

Toyota probeert met de nieuwe MR2 in 1990 niet het wiel opnieuw uit te vinden. In plaats daarvan schroeven ze de bestaande MR2 tot het laatste onderdeel uit elkaar, om hem daarna volgens de nieuwste ‘standaarden’ weer op te bouwen. Het ietwat oubollige vierkante uiterlijk vervangen ze voor een strak, meer afgerond design. Meer dan eens zet men de ‘MR2 SW20’ weg als budget Ferrari vanwege uiterlijke overeenkomsten met de 348’s en 355 uit die tijd.

Oude 1.5 en 1.6 liter viercilinders maken plaats voor 2.0 en 2.2 liter motoren. Dat helpt niet bij het laag houden van het gewicht. Deze nieuwe generatie MR2 is ruim 150 kg zwaarder dan de directe voorganger.

Uiteindelijk staat de MR2 in Nederland met 1180 kg op het kenteken. Met dat gewicht weet de 2.0 16-klepper viercilinder prima raad. In Europa produceert die maximaal 156 pk bij introductie, later zelfs 175 pk. Van 0 naar 100 sprinten kan in 8,5 seconden. Schakelen doe je het liefst zelf met een koppeling en vijfversnellingsbak. Op constante (legale) snelheid is zelfs een verbruik van 1:13 (7,6 l/100km) mogelijk. Heb je daar geen zin in dan stoomt de Toyota MR2 op een lege autobahn door tot 227 km/u.

Toen was de MR2 een fantastische speelmachine, nu is de Toyota dat nog steeds. Af en toe het maximale vermogen opzoeken bij 6600 toeren per minuut kan absoluut geen kwaad. Daar leeft de MR2 voor. Met enige inspanning krijg je de (standaard) 205/60 R14 en later 225/50 R15 achterbanden bovendien prima aan het glijden. Met een beetje oefening is dit alles prima controleerbaar door de vriendelijke standaard afstelling van de auto.

Toyota MR2

Ten opzichte van de eerste generatie is de SW20 duidelijk ‘meer’ auto. Steviger deuren, de 2-liter zorgt voor een goede duw in de rug. Je zit ook veel meer ‘in’ deze tweede generatie MR2, dan bij de AW11 het geval was.

Vanaf 1992 voert Toyota een paar goede updates door. Grotere velgen, een betere onderstel-afstelling. In 1994 volgt de ’tweede ronde’ en krijgt de viercilinder zijn boost naar 175 pk.

Natuurlijk helpt het sportieve karakter van de auto niet bij het ‘behoud’ van de aantallen. Daarbij hoeft sportief gebruik geen (grote) aanslag te plegen op de integriteit van de auto. Als het warm rijden op een nette manier gebeurt en goed onderhoud plaatsvindt blijft de MR2 heel lang doorrijden. Heeft de vorige eigenaar ‘op budget’ gereden dan kan dat een reden zijn om elders je geluk te zoeken. Distributie hebben ongeveer iedere 60k km vervanging nodig en in ieder geval iedere tweede riem dient men de waterpomp te vervangen.

Prijzen lopen uiteen van ongeveer €2000 tot €6000. Kilometerstanden zweven meestal tussen de 150k en 200k kilometer. Laat deze echter niet lijdend zijn. Juist bij een MR2 geldt dat goed onderhouden exemplaren met hoge kilometerstanden veel betere auto’s kunnen zijn dan andersom. Liefhebbers van open rijden kunnen als ‘extra’ naar een targa-exemplaar zoeken. De vrouw of vriendin overhalen kan met een prettige 219 liter bagageruimte en vriendelijke klap-koplampen. Vanaf 2000 bouwt Toyota een volledig andere MR2.

Ook interessant!

  • Toyota MR2 komt terug met 400 pk!
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

mr2, Toyota, youngtimer

Vorig bericht: « Oude Mercedes Diesel (W123) trekt lompe donuts [video]
Volgend bericht: Terugroepactie voor half miljoen zescilinders van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    11 april 2014 om 21:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. marikoelolo zegt

    11 april 2014 om 21:14

    Wat is dat wijf toch lekker

    Login om te reageren
    • 230kompr zegt

      11 april 2014 om 21:24

      @marikoelolo: Was…

      Login om te reageren
      • marikoelolo zegt

        11 april 2014 om 22:13

        @230kompr: Is… Nu is ze een milf

        Login om te reageren
        • sydney zegt

          11 april 2014 om 22:49

          @marikoelolo: Ik vrees dat ze het milf stadium al lang en breed gepasseerd is.

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            12 april 2014 om 00:38

            @sydney: Gilf.

            Login om te reageren
    • baasbas zegt

      12 april 2014 om 11:21

      @marikoelolo: Heeft nu nog steeds niemand een recente foto gevonden?? Pfff

      Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    11 april 2014 om 21:15

    K wil er zeker 1 hebben! Een SW20 is gewoon echt een leuke model! Buurjongen in de straat heeft er 1 (zoek maar AJ). Maakt wel een leuke sound.
    Los van wat wittigheden is het een goede exemplaar.
    Kortom: Hebben Hebben hebben!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      11 april 2014 om 21:24

      @toyotafortuner:
      Blijft een leuke auto, jammer dat hij aan de sjonnies ten prooi gevalllen is.
      Persoonlijk heb ik liever het model hierna, lichter, agieler en een voor mij belangrijk punt, die kan helemaal open.

      Login om te reageren
  4. stefan1985 zegt

    11 april 2014 om 21:19

    “de 2-liter zorgt voor een goede duw in de rug”

    Ik durf mijn AW11 1.6 er prima naast te zetten hoor… :)
    http://www.youtube.com/watch?v=EfDLNyU6boI

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      12 april 2014 om 11:58

      @stefan1985: Wedstrijdje pik meten? ;)

      Login om te reageren
      • stefan1985 zegt

        13 april 2014 om 18:30

        @bofkont: Nee hoor. Dat verlies ik toch :(

        Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      12 april 2014 om 12:52

      @stefan1985: je 20v klinkt nog lekker fris
      eerste keer dat ik open ITB’s reed was echt even wennen aan het geluid :D

      Login om te reageren
      • stefan1985 zegt

        13 april 2014 om 18:35

        @Bart_V: Ik heb mijn 20V nog nooit zonder velocity stacks gereden, aangezien de standaard airbox bij mij niet paste.

        Heb jij er ook een 6-bak aan hangen?
        Daarmee komt een 20V echt tot leven… hoor maar :)
        https://www.youtube.com/watch?v=ro2emIq2wpc

        Login om te reageren
  5. racerx zegt

    11 april 2014 om 21:45

    Leuke reeks artikelen altijd, carry on!

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    11 april 2014 om 21:52

    Is die turbo versie nooit geleverd in NL? Vind dit echt een leuk ding, heb serieus naar gekeken maar ik kan er niet lekker in zitten. Een witte, helemaal origineel met 120k op de teller. Echt jammer dat het niet ging. Leek me een hele leuke rijdersauto.

    Login om te reageren
    • 1800es zegt

      12 april 2014 om 06:48

      @E34M5Touring: de turbo is nooit in NL geleverd. Wel in Japan, de UK (weet niet zeker) en de US. En die laatste hebben het stuur aan de goede kant! Dat is echt een verschrikkelijk snelle auto. Misschien minder leuk voor je om te horen: daar heb ik een 130i het snot voor de ogen gereden. Mooi gezicht in de spiegel hoor zo’n fanatiek opwippende neus bij het schakelen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        12 april 2014 om 09:26

        @1800es: Ok thanks! En no worries, sneller dan is sneller dan. Of er nou een BMW of een Ferrari naast staat. Leuk toch, ik heb jaren een S70 2.4t gehad. Blies 530d’s links en rechts de snelweg af. Blijft gewoon gaaf, in je ouwe speeltje de lease boys pesten.

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        12 april 2014 om 12:00

        @1800es: Ja joh wedstrijdje pik meten is populair vandaag ;)

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          12 april 2014 om 12:55

          @bofkont: exact met een oude 205 de lease Audi de baas die op het laatste moment wou invoegen.

          Login om te reageren
  7. bimota zegt

    11 april 2014 om 21:53

    Een hoge km stand kan lijdend (au, dus) zijn, maar in dit geval niet leidend.

    Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    11 april 2014 om 22:00

    Ja leuk wagentje met RWD…de eerste exemplaren werden zelfs te tricky geacht door sommigen, oftewel leuk voor de liefhebber.

    Petrolicious heeft er zelfs een itempje aan geweid (niet hun beste item maar ach…)

    http://m.youtube.com/watch?v=szNTIRb09b0

    Login om te reageren
  9. c350cdi zegt

    11 april 2014 om 22:24

    Zou die vrouw er ook nog steeds zo goed uitzien?

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    11 april 2014 om 22:43

    Interessant, interessant maar zet dat nu eens langst een Lotus elise of een opel speedster en dan weet ik het toch wel.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      11 april 2014 om 23:20

      @Hupke: dan wordt het voor mij, ondanks mijn liefhebberij voor Japanse auto’s, toch echt de Opel. Ook geen ramp aangezien ik uit een Opel familie kom. Ik heb de Speedster altijd al een leuk karretje gevonden.

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      11 april 2014 om 23:21

      @Hupke: Inderdaad, in zijn tijd was het misschien wel het enige antwoord welk niet gesteld werd.Zet een 94′ MR2 tegenover een 97′ Elise en de laatste maakt gehakt van MR2.Logisch, een iets ander tijdperk i.c.m met andere eisen.
      Lichter is sneller.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 april 2014 om 23:22

      @Hupke: Nogal kromme vergelijking, nietwaar? Heb een aantal keer meegereden met een lotus elise, en “instappen” in de auto is eigenlijk “inwringen”. Ook heb ik het sterk vermoeden dat deze iets beter scoort qua algemeen comfort.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        11 april 2014 om 23:30

        @SimonMc:
        Instappen in een Elise is een trucje, beheers je dat dan stap je heel simpel in. Ik ken iemand die de 60 reeds gepasseerd is en er nog probleemloos in en uit springt.

        Login om te reageren
  11. parker zegt

    11 april 2014 om 23:20

    Petjesauto

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      11 april 2014 om 23:23

      @parker: Troll.

      Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    12 april 2014 om 06:58

    Zet maar weg hier op de stoep

    Login om te reageren
  13. JaxDryke zegt

    12 april 2014 om 08:01

    Wauw, vette trap !

    Login om te reageren
  14. ArnoldH zegt

    12 april 2014 om 09:12

    Leuk artikel!
    Zelf ben ik ook in het bezit van een MR2 SW20, ik zou m voor geen goud willen missen. Echt een top wagen en uiterst betrouwbaar gebleken in de 2 jaar dat ik m al heb :)

    Login om te reageren
  15. mkportal zegt

    12 april 2014 om 10:56

    @ parker

    Je vindt dit een petjes auto, neem van mij aan dat die golfjes de mr2 echt niet bij kunnen houden.
    Het betreft hier een echte rijdersauto, de petjes weten hier niks van, ze gaan steeds op hun …..
    Ben zelf in het bezit van een aw11 met 170pk achter de stoelen bij iets meer dan 900 kilo.
    Maar meer info kun je vinden bij de echte liefhebbers van de MR2 club.

    http://mr2club.nl/forum/index.php

    Login om te reageren
    • parker zegt

      12 april 2014 om 12:26

      @mkportal: ‘echte rijdersauto’…?? Wahaa, wat een kul. Dit is gewoon de zoveelste kappersauto..

      Login om te reageren
      • stefan1985 zegt

        12 april 2014 om 22:20

        @parker: Je bent een ervaringsdeskundige?

        Login om te reageren
  16. Rob zegt

    12 april 2014 om 11:47

    “Voor een duppie op de eerste rang zitten”
    Dat is eigenlijk wel van toepassing op deze auto. Niet belachelijk duur, achterwielaandrijving, middenmotor, genoeg vermogen, Japanse bouwkwaliteit, looks, alles heeft ie mee.

    Jammer voor mij dat er massaal door “deskundigen” aan geknutseld wordt. Zie nu nog maar eens een fatsoenlijk exemplaar voor een eerlijke prijs te vinden…..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      12 april 2014 om 23:26

      @Rob: Ik vind dit wel een mooie originele. Goeie km stand en leuke kleur.

      http://suchen.mobile.de/auto-inserat/toyota-mr-2-t-bar-orig-zustand-175ps-cabrio-targa-soest/192430696.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=22&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=1992-01-01&maxFirstRegistrationDate=1998-12-31&ambitCountry=DE&negativeFeatures=EXPORT

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        13 april 2014 om 11:35

        @E34M5Touring:
        Mooi ding. Blauw, ook leuk. Keer wat anders dan dat eeuwige rood.
        Maar ik heb momenteel veels te veel auto’s op mijn verlanglijstje staan die binnen mijn budget vallen…. Deze kan er ook nog wel bij ;-)

        Het doel is in ieder geval om in aanstaande zomer een nieuwe wagen op de oprit te hebben staan. Maar wat het gaat worden…., er zijn zoveel opties ;-)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 april 2014 om 11:39

          @Rob: Ik ken het probleem.

          Login om te reageren
  17. bofkont zegt

    12 april 2014 om 12:02

    Geweldig mooi dit type, stukken mooier als zijn voorganger en opvolger!!
    Een originele in goede staat gaat alleen nog maar weer waard worden.

    Login om te reageren
  18. rb26dett zegt

    12 april 2014 om 12:33

    Kunnen jullie ook een keer de Nissan Skyline doen?, lijkt me erg leuk!

    Login om te reageren
  19. macready zegt

    12 april 2014 om 13:03

    Vorig jaar in een gekietelde Turbo variant (alleen in de US en Japan) gereden en dan wordt het ineens een feest van een auto met een gewicht rond de 1200 kg, middenmotor, zeer strak schakelende bak, kart-achtig onderstel en veel stuurgevoel.

    Login om te reageren
  20. utr1984 zegt

    12 april 2014 om 13:19

    Ik heb ook nog zo’n MR2 gehad. Wel de 2.2. (US), dus ook met stuurbekrachtiging. Heb er veel plezier aan beleefd en ik had ook nog eens een prachtblauwe kleur (kleur die je bijna nooit ziet). Aan bekijks geen gebrek, vooral niet toen ik de lelijke 15 incher verving door hele fraaie 17″

    Login om te reageren
  21. m4ple zegt

    12 april 2014 om 14:01

    Vriend van me rijd met deze sw20, heeft het turbo blok erin, omgebouwd, grotere turbo, alles anders eigenlijk, resultaat 380 testbank pk ’s op de achterwielen en een heerlijk geluid

    Login om te reageren
  22. bisazza zegt

    13 april 2014 om 00:20

    Als we dit al een youngtimer gaan noemen… Sorry maar ik vind dit dus echt helemaal niets en niet meer dan een koekblik

    Login om te reageren
    • ArnoldH zegt

      13 april 2014 om 09:30

      @bisazza: dit is dus zeer zeker wel een youngtimer.

      Login om te reageren
  23. celicatwincam zegt

    13 april 2014 om 11:53

    Jaaa autoblog! Ik ben nu zelf sinds een half jaar in bezit van een jdm sw20 turbo uit 92, wat een plezierapparaat! Stuurt goed, rijd vlot, wat wil een mens nog meer?

    Login om te reageren
  24. mkportal zegt

    13 april 2014 om 13:41

    @ parker

    Zo jammer dit ik wil geen ruzie maar het wel duidelijk dat je geen idee hebt waarover je schrijft.
    Onbekent maakt onbemindt.

    Login om te reageren
  25. AudiQuatro zegt

    14 april 2014 om 16:03

    @ Alwood

    “Kilometerstanden zweven meestal tussen de 150k en 200k kilometer. Laat deze echter niet lijdend zijn.”

    moet dit niet leidend zijn??

    Login om te reageren
    • bimota zegt

      14 april 2014 om 23:31

      @AudiQuatro:
      Tsja, dagt ik ook, zie eerdere rejaksie. Ach, moet je maar ruim zien, is ook geen ABN-site;-).

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North