• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota neemt Daihatsu volledig over

Auteur: jaapiyo, gepost 29 januari 2016 om 11:31 – 34 Reacties

Daihatsu-Boon


< “Daihatsu Copen?”
> “Nee, Daihatsu kopen!”

Zo moet het telefoongesprek ongeveer gegaan zijn toen iemand bij Toyota de opdracht kreeg om over te gaan tot het volledig inlijven van Daihatsu. Of misschien ietsje anders.

Feit is in ieder geval dat Toyota meldt dat ze nu volledige eigenaar zijn van Daihatsu. Daihatsu, het oudste autobedrijf van Japan, werkt al samen met Toyota sinds 1967. Vanaf 1988 is Toyota in het bezit van 51,2% van de aandelen Daihatsu en nu hebben ze dus maar besloten om de rest er ook bij te kopen.

In de toekomst zal Daihatsu binnen het Toyota concern zich toeleggen op het domineren van de Kei-car markt. Daar is Daihatsu nu al kei sterk in en Toyota wil dat graag zo houden.

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Eindelijk: dit is de volledig elektrische Toyota bZ4X in detail
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Daihatsu, overname, Toyota

Vorig bericht: « Wie koopt deze Group B Lancia Delta S4?
Volgend bericht: Slecht nieuws: Pastor op de schopstoel bij Renault [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. BaRa zegt

    29 januari 2016 om 11:32

    Hoort toch echt eerder dit beeld bij :)

    http://auto-database.com/image/daihatsu-copen-2016-wallpaper-255395.jpg

    Login om te reageren
    • skid zegt

      29 januari 2016 om 11:48

      @BaRa: Keigoed!

      Login om te reageren
  2. meneer zegt

    29 januari 2016 om 11:36

    kei sterk

    ba-dum tsjjj

    Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    29 januari 2016 om 11:39

    Waar beginnen ze aan?

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      29 januari 2016 om 11:45

      @mrrallycross: Aan een groter succes op de KEI car markt, dus

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      29 januari 2016 om 13:31

      @mrrallycross: Toyota zit in Japan in een hoger segment dan hier. Dus zo gek is het niet om Daihatsu te gebruiken voor kleine auto’s/kei-cars.

      Login om te reageren
  4. riddertevoet zegt

    29 januari 2016 om 11:40

    Waarvan akte.

    Login om te reageren
  5. vinox zegt

    29 januari 2016 om 11:42

    “Copen?”

    :) Goeike jongens.

    Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    29 januari 2016 om 11:45

    Kei car. Hmm…..

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    29 januari 2016 om 12:05

    Jammer dat ze hier verdwenen zijn. Echt…

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      29 januari 2016 om 12:09

      @Esprit_de_Flandre: Kei jammer.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      29 januari 2016 om 12:17

      @Esprit_de_Flandre: Eens maar wie weet komen ze terug onder de leiding van Toyota. Zou mooi zijn.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        29 januari 2016 om 13:03

        @sketcher: Het is Toyota die beslist heeft ze hier weg te halen. De controle over Daihatsu lag sowieso al in handen van Toyota, dus verandert er eigenlijk niets.

        Login om te reageren
    • Rob zegt

      29 januari 2016 om 14:59

      @Esprit_de_Flandre: Vind ik nu ook. Ik had altijd volste vertrouwen in die autootjes. Want iedereen die ik ken die er eentje heeft of had zijn er harstikke tevreden mee. Allemaal! Niet dat ik rijen mensen ken met een Daihatsu, maar toch: geeft te denken.

      Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        29 januari 2016 om 17:34

        @Rob: laatste generatie cuore technisch niet mis eigenlijk een toyota aygo
        Interieur lekker ruim dood de verschuifbare achterbank waar een mercedes E-classe jaloers op kan zijn
        Voor de facelift is het echt een blokkendoos met de facelift ging het wel alleen het was een dweil op de snelweg xD

        Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    29 januari 2016 om 12:15

    Zolang Daihatsu niet terug naar Europa komt, is het wat mij betreft allemaal goed.

    Login om te reageren
  9. sneakerfreak zegt

    29 januari 2016 om 12:18

    Keihatsu..

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    29 januari 2016 om 12:30

    Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. Jammer dat het merk niet meer in NL leverbaar is.

    Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    29 januari 2016 om 12:34

    En the rock wordt reclameman voor de daihatsu wagens

    Login om te reageren
  12. gedece zegt

    29 januari 2016 om 12:48

    Hadden best nog leuke wagentjes. Hoop dat ze met Toyota ooit een terugkeer maken naar de Europese markt en wat meer auto’s à la IQ inzetten om weerwoord te bieden aan Smart.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    29 januari 2016 om 12:51

    Kan zomaar Daihatsu weer in de EU verkocht worden via het Toyota netwerk.. Goed om meer keuze op de markt te krijgen en het verkeersbeeld wat minder eentonig te maken …Goed voor de liefhebbers van auto,s dus…

    Login om te reageren
  14. Gulli zegt

    29 januari 2016 om 12:55

    Ik blijf erbij dat met die automobiel-terreur in Europa maar vooral Nederland die Kei-cars echt perfect zijn voor hier. Klein, zuinig, grappig en vaak verrassend ruim. Ideale stadsautootjes, niet voor niets dat ze niet aan te slepen zijn in de grote Japanse steden.

    Login om te reageren
    • markz1981 zegt

      29 januari 2016 om 15:47

      @Gulli: Ik hoop dat je weet waarom de KEI-auto’s dergelijke afmetingen en zo hebben? En dat ze daarom zo populair in Japan zijn?
      Beetje hetzelfde principe als hier de bijtellingsregels: de auto moet voldoen aan een aantal harde eisen om een KEI-auto te zijn.
      Als de auto daaraan voldoet dan heeft de eigenaar voordelen op verzekering, belasting e.d.

      Verschil met de bijtelling is dat dit ook voordelen voor de particuliere bezitter brengt.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        29 januari 2016 om 15:57

        @markz1981: Absoluut. De auto’s mogen niet langer zijn dan 3,5 meter en max 660cc motorinhoud bevatten. Binnen die grenzen maken ze de meest creatieve ehh, creaties. Zelfs busjes en pick-ups maar bijvoorbeeld de Honda S660 die wmb best het Nederlandse straatbeeld mag komen verfraaien.
        Ik realiseer me dat je dan ook auto’s als de Wagon R+ weer meer gaat zien maar dat soort auto’s zien er inmiddels ook een stuk beter en moderner uit.

        Login om te reageren
        • markz1981 zegt

          29 januari 2016 om 16:19

          @Gulli: lol, inderdaad. Binnen die grenzen hebben ze de meest maffe creaties. Maar ja, Japanners, hé….

          Ik heb altijd wel iets gehad met de Copen. Grappig karretje. In omgeving Eindhoven reed er altijd eentje rond.

          Login om te reageren
  15. clarkson zegt

    29 januari 2016 om 12:56

    Kijken we wij dan ook weer die dingen? Een soort Renault en Dacia principe? Hoeft niet van mij trouwens…

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    29 januari 2016 om 13:02

    Was me volkomen ontgaan dat Daihatsu hier niet meer verkocht werd, of ik was het compleet vergeten. Dus, tja?

    Login om te reageren
  17. Vreddy_B zegt

    29 januari 2016 om 13:02

    Mijn herinnering aan Daihatsu is vooral het moment dat mijn buurjongen vol trots kwam vertellen dat zijn vader een nieuwe auto had gekocht, de Daihatsu Gran Move.
    2 dagen later kreeg ik het autoweek jaarboek waarin de Daihatsu Gran Move stond aan gemerkt als ‘lelijkste auto van het boek’.

    Login om te reageren
  18. Edge zegt

    29 januari 2016 om 13:36

    Wat mij betreft is er nog wel wat ruimte aan de onderkant van de markt voor Daihatsu. Een aantal jaar geleden stonden wagens als ze 107, Aygo en Picanto nog voor een vanafprijs van € 8.000 in de prijslijsten. Inmiddels zijn die wagens vervangen door nieuwere modellen die niet alleen rijker uitgerust zijn, maar ook een hogere vanafprijs kennen van ongeveer € 10.000. Ik zie dus nog wel ruimte aan de onderkant van de markt voor Daihatsu. Ik weet niet hoe het met de veiligheid en emissies van de vele Kei auto’s die ze maken zit, maar als dat snor zit en die wagens niet te duur zijn kunnen ze wellicht zoiets naar Nederland halen. En investeren in een nieuw dealernetwerk is ook niet nodig. Aangezien ze toch niet al te veel modellen op de markt zullen brengen en nu volwaardig onderdeel van Toyota zijn, zou je een hoekje bij de Toyota-dealers kunnen inrichten net zoals de Mercedes-dealers dat met Smart doen. Scheelt je ook weer wat kosten.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      29 januari 2016 om 14:22

      @Edge: Het dealerdelen zou inderdaad een oplossing zijn, maar de lage prijzen waren juist de reden dat Daihatsu uit Europa is verdwenen. Ze konden niet op tegen de toenemende concurrentie in de lage segmenten. Aangezien ze alleen in Japan produceren heb je te maken met aardige transportkosten op zo’n lage prijs en belangrijker, je moet rekening houden met wisselkoerseffecten. Een aanhoudend dure Yen was een belangrijke reden voor de terugtrekking, stond ook in het persbericht destijds.

      Login om te reageren
  19. seloc zegt

    29 januari 2016 om 14:59

    http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/09/000-daihatsu-d-r-concept.jpg
    Laat ze dit dan als Toyota sports 800 op de markt brengen.

    Login om te reageren
  20. schuimbekje3 zegt

    29 januari 2016 om 15:49

    Wat zou dit betekenen voor Subaru? Waar Toyota ook de grootste vinger in de pap heeft?
    Bovendien heb ik mooie herinneringen aan mijn Charade gtti..
    Misschien komt er dan wel een Diahatsu Charade gtti op basis van de Yaris…

    Login om te reageren
    • bergmm zegt

      29 januari 2016 om 17:55

      @schuimbekje3: dat vraag ik mij ook af. Het zijn oerdegelijke wagens (op de boxer diesel als kritiek punt na dsn), maar is de afzet nog genoeg voor bestaansrecht? Op de impreza en legasy zijn er maar weinig onderscheiding van de modellen van het moedermerk.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      30 januari 2016 om 05:39

      @schuimbekje3: ja die Charade was een leuk bakkie!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North