
< “Daihatsu Copen?”
> “Nee, Daihatsu kopen!”
Zo moet het telefoongesprek ongeveer gegaan zijn toen iemand bij Toyota de opdracht kreeg om over te gaan tot het volledig inlijven van Daihatsu. Of misschien ietsje anders.
Feit is in ieder geval dat Toyota meldt dat ze nu volledige eigenaar zijn van Daihatsu. Daihatsu, het oudste autobedrijf van Japan, werkt al samen met Toyota sinds 1967. Vanaf 1988 is Toyota in het bezit van 51,2% van de aandelen Daihatsu en nu hebben ze dus maar besloten om de rest er ook bij te kopen.
In de toekomst zal Daihatsu binnen het Toyota concern zich toeleggen op het domineren van de Kei-car markt. Daar is Daihatsu nu al kei sterk in en Toyota wil dat graag zo houden.
Hoort toch echt eerder dit beeld bij :)
http://auto-database.com/image/daihatsu-copen-2016-wallpaper-255395.jpg
@BaRa: Keigoed!
kei sterk
ba-dum tsjjj
Waar beginnen ze aan?
@mrrallycross: Aan een groter succes op de KEI car markt, dus
@mrrallycross: Toyota zit in Japan in een hoger segment dan hier. Dus zo gek is het niet om Daihatsu te gebruiken voor kleine auto’s/kei-cars.
Waarvan akte.
“Copen?”
:) Goeike jongens.
Kei car. Hmm…..
Jammer dat ze hier verdwenen zijn. Echt…
@Esprit_de_Flandre: Kei jammer.
@Esprit_de_Flandre: Eens maar wie weet komen ze terug onder de leiding van Toyota. Zou mooi zijn.
@sketcher: Het is Toyota die beslist heeft ze hier weg te halen. De controle over Daihatsu lag sowieso al in handen van Toyota, dus verandert er eigenlijk niets.
@Esprit_de_Flandre: Vind ik nu ook. Ik had altijd volste vertrouwen in die autootjes. Want iedereen die ik ken die er eentje heeft of had zijn er harstikke tevreden mee. Allemaal! Niet dat ik rijen mensen ken met een Daihatsu, maar toch: geeft te denken.
@Rob: laatste generatie cuore technisch niet mis eigenlijk een toyota aygo
Interieur lekker ruim dood de verschuifbare achterbank waar een mercedes E-classe jaloers op kan zijn
Voor de facelift is het echt een blokkendoos met de facelift ging het wel alleen het was een dweil op de snelweg xD
Zolang Daihatsu niet terug naar Europa komt, is het wat mij betreft allemaal goed.
Keihatsu..
Ik denk dat het een goede ontwikkeling is. Jammer dat het merk niet meer in NL leverbaar is.
En the rock wordt reclameman voor de daihatsu wagens
Hadden best nog leuke wagentjes. Hoop dat ze met Toyota ooit een terugkeer maken naar de Europese markt en wat meer auto’s à la IQ inzetten om weerwoord te bieden aan Smart.
Kan zomaar Daihatsu weer in de EU verkocht worden via het Toyota netwerk.. Goed om meer keuze op de markt te krijgen en het verkeersbeeld wat minder eentonig te maken …Goed voor de liefhebbers van auto,s dus…
Ik blijf erbij dat met die automobiel-terreur in Europa maar vooral Nederland die Kei-cars echt perfect zijn voor hier. Klein, zuinig, grappig en vaak verrassend ruim. Ideale stadsautootjes, niet voor niets dat ze niet aan te slepen zijn in de grote Japanse steden.
@Gulli: Ik hoop dat je weet waarom de KEI-auto’s dergelijke afmetingen en zo hebben? En dat ze daarom zo populair in Japan zijn?
Beetje hetzelfde principe als hier de bijtellingsregels: de auto moet voldoen aan een aantal harde eisen om een KEI-auto te zijn.
Als de auto daaraan voldoet dan heeft de eigenaar voordelen op verzekering, belasting e.d.
Verschil met de bijtelling is dat dit ook voordelen voor de particuliere bezitter brengt.
@markz1981: Absoluut. De auto’s mogen niet langer zijn dan 3,5 meter en max 660cc motorinhoud bevatten. Binnen die grenzen maken ze de meest creatieve ehh, creaties. Zelfs busjes en pick-ups maar bijvoorbeeld de Honda S660 die wmb best het Nederlandse straatbeeld mag komen verfraaien.
Ik realiseer me dat je dan ook auto’s als de Wagon R+ weer meer gaat zien maar dat soort auto’s zien er inmiddels ook een stuk beter en moderner uit.
@Gulli: lol, inderdaad. Binnen die grenzen hebben ze de meest maffe creaties. Maar ja, Japanners, hé….
Ik heb altijd wel iets gehad met de Copen. Grappig karretje. In omgeving Eindhoven reed er altijd eentje rond.
Kijken we wij dan ook weer die dingen? Een soort Renault en Dacia principe? Hoeft niet van mij trouwens…
Was me volkomen ontgaan dat Daihatsu hier niet meer verkocht werd, of ik was het compleet vergeten. Dus, tja?
Mijn herinnering aan Daihatsu is vooral het moment dat mijn buurjongen vol trots kwam vertellen dat zijn vader een nieuwe auto had gekocht, de Daihatsu Gran Move.
2 dagen later kreeg ik het autoweek jaarboek waarin de Daihatsu Gran Move stond aan gemerkt als ‘lelijkste auto van het boek’.
Wat mij betreft is er nog wel wat ruimte aan de onderkant van de markt voor Daihatsu. Een aantal jaar geleden stonden wagens als ze 107, Aygo en Picanto nog voor een vanafprijs van € 8.000 in de prijslijsten. Inmiddels zijn die wagens vervangen door nieuwere modellen die niet alleen rijker uitgerust zijn, maar ook een hogere vanafprijs kennen van ongeveer € 10.000. Ik zie dus nog wel ruimte aan de onderkant van de markt voor Daihatsu. Ik weet niet hoe het met de veiligheid en emissies van de vele Kei auto’s die ze maken zit, maar als dat snor zit en die wagens niet te duur zijn kunnen ze wellicht zoiets naar Nederland halen. En investeren in een nieuw dealernetwerk is ook niet nodig. Aangezien ze toch niet al te veel modellen op de markt zullen brengen en nu volwaardig onderdeel van Toyota zijn, zou je een hoekje bij de Toyota-dealers kunnen inrichten net zoals de Mercedes-dealers dat met Smart doen. Scheelt je ook weer wat kosten.
@Edge: Het dealerdelen zou inderdaad een oplossing zijn, maar de lage prijzen waren juist de reden dat Daihatsu uit Europa is verdwenen. Ze konden niet op tegen de toenemende concurrentie in de lage segmenten. Aangezien ze alleen in Japan produceren heb je te maken met aardige transportkosten op zo’n lage prijs en belangrijker, je moet rekening houden met wisselkoerseffecten. Een aanhoudend dure Yen was een belangrijke reden voor de terugtrekking, stond ook in het persbericht destijds.
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/09/000-daihatsu-d-r-concept.jpg
Laat ze dit dan als Toyota sports 800 op de markt brengen.
Wat zou dit betekenen voor Subaru? Waar Toyota ook de grootste vinger in de pap heeft?
Bovendien heb ik mooie herinneringen aan mijn Charade gtti..
Misschien komt er dan wel een Diahatsu Charade gtti op basis van de Yaris…
@schuimbekje3: dat vraag ik mij ook af. Het zijn oerdegelijke wagens (op de boxer diesel als kritiek punt na dsn), maar is de afzet nog genoeg voor bestaansrecht? Op de impreza en legasy zijn er maar weinig onderscheiding van de modellen van het moedermerk.
@schuimbekje3: ja die Charade was een leuk bakkie!