Toyota presenteert Yaris WRC, hot hatch met ruim 210 pk!

Auteur: , 75 Reacties

En dat is zomaar meer dan de Clio RS, 208 GTI, Polo GTI of Ibiza Cupra. Tegelijk kijken we ook naar de eerste plaatjes van de gefacelifte Yaris.

Yaris WRC

Van die modellen is de Peugeot namelijk de sterkste met 208 pk, doet de andere Fransman 200 pk, terwijl de Polo en Ibiza beide over 192 pk beschikken. De Yaris WRC krijgt volgens het persbericht ‘ruim 210 pk’, maar exacter dan die bewoording wordt het niet. Meer dus, en meer is (bijna) altijd beter.

De naam WRC is niet zomaar gekozen, met de Yaris doet Toyota vanaf dit jaar namelijk weer mee op de hoogste trede van de rallysport. Uiteraard met een Yaris, in dat geval voorzien van een 1.6 turbo met 380 pk. Er gaan echter hardnekkige geruchten dat de Yaris WRC voor op de straat over een tweeliter beschikt, waarmee de auto een fors grotere motor heeft dan zijn concurrenten. Ook hierover doet Toyota op dit moment geen uitspraak, al gingen er eerder geruchten over een versie met 238 pk. Daarnaast zijn we benieuwd wat zo’n groot blok met de uitstoot doet en daarmee met de CO2-afhankelijke BPM. Een bovengemiddelde dorst kan de Yaris WRC in ons land zomaar bij voorbaat buitenspel zetten en dat zou spijtig zijn.

Toyota presenteert de Yaris WRC aan het publiek tijdens de Autosalon van Genève, tegen die tijd weten we ongetwijfeld meer over de manier waarop de Yaris WRC zijn vermogen genereert. Daarnaast meldt Toyota en passent nog even dat we hier tevens kijken naar de gefacelifte Yaris en dat de wijzigingen (andere koplampen, achterlichten, vers bumperwerk) ook op de andere Yaris’en zullen verschijnen.

Yaris WRC



75 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Meh. Doe mij maar zo’n leuke Peugeot dan. Toyota’s anno 2016 zijn echt vreselijke plastic vierwiellers
@1audi1: 2017 lol
@1audi1: Ik vraag mij ook af of deze yaris last heeft van:
– De gevoelloze koppeling van de normale yaris.
– Het megalichte gevoelloze besturing.
– De slechte geluidisolatie.
– De seksloze CVT

Al die dingen maken de gewone Yaris een behoorlijke bejaardenmobiel.
@fiestacruizer: Het is ook helemaal niet de bedoeling om seks te hebben met je versnellingsbak! :P

Maar de CVT is niet verplicht. Overigens, over de besturing. De koppeling is idd wel gevoelig, maar de verdere besturing heb ik weinig over te klagen. Tuurlijk, er is altijd ruimte voor verbetering. Maar de wegligging is goed en de besturing is voldoende dat ik hem met vertrouwen hard door een bochtje knal. En dan heb ik een oudere Yaris.

Overigens de recente Yarissen met 1.3 (100pk) en 6 bak zijn hartstikke leuk hoor.
@1audi1: De rest van alle auto’s gelukkig niet eh! :)
@G-Ammo: Minder, alleen ervaring met suzuki, skoda, Renault en vw wat betreft nieuwe auto’s toyota veruit het slechts. Een vriend van mij heeft er een, het dashboardkastje ligt vol met afgebroken interieurplastic, verschrikkelijk multimedia systeem, vreselijk stuurgevoel, veel mankementen en een bizar slecht geluid en ronduit slechte prestaties
@1audi1: raar… wij rijden al 20 jaar Toyota en hebben nog nooit ergens last van gehad. Je zou bijna denken dat het aan de persoon ligt.
@G-Ammo: Veel familie van mij ook, lijkt echt iets te zijn van de huidige generatie. Ze missen in mijn optiek hun oude robuustheid. De meeste toyota interieus bevoordeeld oogte dan wel saai maar voelde wel heel degelijk aan, net als de rest van de auto.
@1audi1: doe mij maar een polo r redelijk zeldzaam alleen.
Lekker! Kan mijn oma met 200 per uur naar de soos. Top!
@mennok: bingo!
@neleev: ingebouwd anti continentie systeem.
Jullie vergeten de Polo WRC edition met 220 pk!
@boxergt: nee hoor, jij vergeet dat die niet meer te koop is ;)
@Dizono: F*ck, dacht ik ook eens wat ‘meer’ te weten..
@Dizono: ik vertel je er graag meer over als bezitter van een origineel NL’se polo R WRC.
@ghost: graag! Hoe bevalt ie? Maar vooral hoe stuurt ie?
Zit namelijk zelf te twijfelen of mijn volgende een Polo R of Fiesta ST wordt. Persoonlijk vind ik de polo mooier, maar die ST stuurt zo briljant.
@janjansen: heerlijk, qua comfort is het niet de wereld maar feitelijk koop je deze auto ook niet daarvoor. Hij is mega stijf afgeveerd maar daardoor is de polo bij 250km/u ook nog altijd heel stabiel. Ik heb zelf overigens niet eerder in een fiesta ST gereden maar ik vermoed dat de fiesta met een 1.6 iets vlotter is in bochtenwerk, al is dat puur op basis van eigen redenering. Zelf zit ik nu op 335 pk met andere downpipe en chip, wat er ook voor zorgt dat je nagenoeg 98% van alle auto’s in Nederland achter je laat en het leukste is dat niemand het echt verwacht bij een polo. Het ligt eraan hoe je de auto wilt gebruiken. De polo als daily zou ik je niet aanraden. Vrij dorstig, elke steen in de weg voel je, maar wel een glimlach bij elke dot gas. In die zin vermoed ik dat de fiesta een meer praktische auto is. Succes en ik zie de keuze wel voorbij komen hier.
Vet! Een waardige opvolger van de Glanza Turbo.
Juist omdat dit de vreemde eend is zou ik deze nemen. Financieel niet haalbaar maar iedereen kwijlt hier openlijk op onbetaalbare auto’s
@shalomleon:

Ach hier is het een oma auto, in het buitenland (bijvoorbeeld UK al) wordt hij een stuk beter gezien. Zijn altijd vlotte T-sports geweest.

En je kunt voor deze auto echt van alles kopen. Van limited slip diff tot supercharger. Maar dat weet bijna niemand hier..
Het zou sowieso een heel leuk ding zijn!
WRC’s hebben een 1.6. Ook dit seizoen weer, maar met een grotere restrictor.
@stefan-venema: Wauw, het is veel te vroeg zie ik al. Niet meer reageren voor 8 uur.
Maar dat is niet meer dan de Polo WRC met 220 pk?
@flos: vraagteken =;)
@flos: paar reacties naar boven vriend
@scottishcarspotter2000: He´s not your buddy, pal…
@skinnybmw: i’m not your pal, friend
@scottishcarspotter2000: I’m not your friend, buddy
Netjes zo,n auto en met ruim 210 pk kan je mooi strepen trekken.
Clio RS Throphy doet 220pk. Maargoed, hoe meer Hot hatches hoe beter!
Ik zou zelf voor peen polo wrv street of fiesta st200 gaan, heb niks met moderne toyotas
@zero99: yeps de st200 heeft namelijk in overboost 215pk.
@zero99: dit is duidelijk, ik begrijp precies wat je bedoeld?
@lekkerlinksrijden: je moet, als je bijdehand gaat doen, wel op je spelling letten natuurlijk ;-). ‘-t’
Dik hoor. Ik zeg hebben.
Allemaal mooi nieuws, maar is het grote probleem niet dat het een afschuwelijk lelijk autotje is?
Liever een Fiesta ST200 of Ibiza Cupra. Mijn hemel wat vind ik deze Yaris lelijk!
Zou zelf voor een Polo als ik uit dit segment moest kiezen.
Hothstches zijn bijna altijd leuk, deze ook. Alleen ik vind hem niet mooi. Mijn voorkeur: Renault Clio RS (Trophy) absoluut.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Top dat ze weer wat leuks gaan maken en leveren, maar het oog wil ook wat!
Voor mij is de Clio RS Trophy nog steeds de keuze!
Deze heeft trouwens 220pk en is dus sterker dan de andere genoemde Franse concurrenten!
Man man man…. wat een lekijk hok! Maar ik denk zelf dat je veel meer lol zal hebben met een Fiesta ST dan een Yaris…. hahaha of een Peugeot…. of een Renault RS kan me lach niet inhouden…. beste autobloggers… jullie moeten beter weten… er is geen betere hot hatch in dit segment als de Fiesta ST! Punt!!!!!!! .
Uiterlijk ben ik niet echt weg van. Ik zou in dit segment kiezen voor een Fiesta ST. Vind ik persoonlijk samen met de Clio de mooiste.
@berlinetta: Niet alleen de mooiste maar ook de beste. De Fiesta is een geweldig karretje. De beste in zijn segment.
@viezefreddyw: Ik kan er zelf helaas niet over oordelen, maar als ik de rijtesten mag geloven (en dan vooral @Casperh ;)) dan is de Fiesta inderdaad een feest om in te rijden.
@berlinetta: Ik heb zelf een Fiesta ST gehad. Was een wereldautootje. Niet veel later had een vriend van mij een 208 GTI gekocht. Hij had nog niet eerder in een Fiesta ST gereden, maar had er spijt van dat hij niet een Fiesta ST gekocht had. Dat dingetje beviel hem een stuk beter dan zijn eigen 208 GTI.
@viezefreddyw: Gaaf zeg. Jammer dat die 208 toch net iets minder rijdt. Ik vind het namelijk wel een guitig karretje. Ietsje vrouwelijker dan een Fiesta of Clio, dat wel. Ook vind ik het een gemiste kans dat de Clio een automaat heeft. Die stoppen ze maar lekker in de grotere modellen. Een handbak hoort gewoon bij een hothatch.
@berlinetta: Het is zeker zonde van de Clio want ik vind het wel een van de mooiere auto’s. Er hoort idd gewoon een handbak in. Ik weet niet wat Renault van plan is met de nieuwe Megane RS, maar ik vrees het ergste b
@viezefreddyw: Ik vrees een automaat, maar bij de Megane vind ik het wel minder erg omdat het een grotere auto is. Een automaat kan dan ook voor iets meer comfort zorgen. Maar het zou ze zeker sieren als ze gewoon een handbak aanbieden.
@berlinetta: Bedoel je met vrouwelijker misschien ook franser? Veel kleine fransoosjes hebben iets guitigs en vrolijks. Ik hou er wel van.
@peugeotgti: Zeker waar, maar niet allemaal vind ik. De Citroen heeft ook iets vrouwelijk, maar de Clio vind ik weer iets mannelijker. Maar ik vind het allemaal erg leuke autootjes. De Fransen zijn wat mij betreft ook erg goed bezig. Als je op zoek bent naar een kleine hatch, dan kun je niet om ze heen.
@berlinetta: Daarom moet ik ook altijd lachen als ik op zaterdagmiddag de adviesaanvraag bekijk. No go: Franse auto’s.

Als ik iets onbegrijpelijk vind…
Yaric klinkt toch meer Oost-Europees….
De Corsa OPC heeft ook 208pk, net als de 208.
@cossiekiller: is dat niet alleen de nurburgring special
De opc heeft 192 pk
@bart_v: Dat was het vorige model. Nieuwe heeft er 208, je kan nog een Performance pack erbij doen, dan krijg je net hetzelfde als de nurburgring editie. Performance pack is enkel een mechanisch sperdifferentieel en nog wat leuke dingen, maar niet meer vermogen.
@cossiekiller: En ontzettend last van turbo-lag heb er in proefgereden, in dit segment is er maar een onovertroffen en dat is de Fiesta ST.
@focusrs1: Ik heb er ook in proefgereden. Turbo lag is me niet echt opgevallen. Maar ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit in een Fiesta ST gereden. Het mechanische sper maakte het voor mij wel af.
Een Clio RS met NA 2.0 is bv ook leuk, maar had voor mij veel te weinig koppel op lage toeren. Ik hou niet van altijd naar die 6500 toeren te gaan om het leuk te houden…
Maak aub niet je keuze enkel omdat de ene 5 of 10pk meer heeft, waar gaat dat over? En vergeet vooral het (echte) gewicht ook niet.
Nee ga er mee rijden en maak dan een beslissing.

Dat gezegd, deze Yaris ziet eruit alsof ie zo zal omwaaien…
@onehp: Daar heb je helemaal gelijk in. Vooral bij hothatches geldt dat heel erg vind ik. Als je diverse rijtesten ziet, zie je dat er grote verschillen zijn in de manier van rijden.
Hmm…
Geen Clio want flippers.
Geen 208 GTI want moeilijk dashboard.
Geen Polo of Ibiza want VAG.
Blijven de Fiesta ST of deze Yaris over.
Sorry Toyota, maar dan ga ik ongezien toch voor de Ford.
@PeugeotGTI: je hebt ook nog de DS3 performance zonder moeilijk dashboard maar met de lekkere aandrijflijn van een 208 GTI by Peugeot Sport
@ds3thp: Goed punt. Heb de DS3 altijd leuk gevonden. Antraciet met bordeaux rood dakje en zwarte wielen aub.
Kek karretje maar aan de achterlichten moet ik wel weer even wennen
Als het een 2liter met turbo wordt gooi die dan gelijk ook in de GT86…
@punicaoase: gooien kan je proberen, is wel een totaal andere layout en te weinig hoogte onder de kap (een LS motor is erg laag)
Oei, die achterlichten zijn niet echt een verbetering. Ze ogen veel te groot en breed voor een wagentje van dit formaat. Verder: de 208 GTi rijdt (los van dat rare interieur) gewoon lekker en datzelfde geldt voor de Ford Fiesta ST200. Als Toyota haar huiswerk ook maar een beetje gedaan heeft is 200+ PK in zo’n B-segmenter gewoon hartstikke leuk.

Het is wat mij betreft een eerste stap in de goede richting voor Toyota, dat tegenwoordig -hoewel het hele degelijke auto’s bouwt- vooral synoniem staat voor saai en oudbollig. Als men nou ook met sportieve varianten van de rest van het gamma komt en de GT86 wat meer paardjes meegeeft kan Toyota zomaar weer spannend en dynamisch worden.

Het enige wat mij verbaast is dat ze Gazoo niet in de naam verwerkt hebben. WRC zegt natuurlijk genoeg over de aspiraties van deze Yaris, maar door er Gazoo aan toe te voegen heb je meteen je nieuwe performancelabel gelanceerd. Gazoo is immers ook de naam van de toko die de racerij van Toyota runt is ook de naam die overwogen wordt voor andere gepeperde Toyota’s
@edge: De kleuren zijn wel Gazoo-racing. Wit met zwart rode decals. Zou me niet verwonderen moest je de snelle Yaris alleen in deze kleurenstelling kan kopen.
Haha WRC

Heeft ie 4 wiel aandrijving en mechanische diffs. Vertel me aub niet dat het een voorwiel aadrijver is met de naam van een WRC. Dan heb ik mijn portie humor voor vandaag weer gehad:)
Clio R.S. Trophy met 220pk zou mijn voorkeur hebben
Toch leuk dat Toyota iets (hopelijk) sportiefs op de markt brengt ipv. hun zoveelste hybride. Nu wel met een echte ‘sport’ insteek want de TS vond ik dat verre van. Graag ook met een cr bak en l.s.d. please, in ruil daarvoor mogen ze de radio, airco en divers elektrisch bedient geneuzel in hun magazijn houden.
Leuk, ben benieuwd wat ze er van gaan maken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).