Waarom deze Alfa nét niet briljant is

Auteur: , 34 Reacties

Begrijp ons niet verkeerd, het is een prachtig ding!

We zitten alleen te dubben over een paar zaken. De wielkasten en de wielen zelf lijken wat aan de grote kant voor de koets. Verder lijken voor- en achterzijde niet helemaal in balans te zijn. Tot slot snappen we niet zoveel van de verdikking onder het linker portier.

Dat was ‘m, nu over naar de plus sides Voor het overige is dit natuurlijk een geweldig mooie auto. Het betreft de Alfa Romeo 2000 Sportiva uit 1954 en inderdaad: de Alfa 8C Competizione heeft behoorlijk veel weg van de oude conceptcar. Van de Sportiva werden slechts vier exemplaren gebouwd waarvan twee met en twee zonder dak.

Onder de kap van de 915 kg wegende beauty ligt een 2.0 viercilinder (hemisferische verbrandingskamers, jazeker!) met 138 pk, waarmee het sportieve karakter van de Sportivo werd onderstreept. Het blok werd gekoppeld aan een handbak met vijf verzetten en de topsnelheid bedroeg een nette 220 km/u.

Waarom de Sportiva het productiestadium niet haalde is ons een volstrekt raadsel, want vrijwel elke quote over deze auto is positief. Sterker nog: dit was de lievelingsauto van de man die ‘m eigenhandig tekende: Franco Scaglione. Alfa heeft momenteel een Coupé en een Spider in het museum staan. Van die eerste maakte @thomcarspotter enkele fraaie plaatjes, je vindt ze HIER.



34 reacties

Wat is met die bult links?! En lijkt hij nu groter te zijn op de rode wagen?
Ik heb in 2010 de eer gehad om achter het stuur van de zilveren coupé te mogen zitten om hem te parkeren. Dit was bij het opbouwen van Interclassics met als thema 100 jaar Alfa. Geweldige ervaring!
220km/h was in 1954 serieus snel!
@dutchdriftking: Vind ik nog steeds wel snel, 220 meer dan genoeg wat mij betreft.
@dutchdriftking: Vooral in zo’n oude auto. Ooit eens 180 meegemaakt in een oude Ford Capri, wist werkelijk waar niet wat ik mee maakte. Het rammelt, schommelt, kraakt piept en doet. De beleving van snelheid is compleet anders bij oudere auto’s. Heerlijk…
@dieselkameel: Als het niet waait is dat goed te doen. Ooit 200 in een volvo 240 turbo gereden. Was niet onprettig.
@kennone: vind dat gevoel juist wel lekker dat je weet dat het veilig is maar onveilig aanvoelt. Weet niet meer of t waaide, maar alles rammelde en kraakte.
De negatieve punten die genoemd wordt zijn inderdaad de punten die de auto nét niet een prachtige auto maken. Van voren en boven vind ik hem prachtig. Vanaf de zijkant door de wielkasten vind ik hem gelijk een stuk minder knap en de kont is het net niet.
@viezefreddyw: Het ‘probleem’ met deze auto is dat het erg lijkt op iconen die veel later op de markt kwamen. Eigenlijk was deze auto wat design betreft zijn tijd een stuk vooruit (8 à 10 jaar). Dat betekent niet dat je hem daarom maar mooi moet vinden, maar ik maak er een diepe buiging voor. Ik vind het toch wel een plaatje. Het roept bij iets op van ‘ze wilden wel, maar wisten nog niet helemaal hoe’. Kneuterig :-)
Achter die bult zit de uitlaat.
@50mchljn: Dus de uitlaat gaat vanuit de motor naar links om achter er rechts uit te komen?
@airc: Juist. De 2000-motor (niet verwarren met de 2-liter Nord uit de 105-serie GTV/Spider/Berlina) is een opgeboorde motor uit de 1900. Uitlaatspruitstuk zit aan de linker kant, zodoende ook de bult voor de uitlaat aan de linker kant.
@airc: ja
OMG dat is echt super lelijk. Ik ben een groot liefhebber van klassieke auto’s maar dit is ronduit lelijk.
Vind de gril eigenlijk ook niet echt geslaagd, te klein..
Teken dit nou eens, vertaald naar 2017. Mooie 8 cilinder in het vooronder en verkopen die handel. Vervolgens nog een speciale editie/oplage uitbrengen. Is goed voor de verkoop, en voor de naam.

Hatsee.
@dutchfiat: alfa 8c much ?
Hou wel van die organische bobbels, very sexy, zie dat ook graag bij het vrouwelijk geslacht voorbijkomen, curves …
Sorry maar achterkant…. lijkt of die nodig naar de wc moet… maar voorkant wat prachtig
Zou hij soms ontworpen zijn voor de Carrera Panamericana? De Ferrari 340 Mexico uit ongeveer diezelfde periode heeft ook van die grote wielen en is speciaal voor die race ontwikkeld. Kan er verder niet veel over vinden.
Dit vind ik dus zo mooi aan deze auto
Soms weet u mij aangenaam te verrassen met vehikels die mij tot nu toe nog niet bekend waren. Hulde!
De meeste Alfa’s zijn toch net niet briljant? O nee, dat mag hier natuurlijk niet gezegd worden.
Twee enorme trommelremmen tegen het differentieel gebouwd. Dat zal vast heel goed koelen…
@Original_Arnoud: ik las je reactie en dacht “hoe kan die dat nu weten door naar de foto’s te kijken” maar toen zag ik die tekening. Toch erg apart idd.
@Original_Arnoud: Werkt op een 2cv ook prima :-)
Alfa onwaardig. Lelijk. Wat zonde!
Tja. Over smaak valt niet te twisten. Ik vind de auto echt wel wat hebben. Die proporties maken ‘m echt bijzonder en dus in mijn ogen mooi.
Volgens mij heeft Ton Roks er ooit mee gereden, toen hij nog bij Autovisie werkte.
Iets wat gemaakt is door
Mannetjes die heel de dag met een shaggie in der mondhoek
Potte domme lopen te roepen
Als iets tegen zit
Zie hem in de tijd waarin hij ontworpen is, Pegaso, Facel, Corvette, me hoopt vurig hem vanmorgen op het garagepad aan te treffen.
Wat een schoonheid.
@desjonnies: En gelukkig is daar @desjonnies

Ik vind het ook een absolute schoonheid en zijn tijd ver vooruit. Twee keer in mijn leven heb ik het genoegen gehad om deze auto in het echt te zien en dan is hij alleen nog maar mooier dan op foto’s. Geniaal ding!
De maten er eens bij gezocht: 3,6 m lang, 1,54 m hoog en 1,12 m hoog. Dat is kleiner dan een mini coupe. Ik denk dat je hem in het echt moet zien, om hem te waarderen.
Wat een mooi gebakje,,
Het ligt in zijaanzicht vooral aan de wielbasis.. wielen kunnen nooit te groot zijn :P, zie
http://static.autojunk.nl/pictures/2017/0111/214815/alfa-romeo-2000-sportiva-correctie_01.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).