• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze Alfa nét niet briljant is

Auteur: Author, gepost 11 januari 2017 om 21:01 – 34 Reacties

Afbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant isAfbeelding Waarom deze Alfa nét niet briljant is

Waarom deze Alfa nét niet briljant is
Begrijp ons niet verkeerd, het is een prachtig ding!

We zitten alleen te dubben over een paar zaken. De wielkasten en de wielen zelf lijken wat aan de grote kant voor de koets. Verder lijken voor- en achterzijde niet helemaal in balans te zijn. Tot slot snappen we niet zoveel van de verdikking onder het linker portier.

Dat was ‘m, nu over naar de plus sides Voor het overige is dit natuurlijk een geweldig mooie auto. Het betreft de Alfa Romeo 2000 Sportiva uit 1954 en inderdaad: de Alfa 8C Competizione heeft behoorlijk veel weg van de oude conceptcar. Van de Sportiva werden slechts vier exemplaren gebouwd waarvan twee met en twee zonder dak.

Onder de kap van de 915 kg wegende beauty ligt een 2.0 viercilinder (hemisferische verbrandingskamers, jazeker!) met 138 pk, waarmee het sportieve karakter van de Sportivo werd onderstreept. Het blok werd gekoppeld aan een handbak met vijf verzetten en de topsnelheid bedroeg een nette 220 km/u.

Waarom de Sportiva het productiestadium niet haalde is ons een volstrekt raadsel, want vrijwel elke quote over deze auto is positief. Sterker nog: dit was de lievelingsauto van de man die ‘m eigenhandig tekende: Franco Scaglione. Alfa heeft momenteel een Coupé en een Spider in het museum staan. Van die eerste maakte @thomcarspotter enkele fraaie plaatjes, je vindt ze HIER.

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6
  • De Alfa Romeo Giulia GTA is goedkoper geworden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

2000, Alfa Romeo, concept, Klassiekers

Vorig bericht: « De Brabus Green Hell verbruikt minder dan jouw auto
Volgend bericht: Toyota presenteert Yaris WRC, hot hatch met ruim 210 pk! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kle500 zegt

    11 januari 2017 om 21:05

    Wat is met die bult links?! En lijkt hij nu groter te zijn op de rode wagen?

    Login om te reageren
  2. veloce zegt

    11 januari 2017 om 21:07

    Ik heb in 2010 de eer gehad om achter het stuur van de zilveren coupé te mogen zitten om hem te parkeren. Dit was bij het opbouwen van Interclassics met als thema 100 jaar Alfa. Geweldige ervaring!

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    11 januari 2017 om 21:08

    220km/h was in 1954 serieus snel!

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      11 januari 2017 om 21:51

      @dutchdriftking: Vind ik nog steeds wel snel, 220 meer dan genoeg wat mij betreft.

      Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      11 januari 2017 om 21:51

      @dutchdriftking: Vooral in zo’n oude auto. Ooit eens 180 meegemaakt in een oude Ford Capri, wist werkelijk waar niet wat ik mee maakte. Het rammelt, schommelt, kraakt piept en doet. De beleving van snelheid is compleet anders bij oudere auto’s. Heerlijk…

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        12 januari 2017 om 03:26

        @dieselkameel: Als het niet waait is dat goed te doen. Ooit 200 in een volvo 240 turbo gereden. Was niet onprettig.

        Login om te reageren
        • dieselkameel zegt

          12 januari 2017 om 10:21

          @kennone: vind dat gevoel juist wel lekker dat je weet dat het veilig is maar onveilig aanvoelt. Weet niet meer of t waaide, maar alles rammelde en kraakte.

          Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    11 januari 2017 om 21:12

    De negatieve punten die genoemd wordt zijn inderdaad de punten die de auto nét niet een prachtige auto maken. Van voren en boven vind ik hem prachtig. Vanaf de zijkant door de wielkasten vind ik hem gelijk een stuk minder knap en de kont is het net niet.

    Login om te reageren
    • zwepp zegt

      11 januari 2017 om 23:38

      @viezefreddyw: Het ‘probleem’ met deze auto is dat het erg lijkt op iconen die veel later op de markt kwamen. Eigenlijk was deze auto wat design betreft zijn tijd een stuk vooruit (8 à 10 jaar). Dat betekent niet dat je hem daarom maar mooi moet vinden, maar ik maak er een diepe buiging voor. Ik vind het toch wel een plaatje. Het roept bij iets op van ‘ze wilden wel, maar wisten nog niet helemaal hoe’. Kneuterig :-)

      Login om te reageren
  5. 50mchljn zegt

    11 januari 2017 om 21:13

    Achter die bult zit de uitlaat.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      11 januari 2017 om 21:18

      @50mchljn: Dus de uitlaat gaat vanuit de motor naar links om achter er rechts uit te komen?

      Login om te reageren
      • veloce zegt

        11 januari 2017 om 22:09

        @airc: Juist. De 2000-motor (niet verwarren met de 2-liter Nord uit de 105-serie GTV/Spider/Berlina) is een opgeboorde motor uit de 1900. Uitlaatspruitstuk zit aan de linker kant, zodoende ook de bult voor de uitlaat aan de linker kant.

        Login om te reageren
      • cthijs zegt

        11 januari 2017 om 22:29

        @airc: ja

        Login om te reageren
  6. Boomer zegt

    11 januari 2017 om 21:16

    OMG dat is echt super lelijk. Ik ben een groot liefhebber van klassieke auto’s maar dit is ronduit lelijk.

    Login om te reageren
  7. pinut187 zegt

    11 januari 2017 om 21:19

    Vind de gril eigenlijk ook niet echt geslaagd, te klein..

    Login om te reageren
  8. dutchfiat zegt

    11 januari 2017 om 21:20

    Teken dit nou eens, vertaald naar 2017. Mooie 8 cilinder in het vooronder en verkopen die handel. Vervolgens nog een speciale editie/oplage uitbrengen. Is goed voor de verkoop, en voor de naam.

    Hatsee.

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      11 januari 2017 om 22:19

      @dutchfiat: alfa 8c much ?

      Login om te reageren
  9. autodrome zegt

    11 januari 2017 om 21:23

    Hou wel van die organische bobbels, very sexy, zie dat ook graag bij het vrouwelijk geslacht voorbijkomen, curves …

    Login om te reageren
  10. elemento zegt

    11 januari 2017 om 21:25

    Sorry maar achterkant…. lijkt of die nodig naar de wc moet… maar voorkant wat prachtig

    Login om te reageren
  11. Dizono zegt

    11 januari 2017 om 21:32

    Zou hij soms ontworpen zijn voor de Carrera Panamericana? De Ferrari 340 Mexico uit ongeveer diezelfde periode heeft ook van die grote wielen en is speciaal voor die race ontwikkeld. Kan er verder niet veel over vinden.

    Login om te reageren
  12. itiswhatitis zegt

    11 januari 2017 om 21:47

    Dit vind ik dus zo mooi aan deze auto

    Login om te reageren
  13. Forza zegt

    11 januari 2017 om 21:54

    Soms weet u mij aangenaam te verrassen met vehikels die mij tot nu toe nog niet bekend waren. Hulde!

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    11 januari 2017 om 21:55

    De meeste Alfa’s zijn toch net niet briljant? O nee, dat mag hier natuurlijk niet gezegd worden.

    Login om te reageren
  15. Arnoud zegt

    11 januari 2017 om 22:17

    Twee enorme trommelremmen tegen het differentieel gebouwd. Dat zal vast heel goed koelen…

    Login om te reageren
    • raceface zegt

      11 januari 2017 om 22:21

      @Original_Arnoud: ik las je reactie en dacht “hoe kan die dat nu weten door naar de foto’s te kijken” maar toen zag ik die tekening. Toch erg apart idd.

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 januari 2017 om 01:57

      @Original_Arnoud: Werkt op een 2cv ook prima :-)

      Login om te reageren
  16. twentsediesel zegt

    11 januari 2017 om 22:22

    Alfa onwaardig. Lelijk. Wat zonde!

    Login om te reageren
  17. jeroenwz zegt

    11 januari 2017 om 22:33

    Tja. Over smaak valt niet te twisten. Ik vind de auto echt wel wat hebben. Die proporties maken ‘m echt bijzonder en dus in mijn ogen mooi.
    Volgens mij heeft Ton Roks er ooit mee gereden, toen hij nog bij Autovisie werkte.

    Login om te reageren
  18. st33fie zegt

    11 januari 2017 om 23:33

    Iets wat gemaakt is door
    Mannetjes die heel de dag met een shaggie in der mondhoek
    Potte domme lopen te roepen
    Als iets tegen zit

    Login om te reageren
  19. desjonnies zegt

    12 januari 2017 om 07:20

    Zie hem in de tijd waarin hij ontworpen is, Pegaso, Facel, Corvette, me hoopt vurig hem vanmorgen op het garagepad aan te treffen.
    Wat een schoonheid.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      12 januari 2017 om 14:20

      @desjonnies: En gelukkig is daar @desjonnies…

      Ik vind het ook een absolute schoonheid en zijn tijd ver vooruit. Twee keer in mijn leven heb ik het genoegen gehad om deze auto in het echt te zien en dan is hij alleen nog maar mooier dan op foto’s. Geniaal ding!

      Login om te reageren
  20. martingtv zegt

    12 januari 2017 om 07:43

    De maten er eens bij gezocht: 3,6 m lang, 1,54 m hoog en 1,12 m hoog. Dat is kleiner dan een mini coupe. Ik denk dat je hem in het echt moet zien, om hem te waarderen.

    Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    12 januari 2017 om 14:55

    Wat een mooi gebakje,,

    Login om te reageren
  22. jellet zegt

    13 januari 2017 om 01:13

    Het ligt in zijaanzicht vooral aan de wielbasis.. wielen kunnen nooit te groot zijn :P, zie
    http://static.autojunk.nl/pictures/2017/0111/214815/alfa-romeo-2000-sportiva-correctie_01.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North