• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Yaris bejaardenbak 2008, Aygo jongerenbak 2008

Auteur: Dennis, gepost 5 februari 2009 om 12:56 – 40 Reacties

Toyota Yaris en Aygo


Toyota gooit in ons land hoge ogen bij particuliere autokopers. Uit cijfers over particuliere autoverkopen in 2008, blijkt dat mensen in de leeftijdscategorie 65+ veruit het vaakst kiezen voor een Toyota Yaris. In de categorie 18-25 jaar is de Toyota Aygo favoriet.

Ook in alle andere leeftijdscategorieën, op die van 56-65 jaar na, is de Toyota Aygo het populairste model. Dit alles blijkt uit verkoopcijfers van RDC Datacentrum die Automotive-online voor ons op een rijtje (PDF) zette.

Bij particuliere autokopers is Toyota het populairste merk, gevolgd door Renault, Opel en Peugeot. Volkswagen en Ford volgen op ruime afstand op een vijfde en zesde plaats. Deze laatste twee merken scoren in de totale autoverkoop wel het best. Zakelijk presteren ze namelijk veel beter dan vooral Toyota, Opel en Renault. VW en Ford blijven op de particuliere markt Suzuki nog maar net voor.

Verder blijkt uit de onderverdeling dat particuliere autokopers van boven de 45 jaar goed zijn voor driekwart van alle particuliere verkopen. Jongeren spelen nog steeds een marginale rol: de categorie 18-35 jaar is goed voor ruim 24 duizend auto’s, ongeveer tien procent van het totaal.

18-25 jaar
1. Toyota Aygo: 718 auto’s
2. Renault Twingo: 606 auto’s
3. Suzuki Swift: 341 auto’s
4. Citroën C1: 332 auto’s
5. Seat Ibiza: 328 auto’s

65+ jaar
1. Toyota Yaris: 1.841 auto’s
2. Opel Corsa: 1.307 auto’s
3. Peugeot 207: 1.296 auto’s
4. Opel Meriva: 1.251 auto’s
5 Hyundai I10: 1.110 auto’s

Verkoop per leeftijd 2008
18-25: 5.693 auto’s (2,5%)
26-35: 18.978 auto’s (8,5%)
36-45: 42.725 auto’s (19,1%)
46-55: 55.323 auto’s (24,7%)
56-65: 60.130 auto’s (26,9%)
65: 40.883 auto’s (18,3%)
Totaal: 223.732

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
    Toyota Aygo is exit, maar toch ook weer niet
  • Toyota stuurt Yaris Cross Adventure de hoogte in

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, aygo, bejaarden, Toyota, yaris

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Renault Clio (met video)
Volgend bericht: Gespot: Aston-Martin V8 Vantage P.O.W. »

Lees Interacties

Reacties

  1. vla zegt

    5 februari 2009 om 13:03

    Bewijs vinden we via je eigenste site, Autojunk! :P

    Login om te reageren
  2. Raptor zegt

    5 februari 2009 om 13:04

    Ik denk dat die cijfers in België helemaal anders liggen.

    Denk dat de 18-25 jarigen groep vooral Golf, Fiesta, Focus, 308, C3, Leon rijdt…
    Die kleine auto’s zijn hier helemaal niet populair. Nog liever een grote tweedehands dan een kleine nieuwe!

    Login om te reageren
  3. Victortje. zegt

    5 februari 2009 om 13:12

    2X opel bij 65+ had niet anders verwacht, veder snap ik mezelf niet, ik zou nooit in een aygo gaan rijden, verschrikkelijk ding, liever een swift (sport)

    Login om te reageren
  4. GH zegt

    5 februari 2009 om 13:15

    “Jongeren spelen nog steeds een marginale rol: de categorie 18-35 jaar is goed voor ruim 24 duizend auto’s, ongeveer tien procent van het totaal.”

    Is niet vreemd gezien de vergrijzing in Nederland…

    Login om te reageren
  5. Jan zegt

    5 februari 2009 om 13:19

    Als de Toyota IQ een halve meter langer zou zijn, dan is het ook een luxe auto voor 18-25 jaar, maar hij is net iets te klein.

    Login om te reageren
  6. Jesper zegt

    5 februari 2009 om 13:20

    Ik vind de afgebeelde Yaris 1.8 T-Sport 132pk anders totaal geen 65+ bak hoor, mocht willen dat het me dagelijkse autootje was :roll:

    Login om te reageren
  7. SPK zegt

    5 februari 2009 om 13:23

    Toch apart dat die Aygo het zo goed doet terwijl ik de Peugeot 107 nergens terug vindt in die lijstjes in de Citroën C1 maar 1x. Blijkbaar hebben die Japanners het er goed ingeramd dat zij als enige betrouwbare, degelijke auto’s maken.

    Login om te reageren
  8. Mairsil zegt

    5 februari 2009 om 13:27

    @raptor

    Maar volgens mij gaat dit ook alleen over de aanschaf van nieuwe auto’s, dus de tweedehands grote bakken komen hier niet op voor. En als jongeren een nieuwe auto kunnen en willen kopen, zal dat vaak toch een uit de kleinere klasse zijn, ook in Belgie.

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    5 februari 2009 om 13:28

    Als je kijkt naar de totale lijstjes is er een behoorlijk rustig verloop, je komt toch alsmaar dezelfde modellen tegen. Interessant onderzoekje.

    Login om te reageren
  10. renaultfreak zegt

    5 februari 2009 om 13:28

    @ jesper

    Voor een “sport” uitvoering van een auto is dat nu een mietje.

    Kom op he, de meeste kleine hot hatches hebben 150 pk +
    en dan komt toyota aan met een 132 pk sterke 1.8.

    Die vond je in de jaren negentig ook terug in een clio! (lees 2.0 16v williams 150pk)’

    Dus al met al een bijzonder saaie auto!

    Login om te reageren
  11. markieanta zegt

    5 februari 2009 om 13:31

    Ik snap er niets van, waarom doet een Aygo het zo goed in de jongerengroep? Ik moet er persoonlijk niet aan denken om in een ei rond te rijden. Dan liever een auto met de kop eraf en een flinke maat groter voor iets meer geld dan zo´n lelijk ei voor zijn prijs.
    Waarom rijden jongeren in een dergelijke auto, wie kan mij dat vertellen en kom nou niet aanzetten dat hij hip is, want dat is ie niet. Het is een drieling, dus origineel is ie ook niet. En om nou te zeggen dat ik het interieur aantrekkelijk vind, nee ook niet.
    Wie kan het mij vertellen?

    Login om te reageren
  12. R18A2 zegt

    5 februari 2009 om 13:42

    Ik zie alleen maar A en B segment…

    Login om te reageren
  13. cas zegt

    5 februari 2009 om 13:51

    ik ben 23, geloof mij, als iemand in mijn kennissenkring met een aigo thuis komt lach ik hem vierkant uit..
    ken 1 meissie met een C1, en die wil liever ook iets anders

    doe mij maar een 02tje of een e21, of iets anders leuks uit de jaren 70/80

    vind het ook vreemd dat de mini en de 500 nergens terug komen, die zijn toch juist populair?!

    Login om te reageren
  14. Victortje. zegt

    5 februari 2009 om 14:00

    @citro, wat is er dan intressant, de jeugd blijft ongeveer het zelfde kopen, of de ouderen kopen hetzelfde wat de jeugd koopt?

    Login om te reageren
  15. BmwMPower zegt

    5 februari 2009 om 14:47

    In de buurt (omgeving Venlo) staat een bejaardentehuis, met op de parkeerplaats 5 Hyundai Atossen! Allemaal dezelfde kleur, zelfde wieldoppen.
    Ik zou eerder zeggen dat dat de echte bejaardenauto is.

    Login om te reageren
  16. Laue zegt

    5 februari 2009 om 14:48

    een toyota? nee bedankt deze 21e jarige knul gaat voor auto met iets meer klasse :)

    Login om te reageren
  17. Gert zegt

    5 februari 2009 om 15:03

    GO AYGO!!!!!!!! zwat een top bak heb er zelf ook 1

    Login om te reageren
  18. Roger zegt

    5 februari 2009 om 15:11

    Koop dan een Duitser. Lekker waardevast.

    Login om te reageren
  19. GerreLekker zegt

    5 februari 2009 om 15:13

    Allemaal zitten kakken op Toyota, maar Opel komt wel 2X voor in de ouwe-lullen klasse en ik had dan ook niets anders verwacht…

    Vind zo’n aygo best wel een vinnig/jong dingetje…

    Login om te reageren
  20. GerreLekker zegt

    5 februari 2009 om 15:24

    @markieanta: het is relatief betaalbaar, goedkoop in onderhoud, verbruik en verzekering? En sommigen vinden dat wel een hip ding.

    @cas: de fiat 500 en mini zijn gewoon veel te duur. Voor minder geld heb je een even grote en praktische (voor zover zo’n kleintje praktisch kan zijn). Dat en 500 en mini misschien meer stijl en klasse hebben is misschien wel waar…

    @Roger: noem mij eens een duitser die voor deze prijs en prijs/kwaliteit over de toonbank gaat? Juist: geen een! Je bent vet met met waardevast als je hem niet kan betalen in de eerste plaats.

    Login om te reageren
  21. markieanta zegt

    5 februari 2009 om 15:26

    Te Koop:
    Duitse man
    42 jaar
    Slechts 20 jaar full time gewerkt, zo goed als nieuw.
    Blond haar.
    Blauwe ogen.
    Voor het luttele bedrag van 13.000 euro.

    Login om te reageren
  22. markieanta zegt

    5 februari 2009 om 15:33

    @Gerrelekker, ik wil voor Roger wel even antwoorden, een Ford Ka ;)
    Maar jij bent nu dus de eerste die zich hier meldt en die van mening is dat het een hip ding is. Dus blijkbaar valt de hoeveelheid mensen die het een hip ding vindt, er in ieder geval van uitgaande dat hier veel vrij jonge bezoekers komen, nogal tegen voor de bedoelde doelgroep.
    Volgens mij valt er momenteel nogal weinig te zeggen ove rhet onderhoud, misschien vallen ze wel heel erg tegen. Dat ze goedkoop in onderhoud zijn is momenteel alleen nog maar een speculatie, aangezien hij nog niet zo lang op de markt is.
    Met elke auto kan je goedkoop rijden als je wilt, maar ik weet zeker dat je, wanneer je het wagentje wel op zijn staart trapt toch een behoorlijk dramatisch gemiddelde gaat krijgen.

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    5 februari 2009 om 15:33

    @ victortje; Sowieso de tweede, want als de jeugd hetzelfde zou blijven kopen, zouden er hier nu nog steeds kevers verkocht worden. ;)

    Login om te reageren
  24. GerreLekker zegt

    5 februari 2009 om 15:43

    @markieanta: ja maar deze site richt zich naar autoliefhebbers en die willen liever niet gezien worden in een aygo. Vele anderen kan het geen moer schelen, als het maar leuk is en weinig kost. Een aygo/C1/107 valt daar volgens mij onder.

    Login om te reageren
  25. cas zegt

    5 februari 2009 om 15:49

    te duur???

    jeugd heeft hier een leeftijdsklasse van 18 tot 35..

    op je 35 kun je je toch wel iets beters dan aan aygo veroorloven dunkt mij

    Login om te reageren
  26. Jesper zegt

    5 februari 2009 om 15:54

    @ renaultfreak: Ik denk niet dat je een ’93 Clio Williams 2.0 met een nieuwe Yaris 1.8 moet vergelijken. Een gestript scheurijzer naast een sportieve comfortabele B-klasser… :?

    Vergelijk hem dan met een Fiesta ST met een 2.0 150pk. Die is wat zwaarder, en is dus ongeveer even rap als een Yaris 1.8. Alleen de Yaris is nog €2000,- goedkoper.

    Login om te reageren
  27. Jesper zegt

    5 februari 2009 om 16:04

    @ Markieanta: Ik ben o.a. van mening dat het een hip ding is, dank u. Wel eens zo’n Aygo op 17” lichtmetaal gezien, in het antraciet met zwarte strepen? :P
    Of deze http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/11/hoezo-zijn-aygos-saai , ook vermakelijk.

    Het onderhoud is op kleine en grote beurten na kosteloos. Ze zijn al een paar jaar op de markt maar ik heb hier nog nooit problemen met Aygo’s gehad.
    Ze zijn trouwens wel degelijk erg zuinig. Volgens de fabriek 1 op 22, maar in de praktijk rij je dr 1 op 20 mee. Geef je veel gas kan het 1 op 18 worden. Nog steeds erg netjes toch? Dat doe je met een Ford Ka niet hoor.

    Login om te reageren
  28. Jan zegt

    5 februari 2009 om 16:08

    Verbaasd me niet van de Aygo, mooie goedkope auto, en ziet er stoer uit met sportpakket en velgen.
    Btw de IQ is ook een toppertje.

    Login om te reageren
  29. GerreLekker zegt

    5 februari 2009 om 16:10

    @cas: volgens mij staat er 18-25

    Login om te reageren
  30. jaapie zegt

    5 februari 2009 om 16:33

    Toyota aygo op 1? Zal wel afgeleid zijn van die lease aygo;s die je krijgt als je begint bij je uitzendbureau of ict bedrijf

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    5 februari 2009 om 16:37

    @ jaapie; Het gaat hier júist niet om de lease, alleen om de particuliere verkoop.

    Login om te reageren
  32. jaapie zegt

    5 februari 2009 om 16:45

    @citrofiel
    dan snap ik het niet,,,18 – 25 en dan een aygo, ben je ook hard gevallen:P

    Login om te reageren
  33. Benjamin1 zegt

    5 februari 2009 om 17:04

    Valt me tegen, als dit particulier gekocht wordt, dan geven we rond de 10-15 duizend euro uit.

    Ik had eerder verwacht dat hier ook wat grotere auto’s tussen zouden staan, zoals de klasse Golf etc. Wordt dat echt zo weinig particulier gereden?

    En nee, kom nou niet met die verhalen dat je pappie een Audi A6 particulier rijdt…..

    Login om te reageren
  34. Vive la FRANCE! zegt

    5 februari 2009 om 19:02

    Waarom kiest men voor de Aygo, als je ook voor de C1 of 107 kan kiezen?!? Verbaast me wel dat de meeste auto’s in de categorie 56-65 worden verkocht!

    Login om te reageren
  35. renaultfreak zegt

    5 februari 2009 om 19:09

    @ benjamin

    als je een audi a6 particulier koopt, ben je een enorme stommerik….
    sneller kan je je geld niet kwijt raken!

    @ jesper,

    oke er zit een behoorlijk verschil tussen die auto’s, al vind ik een 1.8 met 132 pk nog steeds niet heel bijzonder, niet dat het een potente motor is!

    Login om te reageren
  36. Pinchetto zegt

    5 februari 2009 om 20:13

    Ik denk dat er veel van jullie een vertekend beeld hebben van de gemiddelde particulier. Tuurlijk is het hip om in de nieuwste BMW of Mercedes rond te rijden met 200-300pk aan je voet, maar de realiteit voor Jan met de pet kan niet verder van deze fantasie verwijderd zijn. De meeste mensen met een gemiddeld interesse in wagens (dus níet jullie autobloggers hier!) gaan voor degelijkheid, betrouwbaarheid, weinig pk-taksen, niet teveel kosten-na-aankoop en het moet niet té flashy zijn… Jawel, leest net als een identiteitskaart van Toyota. Wie wat verder dan z’n neus lang is nadenkt, snapt best wel waarom deze autoconstructeur de grootste van de wereld is.

    Wat de Aygo betreft; Deze komt met 5 jaar garantie in tegenstelling tot z’n soortgenoten bij Citroën en Peugeot. Gooi daar nog de oerdegelijke reputatie bij van Toyota en je snapt onmiddelijk waarom iedereen een Aygo wil in plaats van een C1 of 107.

    En tuurlijk bestaan er spannendere wagens, maar daar gaat het in de realiteit helemaal niet om. Pk-gebrul is enkel interessant voor jochies die dromen van de echte wereld niet kunnen onderscheiden en voor stinkend rijke zelfstandigen of managers. Jammer dat 90% van de werkende mens niet past in de genoemde categorieën hé…

    Login om te reageren
  37. Valleyman zegt

    6 februari 2009 om 10:44

    @ Renaultfreak : Ik geef je op een briefje dat een saaie yaris jouw hot hatch laat staan ;-)
    No way dat een Renault daar aan kan

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    6 februari 2009 om 10:52

    @ Pinchetto; De Aygo heeft geen 5 jaar garantie, maar 3. De PSA-klonen hebben er 2.

    @ Valleyman; Denk jij dat een Yaris TS een Clio RS laat staan? 132 pk tegenover 192? Geen kans. Of heb je het over de Williams, die lichter en potenter is dan de Yaris? Al zou de Yaris van de Williams winnen, dat maakt eigenlijk niet uit, want ze schelen 15 jaar, en de vergelijking is dus hoe dan ook krom, ook als de Williams wint.

    Login om te reageren
  39. Eelco zegt

    6 februari 2009 om 11:38

    Een beetje leuk aangeklede Aygo kan best stoer zijn! En de op de foto afgebeelde Yaris TS is ook een lekker vel ding :P

    Login om te reageren
  40. Errix zegt

    13 juni 2009 om 22:01

    Ook jongeren kunnen milieubewust zijn en kiezen voor een CO2 uitstoot van 107 en heel veel kilometertjes uit de steeds spaarzamer wordende litertjes benzine. (En dan natuurlijk wel het leukste modelletje uitkiezen.) Zo denkt de jeugd aan hun eigen toekomst! Want die ziet er anders slecht uit met al die 100+ pk machobakken. Ja, ja “cool” krijgt een ander gezicht, jongens.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North