• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota’s gave race-stationwagon is helemaal geen stationwagon

Auteur: Loek, gepost 10 oktober 2024 om 21:04 – 6 Reacties

Toyota bouwt een raceauto en het is een soort gestoorde stationwagon. Maar de auto waarop hij gebaseerd is, is helemaal geen stationwagon.

Je kan veel positieve eigenschappen toekennen aan een stationwagon, maar vergeleken met andere carrosserievormen is het toch vaak de minder dynamische keuze (en vooral een hele praktische). Voor de racerij waarbij straatauto’s naar raceauto’s worden omgebouwd (toerwagenkampioenschappen en dergelijken) wordt dus vaak een coupé gebruikt, of vroegâh natuurlijk een scala aan sedans in de BTCC. Een stationwagon was daar dus een unicum, maar niet onmogelijk. Denk aan de 850R waarmee Jan Lammers en Rickard Rydell reden, maar ook de iets recentere Subaru Levorg die meereed in de BTCC.

Stock Car Pro

Daar wordt nu nog een model aan toegevoegd, maar het is een wat raar verhaal. Het gaat om Toyota die een auto helemaal verbouwde om mee te kunnen doen aan de Stock Car Pro-serie in Brazilië, de lokale invalshoek op het idee van toerwagenraces. De ‘stationwagon’ in kwestie is dus eigenlijk volledig uniek voor de serie, maar Toyota betrekt er wel een productieauto bij. En dat is niet de Corolla Touring Sports. Of een andere (lokale) SW. Nee, het is de Corolla Cross.

Toyota Corolla Cross

Ja, deze auto die eigenlijk alle hokjes van een stationcar aan vinkt, is de raceversie van de Toyota Corolla Cross. Toyota voegt ook een foto bij van de raceauto naast een normale Corolla Cross en dan is het verschil wel erg groot.

Een bijzondere keuze en eigenlijk staat de stationwagon-behandeling de Toyota Corolla Cross best aardig. De reden is heel simpel: om de auto te mogen homologeren voor de Stock Car Pro-serie, moet de auto eigenlijk een eigen sausje zijn op een globaal platform dat voor de raceserie ontworpen is genaamd AudaceTech SNG01. Dat platform staat niet per definitie te boek als een exclusief SW-platform, maar de drie bevestigde fabrikanten hebben wel een vrijwel identieke auto. Die wijken enkel van elkaar af op detailniveau.

De Toyota Corolla Cross in race-outfit is uitgerust met een 2.1 liter grote viercilinder. Dat is een downgrade, want vorig jaar gebruikte de raceserie V8’en. De motor is wel goed voor 500 pk, in combinatie met een sequentiële zesbak van XTrac. Vanaf het seizoen 2025 wordt er geracet met de Corolla Cross.

Ook interessant!

  • Geparkeerde Toyota Corolla kopt 59 inch wiel
  • Deze exotische blokkendoos is niet zomaar een Toyota Corolla
  • Update voor de Toyota Yaris Cross: extra power en meer
  • Motor GR Corolla ploft en vliegt in de fik [video]
    Motor GR Corolla ploft en vliegt in de fik [video]

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, corolla-cross, Racing, Toyota

Vorig bericht: « Diesels zijn voor rijke mensen
Volgend bericht: BREEK: dit is de Tesla Robotaxi »

Lees Interacties

Reacties

  1. 307-2.0-chipped zegt

    10 oktober 2024 om 21:21

    Doe maar een spoilertje.

    Login om te reageren
  2. tmenges zegt

    10 oktober 2024 om 22:33

    @johanneke, eindelijk een crossover die je wel ziet zitten?;)

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      11 oktober 2024 om 12:38

      Zeker, want dit is geen crossover 😉
      Ford doet het ook met hun Puma rallywagen. Is helemaal geen Puma want een Puma is te hoog en lomp. Is een veel lager en gestroomlijndere auto die ze een beetje op een Puma hebben doen lijken voor marketing.

      Login om te reageren
  3. erik911 zegt

    11 oktober 2024 om 06:53

    Goede vrijdag, wat een heerlijk model. En laag…! Eindelijk een gezond tegenoffensief, op al die vreselijke SUV modellen van de afgelopen jaren (nog een wonder dat ze met al die blokkendozen niet zijn gaan racen, om de een of andere marketing reden…). Wel even die taartschep eraf laten. Homologeren maar!

    Login om te reageren
  4. Lambrusco zegt

    11 oktober 2024 om 07:05

    Wauw, zo lust ik hem ook wel!

    Login om te reageren
  5. THSD zegt

    11 oktober 2024 om 13:19

    Die taartschep eraf en dan als avensis plug-in hybrid op de markt brengen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North