
Pas op de terugweg van wintersport tanken, koppel ohne ende. Luxe die alleen de happy few zich kan veroorloven.
En och wat was die rit in de Audi Q7 V12 TDI heerlijk. Ik geloof niet dat ik nieuwe records qua zuinigheid heb gezet, maar de overdadige 500 pk en 1.000 Nm maken zo ontzettend veel goed.
Zo’n kanon heeft natuurlijk een tarief voor motorrijtuigenbelasting (MRB of wegenbelasting) waar jij als modale burger steil van achterover slaat. De diesel is daarom dus ook niet voor jou, voor die luxe moet je nog even doorbikkelen op de zaak (die hopelijk van jezelf is).
92.117 euro
De gemiddelde prijs van een nieuwe diesel is dus bijna een ton. Wat een geld, laten we het zo stellen: daar zitten geen Polo’s en Golfjes bij. Het is bijna niet voor te stellen dat in 2010 de Volkswagen Polo Bluemotion niet aan te slepen was.
De Polo Bluemotion was niet vooruit te fikken met die astmatische driecilinder diesel, maar zuinig dat was die wel. Daardoor was de CO2-uitstoot laag (vandaar deze matige zomer) en kon je de Polo Bluemotion wegenbelastingvrij rijden. Van een voordeeltje zijn we in Nederland niet vies, dus de VW-dealers hadden het er maar druk mee.
Inmiddels levert Volkswagen importeur PON feitelijk geen diesels meer in de personenauto’s, maar ook bij de andere merken is de kleine diesel verdwenen.
Wat er nog wel van een diesel wordt voorzien: dikke SUV’s en een paar verdwaalde S-klasses en 7-series. Van die auto’s waar de gemiddelde Nederlander alleen maar van kan dromen. Als je het geld te besteden hebt, dan is het wel duidelijk: diesel is the way to go.
Plug-in hybrides voor wannabees
Als je leeftijd begint met een 2 (of een lage 3) dan kan het nog net: een plug-in hybride aanschaffen. Een PHEV is geen goede EV of een te zware benzine-auto, liever even doorsparen voor een diesel. Het gat tussen de 92k kostende en de de gemiddelde plug-in hybride is niet groot: de gemiddelde PHEV is 74.553 euro.
BREEK: er worden nieuwe auto’s op LPG verkocht
Met een gemiddelde prijs van 23.646 euro is een LPG absoluut voor sloebers. Ik kan het weten, want in mijn twintiger jaren is mijn carrière vroegtijdig ontspoord. Voor iets meer geld had ik een smeuïge Alfa 156 JTD kunnen kiezen, maar een 156 T.Spark was voordeliger. Dan weten jullie ook waar het mij mis is gegaan.
De EV is erg modaal
Steek je je kop liever niet boven het maaiveld? Kies dan de veilige weg, net als de andere leaselullo’s op kantoor. De gemiddelde elektrische auto kost 52.439 euro, net boven de gemiddelde prijs van alle nieuwe auto’s in Nederland (48.118 euro).
Bij het koffiezetapparaat (max 2 bakjes per dag he) kan je lekker ranten over dat het allemaal wel meevalt met de actieradius. “Je moet toch om de twee uur stoppen om te piesen he.” Ook weer BREEK: nee hoor gezonde mensen niet. Met een overactieve blaas wel, vaak veroorzaakt door een blaasontsteking. Hopelijk heb je dan wel een NSFW ruig verhaal over hoe je die bent opgelopen.
De dieselrijder kan ook stoppen om de twee uur als die dat wil, maar hoeft dan niet een halve uur te bivakkeren bij de snellader. Wat een luxe he, je zou willen dat jij je dat ook kon veroorloven.
Management samenvatting: het plebs rijdt elektrisch, een echte baas rijdt diesel.
Wat een heeeeeeerlijk artikel!
Haha, ja geweldig!
Met een Q7 v12 TDI van 2605kg is de wegenbelasting per kwartaal 953 euro ofwel 318 euro per maand. Dat is in Nederland niet voor het plebs nee.
Dat betaalde ik vroegûh in guldens voor mijn Buick LeSabre op LPG. Misschien toch ‘s een V12 TDI overwegen.
Prachtig artikel! En ook nog eens inclusief medische informatie inzake mictie frequentie!!
Diesel power!! Koppelmonsters en veel km op een tank! Wat rijdt dat fijn. Wat nou elektrisch…
In veel gevallen ook veel km op een motor.
Helemaal eens. Ben dan ook erg gelukkig met de 500nm van mijn 4 pitter dieseltje.
Ik ben een rijk man
Mijn ergenis aan mijn good old Passat TDI was, dat ik 1100 km op een tank kon rijden, maar dat de dagteller slechts tot 999 km kon tellen. Gekke bonen tellers van VW…
Ik had een gechipte Exeo TDI met 200pk, setje Bilsteins en een S4 stabilisatorstang. Kon ik lekker 200+ rijden in Duitsland, in een dagje van Parma naar Rotterdam. Ik stond alleen tussen het plebs bij de Baustelles, dat was armoe.
Ik moet zeggen, jaren lang een Volvo V70 D5 gereden met een chippie, 215 PK en mega koppel. Heerlijke auto en vooral het geluid van de 5 cilinder diesel, jammer, echt jammer dat het tijdperk voorbij is.
Heerlijk artikel zo op de vrijdag ochtend!
De EV-lui zitten nog aan de quinoa-avocado smoothie? *Duikt weg…*
En toch is ook die 315 pm MRB prima te doen. Vooral als je veel van autorijden houdt, en bv een BMW 340M elk weekend even flink gaat stampen in Belgie of duitsland of Frankrijk, opzoek naar een huis voor emigratie (welke gek blijft metd ie mrb prijzen nog in NL wonen, nog afgezien van de autohaat van de meeste NL steden, en west Nl gewoon veel veel veel te druk is 96% van de tijd) dan is die tank na 3-400 km toch goed leeg, mag je weer 160-190 euros aftikken. Ik knal dan het weekend erop nog een keer 3-400 km want mijn tank is ook met 300pk en 700 nm koppel, op de helft. HA HA!
Nee, petrol is leuk voor een weekendracer, maar verder krijg je mij de komende 7000 jaar niet uit een diesel. wel uit NL overigens, maar dat is zeker niet alleen voor die achterlijke MRB regels.
BMW 340M? M340d xDrive bedoel je misschien. Ik betaal 210 euro wegenbelasting per maand voor deze auto en dat doe ik niet omdat ik zo veel rijdt, ik ben er juist zuinig op. Diesel is voor mij de fijnste aandrijving die ook nog eens de beste mobiliteit biedt. Mij krijgen ze ook niet uit een diesel.
In Spanje is het tarief, als ik het goed heb, 160 euro per jaar. Maar daarnaartoe emigreren…? Niet als je opgroeiende kinderen hebt, ik niet althans. In NL is het duur, maar wel super goed geregeld in verhouding met andere landen.
PS. een overactieve blaas kan ook veroorzaakt worden door koffie ;-)
Jarenlang een 1.2 drie cilinder Skoda fabia combi gereden, volgens mij dezelfde motor als die polootjes, maar die kwam prima mee in het verkeer en 140-150 in Duitsland ging ook prima.
Ik ben nooit een fan van diesels geweest, maar ik snap de ‘appeal’ wel, zeker een 6 cilinder diesel met goede automaat is gewoon fijn en moeiteloos toeren over lange afstanden. Zelf liever een zespitter op benzine, eventueel geholpen door een turbo.
Meerdere 535d gehad en 3.0 BiTdi, allemaal estates, wat was dat een heerlijke tijd