Trackguide: dit moet je weten over Monza

Auteur: , 20 Reacties

Samen met Monaco en Spa-Francorchamps is dit dé klassieker op de F1 kalender. Traditiegetrouw is Monza bovendien de baan waar de hoogste topsnelheden worden gehaald. Autoblog neemt je mee voor een rondje over het circuit, inclusief videobeelden en anekdotes! Genieten man.

Trackguide: dit moet je weten over Monza

Monza is het snelste circuit op de kalender, zowel wat gemiddelde snelheid als wat topsnelheid betreft. Voor ons Nederlanders betekent dat eigenlijk ook meteen slecht nieuws, want de Toro Rosso van ‘ons Max’ blinkt nou niet bepaad uit wat betreft topvermogen. Over Spa waren we echter ook sceptisch en dat werd uiteindelijk een prima race, dus beter speculeren we niet teveel.

In een zeer grijs verleden werd de race trouwens op een kombaan verreden. Die kombaan ligt er nog wel, maar wordt tegenwoordig alleen nog voor vette fotosessies gebruikt.

Variante del Rettifilo

Variante del Rettifilo

Met een vaartje boven de 350 km/u denderen de coureurs het eerste lange rechte stuk over. Vroeger lager de snelheden trouwens nog wat hoger. In het roemruchte V10-tijdperk haalden de coureurs al slipstreamend snelheden van boven de 370 km/u. De eerste bocht (Variante del Rettifilo) is bijzonder traag en daarmee ook meteen aanslag op de remmen. De chicane gaat rechts-links met een kilometertje of 85 per uur. Jos Verstappen en Ricardo Zonta doen het even voor (filmpje).

Vroeger was de eerste bocht op Monza trouwens een dubbele links-rechts chicane. Mika Hakkinen maakte hier in 1999 een schakelfoutje en tolde pardoes de grindbak in. Later zat de ander zo koele Fin te huilen in de bosjes.

Curva Grande

Curva Grande

Niet zo’n heel boeiende bocht, deze snelle rechter. Sebastian Vettel en Fernando Alonso hadden hier tweemaal een heet onderonsje (filmpje), bij een vaartje van 320+ km/u. Ook ging het dit jaar vlak voor de Curva Grande behoorlijk mis in de Formule 3 (filmpje). Heftige shizzle.

Variante della Roggia

Variante della Roggia

Wederom een langzame chicane die de coureurs dwingt om van 330+ km/u af te remmen naar zo’n 120 km/u. Dat dat zeker in de beginfase van een race goed mis kan gaan, lieten onder anderen Jarno Trulli, Heinz-Harald Frentzen, Rubens Barrichello en David Coulthard in 2000 zien (filmpje). Bij deze snoeiharde crash werd helaas een baancommissaris dodelijk getroffen door een losgeraakt wiel. Verder raakte er wonder boven wonder niemand gewond. Zelfs Pedro de la Rosa niet, die met z’n Arrows metershoog door de lucht vloog.

Curve di Lesmo

Lesmo

Twee rechterbochten, die samen bekendstaan als Lesmo. De eerste is iets langzamer dan de tweede en het valt vooral bij die laatste op hoe ver de coureurs bij het uitkomen over de curbstones glijden.

Variante Ascari

Variante Ascari

Op weg naar de Variante Ascari gaan de coureurs over een semi-recht stuk onder een brug door. Die brug is een deel van de oude kombaan van Monza, waar het huidige circuit later omheen en onderdoor is gebouwd. De bocht is vernoemden naar Alberto Ascari, die in 1955 op die plek overleed. Sommigen geloofden dat zijn pad werd gekruist door een zwarte kat, anderen vermoedden dat z’n wapperende stropdas(?!) hem het zicht ontnam. Inderdaad, het merk Ascari werd naar de overleden raceheld vernoemd.

Hoe dan ook: een links-rechts-links combinatie waarvoor hard moet worden afgeremd. De laatste rechts-links kunnen echter volgas worden genomen.

Parabolica

Parabolica

Door naar één van de beroemdste bochten uit de racerij: de Curva Parabolica. Een listige bocht die vele slachtoffers eiste, waaronder Wolfgang von Trips en Jochen Rindt.

De apex van deze bocht, die scherp begint en al snel wat wijder uitloopt, is vrij lastig te vinden. Uw scribent was niet vies van wat simracerij op de pc, maar kreeg de Parabolica maar lastig onder de knie. Dat steekt nog steeds een beetje.

Na deze bocht is het door naar het lange rechte stuk. Dat ook dat de nodige problemen met zich mee kan brengen, bewezen Pierluigi Martini en Christian Fittipaldi in 1993 (filmpje).



20 reacties

Mooi duidelijk stukje achtergrond info! Complimenten Autoblog Team!!!
@gertjan2012: mee eens! Zou dit ook nog wel eens van Zandvoort willen lezen en van alle andere circuits
Helaas niet live op de BBC….
De internetstreams van Skysports hebben een te lage kwaliteit om lekker naar te kijken, bij de Duitsers wordt ik gek van die bierreclames elke 3 minuten…. Dus denk dat het maar de BBC highlights wordt, prima programma en de race is zo goed als integraal. Alleen niet live, dus moet me eerst de hele dag afsluiten van internet omdat ik anders de uitslag al zie…
Ome Bernie maakt het me wel erg moeilijk om mijn favoriete sport te volgen, en dat terwijl ik er twee weken geleden nog live bij was…
@trustmeiamanengineer: als je echt zon grote fan bent heb je er vast ook wel een paar euro voor over ( Lees: Sport1 )
@gertjan2012: Nee.
@trustmeiamanengineer: je kunt je blijven verzetten tegen het feit dat het achter de decoder gezet is, maar dat gaat weinig veranderen.
@gertjan2012: kunnen ze wel veranderen.. Gewoon niet toegeven!
@lamborgfan: waarom niet RTL: das rennen
@lamborgfan: Inderdaad; gewoon niet aan toegeven; anders is straks alles pay-per-view ! En daar geen views geen pay betekent, zal boycotten echt wel helpen …
Ik zal wel een oude romanticus zijn, maar bij dit soort banen wordt ik altijd blij. De optochten in de Tilke Tempels zullen vast winstgevender en veiliger zijn, maar races op de oude banen (Monza, Spa, Gilles Villeneuve, Silverstone, Imola) staan vaker garant voor de leukere races.

Betreft Max: Spa zou ook geen succes worden. Daarbij is de Toro Rosso snel genoeg om het middenveld bij te houden, denk ik. Dus als er wat gebeurd (ongeluk, regen) kunnen Max en Sainz daar wel hun voordeel mee doen.

Mijn voorspelling:
Rosberg wint hem. Hamilton is sneller, maar maakt een foutje in de eerste ronde, waardoor Rosberg voorbij steekt. Nummer 2 Hamilton. Derde man op het podium is Bottas. Ik denk dat hij een beetje kleurloze, maar wel sterke race gaat rijden.

Daarachter gaat van alles gebeuren. Dankzij een onbesuisde actie van Kvyat (wilde weer Vergne zeggen…) is er een crash in de eerste chicane, waar ook de Red Bull van Ricciardo bij betrokken is. En de andere Williams. Vettel weet er goed om heen te sturen en word vierde met Alonso erachter op nummer 5. Raikonen word netjes 6e met op 7 en 8 de Saubers. Plaats nummer 9 is voor Hulkenberg. Verstappen word alsnog 10e omdat Grosjean op het laatst met pech langs de kant staat.

@gtwillem: zelf heb ik de associatie met het feit dat de zomer voorbij is , daar Monza altijd in September is. Zoiezo de laatste race in Europa
@gtwillem: Haha, en nou lachen als alles uit komt!
@dutchdriftking: bij de GP van Hongarije had ik gek genoeg behoorlijk wat goed gegokt ;-). (Winst Vettel, goede race Verstappen en Alonso).
Geweldige baan om eens rond te struinen als er geen wedstrijden zijn.
Zo heb ik 4 jaar geleden rustig de tijd genomen om het infield en die kombaan te bekijken.
Die oude kombaan sloot op het rechte stuk aan, waar de Parabolica dat nu doet en vlak voor de eerste chicane draaide je van het rechte stuk weer die kombaan op.

http://italy2011.oldehanhoff.nl/wp-content/lg-gallery/dag03/DSC00680.JPG

En dan dat prachtige standbeeld van Fangio wat op het infield staat

http://italy2011.oldehanhoff.nl/wp-content/lg-gallery/dag03/DSC00570.JPG
Ik vind die eersteboch/chicane maar niks. Laatst keek ik een oude gp uit begin jaren 90 terug, zag er veels beter uit
Mooie baan is het toch, we hebben er zin in!
Mooi stukje naslagwerk, krijg nu echt zin om in mijn ouwe alfa te stappen en er heen te scheuren. Al ben ik bang het een teleurstelling zal zijn om het huidige F1 te moeten aanschouwen. Het geluid is toch wel het grootste gemis en de bekroning van de snelheid, wat voor mij altijd een lichamelijk spectakel was in voorgaande jaren. Ik bedoel, je kon echt het lawaai als luchtdruk in je ingewanden voelen bij bijvoorbeeld de oude v10’s. Helemaal als je direct naast de baan kon staan (al dan niet stiekem) zoals dat kon bij Spa, of hier op Monza.
Leuk stukkie tekst @mauritsh. Wat mij betreft een blijvende serie ;-)

Ik vond het altijd een listig baantje in het WTCC computerspelletje wat ik ooit speelde. Schoof altijd rechtdoor in die eerste slinger ;-)

Verder zorgen dit soort historisch verantwoorde banen voor de nodige glans in het F1 circus. Hoewel ik nieuwe banen ook niet verfoei hoor. Integendeel. Istanbul bijvoorbeeld. Nog maar 10 jaar oud. Lekker veel bochtjes. Die mag wel weer op de F1 kalender komen.
Mooie foto bovenaan! Die had ik vroeger op me kamer hangen haha
Er zijn geruchten dat de gp van italie naar imola terug gaat… ben benieuwd

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).