Vanaf woensdag mag je overal 20 km/u te hard rijden

Auteur: , 87 Reacties

Anarchie op 's lands wegen!

Haha, in je gezicht, CJIB

Hee. De politie heeft eindelijk door dat publieksonvriendelijke acties hun strijd voor een betere cao niet helpen. Niemand had namelijk problemen met hun wens voor meer loon. Maar door langzaamaan-acties op snelwegen en plannen om de Tourstart en voetbalwedstrijden te verzieken kregen ze er weinig sympathie bij.

Dat gaat volgende week veranderen. Vanaf woensdag is de politie namelijk weer uw beste vriend. Ze gaan namelijk de server platleggen aanpassen die processen-verbaal verwerkt. Daardoor worden prenten niet meer doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Alle snelheidsboetes tot 20 km/u en algemene boetes van 200 euro of lager worden gefilterd. De Nederlandse Politiebond laat aan Autoblog weten dat deze boetes voorgoed verdwijnen. Ze worden niet achteraf alsnog doorgestuurd.

Politiebond ACP over de actie:

“De overheid gaat hier miljoenen door mislopen. Deze actie heeft de meeste financiële gevolgen van alle acties tot nu toe.”

Dank, Politiebond, voor deze bevestiging dat het boetesysteem in Nederland niet bestaat om de veiligheid te waarborgen, maar slechts een fascistoïde manier is om burgers extra geld uit de zak te kloppen voor kulovertredingen op vijfbaans snelwegen met een onmogelijk lage maximumsnelheid (om even een dwarsstraat te noemen).

Enfin, vanaf woensdag 9 september mag u overal 20 km/u harder rijden dan is toegestaan. Kilometercorrecties en tellerafwijkingen niet meegerekend. Happy VROOOAP iedereen!

UPDATE: voor deze overtredingen wordt je straks niet meer beboet.



87 reacties

Domme actie, dit is eerder spelen met de veiligheid van andere mensen
@martinez666: toen ik het artikel las, dacht ik: Yes yes yes!
Maar nu ik jouw comment lees denk ik: Verstandig zijn..
@martinez666: de auto’s van nu zijn zoveel beter in alles vergeleken twintig jaar terug dat de maximum snelheden naar mijn mening ook gedateerd zijn. Binnen de bebouwde kom mag hetzelfde blijven. Waar nu 80 is toegestaan mag wel eens een keer omhoog naar 90. En op alle vierbaans autowegen mag de snelheid wel naar 120. Naar mijn mening zal dat niet zoveel invloed hebben op de veiligheid.
@retsok: ga eens op een rustige dag op de snelweg rijden, daar zie je nu al genoeg mensen die problemen zat hebben bij 120 km/u
@martinez666: hoeveel daarvan krijgen ook daadwerkelijk een ongeval? Wij met onze 60 en 30km zones hebben niet kunnen aantonen veiliger te zijn dan onze oosterburen. Sterker nog, ondanks de autobahn, 100km wegen zonder fietspaden is per miljoen inwoneners het jaarlijkse dodelijke verkeersslachtoffers niet meer dan bij ons.
@bassx:
Duitsers zijn veel gedisciplineerder dan Nederlanders, zij kunnen omgaan met hun vrijheden.

Neem die 30km zones waar jij aan refereerd, dat is een Duitse uitvinding, 30 jaar geleden was dat al de Max in woonwijken in o.a. Hamburg. Geen drempel of chicane te bekennen en iedereen reed ook keurig 30.
Moet je hier eens proberen, als je hier netjes 30 rijdt waar dat de Max is hangen ze toeterend en gebarend op je achterbumper.
Als de overheid echt wil cashen zouden ze daar eens moeten controleren, 2x de toegestanen snelheid = rijbewijs kwijt.
Moet je eens zien hoe rustig het bij jou in de wijk wordt.
@asjemenou: Nederlanders gaan ervan uit dat de overheid ze precies voorkauwt hoe snel je ergens kunt. Want de overheid doet dat. Doen ze het eens niet snappen Nederlanders het niet meer. Zelf nadenken en initiatief tonen in het verkeer mag niet meer.
@retsok: snelheidslimieten op snelwegen hebben ook vaak niks te maken met veiligheid, maar met uitstoot, want CO2 en bla bla bla.
@retsok:

jazeker
Gelukkig is het inwoners aantal en de auto dichtheid hier enorm afgenomen, laatst gewoon 2 uur achter elkaar 150 kunnen rijden.

Ow nee, dat was toch in Frankrijk op een stille peage…………..
@desjonnies: het hangt er inderdaad wel vanaf waar je woont. Maar als het druk is dan laat het verkeer je nu ook niet toe om de maximum snelheid te rijden. Maar buiten de spits en op rustige wegen heb je er wel profijt van.
@desjonnies: ik gok de A20
@desjonnies: auto-dichtheid is totaal niet van belang. Fietsers en wandelaars die de rijstrook moeten delen met auto’s wel
@retsok: De hoeveelheid verkeer is de voorbije decennia verveelvoudigd. Bovendien zijn de auto’s misschien wel beter geworden, maar de chauffeurs niet – die zijn nog steeds hetzelfde. Wat gaat de balans doen doorslaan, denk je?
@retsok: In Belgie worden net alle wegen met 90km/u veranderd in 70km/u…
@roller79: dat gaat de verkeerde kant op!
@martinez666: met 20 km extra op de snelweg breng je niemand im gevaar. Er zijn bepaalde N wegen Waar wel echt flitspalen geplaatst zijn om ongevallen in het verleden. Maar op de snelweg wordt er met niemands veiligheid gespeeld, niks doms aan.
@shifo: ik sprak ook niet over snelwegen, ik vind het in het algemeen een domme actie, misschien ben jij wel zo slim om enkel op de snelweg 20 km/u harder te rijden, maar er is nog steeds het domme deel van de bevolking die denken “goh dat doen we lekker ook in de zone 30”
@martinez666: zeker eens dat je in een woonwijk of iig 30 km zone gwn rustig moet blijven rijden.
@martinez666:

Bij wegen in de bebouwde kom enzo inderdaad. Maar dan ben je ook een stuk vreten als je daar maar alles aan je laars gaat lappen.

Op een 5 baans A2 midden op de dag is het je grootste onzin. Misschien met uitzondering van spitsdrukte (maar dat regelt zichzelf vaak wel) kun je op de nederlandse snelwegen makkelijk overal 120/130 als maximum instellen. Alleen met het huidige pappen en nathouden beleid wordt dat overal aan banden gelegd omdat “milieu” en “omwonenden” (die duidelijk na 19:00 uur collectief doof worden).
@timberleek: Nou heb je op zich natuurlijk helemaal gelijk, maar die snelwegen is juist waar het overgrote deel van de snelheidsboetes wordt uitgedeeld. Je mag mij een woonwijk, nee laten we er een woonplaats van maken, aanwijzen waar net zo veel op snelheid wordt gecontroleerd als die A2…
@potver7:

Dat ga ik niet eens proberen (al maakt de rondweg van almere misschien een goede kans).

Ik ben het ook volledig met je eens. Vandaar ook mijn reactie op martinez. En idd met de locatie van de gemiddelde flitspaal maakt het al helemaal niets uit voor veiligheid
@timberleek: collectief doof, goeie haha. Op de A261 van Helmond naar Eindhoven snappen ze het wel, overdag 130, snachts (vanwege geluidsoverlast) is het 100
@martinez666: Waarom laat je de wet van Darwin niet gewoon zijn werk doen? Zou in Nederland niet verkeerd zijn gezien het niveau van sommige mensen. Laat staan hoe ze zich gedragen op de weg…
@kliko:

Helaas werkt die wet vaak niet heel goed bij dit soort dingen.
De idioot die eigenlijk een darwinnetje moet doen is degene die veilig in zijn veiligheidskooi een andere kapot rijdt..
@martinez666: U bent Koos Spee?
Gas op die lolly!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En zo begint mijn dag weer een beetje aangenamer te worden. De sympathie van de burger zijn ze wel aan het winnen op deze manier.
Hulde aan de politie
Overal ? Ook in een woonerf waar je maar 15 mag (en kan in de meeste gevallen)? Je bent trouwens wel een mongool als je daar nu 35 gaat rijden.
@Fork5: Alsof ze daar ooit zouden flitsen… Ze gaan alleen op plekken staan waar het makkelijk binnenharken is.
Ze hadden al een hele tijde publieksvriendelijke acties, alleen gingen die niet over de automatische systemen.

Ik vraag me trouwens af of een boete echt definitief weg is als de server plat ligt, of dat het alleen een vertraging betekent. Heeft zo’n camera geen eigen geheugen?
De verbalen worden alleen niet doorgestuurd, betekent niet dat ze vernietigd worden. Met andere woorden: uitstel van betaling.
@Benz65: De Nederlandse Politiebond liet me zojuist weten dat de boetes “in een zwart gat vallen.” Vernietigd dus. Voorgoed.
@Ricardo: Oké, bedankt voor de navraag!
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is dat als je een server plat legt die boetes doorstuurt dat dan die van boven de 20km/h er wel door gaan… 😞
@VeniVidiVici: Op radio 1 zeggen ze “we gaan collega’s vragen een filter te plaatsen op de server” –> software instelling; niet stekkeren :)
@VeniVidiVici: Server ‘platleggen’ zoals het ANP het bracht klopt niet. Het is een simpele softwareaanpassing. We hebben het aangepast op onze servers ;)
Ik zou persoonlijk niet het risico nemen om dan toch maar ergens harder te rijden. Wat als je wel die boete krijgt, wil je het dan aanvechten omdat de politie actie zou voeren?
De politie is je beste vriend! Zo blijkt maar weer!
Zul je zien dat ze de block er weer af halen en vervolgens alle opgehoopte boetes als nog door gaan. Neen danku ik blijf wel gewoon goed uitkijken en op de rem gaan als ik een flitsert zie staan
@bwssoldya: O, ben jij er zo een? Files en gevaarlijke situaties veroorzaken omdat je de consequenties van je gedrag niet wilt aanvaarden… als je vindt dat de regels voor jou niet gelden, wees dan ook zo stoer om ze ook te negeren in het zicht (van de camera) te negeren. ’s Avonds een man, ’s ochtends een man!
@benzinehoofd: minus “te negeren”
@benzinehoofd: Ach man, als of jij nooit te hard rijd. Tuurlijk rijd ik wel eens te hard, niet exorbitant te hard, maar 5 a 10km zeker wel
@bwssoldya: Het ging mij niet om je snelheid, maar om het remmen voor de flitser.
@benzinehoofd: Ah oke, naja geen verlet van om zoveel extra geld rechtstreeks de staatskist in te pompen, ik betaal al genoeg aan wegenbelasting, verzekering en diesel
@benzinehoofd: nee lekker doorrijden want geld zat?
@benzinehoofd: moraalridder.. dus jij wil zeggen dat als jij 140 rijd waar je 120 mag, op een woensdagnacht met geen kip op de weg en in de verte een verdwaalde maar ijverige ambtenaar ziet staan die zijn quotum nog niet gehaald heeft.. dat je dan steevast het gas erop houd met als gevolg dat je een rekening jn de bus krijgt.. want poh savonds een vent is sochtends een vent.

Wat ik dan wel weer bloedig irritant vind, hier in eindhoven op de kennedylaan staan op een stuk van +- 5 km 3 vaste flitspalen.. is een 70 weg.. ik zet de CC op 70 en tuf lekker door.. je hebt echter ook knakkertjes die werkelijk na iedere paal t gas erop zetten om 1000 mtr verder weer te ankeren om het verhaaltje vervolgens opnieuw te beginnen :’)
@ricksmits: Neen, maar ik rijd ook dan 120. Ik wil namelijk niet extra betalen en de consequentie daarvan is dat ik me aan de regels moet houden. ’s Avonds een man, ’s ochtends een man! 😉
@benzinehoofd: als jij je een man voelt door je aan de snelheidslimiet te houden dan is dat heel fijn voor je. Maar ga hier dan niet lopen preken en de moraalridder lopen uithangen. Alsof jij nog nooit een boete voor te hard rijden hebt gehad.

Ik ga ook op de rem als ik een flitser zie, als iemand anders achter mij daardoor in de problemen komt dan wil dat zeggen dat die gene of niet zat op te letten, of te dicht op me reed…
Kijk eens aan. Kunnen ze deze filter ook publiekelijk maken? Lijkt mij een goed idee.
Maar als ik nou 40 km/u te hard rij, betaal ik dan maar voor 20 of voor de volle 40? Gewoon zomaar, niet om een reden.
@basf: Voor de volle 40, de Vmax blijft gewoon 130 alleen wordt alles tot de 150 niet bekeurd.
Ik ga niet harder rijden. Harder rijden is hoger verbruik, dus sneller tanken, dus weer meer accijns naar de schatkist. Krijgen ze tóch hun zin (geld) op díé manier.
@sanderm3: Haal eens snel die M3 uit je naam man. Zeuren over benzine en doen alsof je een M3 hebt is niet aardig.
@vr6audi: Newsflash!: ik heb geen m3 (meer), Ik heb een Audi a4
@sanderm3: gayyyyyy
@damrakker: Ik heb geen probleem dat jij gay bent, als je maar uit de buurt van me blijft.
Oh noes, nu zijn onze statistieken naar de maan, kunnen we weer helemaal overnieuw beginnen.
Nou, in mijn wijk hebben we geen zijstraten van het formaat 2×5-baans hoor :P
Dus in een woonwijk waar je 30 mag rij je voortaan 50? … bij 130 150 rijden kan ik me voorstellen
@rikvp: Ja, maar 80 mag ook. In woonwijken wordt toch vrijwel nooit gecontroleerd dus de kans op een boete is gewoon nihil.
@potver7: Wel even de bloedvlekken van de neus van je auto poetsen voordat je weer de grotere wegen op gaat.
Dat er stakingsrecht is, weet ik. Maar is dit toegestaan? Het komt op mij toch een beetje over als fraude of althans sabotage…
Niemand had namelijk problemen met hun wens voor meer loon.

O nee?
@potver7: Toch tenminste de verantwoordelijke minister…
Dus voortaan 160 op de teller op stukken waar je 130 mag. Snelheidsmeter geeft toch iets te veel aan + de correctie die er nog af gaat.
@schellekens006: Helaas, bij mij niet. Mijn Volvo S40 is dead accurate! (Met GPS een meting gedaan)
@schellekens006: tegenwoordig vallen die tellerafwijkingen echt mee. Een moderne auto wijkt niet meer dan 3 tot 5km per uur af van de werkelijke snelheid.
Ik zou er toch echt niet op vertrouwen, maar goed, ik ga m’n rijstijl er ook niet op aanpassen dus zal er weinig van merken.
Geef die voorzitter van de Politiebond een lintje!
Aan al die zeikers die hier nu wat de heilige mus komen uithangen “hurr durr dit is spelen met de veiligheid van de mensen”: A. alsof je nooit te hard rijdt. B. als je dat écht niet doet (en dat kan, doe ik zelf ook amper), niemand verplicht je om het te doen hè. Hardrijders gonna hardrijd, of er nu geflitst wordt of niet. Die jongens rijden toch allemaal rond met flitsmeister. Goed kans dat meer dan de helft het niet weet. Harken en fakkels weer de kast in en het zand uit je vagina gaan spoelen. Git.
Fijn, want dit betekent dat er dinsdagnacht er om 3.55u eindelijk een CAO akkoord ligt.
@mashell: Ik denk het ook ja, eindelijk eens iets leuks voor de burger, gaat het waarschijnlijk toch niet door.
yeah zorgeloos wildplassen!!!! :D
Klaagreacties van een stel boeren, ik zal jullie verder leiden naar de overwinning:

Niet dragen van autogordel: € 140 euro
Kind voorin zonder afdoende beveiliging: € 140 euro
Niet stoppen bij stopbord: € 140 euro
Geen gevarendriehoek plaatsen bij een obstakel: € 140 euro
Keren waar dat verboden is: € 140 euro
Rijden op de busbaan: € 140 euro
Stilstaan met gevaar voor anderen: € 140 euro
Geen geldig APK-keuringsbewijs: € 130
Rijden zonder rijbewijs (vergeten of minder dan een jaar geleden verlopen): € 90 euro
Afslaan zonder richting aan te geven: € 90 euro
Niet stoppen voor rood bij toelichtdosering: € 90 euro
Doorsnijden militaire colonne of uitvaartstoet: € 90 euro
Fout parkeren: € 90 euro
Verplichte rijrichting negeren: € 90 euro
Rijden met onleesbaar kentekenbewijs: € 45 tot € 130 euro

Ondeugdelijke banden: € 140 tot € 470 euro
Te zwaar beladen auto: € 140 tot € 470 euro
Mankement aan remlichten: € 140 euro
Mankement aan uitlaat: € 140 euro
Ondeugdelijke kentekenplaten: € 130 euro
Niet werkende knipperlichten: € 90
Ondeugdelijke achterlichten: € 45

Niet APK gekeurde autos met lekke uitlaat en ondeugelijke kentekenplaten kunnen met mensen zonder rijbewijs gewoon rijden op de busbaan zonder gordel en daarna gewoon tegen het verkeer in fout parkeren.
Maar ik denk niet dat het zal gebeuren…..
Worden buitenlandse boetes onder de €200 ook gefilterd?
En komen Franse en Spaanse boetes überhaupt aan?
@e550: Je verwacht er nog een paar merk ik?
@vr6audi: Sowieso een parkeerboete uit Spanje. Wat betreft snelheid weet ik niet.
Geldt dit ook voor trajectcontroles?
@knipperlichtje: Nee daar heeft de politie niets mee te maken. Die zijn van onze geliefde overheid.
Good news!! Ervan uitgaande dat de politiebond goed over het veiligheidsaspect heeft nagedacht, geven ze hiermee dus aan dat die miljoenen boetes voor overtredingen tot 20 km/u te hard, helemaal niks te maken heeft met verhogen van de verkeersveiligheid. I knew it!
Tsja, die miljoenen die ze nu gaan mislopen gaan ze toch écht wel ergens anders vandaan halen. Naief te denken dat dit wat uit gaat maken. Domme coppers…
Wegpiraten unchained!
@autoblog Foutparkeren word toch ook door handhavers van de gemeente beboet? Die boete’s gaan niet via CJIB en dus worden die niet gefilterd. Het vermelden waard lijkt me.
Flitspaal en trajectcontrole is uitgesloten. Die objecten ontvangen ook geen loon.
@jandevries: Dat betekent dus dat 99% van de boetes toch worden uitgedeeld, zoveel mobiele flitsers zijn er niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).