• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trackguide: dit moet je weten over Sochi Autodrom

Auteur: Author, gepost 9 oktober 2015 om 13:00 – 23 Reacties

Sotsji


Maak je op voor een iets andere trackguide dan je van ons gewend bent.

Het circuit van Sotsji wordt immers pas een jaar gebruikt. Waar we in eerdere afleveringen kwistig strooiden met anekdotes en filmpjes uit het verleden, is dat nu dus een stuk lastiger. Dat er vorig jaar eigenlijk geen hol gebeurde tijdens de race heeft daar natuurlijk ook iets mee te maken.

Om één en ander mogelijk te maken investeerde Rusland maar liefst 200 miljoen dollar in de bouw van het circuit. De baan werd ontworpen door Hermann Tilke. Nu is het heel makkelijk en voor de hand liggend om de beste man compleet af te fakkelen, want heel inspirerend zijn z’n creaties vaak niet. Dat affakkelen doen we dus ook.

Het Sochi Autodrom was vorig jaar het toneel van één van de saaiste races van het seizoen. Betekent dat dat het circuit simpelweg te makkelijk is? Zou kunnen. Het bochtenwerk is vrij rechttoe rechtaan en zeker voor een semi-stratencircuit staan de vangrails juist op de spannendere punten te ver weg. Grindbakken zijn al een paar jaar op hun retour in de Formule 1 en die zul je op het Russische circuit dan ook niet aantreffen. Het is eigenlijk gewoon een boutbaan. Zo, dat lucht op.

F1 Sotsji

Een rondje over het circuit

U wilt aanstaande zondag goed voorbereid voor de buis zitten, dus een beschrijving van hetgeen u ongeveer kunt verwachten is nooit weg. Turn 1 is een flauwe rechterknik die met ongeveer 300 km/u wordt genomen. Na de start is dit dan ook niet het punt waar we actie kunnen verwachten. Turn 2 is dat wel. Vorig jaar reed Rosberg op dit punt Hamilton voorbij, maar de Duitser schoot met rokende banden rechtdoor en moest z’n plekje teruggeven. Snelheden liggen op dit punt rond de 110 km/u. Verwacht in deze bocht trouwens een inhaalactie of twee van onze Max.

Turn 3 en 4 vormen tezamen een lange linkerdoordraaier die volgas wordt genomen met 280 km/u. Daarna is het stevig in de remmen voor Turn 5, waar de snelheden rond de 130 km/u liggen. Turn 6 is net als de bocht ervoor haaks, maar wel een stukje trager.

Turn 7 tot en met 10 vormen de opmaat naar een semi-recht stuk, waar de snelheden oplopen tot zo’n 320 km/u. Aan het einde hiervan is inhalen mogelijk. Bocht 14 t/m 19 zijn allemaal haaks en worden met vrij lage snelheid genomen. Daarna is start/finish weer bereikt.

GP Rusland

Overige info

Het circuit ligt net buiten het olympisch dorp, dat vorig jaar gebruikt werd voor de winterspelen. Het asfalt is glad en biedt derhalve wat minder grip dan andere circuits. Pirelli speelt dan ook op safe, door louter zachte en superzachte banden mee te nemen. Kans op regen tijdens het raceweekend is klein, de temperatuur ligt naar verwachting rond een graadje of 20.

Ook interessant!

  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • Bottas verklaart makkelijke inhaalactie Verstappen
  • BREEK: Max start achteraan in Sochi vanwege motorwissel
  • pitlane crash van Hamilton
    Was de pitlane crash van Hamilton door de druk van Max?

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, Formule 1, Racing, rusland, trackguide

Vorig bericht: « Rijlessen in ruil voor sex, stop er eens mee!
Volgend bericht: Te koop: deze nep Ferrari 308 GTB is de ideale trouwauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    9 oktober 2015 om 13:04

    ach ja, we gaan gewoon kijken hoor, wel of geen legendarisch circuit….

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      9 oktober 2015 om 13:20

      Precies wat @dutchdriftking: zegt. Beter zou zijn als je de kanalen geeft waar het op word uitgezonden en eventueel livestreams. BBC soms wel soms niet?

      Login om te reageren
      • rikkon zegt

        9 oktober 2015 om 13:27

        @991gt3rs: nee, http://www.realstreamunited.com/motor-sports-live-streaming-video.html

        Login om te reageren
        • 991gt3rs zegt

          9 oktober 2015 om 13:30

          @rikkon: Bedankt Rickert!

          Login om te reageren
      • gieltj zegt

        9 oktober 2015 om 14:32

        @991gt3rs: sport1 :)

        Login om te reageren
      • sjeppie156 zegt

        9 oktober 2015 om 14:46

        @991gt3rs: stopstream.tv

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        9 oktober 2015 om 15:18

        @991gt3rs: Dit is wel een betrouwbaar lijstje dat ik dit jaar gebruik met dank aan meneer de Bie! http://www.martijndebie.nl/blog/2015/01/14/formule-1-2015-live-op-tv-wie-zendt-de-races-uit-een-overzicht/

        Login om te reageren
  2. fmgarcia zegt

    9 oktober 2015 om 13:18

    Gewoon keiharde regen en je hebt een super race daar. Het hele veld is dan gelijk door gebrek aan tractie/grip!

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      9 oktober 2015 om 15:18

      @fmgarcia: En buitje tussendoor is altijd spannend bij de f1. Maar constant regen is geen bal aan. Dan is het net racen met een snelheidslimiet.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        10 oktober 2015 om 13:14

        @clarkson: Heb het weerberichtski niet gezien. Laten we Q afwachten en het zou waanzinnig zijn als er morgen tijdens de race een bui valt. Je hebt gelijk man!

        Login om te reageren
    • clarkson zegt

      9 oktober 2015 om 15:19

      Training 1 was een drama. Nu maar hopen dat het van het weekend er beter uit ziet!

      Login om te reageren
    • g40freak zegt

      9 oktober 2015 om 19:10

      @fmgarcia: ben benieuwd of max net zo goed in de regen is als zijn vader dat was.

      Login om te reageren
  3. keeper1 zegt

    9 oktober 2015 om 13:25

    Hopen dat max het een wel legendarisch circuit maakt

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    9 oktober 2015 om 13:50

    Ik verwachte voor Hongarije ook een optocht. Wat het voor 85% ook was. Die andere 15% maakte het leuk.
    Met een beetje mazzel moeten er een paar achteraan starten.
    Laat Maldonado maar op pole beginnen: moet iedereen moeite doen om deze gek voorbij te komen.
    McLaren haalt ook Q3; gaat met Maldonado als eerst naar buiten. Daarna rost Rosberg per ongeluk Hamilton van de baan in Q3 in de opwarmronde. Beide auto’s lekken als een gek olie etc.
    Moeten beide 12 en 13 starten door de straf die ze krijgen.
    Hebben we allemaal een leuke race.

    Wat Max doet? Maakt niet uit, zolang ie maar voor Sainz eindigt. Of ie nou met mazzel 4e-7e wordt of tot de 9e plaats komt; ach.

    Login om te reageren
  5. aquila2003 zegt

    9 oktober 2015 om 13:51

    Ok nou ik reken op 2 inhaalacties in bocht van onze max hoor, anders vind ik het een kutrace :|

    Login om te reageren
  6. schuimbekje3 zegt

    9 oktober 2015 om 15:14

    Blablabla…

    Bahrein is saai, Monaco is saai, Valencia is saai… en daar hoor je nooit iets van.
    Nu is het Rusland, en nu moet er ineens het blik Amerikaans patriotisme opengetrokken worden?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      9 oktober 2015 om 18:38

      @schuimbekje3: Pff, dat Bahrein doorgaans saai is wordt ook gewoon gezegd heur, het verassende is alleen dat we er vorig jaar en in mindere mate dit jaar opeens twee hele mooie races gezien hebben. De DRS heeft Bahrein echt goed gedaan, net als Hongarije trouwens, vroeger ook steevast een saaie optocht behalve die spaarzame keer dat er een paar malse zomerbuitjes vielen.

      Valencia was helemaal een graf saaie baan, eigenlijk het beste vergelijkbaar met Sochi. Een soort kunstmatig park waar dan door Tilke een ‘racebaan’ van gemaakt is.

      Monaco heeft een bepaalde charme (los van de historie) omdat de barrière’s zo dichtbij staan…Zelfs als je naar een grafsaaie race zit te kijken is er die spanning dat ieder moment iemand zijn auto in de vangrail kan hangen en alles opeens verandert.

      Maar om nou net te doen of deze ‘hit piece’ uit anti-Russisch sentiment komt…dan heb je waarschijnlijk vorig jaar niet naar de race gekeken.

      Login om te reageren
  7. viezefreddyw zegt

    9 oktober 2015 om 15:36

    Op een circuit als Rusland kan je verwachten dat het poepsaai gaat worden. Eigenlijk net als Monza, alleen Monza heeft dan weer wel de charme en nostalgie.

    Het enige wat dit van poepsaai naar mooi kan brengen is regen, veel regen.

    Login om te reageren
  8. MARS zegt

    9 oktober 2015 om 16:16

    Saai? Want iedereen heeft zoveel circuit ervaring…

    Login om te reageren
  9. Mika_Hakkinen zegt

    9 oktober 2015 om 18:36

    Ik zeg prachtige stad.. *kuch* zinloze race http://gigapica.geenstijl.nl/2014/03/sochi_ghost_town.html

    Login om te reageren
    • jvthof zegt

      10 oktober 2015 om 00:54

      @Mika_Hakkinen: ik zie een oplossing voor het vluchtelingen probleem, opvang locaties genoeg daar!!

      Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        10 oktober 2015 om 13:14

        @jvthof: Haha heeeeeeeeeeeel goed, heel goed.. maja die hele situatie is fucked up. Ik volg het nieuws niet meer, kan er niet meer tegen. Overal oorlog, verkrachtingen, gevechten, bomaanslagen man man man. Gelukkig is het in Limburg nog redelijk vredig en is zwarte piet nog zwart. Zo dat lucht op :P

        Login om te reageren
  10. gerjan zegt

    9 oktober 2015 om 19:16

    Beste mensen. Wat maakt de formule 1 nu nog mooi en leuk? Wat als er geen Nederlander mee deed keek je dan ook? Auto’s met 6 pitter. Verplichte banden gebruik. Niet meer tanken. Je krijgt extra Power om iemand in te halen. Oneerlijke strijd dus. Geen geluid. Maar ik zal het wel verkeerd zien als ik het al zie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North