Maar weinig conceptcars is het gegeven om vrijwel ongewijzigd in productie te gaan. Deze Plymouth Prowler is daarop een welkome uitzondering.
Laten we wel wezen, of je de Prowler nu oogstrelend of netvliesverscheurend vind, het getuigt van lef dat Chrysler hem gewoon is gaan bouwen. In 1993 stond de Prowler als conceptcar te shinen op de North American International Auto Show in Detroit. Het publiek was zo enthousiast dat Chrysler besloot te onderzoeken of productie haalbaar was. Een jaar later lieten ze een visueel bijna identieke, maar technisch meer haalbare Prowler zien en de reacties bleven positief. In september 1994 ging de kogel definitief door de kerk: de Prowler ging in productie.
Het zou nog tot 1997 duren voor de Thomas C. Gale -tevens de man die de eerste Viper tekende- ontworpen Prowler in de Plymouth-showrooms zou staan. Anders dan je wellicht zou verwachtenbij zo’n op en top Amerikaanse ‘hot rod’, ligt er onder de kap geen dikke V8. Kopers moeten het doen met een 3.5 V6 van Chrysler met 217 pk. In dat eerste jaar werden er 457 exemplaren gebouwd en toen werd de productielijn alweer stil gezet.
Niet voorgoed, in 1999 kwam de Prowler terug en wel met 257 pk. Tussen 1999 en 2001 als Plymouth, zijn laatste jaar productiejaar als Chrysler. Het concern trok in het begin van dit millennium namelijk de stekker uit het merk Plymouth, maar wilde nog niet van de Prowler af.
Het op Marktplaats aangeboden exemplaar is eer eentje uit 1999 en heeft dus de ‘High Output’ 3.5 V6 met 257 pk onder de kenmerkende motorkap. Het bijzondere uiterlijk is gelukkig onaangetast gebleven, wel kreeg het interieur een upgrade. Volgens de eigenaar is er voor zo’n 9000 euro verspijkerd aan het suede interieur. Dat vertaalt zich in een vrij forse vraagprijs: 39.950 euro. Dan eb je wel iets bijzonders voor de deur staan.
Net zo voor lul rijden als met een trike.
@theoke: whaha deze auto valt een beetje in het rijtje van de chevrolet srr. Je heb ze allebei wel eens in het wild gezien, ergens zijn ze wel tof maar kopen zal je ze nooit!
Dit blijft gewoon een geweldige wagen ? helaas is mijn saldo niet toereikend ?
@biohazardracer: geweldig? Dit is toch wansmaak ten top? Wat spreekt je aan aan deze auto(
?
@964yellowbird: Zegt de man die iedere dag in zijn grijze burgermans auto stapt, gaaaaaaaaap!
@toniominestrone: in een Duits raspaard zal je bedoelen, maar smaken verschillen.
@964yellowbird: een Duits raspaard hahahahahahhaha
@m-tfsi: een yellow bird zie ik toch liever dan dit gedrocht
@964yellowbird: Duitse auto’s zie je ook niet zo heel vaak op de weg gelukkig
@964yellowbird: smaken verschillen ? simpel zat!
Mooie wagen. Dit is een klassieker in wording. Hiervan zie ik de prijzen alleen maar omhoog gaan.
@nemus: Ik zie deze auto veel eerder in de vergetelheid raken.Dat zou de prijs uiteindelijk weer wat kunnen opdrijven maar dit is absoluut geen klassieker in wording.Eerder een winkeldochter in wording.Buiten het design en de niet al te grote aantallen wat verkopen en wat er nog over is heeft deze auto aan USP’s vooral de matige bouwkwaliteit,slechte naam wbt de fabrikant,geen mooie materialen,normale en destijds al verouderde Amerikaanse motoren en laten we eerlijk wezen? Ondanks dat ik het een gaaf ding vond; wil jij hier echt in rijden? Ik hoop het niet..
@sydney: hahaha, het is wel grappig. Iemand roept dat die meer waard gaat worden: tig likes.
Iemand komt met gegronde reden waarom dat niet het geval is: die krijgt er eentje van mij ;-).
Je hebt volkomen gelijk. Zelfs de Amerikanen moeten er eigenlijk er niets van hebben. Ja, het ziet er uit als een Hot-Rod, maar de V6 was dat niet. En de automaat was ook ondermaats, evenals het chassis. Dus voor een zéér selecte groep is het een hoger bedrag waard, maar het grote (betalende) publiek is het een geinig ding, maar niet om serieus in te investeren.
@gtwillem: Je moet de waardering van je mede Autoblogreagurders niet willen halen uit het aantal likes maar uitonderbouwde reacties van mensen die het een beetje snappen hoe de automotive echt werkt.Dat vind ik juist tof hier.
@sydney: dit moet haast de eerste keer zijn dat ik meer dan 3 likes kreeg nochtans. Ik geef je overigens ergens wel gelijk. Maar zoals dat in de automotive gaat heelt tijd ook alle wonden. Wat verlekkeren we ons tegenwoordig aan auto’s van 30, 40 of 50 jaar oud. We zien prachtige verhalen over Detomaso’s, Maserati’s en andere merken die qua bouwkwaliteit zeer veel te wensen over lieten. Zo passeerde hier onlangs nog een wagen in een special waarvan gezegd werd: “ach, dat die motor niet zo krachtig was en de versnellingsbak na 100km in de soep draaide, draagt bij tot de charme van het design” (ik verzin hier nu maar even wat, maar ver zal ik er niet naast zitten)
Wat ik wil zeggen is: dit is een speciale wagen, die best wel wat bekendheid geniet, en waarvan ik denk dat ze er over 20 jaar best wel wat geld voor uittrekken.
En om te antwoorden op je vraag: nee, ik zou er niet in willen rijden. ;)
@sydney: Eens. Dit is zo’n typische auto waar je vol bewondering naar kijkt als je er eentje tegenkomt, en eventueel ook nog wel een dagje zou willen lenen, maar absoluut niet zelf wilt kopen. Hoe gaaf het ding er ook uit ziet.
Bij zijn introductie(s) heb ik dit altijd een te gekke auto gevonden.Retro zonder echt retro te zijn.En nu nog steeds in deze enige juiste kleur vind ik het een te gek ding; maar kopen? Nee,toen niet want geen centjes genoeg en nu? Absoluut niet, ben nog veel te jong voor een veel te foute midlife crisis.
Vind die centraal geplaatste klokkenclusters nooit zo mooi….
Op een of andere manier heb ik dit altijd wel een coole wagen gevonden. Vooral die achterkant heeft wel iets.
Ik heb hem Voor het eerst live gezien op Hollywood boulevard . Echt een prachtbak om wat te cruisen.
Grapjassen daar bij Plymouth. Het schakelpatroon van de bak lijkt geïnspireerd op het mannelijke geslachtsdeel ;)
40 mille is genoeg geld voor een recente bmw 7. Denk dan toch….
@stijnn: 40K voor een recente 7..Ik ben dan toch benieuwd wat jou defenitie van recent is.Ik reed laatst in een recente 7 (dec 2015) en die moest toch nog even 180k gaan opleveren.En dat was nog een korte ook.
@sydney: dec 2015 is geen recente, maar een nog niet eens i gereden exemplaar! Recent is een jaar of 4.
@ronnys: Een jaar of vier… Ok. http://www.woordenboeken.nu/betekenis/nl/recent
@sydney: recent , korte tijd geleden, verder gaat het niet, dus vrij ruim begrip.
Voor opscheppers als jij is 4 jaar al een oude wagen, voor mij is dat nog vrij nieuw/recent ?
@ronnys: Laat hem maar, gaat hem meer om het vertellen dat hij in een 7 serie van 180k heeft gereden XD
@f40racer: Nee het gaat hem meer om het feit dat sommige mensen het begrip van recent niet begrijpen.En dat je voor 40K geen heel erg knappe 7 kan kopen.Maar dat is weer wat anders.
@sydney: De term recent is relatief, valt niets aan te begrijpen alleen te interpeteren.
@sydney: voor 40k geen knappe 7? De lat ligt bij jou blijkbaar erg hoog…
Ik heb jaren geleden met een Prowler gereden. Ik zou hem wel willen, maar als je bijna 2 meter bent dan zit je niet lekker.
@deora: dan zitten er meer auto’s niet lekker, denk ik
@roppp: klopt!
@Dizono Bij deze auto moet ik ook altijd denken aan de Chrysler SSR.Ook zo een concept wat in (bijna) dezelfde periode in productie ging.Met hetzelfde daverend succes.
http://media.caranddriver.com/images/media/51/2005-chevy-ssr-inline-photo-518810-s-original.jpg
@dizono Chevrolet SSR uiteraard…
@sydney: de SSR is voor mij wel een guilty pleasure ?
Bouwjaar 1973 haha
Een beetje gevalletje: gaaf concept, matige uitwerking.
De Prowler ziet er nog altijd geweldig gaaf uit, absoluut. Maar man, wat was de uitvoering ongelukkig. Zoals @Sydney al meldde: die motor. Er zat een antieke V6 in, met een even oude viertrapsautomaat. Snel was ie niet, en echt goed reed het ook niet. Daarbij was de bagageruimte minimaal, iets wat Amerikanen niet believen.
Enfin, op de SEMA in (volgens mij) 1999 kwam Chrysler met een variant van de Prowler, de Plymouth Howler. De Howler was een behoorlijke verbetering. Het chassis werd grondig herzien, niet overbodig. De V6 werd vervangen voor een 4.7 liter V8 met ongeveer 275pk en flink wat koppel (meer dan 400nm). De automaat werd eveneens vervangen, en wel door een handgeschakelde vijfbak. De achterkant was ook anders, een stukje langer voor een grotere kofferruimte. De reacties waren behoorlijk positief, maar het is er nooit van gekomen, helaas. Op zich wel jammer, want de Howler was eigenlijk hoe de Prowler had moéten zijn.
@gtwillem: die Howler heeft wel de voorkant zoals ie zou moeten zijn, maar die grafkist achter zal best praktisch zijn…… Het ziet er niet uit.
Dit had een handbak moeten zijn!
@maseratizzzzzzzz: Nog beter, een voetbak!
Haha vet. Voor 5K tenminste
Als ik er geld bij toe krijg haal ik ‘m wel op.
Nu met Carnaval rij je niet eens heel erg voor lul.
Maakt me niet uit wat de rest ervan zal vinden: t belangrijkste is dat ik het een gave wagen vind.
Ja, de Prowler had eigenlijk een V8-motor moeten hebben. Opdat ie dan echt een moderne hot-rod had kunnen zijn.
En toch, wil ik er een. Hoeft niet per se deze te zijn. En een lichaam met fatsoenlijkere proporties om beter in een Prowler te passen.
Eerst en vooral die achterlijke voorbumper eraf, waar je dan je kenteken laat who cares!
Getuige het kenteken een vooruitziende blik. Lang voor de overname van Chrysler door Fiat al met een jtd.
De suzuki dealer in emmen had een goud gele. Heb het nooit een mooie auto gevonden en nu nog niet.
Niet mooi, wel lekker gek.
@dutchdriftking: dat is Britt Dekker ook. Toch zou ik er niet om rouwen, er nooit meer wat van te horen.
@pielemuis: maar zou je er ook je pielemuis in doen?
@camber24: een gat is een gat, en mijn lul heeft geen ogen!
@pielemuis: een kip heeft ook een gat…..
…voor lul rijden…..wansmaak? Pff dit is gewoon een statement. Heerlijk toch, reden er maar meer van dit soort auto’s op de weg. Als je je zorgen gaat maken wat de gemiddelde Nederlander vind dan rijden we allemaal in een grijze Duitser…
Ik zou er zelf nooit een kopen, maar apart is het wel. Ergens ook wel jammer dat het technisch zo’n bizar slechte auto was, want het oogt wel lekker, zo’n moderne hot-rod. Toegegeven, het ding is zo onpraktisch als de pest, maar als het technisch wat beter in elkaar had gestoken zouden mensen dat ook nog wel voor lief nemen. Het is immers ook een auto die je erbij neemt als tweede of derde auto voor in het weekend.
Hahaha,wat een hilarische reacties hier.
Ik heb me vorig jaar een goudgele gekocht van bwj 2012, een van de laatste dus en al chrysler. Ik heb voorheen al verschillende “speciale” voertuigen gehad ( renault spider,opel speedster,bmw m3 e46, porsche 996 cabrio,968 cup,bmw z4, bmw 635d cabrio,hummer h2 sut,….) een grote diversiteit dus en ik moet zeggen dat de prowler toch heel voortreffelijk rijdt…wel niet het grote vermogen ( vooral door de 4- bak) maar trekt toch op in een 6 sec….,wegligging is heel redelijk en rijden met het kapje open is een plezier….een piepje en een kraakje hoort bij een amerikaan… En wat de waardevastheid betreft….heb 2 maanden na de aankoop al een bod gehad dat vele duizende euro’s hoger lag dan mijn aankoopprijs dus trek uw eigen conclusies maar of ‘m waardevast is of niet…. Deze gaat zo snel toch niet de deur uit ?
Ik bedoel natuurlijk eentje van bouwjaar 2002…???
@frans71: knap hoor eentje van 2012, terwijl de laatsten van 2002 zijn ?
@frans71: Het begon zo leuk met een renault spider, maar na de Hummer kan ik je niets anders dan ontoerekeningsvatbaar verklaren…
Het is leuk voor het saaie grijze straatbeeld, maar om der nu in gezien te worden is een tweede.
Jaartje of 10 geleden stond er een bij de Beier in Heerenveen, om te zien absoluut een spectaculair gaaf ding, zeker toen.
Maar wat ook gelijk opviel was de bar slechte afwerking.
De lease coordinator op de zaak wilde er geen groen licht op geven.
Je wilt iets anders of iets speciaals? Dan voor €40K een Donkervoort of een Elise.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=277476745
Beter dan zo’n clownsauto als deze.
Even los van de prijs, ik ben wel benieuwd hoe het zal sturen? Iemand ervaring met de rijkwaliteit?
+1 voor de poging, -2 voor het falen ?
Voor dat geld is er wel wat leukers te koop
@burgerbak: dat hou je altijd.
Ik moest onmiddellijk hier aan denken alhoewel het een panoz was in het spel!
Veel te duur kun je veel beter iets anders kopen
Nee, ik hou het wel bij m’n ’69 Road Runner.
Je verwacht Donald Duck ergens op de foto’s te zien… Leuk idee , slechte uitvoering.
Dit doet mij denken aan Midtown Madness. Had je ook zon model om in te rijden..
Toch doen Prowlers van deze bouwjaren zelfs in de States nog tussen de 30 en 40k USd. Een high mileage vroege uitvoering toch nog 20k. Ik vind het een cool ding! En alle punten waar iedereen over valt zijn vrij simpel op te lossen. Zo’n ding met een moderne Pentastar motor en bak lijkt me wel erg gaaf!. Paar goeie onderstel upgrades, leuk project om zelf te doen lijkt me.
Leuke auto voor erbij. Er zijn kleuren die hem beter staan dan dit paars. Het interieur vind ik helemaal niks met die sissi kleurstelling.
Mijn ouders hebben destijds nog het prototype gezien en nog gepraat met Thomas Gale, zijn fotos van maar die zitten in hun trouwboek geplakt en ondanks dat ze ondertussen geschijden zijn mag ik die er niet uithalen om in te scannen.
! rather chop of my arm and fuck myself with my detached limb.
Hahaha die man gaat hier lekker aan verdienen.
Deze auto stond een tijdje terug nog te koop bij briljant car center in Uden voor ongeveer 10.000 euro minder.
Op de website van briljant car center staat deze auto nog bij recent verkocht.