• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze Bimota Tesi 2D de vetste motor ooit is

Auteur: Dizono, gepost 5 februari 2016 om 22:07 – 69 Reacties

Bimota Tesi 2D


Zelfs als je een hardgrondige hekel hebt aan motoren, maar wél een zwak hebt voor bijzondere techniek, dan kun je deze tweewieler waarderen.

Een veelgehoord argument onder liefhebbers is de gunstige prijs-snelheidverhouding van motorfietsen. Voor enkele duizenden euro’s koop je al een gebruikte dikke machine die een dikke Ferrari of Lamborghini verslaat op de dragstrip, maar ook de nieuwe motoren zijn in vergelijking lang niet zo duur als hun vierwielige tegenhangers. Het is echter een argument dat niet direct op gaat voor deze fiets, die nieuw al snel richting de prijs van een leuke auto gaat…

Dat heeft wel een reden. Kijk nog eens aandachtig naar deze ruige motorfiets en zie wat de Bimota Tesi 2D onderscheidt van al die andere tweewielers. Precies, de klassieke voorvork ontbreekt. In plaats daarvan lijkt ook het voorwiel op zijn plek te worden gehouden door een ‘achterbrug’. De rode trek- en duwstangen zorgen voor de besturing, die bij deze motor in de naaf zit. Het maakt een straatje keren een hele uitdaging, maar op de weg of het circuit werkt het systeem perfect.

Bimota Tesi Techniek

Afstudeerproject

Het idee voor deze naafbesturing kwam van de twee Italiaanse studenten, Pierlugo Marconi en Roberto Ugolini. Zij zetten hun ideeën eind jaren ’70 op papier en besloten op de uitvinding af te studeren. Daarvoor gingen ze opzoek naar een fabrikant die het aandurfde de nog onbewezen techniek in de praktijk te brengen en die fabrikant werd gevonden in de vorm van Bimota.

Deze kleine Italiaanse fabrikant begon als fabriek in verwarmingssystemen. Met de nodige kennis van buizen en enkele motorliefhebbers aan het roer, gingen ze in de jaren ’60 buizenframes voor motorfietsen ontwikkelen. Eigen krachtbronnen bouwden ze bij Bimota nooit, het waren altijd specials op basis van bestaande Japanse of Italiaanse techniek.

Een rijdend prototype met naafbesturing werd in 1982 afgerond en Marconi en Ugolini studeerden succesvol af. Het idee verdween enige tijd in een la, totdat Marconi in 1986 in dienst trad bij Bimota. Hij pakte zijn oude project weer op, wat in 1990 leidt tot de Tesi 1D. Voor de aandrijving zorgt een 853cc Ducati V-twin, maar zowel het blok als veel van de bijzondere techniek gaan verscholen achter een weinig tijdloze plastic kuip.

Bimota Tesi 1D

Vyrus

In 2002 presenteert een voormalig werknemer van Bimota de Vyrus. Frame en ophanging zijn vrijwel gelijk aan de Tesi 1D, maar de gigantische gestroomlijnde kuip heeft plaats gemaakt voor slechts een hoekig vormgegeven tank en zitje. Voor de aandrijving zorgt wederom een Ducati V-Twin, ditmaal met 992 cc en een wat teleurstellende 85 pk. Gelukkig weegt de Vyrus slechts 150 kilo, zo’n 40 tot 60 kilo minder dan vergelijkbare machines.

Bimota is onder de indruk van de Vyrus en sluit een overeenkomst met haar voormalige werknemer. Bimota gaat de motor verkopen als Tesi 2D, Vyrus als Vyrus 984 C³ 2V (foto onder). Je moest overigens wel een flinke Bimota-liefhebber zijn om te opteren voor de Tesi 2D in plaats van voor de Vyrus. Eerstgenoemde koste namelijk een lieve 46.000 euro, terwijl de Vyrus al voor ‘slechts’ 33.750 euro de jouwe was.

Bimota en Vyrus ontwikkelen de motorfiets afzonderlijk van elkaar door. Dat resulteert in 2006 in de Bimota Tesi 3D, die wat minder buitenaards oogt dan de 2D. Vyrus blijft de 2D doorontwikkelen en komt in 2004 met de Vyrus 984 met 150 pk en een prijskaartje van bijna 55 mile. In 2009 wordt de 985 opgevolgd door de 987, met 184 pk, een topsnelheid van 310 km/u en een prijskaartje van 85.000 euro. Exclusiviteit heeft zijn prijs…

Vyrus 984

Ook interessant!

  • Italiaanse motoren zonder afschrijving!
  • ducati desertx
    Ducati DesertX is officieel en heerlijk!
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!
  • Deze Ducati Superleggera V4 past perfect bij deze Aventador SV

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, motoren, Techniek

Vorig bericht: « Grenscontrole marechaussee leidt tot 20 kilometer file
Volgend bericht: Trek voor 40 mille deze Plymouth Prowler van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. csx3000 zegt

    5 februari 2016 om 22:09

    Gaaf ding, met mooi weer.

    Login om te reageren
    • nederland1994 zegt

      6 februari 2016 om 14:45

      @csx3000: vind je? M’n ogen doen er pijn van…

      Login om te reageren
  2. jeppie zegt

    5 februari 2016 om 22:11

    Mooi artikeltje over een mooi project. Ik zie ze alleen nooit rijden.

    Login om te reageren
    • raym zegt

      5 februari 2016 om 23:22

      @jeppie: vind je dat heel vreemd met zulke prijskaartjes. Net zoals mv agusta f4s geweldige motor die veel ste weinig ziet top model daarvan kost ook 40 duizend euro.

      Login om te reageren
      • LMV zegt

        6 februari 2016 om 10:21

        @raym: Als je de tijd optelt die ze nodig hebben gehad om de F4 te ontwikkelen kom je uit op 30jaar. Ze moeten het ergens terughalen hé ;)

        Login om te reageren
    • Arno's zegt

      6 februari 2016 om 22:19

      @jeppie: Ze zijn er al zo’n 35 jaar

      Login om te reageren
  3. subaru555 zegt

    5 februari 2016 om 22:14

    Als je het over onconventionele voorvorken hebt, begint en eindigt het met de Britten V1000. Staat een prachtige docu op YT, zowel de motoren als John Britten zelf zijn unieke exemplaren

    Login om te reageren
    • freez65 zegt

      6 februari 2016 om 12:04

      @subaru555: Hier nog een Britten fan (ik heb ‘m zelfs een paar maal live op Assen zien racen)
      Naafbesturing is een leuk concept, maar in de praktijk zijn 99% van de racemotoren nog steeds voorzien van een normale voorvork. Daar is een reden voor, omdat puntje bij’t paaltje het gewoon beter werkt.

      Login om te reageren
  4. mrcy335d zegt

    5 februari 2016 om 22:14

    Lelijk jonge

    Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    5 februari 2016 om 22:16

    Is ie dan ook tweewielaangedreven?

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      5 februari 2016 om 22:26

      @pallas: nee

      Login om te reageren
  6. chrisschilder zegt

    5 februari 2016 om 22:18

    gaaf bedacht maar mooi is anders

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    5 februari 2016 om 22:20

    Dik hoor!

    Login om te reageren
  8. thearchitect zegt

    5 februari 2016 om 22:21

    De Yamaha GTS 1000 was in dat op zicht een meer toegankelijk (en ook betaalbaar) voorbeeld van een motor met naafbesturing.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      6 februari 2016 om 00:29

      @thearchitect: dat is inderdaad ook een heel gaaf ding.

      Login om te reageren
  9. bokkepoot zegt

    5 februari 2016 om 22:22

    Mooie techniek, maar wat voor voordelen bied het nu ten opzichte van een conventionele veerpoot?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      5 februari 2016 om 22:25

      @bokkepoot: goeie vraag!

      De vering en besturing zijn door deze techniek van elkaar los gekoppeld, wat resulteert in een stabieler en rustiger stuurgedrag. Daarnaast kan het frame eenvoudiger en lichter gehouden worden omdat er geen balhoofd meer nodig is.

      Login om te reageren
    • kjeld zegt

      5 februari 2016 om 22:40

      @bokkepoot: Minder “duik” effect bij hard remmen.

      Ik heb als 16 jarige altijd gedroomd van deze machines. Zo gaaf.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 februari 2016 om 08:43

        @kjeld: bmw komt zelfs omhoog bij het remmen. Tegenwoordig duiken ze geloof ik een beetje maar dat is er kunstmatig in ge-engineerd voor een vertrouwder gevoel.

        Login om te reageren
        • Tuono zegt

          6 februari 2016 om 12:14

          @lekbak: De tele-lever vering van een BMW is gemaakt om niet te duiken (anti duik). Het omhoog kom gevoel is alleen aan de achterkant en dit komt door de cardan. Is daarom ook niet alleen bij BMW’s. Een andere motor met cardan aandrijving heeft hetzelfde maar doordat deze wel in z’n voorvork duikt is het gevoel veel minder.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            6 februari 2016 om 12:30

            @Tuono: nooit opgevallen dit, ik was echt van mening dat de voorkant omhoog komt. Ik zal er komend voorjaar eens op letten als de oude mono weer buiten mag spelen. Mits ik die weer klaar heb tegen die tijd…

            Login om te reageren
            • Tuono zegt

              6 februari 2016 om 12:36

              @lekbak: Geniet ervan!

              Login om te reageren
  10. csx3000 zegt

    5 februari 2016 om 22:25

    Ik krijg het gevoel dat Dizono zijn motorliefde wil delen op AB.
    Daar heb je http://www.motorblog.nl voor.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      5 februari 2016 om 23:22

      @csx3000: origineel

      Login om te reageren
    • remcott zegt

      5 februari 2016 om 23:52

      @csx3000: eerst een enthousiaste reactie en nu weer zo zuur. Wat is er mis mee als het mooie techniek betreft.

      Login om te reageren
    • e39540itouring zegt

      6 februari 2016 om 07:57

      @csx3000: letterlijk genomen is een motorfiets ook een auto-mobiel, niet?

      Login om te reageren
  11. tjorque zegt

    5 februari 2016 om 22:39

    Vette technologie! En dat bedoel ik niet letterlijk… ?

    Ik vraag me af hoe kort dit de bocht om kan…

    Login om te reageren
    • kars zegt

      6 februari 2016 om 08:38

      @tjorque: Ehh, letterlijk gezien gaan korte bochten niet echt goed :P
      Naafbesturing heeft als nadeel dat de stuuruitslag bijzonder klein is. Daarbij geldt ook nog dat Italiaanse motorfietsbouwers vaak motoren met conventionele besturing al voorzien van een giga draaicirkel, dus tel uit je winst.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 februari 2016 om 08:51

        @kars: sowieso heeft een motor een kleine stuuruitslag. Daarom kan je zo’n ding ook besturen door om te gooien.

        Ik kan het zelf ook niet maar zelfs bij zeer lage snelheid is het mogelijk je stepjes aan de grond te rijden en daardoor erg kort te draaien. Vergt meer lef en skills dan op hoge snelheid de boel aan de grond rijden.

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          6 februari 2016 om 11:17

          @lekbak: ligt ook aan het type motor, mijn stepjes zijn ook weggesleten door de rotondes, maar om nou te zeggen dat ik een rossi ben, absoluut niet

          Login om te reageren
        • Tuono zegt

          6 februari 2016 om 12:17

          @lekbak: Dat je een motor bestuurt door ‘m ”om te gooien” heeft niets te maken met stuuruitslag. Een fiets heeft een enorme stuuruitslag (ten opzichte van auto’s) en ook deze bestuur je door gewichtsverplaatsing. Heeft alles te maken met het gyroscopische effect waar motoren, en ook fietsen mee te maken hebben.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            6 februari 2016 om 12:35

            @Tuono: dat bedoel ik eigenlijk ook te zeggen. Een motor heeft helemaal geen grote stuuruitslag nodig om kort te draaien. Mits je dus goed genoeg kan rijden om de motor bij lage snelheid plat te gooien gebruik je de stuuruitslag toch alleen maar als je er naast loopt.

            Login om te reageren
            • ar156sw zegt

              6 februari 2016 om 19:50

              @lekbak: toch helpt dat volgens mij niet direct met straatje keren… ;) (maar dan kan je nog altijd je voorrem inknijpen en gas geven ;))

              Login om te reageren
  12. gemaskerdemuchacho zegt

    5 februari 2016 om 22:42

    Bizar.. Het lijkt me eng op deze manier sturen met een motor.. Ook een beetje onwerkelijk.. Ik zag in eerste instantie op de foto’s niet eens wat er nou precies zo bijzonder is… Na het lezen van dit stukje heb ik diep respect voor de ontwerpers!

    Leuk stukje!

    Login om te reageren
  13. sydney zegt

    5 februari 2016 om 22:43

    Ik helemaal niets met motoren,heb er ook de balle verstand van(en de enkele keren dat ik er eentje ingeruild heb stond ik altijd te kijken hoe goedkoop die dingen in verhouding tot auto’s zijn) maar dit vind ik zelfs heel erg vet.Net als dat ik vroeger de eigenlijk best erg lelijke BMW K1 heel tof vond.

    Login om te reageren
  14. stannemans zegt

    5 februari 2016 om 22:53

    Zelfde principe als een italjet dragster

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      6 februari 2016 om 13:05

      @stannemans: Zaterdag begon zo lekker. Nu heb ik die scooter in mn kop!! Wat een walgelijk apparaat was dat zeg, wel zelfde techniek idd!

      Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    5 februari 2016 om 22:53

    Zou hem niet kopen voor zijn looks maar voor zijn techniek lijkt mij wel interresant

    Login om te reageren
  16. moondustfocus zegt

    5 februari 2016 om 22:54

    Het ziet fantastisch uit, maar band vervangen bij een motor kost normaal al een godsvermogen. Laat staan als er nu nog meer onderdelen moeten worden gedemonteerd.

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      5 februari 2016 om 22:56

      @moondustfocus: en niet te vergeten, meer beweegbare onderdelen betekend dus ook gevoeliger voor slijtage.

      Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    5 februari 2016 om 23:15

    Ik vind motoren, zeker dit soort apparaten vaak mooier dan auto’s. Ik zal er alleen nooit op rijden. Te gevaarlijk, teveel mensen die ik ken die er een harde schuiver mee hebben gemaakt…

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      5 februari 2016 om 23:59

      @pomoek: Een best jonge oom van mij(mijn moeder heeft 13 broers en zussen,want de Jordaan) heeft nu na 7 ongelukken en twee keer in coma gelegen te hebben, is nog steeds niet van plan om te stoppen met motorrijden.Terwijl hij 3 kinderen heeft en een eigen zaak.Hij vertelde me laatst dat het zijn passie is en dat het iets is wat hij moet doen.Hij kan de pleuris krijgen; straks rijdt onze kleine of welk ander onschuldig persoon aan.Fuck dat soort idioten.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        6 februari 2016 om 08:55

        @sydney: aangereden worden betekent niet dat je als een mongool rijdt. Daarbij rijdt het overgrote deel van de motorrijders gewoon normaal. Maar die vallen niet op in het verkeer dus je onthoudt alleen de klootzakken.

        Login om te reageren
      • Tuono zegt

        6 februari 2016 om 12:20

        @sydney: Apart verband leg jij..
        Daarnaast word ik, mocht ik de keus moeten maken, liever door een motor aangereden dan door een auto.

        Login om te reageren
  18. sanderm3 zegt

    5 februari 2016 om 23:17

    Doe mij maar een Suzuki Hayabusa (turbo).

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      5 februari 2016 om 23:29

      @sanderm3: ja, met een verlengde achterbrug..?

      Login om te reageren
    • LMV zegt

      6 februari 2016 om 10:28

      @sanderm3: Zelfs zonder de turbo heb je al serieuze ballen nodig om de gashendel volledig open te trekken ;)

      Login om te reageren
  19. ghost zegt

    5 februari 2016 om 23:24

    Doet mij denken aan mijn vroegere Aprilia Area51 SBK scooter. Zelfde ophanging en frame-principe.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 februari 2016 om 00:34

      @ghost: Dat lijkt er wel verdacht veel op, al moet je door de kappen van de Aprilia wel weten waar je op moet letten om hem te zien. Zo’n ding had mij 100x voorbij kunnen rijden, dan had ik er waarschijnlijk nog steeds niet op gelet. Bij de Tesi is het een stuk duidelijker te zien, maar goed, dat is dan ook niet veel meer dan een frame met een zitje en benzinetank.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 februari 2016 om 12:58

        @Edge: helemaal waar, eigenlijk zonde dat aprilia die techniek destijds (2000) onder al die kappen stak. Ik weet nog dat die scooter zijn tijd ver vooruit was en dat zelfs piaggio in de tijd nog niet zulke frame-ophanging in huis had. Goeie ouwe tijd!

        Login om te reageren
  20. madvillain zegt

    5 februari 2016 om 23:35

    Ik ken een man met 2 van die Vyrus’s, een luchtgekoelde en een watergekoelde. 1 is echt puur voor het circuit, en het schijnt een briljante machine te zijn. Iedere malloot kan serieuze rondetijden rijden met zo’n Vyrus, en zeker met nat weer tov de rest.
    De vaste instructeur moet echt alle zeilen bij zetten op zijn 1198 om hem bij te houden op Cartagena.

    Login om te reageren
  21. dutchcorvette zegt

    5 februari 2016 om 23:51

    Ik haat motoren. Goedenavond

    Login om te reageren
  22. Edge zegt

    6 februari 2016 om 01:08

    Kijk, hier houd ik nou van. Van die dingen die net even wat anders dan standaard zijn. E.n dan heb ik het niet over dingen die anders zijn om het anders zijn maar ook daadwerkelijk functionele waarde hebben. De McLaren F1 met z’n met goud beklede motorcompartiment, deze Bimoto met z’n apart voorvork. Heerlijk gewoon!

    Login om te reageren
  23. rd1991 zegt

    6 februari 2016 om 01:29

    Kan iemand zich de Italjet Dragster (motor-)scooter herinneren? Die had ook al zo’n buitenaards uiterlijk met een heel apart frame en wielophanging!

    Login om te reageren
    • ar156sw zegt

      6 februari 2016 om 12:35

      @rd1991: de italjet formule 50
      had het ook al (die zag je wat meer, had ook gewoon plek voor 2), zo’n dragster vond ik destijds (waren nieuw in de tijd dat ik scooter reed :P) erg gaaf, maar daar kon geen meisje achterop (en dat was de helft van de lol…)

      Login om te reageren
      • rd1991 zegt

        6 februari 2016 om 12:39

        @ar156sw: ik ben nog stiekem een beetje aan het rondneuzen naar een leuke Dragster, makkelijk voor in het dorp, zodat de auto niet telkens korte stukjes hoeft te maken, én ik apart Italiaans kan blijven rijden! :D

        Login om te reageren
        • ar156sw zegt

          6 februari 2016 om 19:05

          @rd1991: Ik neus ook wel eens op marktplaats, gewoon uit jeugdsentiment vooral. Zo zoek ik ook altijd even naar een originele, luchtgekoelde (eerste serie) Aprilia SR, in het paars met geel… maar die zijn niet meer te vinden :P

          Login om te reageren
          • rd1991 zegt

            6 februari 2016 om 19:12

            @ar156sw: ik had een aantal jaar geleden een Aerox, mijn maat reed rond op een Aprilia AF1 Futura uit 1992 met de RV3 motor… toen was ik Japans en hij Italiaans. Ondertussen rijd hij met een Celica GT-Four Castrol rond en ik met een Coupé 20vt LE, omgekeerde wereld hahaha. De Dragster was en is heel apart, maar ik zou er graag een willen!

            Login om te reageren
            • ar156sw zegt

              6 februari 2016 om 19:49

              @rd1991: Mijn laatste scooter was een Aerox, eerste serie, was toen net uit, geweldig ding, beste wegligging die ik op een scooter ben tegengekomen (zeker vergeleken met de peugeot buxy rs die ik ervoor had…) ding reed zelfs met een lege achterband nog best aardig… :P

              Login om te reageren
              • rd1991 zegt

                6 februari 2016 om 19:54

                @ar156sw: hahaha jaa maar een Buxy is ook een frikandel… moest voor jou in 1998 zijn dan, toen was die er net geloof ik. Ik wed dat die opgepompt nóg beter reed ghehe

              • ar156sw zegt

                6 februari 2016 om 20:09

                @rd1991: Ja die buxy… mijn god wat een zwabber :P en ja, ’98 zal het zo’n beetje geweest zijn inderdaad. Band deed het vol beter ja, maar omdat’ie erg plat en breed was, ging het best zonder lucht :D

  24. basbasbas zegt

    6 februari 2016 om 08:21

    Heeft iemand misschien zin mij een klein beetje uit te leggen hoe naafbesturing werkt?

    Login om te reageren
  25. rob5nismo zegt

    6 februari 2016 om 09:30

    Het is een mooi technisch hoogstaaltje

    Login om te reageren
  26. martijn11 zegt

    6 februari 2016 om 10:11

    Hoe kun je een motor verneuken nou zo dus

    Login om te reageren
  27. Hupke zegt

    6 februari 2016 om 10:32

    Leuk artikel @Dinozo spijtig genoeg ben je helemaal compleet mis, de vetste motor is de britten v1000 en daar kan echt niets of niemand tegenop. Doe het verhaal daarvan volgende week anders?

    Login om te reageren
  28. Arno's zegt

    6 februari 2016 om 13:40

    Zoiets maakte Nico Bakker (ja een nederlandse framebouwer) al in 1986 en misschien zelfs een jaartje eerder. En deze frames waren gewoon te koop voor jan met de pet met geld. Het enige wat je nodig had was een donor motorfiets en je kon de hele winter knutselen om in het voorjaar de show te stelen

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      6 februari 2016 om 19:50

      @asmulders: ik hen hier nog een boekje liggen met wat uitleg over dat systeem. Lijkt meer op de vorm zoals Yamaha het toepaste, maar ingenieus is het zeker.

      Login om te reageren
      • Arno's zegt

        6 februari 2016 om 22:12

        @Dizono: Het kwam feitelijk op hetzelfde neer. Naafbesturing zonder ”duiken” bij het remmen etc. Toen ik racete was er 1 nederlander die in de superbike meereed (met een dergelijk frame van Bakker) tijdens de tt week. Jongen kwam in de training met 270 km/u ten val, de voorste remblokken zaten niet vast.

        Login om te reageren
  29. Arno's zegt

    6 februari 2016 om 22:17

    Ron Haslam had zoiets al in de 500 cc ’81/82
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/18/7f/e5/187fe505ef219bb12e49125b6e5552b9.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North