En is daarmee het allerduurste veilingpareltje dat de revue heeft gepasseerd.
Toen bekend werd dat de Sport Scaglietti uit 1957 geveild zou gaan worden sprongen de dollartekens bij veel geïnteresseerden in de ogen. Er werd geschat dat de klassieker tussen de 30 en de 34 miljoen dollar zou gaan opleveren. Gisteren vond dan eindelijk de spraakmakende veiling plaats en de verwachtte veilingprijs werd zelfs overtroffen. De Italiaan leverde uiteindelijk 35.711,359 dollar op. Door de huidige verhouding tussen de dollar en de euro is deze 335 Sport Scaglietti de duurst geveilde klassieker ooit in euro’s en Britse ponden.
De auto heeft een bijzondere racehistorie waarbij vele bekende coureurs hebben plaatsgenomen achter het stuurwiel. Direct toen de veiling werd geopend gooiden potentiële eigenaren met geld alsof het een potje Monopoly was. Het allerlaagste bod was 22,3 miljoen dollar. Binnen één minuut na het eerste bod stond de teller al op 29 miljoen. Na enkele nieuwe biedingen werd binnen tien minuten met de hamer geslagen en was het model voor 35,7 miljoen dollar geveild. Zoals wel vaker bij veilingen is niet bekend geworden wie de nieuwe eigenaar is, aangezien deze anoniem is gebleven.
lincoln zegt
Ik zou voor dat geld een zak drop kopen ..
En dan heb je nog geld genoeg voor een reep chocolade ..
max038 zegt
@lincoln: kijk. Deze reactie snap ik nou niet helemaal.
kilum zegt
@max038: dat slaat op dat iedereen, mij inclusief, altijd denkt ik zou voor dat geld (instert dream collection here) kopen. En de meeste mensen posten dat dan ook onder dit soort artikelen
baap zegt
@lincoln: Logica
kilum zegt
@lincoln: geniale reactie!
sleepyj zegt
En dan heb je m gekocht, en dan? De waarde stijging houdt een keer op neem ik aan?
rolov zegt
@sleepyj: ja dat neem je aan maar de koper niet .
Benny_Weisz zegt
Ik heb er aan mee zitten bieden maar toen ik hoorde dat er een jaartje gratis APK niet bij zat ben ik afgekapt.
roppp zegt
@bennyweisz: waar heb je deze ont-zet-tend leuke grap gevonden?
moveyourmind zegt
Voor dat geld kocht ik alle klassiekers bij The Gallery…
En dan kocht ik The Gallery zelf er ook bij, inclusief Nico Aaldering, inclusief honderden unieke en zeldzame verhalen over opgepoetste oude meuk…
En dan zou ik nóg genoeg geld overhouden voor een zak Autodrop en een reep chocolade van Classic Wheels…
hans75 zegt
@moveyourmind: hoop dat je ook nog geld overhoudt voor een lasapparaat en een paar emmers plamuur….zul je nodig hebben ;-)
moveyourmind zegt
@hans75: Daar heb je een punt… Maar ik heb een sterke troef in handen: ome Nico…
Die weet zelfs aan een emmer plamuur nog een mooie anekdote vast te breien…
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: haha badum tss! Ik vind eigenlijk dat hij altijd wel gaaf spum heeft. Maar de verhalen die ik hoor over de kwaliteit….
carfreakjim zegt
@hans75: Oude autos repareer je niet met plamuur, je zorgt ervoor dat het plaatwerk zo goed als mogelijk is en daarna kan je eventueel nog tin gebruiken. Plamuur is in mijn ogen alleen weg gelegd voor de amerikaanse realaty soups als fast and loud en overhauling die een auto in “drie dagen” in elkaar zetten.
davelepeef zegt
@carfreakjim: niks mis met plamuur, het gaat om hoe je het gebruikt. Alleen voor afwerking én goed materiaal gebruiken. Dat is niet makkelijk. Tin en lood werd vroeger voor opvullen gebruikt bij gebrek aan beter, grote voordeel is dat ’t meer elastisch is. Als je dat gebruikt voor strakmaken – veel succes. Maar bijv plamuur op aluminium-basis is een goed alternatief.
carfreakjim zegt
@davelepeef: Je hebt gelijk, het is dat de jongens waar ik mee omga alles traditioneel willen houden en dus geen plamuur gebruiken op hun autos. Maar zoals je zegt is plamuur prima om een auto dat laatste beetje strak te krijgen voor dat je gaat spuiten. Maar niet om een deuk weg te werken.
hans75 zegt
@carfreakjim: Dat moet je niet aan mij vertellen carfreak.. maar aan herr Nico .A te B
mrxsara zegt
Iemand die zoveel geld betaald voor een auto! Heeft deze puur voor verzameling en niet als investering
Dutchdriftking zegt
Het is absoluut een gaaf ding. Maar zoveel geld….. Daar had ik een heel wagenpark van gekocht.
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Tis idd aardig wat geld voor een eerste autootje ..
room850 zegt
Ik dacht toch echt op tv te zien dat die voor 28 miljoen werd afgetikt?
RubenPriest zegt
Niet in de war met deze? Omgerekend is de 335 S voor 32,1 miljoen euro verkocht.
potjak zegt
@room850: dat heb je goed. Ook mijn eerste gedachte.
davelepeef zegt
@room850: klopt, maar ik ga ervan uit dat dat Euro’s zijn, hier wordt gesproken over dollars. De leukste grap vind ik altijd dat daar een niet malse commissie voor het veilinghuis op komt :)
gtr34 zegt
‘Die zien we nooit meer.. Terug..?’
rdbr zegt
Zeg Autoblog, kunnen jullie eens toelichten wat het nut van de tweede neus is?
Lijkt mij niet dat het een gewichtsbesparing oplevert, want er zit alleen maar extra bodywork op. Aerodynamisch voordeel?
Het wordt er geen schoonheid van, maar wel knap dat ze in die tijd al zulke vormen konden boetseren.
clarkson zegt
@rdbr: Lees dit maar:
http://www.autoblog.nl/nieuws/waarom-kan-deze-ferrari-335-s-de-duurste-ooit-worden-83742
kdautos zegt
Van dat geld zou ik een mooie verdronken indische Cayennne kopen
martijn11 zegt
Dat is die zeker waard
w0o0dy zegt
Hoorde Chris Evans op BBC 3 in de TopGear aflevering van een tijdje terug zeggen dat hij de nr 2 op zijn lijstje heeft gekocht voor 12 miljoen pond. Zou dit de nr 1 kunnen zijn en zou hij het geld op tafel kunnen krijgen?
kilum zegt
@w0o0dy: het geld heeft hij wel. Ik meen een keer ergens gelezen te hebben dat hij ze bedrijf had verkocht voor iets van 250miljoen pond. En aangezien hij een 250GTO en een 250 california spyder swb bezit.
deepep zegt
Dit ding zal wel naar Ralph Lauren zijn gegaan, die prijzen gaan nergens meer over, puur investeringen. Werkelijke waarde ligt eerder bij de 10 miljoen imo.
swid zegt
@deepep: Lariekoek, er zijn meerdere mensen bereid 34 mil of meer te betalen dus dat is ie ook waard.
lincoln zegt
@deepep:
En waar baseer jij die 10 miljoen op ??
Edge zegt
@deepep: Waarde wordt bepaald door vraag en aanbod. Er is maar één Ferrari 335 S met deze racehistorie etc, dus het aanbod is schaars. Koppel dat aan een clubje zéér rijke mensen die deze wagen wilden hebben en voilà: je hebt een exorbitant hoge prijs te pakken. Vergelijk het ook eens met vastgoed. Waarom zijn woningen in de hartje Amsterdam stukken duurder dan een woning hetzelfde woonoppervlak en dezelfde luxe in een klein dorp in Zuid Limburg? Ook daar geldt dat het aanbod beperkt is en de vraag stukken groter is, wat zorgt voor de hoge prijzen.
deepep zegt
Omdat de prijzen voor dit soort auto’s jaren lang stabiel waren, maar sinds het nieuwe geld (azie/russen) dit zien als investering ipv connoisseurs. Ze kopen dezelfde week ook nog wat kunst erbij.
lincoln zegt
@deepep:
Maar wat maakt deze auto dan 10 miljoen waard ??
nord zegt
@deepep: En jij betaalt 14,50 voor een luxe hamburger in een geinige tent terwijl het eigenlijk maar 90 cent waard is en terwijl hongere kindjes in afrika dat voor die 90 cent een hele maand in een mijngroeve staan te pielen..
what is your point?
ghost zegt
Wat een geld maar jeetje wat is dit dan ook een hemelse auto!
Edge zegt
Ach ja, alles is relatief hè? Ik kan me nooit voorstellen dat ik, mocht ik de financiële middelen hebben, zoveel geld aan één auto zou uitgeven. Maar aan de andere kant, als je multimiljardair bent en auto’s je hobby zijn, waarom ook niet? Voor dat soort mensen is 36 miljoen uitgeven aan een auto hetzelfde als dat wij 150 euro uitgeven aan een paar nieuwe Nike hardloopschoenen. En sowieso, de een koopt een sportclub en pompt daar miljoenen of miljarden in, een ander geeft geld weg aan goede doelen en een autoliefhebber koopt dit soort wagens. Niks mis mee, toch?
Alfarobert zegt
Kan de nieuwe eigenaar leuk rondjes mee rijden op een circuit op clubdagen.Volgens mij is zo’n dure auto niet eens te verzekeren,zo wel?Wat bedraagt de premie dan?
davelepeef zegt
@Alfarobert: als mensen hun kont kunnen verzekeren, is ook dit wel te verzekeren. Het zou me alleen niet verbazen als dat alleen voor herstelkosten geldt, de “wat de gek ervoor geeft”-factor die er ff 10 keer over heen gaat is natuurlijk niet te kwantificeren.
deepep zegt
Dan zou een db4 GT zagato ook 20 miljoen moeten opleveren.. Maar dat is ie niet waard. Er zijn autohandelaren die zelf ook zeggen dat de markt oververhit is. Net als dat 911jes ook veels te veel opleveren door de markt/hype. En de 928 niets opleverd terwijl dat een net zo interessante auto is.
rufctr01 zegt
Dat is een beste zak geld. Ik vind het heel mooi, maar ik zou dat geld er niet voor over hebben.