Treur samen met mij om deze Porsche 911 uit 1965

Auteur: , 33 Reacties

Tenminste, wat er nog over is van dit luchtgekoelde pareltje.

Eind 1954 introduceert Porsche de Speedster, waarvan de eerste exemplaren nog gebaseerd zijn op de Pre-A 356. De auto was een goedkopere, meer spartaanse uitvoering die met name in de Verenigde Staten erg populair was en heden ten dagen juist tot de duurste 356’s behoort.

Pas in 1989 komt Porsche met een nieuwe Speedster (rijtest), welke zowel met smalle als met brede body geleverd wordt. Eind dat jaar wordt de 964 geïntroduceerd en ook daarvan verschijnt een Speedster-versie (rijtest). Hoewel niet meer goedkoper dan een normale 911, was het recept visueel gezien hetzelfde: een cabriolet, maar dan met een veel lagere voorruit en een dakje dat minder beschutting geeft dan het gemiddelde festivaltentje.

Stuk voor stuk pareltjes van Porsche en hoewel deze 911 uit 1965 dezelfde ingrediënten kent, is het eindresultaat grandioos mislukt. Het leveren van kritiek op andermans hobbyproject is me al eens op commentaar komen te staan, maar dit broddelwerk noopt mij toch weer tot afkeurend taalgebruik. Want man man man, wat was de toenmalige eigenaar denkende toen hij de voorruit van een MX5 op een klassieke 911 plaatste?! De manier waarop de luchtopeningen zijn verwerkt in de achterspatborden verdient evenmin een schoonheidsprijs, maar verbleekt bij de aanblik van die afschuwelijk detonerende voorruit.

De auto staat te koop op Bring a Trailer, maar het huidige bod van 12.800 dollar is voor een 911 uit 1965 bijzonder mager. Dat de lak volgens de advertentie nog een stuk slechter is dan op de foto’s en de conversie naar Speedster her en der nogal slecht is afgewerkt helpen evenmin. Dikke kans dat dit exemplaar zijn leven zal slijten als onderdelendonor voor andere Elfjes. Als hij geluk heeft tenminste en uit zijn lijden wordt verlost.



33 reacties

voor deze keer is je kritiek wel terecht vind ik !
Even een dak erop lassen en de originele voorruit terugzetten en hij is het twintigvoudige waard ;-)
@perry_snijders: 260.000?
@bartteeuwen: Weleens gekeken wat 911’s uit ’64 en ’65 kosten? Dit prutsproject wordt natuurlijk nooit meer wat, maar goede exemplaren uit ’65 zie je regelmatig boven de 3 ton te koop staan.
@perry_snijders: De jongens van JetCars kunnen er vast nog wel wat mee!
Au! Je krijgt gewoon medelijden met die auto. De lak op de 3e foto van de zijkant. Wat was hij denkende?
@stephane8200: Je vraagt je vooral af wat je in vredesnaam moet drinken om niet in coma te raken maar tóch dronken te blijven tijdens het bedenken én uitvoeren van dit project.
@perry_snijders: het was in ieder geval spul wat goed genoeg was om dit project tot stand te laten komen. Of die substantie een positieve bijdrage aan het resultaat heeft geleverd laat ik in het midden.
@stephane8200: was hij uberhaupt wel denkend?
Oe jammer. Heb nog een 912 staan maar dat kan ik hen toch echt niet aandoen
Opzich met een andere voorruit, iets mooier vormgegeven koelgaten kan ik het ontwerp best waarderen. Oke, een goeie onderhoudsbeurt en een set chrome bumpers zou het afmaken.
Heiligschennis!
Oh nee, nu zijn er nog maar 274.851 vrijwel identieke saaie 911s over, wat een verlies.
Hij was al lelijk en nu is het een gedrocht. Maar ok. Ik zie liever het origineel.
Kopstoot garandeert bij de eerste keer instappen
De algehele lijn is prachtig. En afwerking en luchthappers zijn dramatisch…
Ferdinand facepalm in 3…2…1
Op de luchthappers na is t best een geinig ding eigenlijk.
Hij ziet er veel te strak getrokken uit!
@Dizono: Op welke foto detoneert die voorruit dan? Ik zie nergens een explosie…
@benzinehoofd: Detoneren heeft twee betekenissen. ‘Exploderen’ inderdaad, maar ook ‘zeer lelijk afsteken tegen iets’.
Knap restaureren en een ton vangen. Met de huidige bubbel is dit goed te doen.
Daar komt gewoon een ander dak en vooruit op. Deze auto’s zijn te duur om er onderdelen van te plukken.
Wat een hoek!
Ik vind m juist prachtig
Geen LS3? Man man man wat een gemiste kans
Prima basis om iets leuks van te maken. Dit slopen is gewoon doodzonde.
Ik zou hier een ruit zonder randen op zetten en op wat details na is ie dan perfect. Vind de prijs helemaal niet gek eigenlijk.
Een 911 verbouwen is nooit een goed idee. Dat bewijzen Singer en RWB toch ook elke keer.
Was toen voor iedere yank een dood ordinair weggooi product.
Dollar tegen Deutch mark toen 3,70 – 1
Dingen kostten een drol voor hun.
Kids kregen een 911 of een MG als ze voor hun highschool diploma slaagden.
En Pa’s Cadillac had al aan accessoires het gewicht van een 911 aan boord.
Op een andere dag vind ik het misschien niets maar de ruit en kont lijken me perfect.
Gadverdamme dat bobbelige plamuurwerk op de kont, wat een verspilling van een mooie 911…
Ik vind hem best mooi. Mooie lijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).