• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

We kopen steeds meer bij grote dealers

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 april 2011 om 11:57 – 10 Reacties

Fiatjes 500 op een rij

Tegenwoordig draait het vooral om schaalvergroting als je als ondernemer wilt overleven. De buurtsuper verdwijnt uit het straatbeeld, je elektronische apparatuur haal je bij de Media Markt in plaats van bij de specialist, en we bestellen steeds meer via het internet. Ook autodealers ontkomen niet aan deze tendens, want in de afgelopen jaren is het marktaandeel van de grote dealerbedrijven alleen maar toegenomen.

In 2004 was het aandeel van de 50 grootste dealerholdings in de totale nieuwverkoop (personen- en
bestelauto’s) in Nederland 33,4%. Dit steeg ieder jaar daarna, tot 45,5% in 2010, zo blijkt uit een inventarisatie van Dealersupportnet. Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voordat de grote jongens de helft van de Nederlandse automarkt te pakken hebben. Oorzaken die worden gegeven zijn de eerdergenoemde schaalvoordelen en overnames van kleine dealers door de grotere vissen.

Dat groot zijn geen garantie is voor lijfsbehoud zagen we in crisisjaar 2009, maar het helpt wel als je fors meer afzet dan de dealer op de hoek.

Hoe kijken jullie hier zelf tegenaan? Als je een nieuwe auto zoekt, klop je dan in eerste instantie bij een grote dealer aan, of heb je een voorkeur voor een kleiner bedrijf? Grote bedrijven wordt wel eens arrogantie en een onpersoonlijke aanpak verweten, terwijl de troef van kleinere bedrijven service zou zijn, maar is dit ook zo? Of ben je heel 2.0 en koop je je auto gewoon online?

Een top 20 van de grootste dealers in Nederland is HIER te vinden.

Ook interessant!

  • Kopen er nog mensen een Alpine?
    Kopen er nog mensen een nieuwe Alpine?
  • beste nieuwe auto
    Is dit de beste nieuwe auto die je kunt kopen in Nederland?
  • Haal je nieuwe Polestar op in Beesd (Gelderland)
  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, dealers

Vorig bericht: « Trexa EV-platform evolueert, met werkend prototype
Volgend bericht: Opel sloopt de begrenzer van je Insignia OPC »

Lees Interacties

Reacties

  1. RoT___ zegt

    15 april 2011 om 12:04

    Klein bedrijf, daar kent men de klant tenminste. Stap er binnen en de verkoper weet zonder in de computer te kijken wie je bent en wat voor een auto je rijdt. Het klant is koning principe geldt daar nog. Het hogere continuiteitsrisico neem ik voor lief, de service is er gewoonweg beter.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      15 april 2011 om 12:32

      @RoT___: volgens mij begrijp jij niet helemaal wat er met dit artikel wordt bedoeld. Het gaat hier om grote dealer holdings, waar dus meer deze dealerbedrijven onder hangen. Die vestigingen kunnen best (relatief) klein zijn. En ook die vestigingen zullen hun eigen broek op moeten houden en hun best moeten doen om klanten tevreden te houden.

      Het is voor een alleenstaande dealer met 1 vestiging simpel gezegd bijna onmogelijk om te concurreren met een partij die meerdere vestigingen heeft.

      En daar komt nog eens bij dat het rayon (oftewel verzorgingsgebied) van een dealer vaak door de importeur wordt bepaald en wat dat betreft maakt het dus weinig uit of er in dat gebied een dealer die zie “zelfstandig” is of een vestiging die deel uitmaakt van een grote holding.

      Login om te reageren
  2. Hubert zegt

    15 april 2011 om 12:09

    Oftewel : de teloorgang van de kleine middenstand.
    Straks kun je je spullen alleen nog maar kopen in grote warenhuizen en wordt je geholpen door mensen die het hun reet zal roesten of je de rotzooi koopt of niet.
    Je hebt dan geen shopeigenaar die persoonlijk is betrokken bij het produkt, maar een manager….

    Login om te reageren
  3. Rohrl-fan zegt

    15 april 2011 om 12:18

    Denk dat het ook zo is dat veel kleine(re) dealers door grotere bedrijven worden opgekocht. Zo heb ik mijn Octavia RS bij een relatief kleine locale dealer gekocht, maar deze is ondertussen overgenomen door één van de grootste VAG dealers van België.

    En eerlijk… De service is er sindsdien idd behoorlijk op achteruit gegaan. Voor alles wil men daar tegenwoordig geld zien! Dat was vroeger toch wel even anders…

    Login om te reageren
  4. nielsvanderweiden zegt

    15 april 2011 om 12:38

    “Grote bedrijven wordt wel eens arrogantie en een onpersoonlijke aanpak verweten, terwijl de troef van kleinere bedrijven service zou zijn, maar is dit ook zo?”

    Mwoh, dat vraag ik me af. De markt voor nieuwe auto’s is en blijft een vechtmarkt. Ook een grote dealer kan het zich niet permitteren om klanten te laten lopen. Het MediaMarkt-model is er nog niet in de autobranche. Je zit aan het eind van de rit altijd met een verkoper om tafel, je trekt een auto immers niet uit het rek, afrekenen bij de kassa en klaar. Dus geldt nog steeds: de vent maakt de tent, of het nu een ‘hub’ is op een A-locatie of een dorpsgarage met een Suzuki-subdealerschap.

    Daarom blijf ik het vreemd vinden om verkopers tegen te komen die nogal moeizaam omgaan met potentiële klanten. Sta je daar bij de Renault-dealer zelf alle informatie op te dissen, verkoopkansen te creëren, vragen te stellen, omdat er vanuit de man in kwestie nul initiatief uitgaat voor de verkoop van een Twingo waarvan er desgevraagd twintig op voorraad blijken te staan. En maar mekkeren dat het zo slecht gaat…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 april 2011 om 12:41

      Het lijkt me dat dat soort figuren bij de volgende evaluatie vanzelf doorde mand vallen. Of heb je gewoon een ontzettend intimiderend voorkomen waardoor verkopers aan de grond genageld staan?

      Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        15 april 2011 om 12:55

        @sir_smokalot: Haha nee, daarom verbaasde ik me zo. Stond ik daar met mijn moeder, samen de easiest van de easy targets, en dan krijg je zo’n verkoper. Uiteindelijk werd het een Panda. Niet besteld bij de Fiat-dealer, maar via de dorpsgarage die haar oude auto al naar haar tevredenheid in onderhoud had.

        Wat zei ik, dorpsgarage? Nou daar gaan we al ;)

        Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    15 april 2011 om 13:46

    Ik vraag me af of de hoeveelheid vestigingen binnen die 50 grootste holdings net zo erg is toegenomen als het percentage verkopen. Ik denk niet dat men bewust vaker naar grote dealers gaat.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      15 april 2011 om 14:28

      @Citrofiel: Precies. Weet jij veel hoe groot de holding is achter een bedrijf? Straks blijkt dat juist dorpsdealers lekker samen onder zo’n holding hangen, omdat ze dan meer kunnen in de lease en zo.
      Blijkt die kwakkelende Fiat-boer om het hoekje een vestiging van zo’n grote jongen.

      Login om te reageren
  6. bobb zegt

    15 april 2011 om 17:40

    Nadeel is wel dat je in een regio/verzorgingsgebied steeds met hetzelfde bedrijf zaken doet, inruilwaarde? Ook slechte ervaringen met een bepaalde dealerholding heeft tot gevolg dat je vaak verder moet rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North