• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trump tarief van 25% op auto’s, maar wat merk je daarvan?

Auteur: Bas Leesberg, gepost 27 maart 2025 om 07:54 – 19 Reacties

Foto: Unsplash / History in HD

Begin volgende week gaan automerken extra betalen om auto’s naar Amerika te brengen.

Mogen we nog hopen op een 1 aprilgrap van Trump? De president van de Verenigde Staten heeft een importtarief van 25 procent op auto’s uit het buitenland aangekondigd. Vanaf 2 april is de regeling van kracht en een dag later gaat de extra belasting in rekening worden gebracht. Klinkt dreigend, maar wat ga jij er eigenlijk van merken?

De invoerbelasting brengt Trump als onderdeel van de handelsoorlog. De EU, China en Amerika dreigen en smijten met importtarieven tegen elkaar om zogenaamd hun eigen fabrieken te helpen. Of zoals Trump het zegt: ”We gaan landen laten betalen voor het zakendoen in ons land en het wegnemen van onze banen, onze welvaart en vele andere zaken die ze ons door de jaren heen hebben ontnomen.”

Wie gaan last hebben van het importtarief?

In de eerste plaats gaan automerken die auto’s elders bouwen en verkopen in Amerika natuurlijk wat merken van de Trump tarief. Bijna de helft van de verkochte auto’s en bijna 60 procent van de auto-onderdelen in de Verenigde Staten is ingevoerd. Dat zijn zo’n 8 miljoen auto’s met een waarde van 240 miljard dollar.

Het is de vraag hoeveel de grote fabrikanten gaan merken van de tarieven. Toyota en VW verkopen veel in Amerika, maar hebben er ook tientallen fabrieken staan. Ze hoeven dus niet alles in te voeren. Een merk dat veel gaat merken van de importtarieven is Jaguar Land Rover. Afgelopen jaar verkocht JLR 116.294 auto’s in Amerika. Daarmee werden er meer auto’s naar Amerika gebracht dan naar China of in het VK werden verkocht.

Amerikaanse merken zijn ook de klos

Trump neemt het naar eigen zeggen dus op voor zijn eigen land. Erg nobel, maar helemaal klopt dat niet. Ford en General Motors hebben fabrieken in Canada en Mexico die ook auto’s bouwen voor de Verenigde Staten. Zij gaan dus ook betalen voor de invoer. Dat beseffen investeerders ook. De koers van GM ging al met 7 procent omlaag en die van Ford en Stellantis met meer dan 4 procent. Lekker dan. Ook het Tesla van kameraad Musk ging omlaag, maar bij het EV-merk daalde de koers maar met 1 procent.

Worden auto’s duurder?

Als dat JLR nu ook lukt, kunnen de auto’s duurder worden. Het is aan de autofabrikant om te bepalen of ze de invoerbelasting doorberekenen in de prijs voor de klant. Dat zit zo: veel Chinese automerken hebben voor de Europese invoertarieven een marge ingebouwd. De extra procenten die BYD, Geely etc. moeten betalen, zijn verlies voor de bedrijven, maar doen de verkoopprijs niet stijgen. Het is natuurlijk de vraag of JLR dat ook kan doen.

Hoeveel duurder worden auto’s?

De Anderson Economic Group is er als de kippen bij. Zij hebben al berekend wat de Trump tarief zou kúnnen doen met de prijs. Let op: dit is dus in het geval dat de fabrikanten, het tarief direct doorberekenen aan de klant. Volgens de economen kan de importbelasting zorgen voor een prijsstijging van 4.000 tot 10.000 dollar voor onderdelen uit Mexico en Canada.

Je kunt je voorstellen dat zo’n financiële klap verspreid wordt opgevangen. Het is dus goed mogelijk dat de merken over de hele breedte hun prijzen wat omhoog doen om in Amerika te blijven verkopen. Overigens hoeven we geen verandering te verwachten van het tarief. ”Dit is permanent”, beloofde Trump. En hij maar lekker niet scheuren in z’n rode Tesla.

Via The New York Times, BBC

Ook interessant!

  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto video: TVR Tasmin 420 van Diesel
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, donald-trump, Ford, General-Motors, import, Tesla, verenigde-staten

Vorig bericht: « Zoveel verdiende Liam Lawson per raceronde bij Red Bull
Volgend bericht: James May is tegenwoordig pro-fiets en anti-auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    27 maart 2025 om 08:16

    Dit is precies waarom Trump de verkiezingen van Biden verloor. Ook in z’n eerste termijn voerde hij een handelsoorlog uit tegen met name China en in iets mindere mate tegen Europa, en joeg dat de prijzen voor zowel grondstoffen als consumentenproducten zo ver omhoog, dat hij daarmee Joe Sixpack serieus pijn deed aan de portemonnee creditcard.

    Zijn rotsvaste overtuiging dat hij ‘banen terugbrengt naar de VS’ is een zelfverzonnen mythe. Als er iets is geglobaliseerd, is het wel de productie van auto’s. Zeker in Noord-Amerika, waarbij de grenzen tussen de VS , Canada en Mexico soms meermaals wordt overschreden voor de productie van grondstoffen, halffabrikanten en onderdelen.

    Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    27 maart 2025 om 08:47

    Het is geen 1 aprilgrap want hij heeft geen enkel gevoel voor humor. En ik koop geen auto uit de VS, noch exporteer ik auto’s naar de VS. Dus ik zal er weinig van merken. Voor de rest: zie @Robert.

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      27 maart 2025 om 15:22

      Beetje rare redenatie. Trump prijst alle Europese auto‘s uit de markt. Wereldwijd is de USA de grootste afzetmarkt voor Europese auto‘s. Hij gaat hiermee, samen met de malaise in Azie, waar al geen Europese auto‘s meer gekocht worden door financiële crisis, de hele Europese economie in een crisis drukken.

      En dat ga jij zeker merken.

      Daarna de Amerikanen. Want die gaan het helemaal merken als de rest van de wereld geen geld meer bij ze kan uitgeven.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        27 maart 2025 om 18:26

        De Europese fabrikanten gaan hier zeker last van hebben, maar in het grote geheel is die importmarkt niet zo heel groot, hoor. En voor de ècht succesvolle modellen hebben ze al wel een fabriek staan. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de Japanners.

        Hiermee j worden de Amerikaanse fabrikanten veel harder geraakt, want zoals ik vanochtend ook al aangaf, die produceren veelvuldig ‘over de grens heen’. Sommige onderdelen gaan drie, vier keer de grems over, voordat deze in de VS, of in Mexico, of in Canada op een auto worden geschroefd. Die productieketen pas je niet ff een twee drie aan. En dus worden juist die auto’s (volume modellen!) een klap duurder.

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          27 maart 2025 om 19:23

          Het zijn juist de leuke merken die hier last van hebben; Porsche, Lamborghini, Bentley, Ferrari, Rolls Royce, Adron Martin, Maserati.

          Die gaan er allemaal last van hebben. En als die merken in Europa onder gaan, gaan gek genoeg de normale merken dat nog meer. Want deze merken zijn voor bijvoorbeeld BMW en VW absolute winstaanjagers.

          Login om te reageren
  3. PrettyAwesome zegt

    27 maart 2025 om 10:02

    Toch bijzonder; bedrijven maken langetermijnplanningen van ruim 10 jaar. Overheden ook. Misschien korter maar ook regelmatig wel langer. En allemaal stuk voor stuk reageren ze direct als door een bij gestoken met tegenmaatregelen. Het gevolg; Trump is in controle, iedereen ‘moet’ of vind dat het moet reageren op zn beslissingen. Ik vraag me af; is het noodzakelijk zo direct te reageren? En wat is het grote plan achter al deze disruptieve maatregelen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2025 om 10:21

      Sind de verkiezing van Trump en de invoering van de importheffingen zitten natuurlijk slechts maanden. En natuurlijk reageert men om de onvrede kenbaar te maken en wat om te onderhandelen te hebben. Maar bijvoorbeeld de EU reageert nog heel mild, met wat heffingen op producten uit een staat met een republikeinse senator. Als ze echt hard willen reageren kunnen ze de techbedrijven zwaarder belasten of bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties verbieden.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        27 maart 2025 om 11:53

        Dan kunnen techbedrijven ook additionele heffingen opleggen. Elke windowslicentie 20 euro per jaar, anders gaat het systeem uit de lucht. Wat hebben wij als alternatief? Europa moet wel heel voorzichtig reageren om niet in een wurggreep van big tech te komen. Wij hebben decennialang nagelaten om te investeren in bijv. datacenters, alle data van europese multinationals hangt gewoon bij amazon e.d. in de cloud. En al zou china een alternatief bieden, met het oog op intellectual property en beursgevoelige informatie lijkt me dat ook geen wenselijke partner.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 maart 2025 om 13:24

          Klopt. Maar als we heffingen aan Amerikaanse techbedrijven opleggen kan dit wel de achterblijvende Europese industrie stimuleren. Krijgen we eindelijk een eurocloud, euroflix, eurobook, eurotube etc.

          Login om te reageren
          • Joris24 zegt

            27 maart 2025 om 15:01

            Daar zal minstens een decennium overheen gaan voor we met de VS op gelijke voet kunnen komen. Allereerst is cheetos dan alweer weg als hij geen poetintje doet, en ten tweede moeten we in die tijd dan wel echt op de blaren zitten. Kijk videoland ipv netflix kan nog wel, maar cloudserverparken van amozon en microsoft en bedrijven als broadcom, apple, alphabet, broadcom, meta etc hebben gewoon monopolies of oligopolies.

            Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    27 maart 2025 om 10:16

    Prima initiatief, gaat de USA zeer veel opleveren (en de tientallen miljarden aan investeringen lopen al aardig binnen sinds zijn aantreden). Hij heeft gelijk, eigen volk en industrie eerst. Hij had eerder China op de knieën maar door Biden administratie is dat ongedaan gemaakt.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      27 maart 2025 om 11:10

      Ik vrees er ten zeerste voor. Hij is zo extreem kortzichtig. Hij is nu al aant wenen op zijn sociaal platform dat Europa en Canada niet nauw economisch mogen samenwerken ten koste van de VS. De Canadezen boycotten principeel alles Amerikaans, de Europeanen zullen hoogstwaarschijnlijk volgen. De Europeanen willen hun afhankelijkheid van de Amerikaanse wapenindustrie volledig afbouwen en ga zo maar voort. Amerika is de grootste economie maar ze zijn werkelijk iedereen tegen hun aant opzetten en dat is een strijd die ze niet kunnen winnen.

      Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      27 maart 2025 om 11:51

      Deze zeer impulsieve en rancuneuze politiek zou ik niet echt een goed initiatief noemen. Zonder goed overleg en betrouwbare handelspartner te zijn, jaag je alleen maar mensen tegen je in het harnas.

      Jij noemt alleen toegenomen investeringen als voordeel, maar het heeft ook een keerzijde. Toerisme is met meer dan 20% ingestort in Q2 2025. Alleen al op basis van Trumps gedrag loopt joe average tientallen miljarden aan inkomsten uit toerisme mis, en dat wordt, verwacht ik, alleen maar erger. Ook de tesla verkopen zullen in elk geval niet positief ontwikkelen agv de houding en scheldkannonades van musk en trump over bijv. europa.

      Landen als canada gooien amerikaanse handelswaar al uit bepaalde schappen en als die landen, samen met de EU, ook tegenmaatregelen gaan heffen dan zijn er alleen maar verliezers. De hele wereld is nou eenmaal geglobaliseerd, handelsstromen zijn decennialang afgestemd op optimale efficiency en daarmee ook zo goedkoop mogelijk gemaakt. Dat kapot trekken kost niet alleen een fortuin op korte en lange termijn, maar herstellen wat cheetos vernielt zal de wereld ook nog eens een vermogen kosten.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        27 maart 2025 om 12:34

        Dat moet Q1 2025 tot dusver zijn, maar de edit knop werkt al een hele tijd niet meer. Was soms wel makkelijk geweest :)

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 maart 2025 om 13:33

      @cdlop01: ff serieus, in welk universum leef jij?

      Echt, zo’n beetje elke econoom die zich niet in de bubble van Trump bevindt of begeeft, schudt meewarig zijn hoofd over de nu gekozen koers en maatregelen.

      Login om te reageren
    • dees zegt

      27 maart 2025 om 17:34

      diverse deals met bedrijven betreffende investeringen zijn vorig jaar gemaakt door Biden.
      Maar Trump brengt het weer in het nieuws en doet alsof het dank hem is.

      De deals die hij daadwerkelijk gemaakt heeft daarvan is het afwachten of er daadwerkelijk iets geinvesteerd word.
      Tijdens zijn eerste termijn had hij een grote deal met Foxcon gemaakt. Foxcon kreeg flink wat belasting voordelen etc maar heeft uiteindelijk nooit de banen gebracht die Trump telkens noemde.

      En gaat dit de VS daadwerkelijk veel opleveren? De tarieven worden betaald door de autokoper in de VS. Dus het is gewoon een extra belasting op de Amerikanen

      Login om te reageren
  5. Gele Koplamp zegt

    27 maart 2025 om 12:31

    Denk dat dit meer impact gaat hebben op de Tesla-‘verkopen’ in NL dan de houding van Musk. Want ‘principieel’ zijn we vooral als we het in de bijtelling merken.

    Login om te reageren
  6. B00G1E zegt

    27 maart 2025 om 14:04

    Dit is exact de reden dat ik zodra die man aan de macht kwam toch maar die auto gekocht heb waar ik al een tijd naar zat te kijken. Ik verwacht dat mijn Kia Carnival straks 10k meer gaat kosten nieuw.

    Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    27 maart 2025 om 14:22

    Pfft, de europese en japanse fabrikanten gaan het heel zwaar krijgen. chinese markt loopt terug en Amerika begint een handelsoorlog.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North