
Geen slechte deal voor de ongelukkige ex-teamgenoot van Max Verstappen, toch?
Ach die arme Lawson toch. Vol goede moed begon hij aan zijn nieuwe avontuur. Als zoveelste in de rij mocht hij zijn geluk beproeven als teamgenoot van Max Verstappen. De verwachtingen waren al niet hoog na de prestaties van Sergio Pérez. Toch wist de jonge Nieuw-Zeelander te verbazen, in negatieve zin. Zijn resultaten waren zo slecht dat het voor de Red Bull-leiding al na twee races genoeg is. Zijn stoeltje naast Max Verstappen wordt gevuld door Yuki Tsunoda. Hij zal volgende week tijdens zijn thuisrace op Suzuka debuteren bij Red Bull Racing.
De officiële bekendmaking van het ontslag van Lawson moet nog komen, maar het feit lijkt wel al in kannen en kruiken. Het hele Nederlandse F1-journaille bericht er al over met als bronnen De Limburger en De Telegraaf. Daarvan had die eerste trouwens de primeur. Credits van ons aan het lokale krantje!
Het salaris van Liam Lawson
Het is natuurlijk erg treurig voor Lawson dat hij gedegradeerd wordt tot VCARB-coureur. Maar bekijk het van de zonnige kant: de witte Racing Bulls-auto lijkt in tegenstelling tot de RB21 redelijk makkelijk op snelheid te komen. Bijkomend voordeel is dat Red Bull wel gewoon Lawson moet betalen voor zijn tijd in de RB21.
Volgens Racingnews365 zou Lawson 1 miljoen dollar verdienen als adjudant van Verstappen. Dat is omgerekend ongeveer € 930.000. Liam Lawson pakte dus een salaris van 500.000 dollar of ongeveer € 465.000 per Grand Prix. Hij is in totaal 97 dagen Red Bull Racing-coureur geweest (van de bekendmaking van zijn aanstelling tot het nieuws van zijn ontslag). Ga je daar vanuit, dan heeft Lawson 10.309 dollar of bijna € 9.600 per dag verdiend. Niet slecht.

Reken je het per raceronde uit, dan wordt het nog wat geiniger. In Australië wist Lawson zijn auto niet aan de finish te brengen. Vlak na het aanvangen van zijn 47ste ronde spint Lawson en knalt in de muur. Bij de seizoensopener heeft hij dus 46 ronden gereden. In China haalt hij bij zowel de sprintrace als de hoofdrace de finish. Samen zijn dat 75 ronden wat zijn totaal in 2025 op 121 brengt.
Salaris Lawson per raceronde
Deel je 1 miljoen dollar door 121 ronden, dan kom je op 8.264,46 dollar per raceronde. Dat is omgerekend ongeveer € 7.600. En zo kunnen we nog wel wat verder rekenen. Wat dacht je van een totale uurloon van bijna € 400,-? Er zijn dagen bij dat wij dat bij Autoblog niet verdienen.
Voor wie het trouwens wil weten: Max Verstappen verdient op jaarbasis 65 keer zoveel als zijn aanstaande ex-teamgenoot. Daar kan Maxie makkelijk een nieuwe jet van kopen. Zeker als iemand de oude privéjet van Verstappen koopt.
Update 27 maart 2025
Het is officieel! Red Bull Racing bevestigt dat Yuki Tsunoda vanaf de GP van Japan instapt naast Verstappen. Liam Lawson gaat inderdaad rijden voor Visa Cash App Racing Bulls aka Alphatauri aka Toro Rosso aka Minardi.





Ik heb laatst mijn loon per seconde uitgerekend. En dan wel echt iedere seconde. Dat viel nog eens tegen
Dat is hetzelfde (maar dan andersom) als alle kosten van je hobby auto(‘s) optellen over een wat langere looptijd en dan uitrekenen wat je per gereden km hebt betaald.
Gewoon niet doen, het is niet nuttig en je wordt er niet vrolijk van.
L… Loon??!
Er zal vast een regeltje in het contract zijn opgenomen dat bij niet presteren hij verder kan fluiten naar zijn centen.
Sorry hoor, maar voor een dergelijke fooi zou ik niet eens m’n bed uitkomen 🤥
Hoe weinig pensioen heeft hij opgebouwd over deze lange RBR loopbaan?
Je kunt beter uitrekenen hoeveel salaris hij misloopt nu zijn carriere in de knop gebroken is. Dat het in de F1 presteren of oprotten is begrijp ik. Maar ik vind dar Red Bull nu wel krankzinnig bezig is. Ze hebben een moeilijke auto en een coureur die op circuits moet rijden die hij nog niet allemaal kent. Dan ga je zo’n coureur niet al na twee races afschrijven. Bovendien schrik je ook andere toekomstige talenten af. Welk talent wil nog een contract tekenen met Red Bull als je weet dat je zo snel kunt worden afgefikt.
Precies dit. En je schrikt er niet alleen de talenten mee af, ook elke andere topcoureur zal zich wel twee keer bedenken voordat deze bij Red Bull zal willen tekenen.
Toen Verstappen werd gevraagd op dit verhaal (wat toen nog een gerucht was) te reageren, had hij zelf ook al aangegeven dat het niet per se aan de coureur lag, maar toch echt voor een heel groot deel aan de auto. En die woorden gebruikte hij vorig seizoen ook al over het (destijds niet) functioneren van Perez.
Misschien moet je LL even uitnodigen voor je praatgroepje. Dit is topsport, wiet niet presteert wordt gecastreerd….. Zouden we bij veel bedrijven ook eens moeten doen, dan is het afgelopen met al dat huilie huilie…
Ik denk dat t een zegen is voor Lawson. Die bak is niet te besturen, en maak me zorgen om Yuki…..denk dat Lawson een Gasly / Albon gaat doen, en Yuki z’n laatste seizoen rijdt (alhoewel hij mss wel een extra deal heeft gemaakt dat hij volgend jaar terug mag / volgend jaar mag blijven). Time will tell, wens beide heren alle succes toe, en Lawson een Q3 kwalificatie in Japan om critici de mond te snoeren. Go Yuki!!
Perez mocht twee jaar aanmodderen, Lawsom twee races… Ze zijn niet consistent daar bij Red Bull.
Maar is er misschien ook goed nieuws voor Lawsom?.Dat hij van team kan veranderen binnen de Red Bull groep zegt dat hij een contract heeft met de Red Bull groep en dus mogelijkerwijs gewoon zijn salaris behoud.
Ik was altijd wel fan van RB, ze waren een beetje de rebellen tussen de gevestigde namen, maar ze hebben ergens een verkeerde afslag genomen. Christian Horner wilt gewoon niet accepteren of inzien dat die auto niet goed is, zoals een Toto Wolf (waar ik verder helemaal niks mee heb) dat wel deed, sterker nog hij verontschuldigde zich op de radio aan zijn rijders. En dan die Marko, die is alle grip op de realiteit kwijt.
Ze hadden dit jaar gewoon moet aangrijpen om het hele team weer sterk te maken, de auto voor volgend jaar alvast verder te ontwikkelen en Lawson de tijd geven om zich een plek aan te meten.
Ik hoop ook zo dat Lawson zich in Japan in de top 3 rijdt, misschien zelfs gewoon winnen, waarom niet, de ultieme dikke vinger.
En op zijn minst ruim voor yuki eindigen.
En als we nu eens even wachten op finaal nieuws ivm de 2deplek.. in plaats van allerlei “ideetjes” te gaan neerschrijven. Stel je voor dat lawson de volgende race nog voor rb zal rijden, blijven jullie dan roepen “dit is de laatste race geweest” ? Of wachten we ten minste even af tot er bevestiging komt ? Want nu is dit 100 % een onzin artikel…
Rode Stier heeft formeel nog niets bevestigd over de rijdersswitch, dus in die zin heb je een punt. In een extreem geval zou het een morbide 1 April-grap kunnen zijn. Maar als zelfs de MSM de switch in geuren en kleuren brengen, mogen we aannemen, dat het verhaal klopt, lijkt me.
1 keet mag je dat aannemen en zeggen dat je wacht op bevestiging. Opvolg artikels moet je dan laten wachten. Iets met deftige artikels schrijven en niet mee stappen in de geruchten molen.
Red Bull is een misselijkmakend team en ik hoop dat Max er aan het einde van het seizoen vertrekt
Uiteindelijk is Horner verantwoordelijk. Dus waarom pakt hij zijn biezen niet?
Dan mag Marko meteen mee. Met zijn “pupillen scouten”…
Perez en Ricciardo dan beiden terughalen? Als wanhoopsdaad?
Dat kan er ook nog wel bij…
Wie zegt dat het jaar salaris alleen van toepassing is op Red Bull en niet het “B” team? Lijkt mij niet dat hij nu een miljoen binnenhaalt en dan nog eens een paar ton van racingbulls/alphatauri
De team naam zou in ere hersteld moeten worden en gewoon “Minardi Racing Bulls” moeten gaan heten.