• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TU Eindhoven start Automotive bacheloropleiding

Auteur: sir_smokalot, gepost 19 januari 2011 om 14:00 – 64 Reacties

TU/e racer

Als je als academicus in de automotive wereld je brood wilt verdienen, dan is een opleiding in de werktuigbouwkunde een voor de hand liggende optie, want universiteiten bieden geen specifieke automotive bacheloropleidingen aan. Tot nu toe. De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft namelijk bekend gemaakt met een Automotive bachelorprogramma te komen.

Het was al mogelijk om vanaf 2008 een automotive masterprogramma te volgen aan dezelfde TU/e (waar een paar maanden geleden de eerste student op is afgestudeerd), maar dan moest je de eerste drie jaar van je studie wel iets anders doen. Vanaf de start van het nieuwe academische jaar (september 2011) kunnen bollebozen met een voorliefde voor auto’s aanhaken bij de eerste universitaire bacheloropleiding voertuigtechnologie in Nederland. De TU/e speelt hiermee in op een groeiende vraag naar ‘automotive’ ingenieurs, zoals bijvoorbeeld bij Porsche het geval is.

In autoland staan de ontwikkelingen nooit stil, want stilstand is achteruitgang. Nu bovendien de komende jaren het belang van technologie (of het nou conventioneel, elektrisch of hybride is) steeds groter zal worden ligt hier een mooie uitdaging (en werkverschaffing) voor beta’s die hun ei denken kwijt te kunnen in de automotive sector.

Het bachelorprogramma zal vallen onder de overkoepelende opleiding Electrical Engineering, en de studenten mogen zich onder andere bezig gaan houden met uitstootreductie, elektrisch vervoer, slimme veiligheid, oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk en ‘connected cars‘. Met het nieuwe programma hoopt de TU/e tussen de vijftig en honderd studenten per jaar aan te trekken.

De inbreng in de opleiding komt van zes verschillende faculteiten, die allemaal raakvlakken hebben met zowel de automotive sector als de logistiek. Dus mocht je dit jaar je VWO-eindexamen doen, en is dit precies je kopje thee, kijk dan even op de speciale website van de TU/e.

Ook interessant!

  • Burgemeester Eindhoven
    Burgemeester Eindhoven voortaan niet meer op busbaan
  • Gespot - Knalgele McLaren 720S fleurt Eindhoven op
  • dronkaards op deelscooters
    Dronkaards op deelscooters uit Eindhoven zijn rijbewijs kwijt
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, Techniek

Vorig bericht: « De garage van Ralph Lauren
Volgend bericht: Mitsuoka Galue cabrio gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. getl4id zegt

    19 januari 2011 om 14:05

    lijkt me wel gaaf, jammer dat ik geen wiskunde B heb :(

    Login om te reageren
  2. rvssax zegt

    19 januari 2011 om 14:06

    -=edit: nee dat zijn de gare linkskills van smoke. Is gefikst!=-

    Login om te reageren
    • maikelvds zegt

      19 januari 2011 om 14:10

      @rvssax:

      Ik heb er ook last van!

      Login om te reageren
      • rvssax zegt

        19 januari 2011 om 14:11

        @maikelvds:

        Niet dat ik het erg vind, vind die matte slr wel erg mooi hoor.

        maarja, iets misschien voor de maker van dit bericht?

        beetje googlen zou ik er ook op komen, maar heb wiskunde a1,2 gehaald, dus this is a no go for me. Heb wel raakvlak met logistiek, beter verwoord ,ben er zelf mee bezig op dit moment.

        Login om te reageren
  3. Alpinaa zegt

    19 januari 2011 om 14:11

    Jammer dat er hier in Nederland maar één masteropleiding is richting automotive voor industrieel ontwerpen, en dat is die in Delft. TU Eindhoven zou er goed aan doen om ook zoiets aan te bieden.

    Login om te reageren
  4. marbre zegt

    19 januari 2011 om 14:13

    Zou wat voor mij kunnen zijn, ik doe dit jaar mijn vwo examen:)

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    19 januari 2011 om 14:18

    Zal ik overstappen? Bij werktuigbouwkunde heb ik toch nog niet zo veel gehaald. :mrgreen:

    Login om te reageren
  6. bfniels2 zegt

    19 januari 2011 om 14:18

    Is het ook mogelijk om via een HBO opleiding Automotive Engineering, zit namelijk nu in derde jaar van deze opleiding. Zou eventueel nog een interessante aanvulling zijn.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      19 januari 2011 om 14:33

      @bfniels2:

      Dan kun je gewoon de master gaan doen.. Ik doe de opleiding ook. Bachelor is dan voor ons niet meer interessant denk ik\

      Login om te reageren
    • gerlof92 zegt

      19 januari 2011 om 16:53

      @bfniels2: Nouja, ook in eindhoven?
      Ik zit nu in het eerste jaar… in de tentamenweek, dus ik moet weer aan de gang

      Login om te reageren
  7. MichaelvdBroek zegt

    19 januari 2011 om 14:21

    najah dat is weer jammer heb net een andere opleiding gekozen :P haha
    doe nu technisch specialist :)

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    19 januari 2011 om 14:21

    Best gaaf!

    @bfniels2: Bijna alle universiteiten hebben een premaster voor HBO-bachelor overstappers. Als het aansluit moet het geen probleem zijn.

    @Alpinaa: en zelfs dat is een specialisatie binnen een hoofdrichting (medical, integrated of strategic)

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      19 januari 2011 om 14:47

      @Jochempie: Ja, ik weet het. Het is erg hier in Nederland, zeker vergeleken met het buitenland.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        19 januari 2011 om 15:25

        @Alpinaa: Vandaag een belletje gedaan naar HS Pforzheim ^^ heb tot 30 april de tijd om m’n spullen op te sturen. Naar Umea is het krapper, die willen op 15 februari m’n spullen hebben liggen. Geen idee of ik dat haal. De TUD verwacht ze in de loop van het voorjaar. Maar ik weet niet of ik daar nog voor ga.

        Login om te reageren
        • Jimmie zegt

          19 januari 2011 om 15:39

          @Jochempie: wat ben je van plan en wat heb je nu op zak? Klinkt als transportation design?

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            19 januari 2011 om 15:40

            @Jimmie: Heb Industrieel Product Ontwerpen BEng op zak, wil MA Transportation Design gaan doen indd.

            Login om te reageren
            • huge zegt

              19 januari 2011 om 15:44

              @Jochempie: ah…een master is er helaas niet in München, dan toch Pforzheim ;)

              Login om te reageren
        • huge zegt

          19 januari 2011 om 15:42

          @Jochempie: ik zou de FH in München ook eens bekijken, heb een paar collegas die daar gestudeert hebben en het is een goede opleiding (maar ja München is wel prijzig) en als je kan kiezen tussen wonen in Pforzheim of München dan is de keus snel gemaakt (München). Als je in Duitsland als auto-ontwerper wilt werken dan zijn die 2 de beste keuzes…de TUD is een goede opleiding maar helaas niet al te bekend in de automotive wereld (ondank van Hooydonk, van den Acker, etc.) dus elke keer moet je weer uitleggen wat je gedaan hebt (en de meeste TUD’ers werkzaam in de automotive wereld hebben nog een studie erna gedaan)

          Login om te reageren
  9. Dev zegt

    19 januari 2011 om 14:27

    Het automotive programma op de TU/e bestaat al langer. Ik heb er zelf namelijk op gezeten. Dus ik snap niet helemaal waar dit vandaan komt. Ik weet wel dat in 2008 de opleiding slechts een jaar bestond, en het traject dat ik deed was volledig nieuw. Dus wellicht was het op proefbasis.

    Het sleutelwoord is dat ik er op “gezeten” heb, als in verleden tijd. De studie is bijzonder theoretisch opgezet, wat enigszins te verwachten valt van een WO. Maar als je dus als auto-fanaat een opleiding als deze wilt volgen dan zoek je voortdurend verbanden met de praktijk.
    Het vakkenpakket bestaat dan ook voornamelijk uit vakken vanuit de werktuigbouwkunde. Slechts met een automotive sausje er overheen soms. Het wordt aangevuld met vrij simpele vakken zoals motortechniek, maar in de basis is het heel zwaar gericht op natuur- en wiskunde.

    Ik raad eenieder dan ook aan die de opleiding overweegt, toch eens goed naar zijn of haar doelen te kijken. Als je niet de nerd op de afdeling wil worden die de sinus-stroompjes in het dashboard moet controleren, of slijtpatronen van metalen wil onderzoeken, maar meer vooruitstrevend en creatiever wil zijn, dan is dit wellicht niet voor jou.

    Het is gewoon erg gespecialiseerd en ik ben bang dat potentiële studenten voor hetzelfde gat zullen vallen als ikzelf heb gedaan. Als men breder inzetbaar wil zijn binnen de automotive branche, en ooit hoopt enige vooruitstrevende of leidinggevende functie te vervullen, dan doet men beter aan een bredere opleiding zoals technische bedrijfskunde ofzo.

    Het feit dat het een nieuwere opleiding is maakt ook dat er verschrikkelijk veel kinderziekten zijn trouwens. Veel organisatorische fouten etc.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      19 januari 2011 om 14:35

      @Dev:

      In Aachen schijnt ook een van de beste automotive universiteiten te zitten..

      Login om te reageren
    • romenkorn zegt

      19 januari 2011 om 14:46

      @Dev: Volgens mij weet ik wat ik nu wil studeren.. Dit jaar mijn examen VWO, met vakkenpakket N&T. Samen met mijn interesse voor auto’s is dit de ideale studie denk ik!!

      Máár na het lezen van jouw reactie is m’n enthousiasme een beetje weg gezakt.. Ik zie mijzelf toch niet écht achter het schermpje zitten om wat metingen te controleren.. Wat zijn dan je beroepen die je hier mee (zou) kunnen worden? Ben je trouwens bekend met de studie ‘natuurwetenschappen & innovatiemanagement’? Ik had een idee om via deze studie misschien de autowereld in te rollen.. Weet jij hier meer van?

      Login om te reageren
      • remkov zegt

        19 januari 2011 om 16:11

        @romenkorn:
        ‘natuurwetenschappen & innovatiemanagement’ is mijn bachelor-opleiding :)
        Je kan me een prive-bericht sturen als je er meer over wilt weten trouwens.

        Login om te reageren
    • dennisvb zegt

      19 januari 2011 om 15:27

      @Dev: Nou, ik heb zelf aan de TUe Technische bedrijfskunde gestudeerd, als je graag meningen wilt leren die over 10jaar achterhaald zijn, moet je deze studie doen. Wil je een vak leren, dan kun je beter aan de faculteit Werktuigbouwkunde studeren, ja het is redelijk specialistisch, maar je zult nooit prodjectleider of iets dergelijks worden in de automotive branche als je de technische kant niet begrijpt. Bedrijfskundige aspecten daarentegen zijn redelijk eenvoudig bij te leren, hier krijg je tijdens je bachelor WTB ook volop mogelijkheden voor (in de vorm van een minor).

      Die master bestaat trouwens voor een groot deel uit werktuigbouwkunde vakken, worden wel goed gegeven in ieder geval. Ik zou adviseren, bachelor WTB, Master Automotive. Ben je breed opgeleid + gespecialiseerd in automotive .

      Login om te reageren
  10. jonasdc zegt

    19 januari 2011 om 14:34

    In België heb je een professionele bachelor autotechnologie (3 jaar). Maar België en Nederland zijn voor zover ik weet niet veel aanvullende opleidingen waar echt gespecialiseerd wordt… Buiten automotive engineering in Antwerpen (2 jaar extra)

    In de UK daarintegen kan je verschillende masters halen in de automotive sector: http://www.brookes.ac.uk/studying/courses/postgraduate/2010/ae
    Daar haal je wel een deftig diploma maar helaas zijn de kosten voor die opleiding “off the charts”.

    Login om te reageren
  11. NLBUURMAN zegt

    19 januari 2011 om 14:46

    de studie voor de auto(blog) fans op VWO-niveau? ik doe dit jaar wel eindexamen, en ook nog VWO. even checken kan geen kwaad :) hoewel technische bedrijfskunde mij ook zeer aanspreekt.

    Login om te reageren
  12. pieterjan zegt

    19 januari 2011 om 15:05

    Ik zit zelf in mijn tweede jaar van een driejarige opleiding met als doel een diploma bachelor autotechnologie te halen. Dit is wel op hogeschoolniveau in België (lessius hogeschool)

    Login om te reageren
  13. Truttenschudder zegt

    19 januari 2011 om 15:33

    Leuk, leuk. Helaas heb ik niet het pakket met wiskunde B/D en natuurkunde. JAMMERR.

    Login om te reageren
  14. boygeorge zegt

    19 januari 2011 om 15:33

    Ja, lijkt mij leuk, ben ik bijna 65 jaar jong met een knappe diploma. Kan ik nog 2 jaar voor BMW werken en ze helpen een fatsoenlijke premium-car te bouwen.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 januari 2011 om 15:46

      @boygeorge: Go for it :)

      @laurensje: doe maar MSc tegenwoordig.

      Login om te reageren
      • Alpinaa zegt

        19 januari 2011 om 16:00

        @Jochempie: Ik zou zeker proberen om op Pforzheim te komen. Dat moet toch een van de betere scholen zijn voor Transportation Design. Munchen is ook niet slecht, veel mensen worden daar tijdens hun studie al opgepikt door BMW.

        @Huge: Idd, van Hooydonk is eerst nog in Italië als ontwerper voor meubels gaan studeren. Daarna heeft hij automotive design gedaan aan het Art Center in Vevey, wat nu helaas niet meer bestaat. Dus met alleen TUD kom je er niet.

        Login om te reageren
        • huge zegt

          19 januari 2011 om 16:44

          @Alpinaa: goed er zijn er een paar die het “alleen” met TUD gehaald hebben (bij Audi, Alfa en Pininfarina bijvoorbeeld), bekendste voorbeeld is Lowie Vermeersch (ex-design chef Pininfarina)

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            19 januari 2011 om 16:46

            @huge: Doeke de Walle, onder dhr. Vermeersch.

            Login om te reageren
            • Alpinaa zegt

              19 januari 2011 om 17:40

              @Jochempie: Jij hebt toch op de Haags Hogeschool gestudeerd? Ik ga binnenkort een open dag daar bezoeken. Wat zijn jouw ervaringen met de HHS?

              Login om te reageren
              • Jochempie zegt

                19 januari 2011 om 18:20

                @Alpinaa: Daar heb ik gestudeerd ja. Hele fijne hogeschool maar het is gewoon zeer lastig om iets van betekenis te kunnen doen als je niet TU hebt gedaan. Je kan altijd aan redelijk leuk werk komen maar in de hoge regionen vallen de bekende namen gewoon beter. Hoewel je meer praktijkgericht onderwijs krijgt op het HBO is het éne jaartje extra dat je over WO zou doen het 400% waard.

                Ik zou wel durven stellen dat ik een belangrijk onderdeel van het leven heb gemist door m’n VWO te verpesten en naar het HBO te zijn gegaan. Maak die fout ajb niet. Doe desnoods een automotive design opleiding na je uni.

              • Alpinaa zegt

                19 januari 2011 om 18:32

                @Jochempie: Dat is het probleem net. Ik kan niet naar de uni vanwege mijn profiel ( vwo e&m). IPO komt dan nog het meeste in de buurt van wat ik wil. Desnoods moet ik een flinke omweg maken, maar ik blijf erin geloven en uiteindelijk hoop ik mijn doel te bereiken.

              • Jochempie zegt

                19 januari 2011 om 18:39

                @Alpinaa: Ik deed wel VWO N&T, jaar 5 en 6 in één jaar. Alles ruim gehaald behalve m’n profielvakken. Ik miste gewoon basale kennis doordat ik in m’n jongere jaren liever uit het raam keek. Maar goed. Ik ben vorige week bij de TUD-IO coördinator op gesprek geweest, heb alle mogelijke instroomlijnen met ‘m doorgenomen en ik kan je het volgende vertellen: Als je besluit HBO IPO te gaan doen lukt het je hoogstwaarschijnlijk NIET om na je propedeuse in het éérste jaar IO in te stromen. Pas zodra je volledige bachelor binnen is heb je een kans om toegelaten te worden. Maar zelfs dan moet je op een onafhankelijk instituut een complexe wiskundetoets halen om op de master toegelaten te worden.

                Let op: dat zeg ik in 2011. Toen ik in 2005 begon waren de regels weer anders. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit nog weer verandert. IPO HHS heeft vanaf komende lichting wel iets speciaals: een minor die zich volledig toespitst op het doorstromen naar een IO master. Daarmee heb je een grotere kans van doorstromen. Komt voor mij te laat maar goed, ik red me wel.

              • Alpinaa zegt

                19 januari 2011 om 19:06

                @Jochempie: Ik wist al dat het niet makkelijk zou worden, terwijl je op de sites wel het gevoel krijgt dat het allemaal heel eenvoudig is om van HBO naar WO te gaan. Ik denk dat ik mij dan idd niet op de TUD concentreer, maar op het buitenland. Eerst maar eens afwachten tot ik mijn diploma haal, er kan nog een boel veranderen.

                Btw, heb jij de 3-jarige engelse variant gedaan van ipo, of de 4-jaar durende nederlandstalige variant?

              • Jochempie zegt

                19 januari 2011 om 19:38

                @Alpinaa: De Engelse variant is nog niet eens begonnen…

              • Alpinaa zegt

                19 januari 2011 om 20:13

                @Jochempie: Je hebt idd gelijk, 2011 begint het pas zie ik net.

              • Ferdinand1 zegt

                19 januari 2011 om 23:36

                @Jochempie: pfff…klinkt lastig allemaal. En dan te bedenken dat ik IO toevallig ben gaan doen. Ben daar nu wel blij mee. Ik hoop dat het je gaat lukken. Wel laten weten als je naar Delft komt hè!

  15. laurensje zegt

    19 januari 2011 om 15:33

    TU’s zijn de topopleidingen in nederland. Met ir. voor je naam hoef je niets uit te leggen.

    Login om te reageren
    • huge zegt

      19 januari 2011 om 15:45

      @laurensje: behalve als je in Duitsland werkt, dan begrijpen ze ir. niet zo goed ;)

      Login om te reageren
  16. Ferdinand1 zegt

    19 januari 2011 om 15:55

    Advanced Automotive Design op de TuD vind ik veel interessanter. That’s what I do..

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      19 januari 2011 om 16:03

      @Ferdinand1: Bevalt het een beetje? Wat krijg je er allemaal geleerd? Het lijkt mij nogal theoretisch.

      Login om te reageren
      • Ferdinand1 zegt

        19 januari 2011 om 23:24

        @Alpinaa: Bevalt goed. Theorie hoort erbij, maar deftig tekenen ook zeker. En we staan echt héél goed bekend.
        http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-politiek/nid8542-advanced-automotive-design-tu-delft-wint-rai-wiel-.html

        Login om te reageren
  17. jd911 zegt

    19 januari 2011 om 16:57

    Liever een bedrijfskundige studie. Daar kun je later meer kanten mee op, bovendien ligt meestal het salaris (mits je doorgroeit) ook vele malen hoger. = meer geld over voor auto’s.
    Tenzij je interesse natuurlijk echt in het technisch/ontwerp gebied ligt. Maar dan nog zou ik eerder werktuigbouwkunde kiezen.

    Login om te reageren
    • Sebazzz zegt

      19 januari 2011 om 17:28

      @jd911: Heb je ’n 4 voor analyse en na 3 jaar nog geen P. Stap dan over, stap dan over, naar TB, naar TB!
      ;)

      Login om te reageren
  18. mrB zegt

    19 januari 2011 om 17:21

    Tja, Luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft is op zich ook een goede aansluiting voor autobouwers, mits een goede masterrichting gekozen word. Mijn opties voor de auto industrie of de luchtvaart zijn nog wel ff open :D Ontwerpen kan ik toch niet, dus die maffe pluizen opleiding (IO) heb ik niet nodig voor engeneer

    Login om te reageren
  19. Sebazzz zegt

    19 januari 2011 om 17:26

    Zijn ze net een jaartje te laat mee :S
    Toch lijkt deze opleiding mij lang niet zo breed als werktuigbouw, master Automotive blijft wel op de optielijst.

    Login om te reageren
  20. SpiderTS zegt

    19 januari 2011 om 17:37

    Ik doe nu deze opleiding in KdG Antwerpen. Als ze dit 3 jaar geleden ook al aanboden was ik naar Eindhoven gegaan. Mja volgend jaar Master doen in TUE denk ik.

    Login om te reageren
  21. HDM zegt

    19 januari 2011 om 19:18

    Ik lees alleen dingen over electronica en computergeholpen systemen en zo, is dat het enige dat ze zullen bieden?

    Login om te reageren
  22. random zegt

    19 januari 2011 om 19:20

    de gemiddelde leeftijd op autoblog valt me dan toch wel weer op… de studie klinkt wel interresant.. maar zal net als de (hbo) bacheler autotechniek wel een verkapte werktuigbouwkunde opleiding zijn waarmee je tot de sales wordt gedwongen..
    ik zou aanbevelen gewoon een studie natuurkunde, wiskunde, werktuigbouw of lucht en ruimte vaart.. dan kom je nog ergens

    Login om te reageren
  23. Dimglor zegt

    19 januari 2011 om 20:22

    Vorig jaar deed ik TEW en ben nu verandert naar automotive management in Katho in Kortrijk. Is een nieuwe richting sinds vorig jaar. Is een marketing richting met 2u per week lessen over de techniek van auto’s. Is iets gelijkaardigs…

    Login om te reageren
  24. boygeorge zegt

    19 januari 2011 om 23:14

    Ik ben aangenaam verrast door de studie richtingen die ik hier lees. Ik heb de Middelbare Landbouw School afgerond.

    Login om te reageren
  25. Alpinaa zegt

    19 januari 2011 om 23:44

    @Ferdinand1: Wat heb je dan voor een bachelor gedaan, ook IO? En delft is ook wel heel goed, maar als je dan kijkt naar andere scholen zoals Coventry, Pforzheim en Londen dan bieden die gewoon veel meer dan alleen een specialisatie richting automotive.

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      20 januari 2011 om 23:06

      @Alpinaa: IO bachelor idd. En voorlopig zoek ik het nog in Nederland. Eerst dit afronden, en dan kijk ik weer verder.

      Login om te reageren
  26. vwfanatic zegt

    20 januari 2011 om 10:51

    Hoezo geen echte bachelor opleiding richting de automotive branche?? In arnhem staat DE opleiding voor automotive nederland. Met zowel commerciele richtingen als R&D en automotive testing!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 januari 2011 om 14:53

      @vwfanatic: Nou ja, de HAN is geen universiteit. Leuk als je wilt knutselen natuurlijk.

      Login om te reageren
      • vwfanatic zegt

        20 januari 2011 om 17:47

        @Jochempie: Ga voor je iets zegt over iets waar je niks van weet eerst eens raadplegen wat daar gebeurd. En ten tweede hebben we het over een bachelor opleiding dus dat verschilt niet van een hogeschool of een universiteit. Tevens is er ook de mogelijkheid om je master daar te halen en dan zit je daar zelfs op universitair niveau. ;)

        Login om te reageren
      • pursuit zegt

        27 januari 2011 om 14:57

        @Jochempie:
        High five lol

        Login om te reageren
        • pursuit zegt

          27 januari 2011 om 14:59

          @pursuit:
          Nevermind, zie dat je zelf HHS hebt gedaan. Trek ik even die five in.

          Login om te reageren
          • Jochempie zegt

            27 januari 2011 om 15:03

            @pursuit: I lol’d, geen zorgen die ondermaatse prestatie wordt hersteld.

            Login om te reageren
            • pursuit zegt

              27 januari 2011 om 15:14

              @Jochempie:
              Cursus.

              Login om te reageren
              • Jochempie zegt

                27 januari 2011 om 16:26

                @pursuit: Ach ja, als HBO’er heb ik tenminste een flinke voorsprong als het op doorwerken aankomt.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North