• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TU Eindhoven werkt aan zwevende magneetvering

Auteur: RubenBaeten, gepost 14 november 2008 om 19:42 – 26 Reacties

Elektromagnetische vering

Hartstikke leuk, die vloeistofgevulde schokdempers die we nu op onze auto’s gebruiken, maar echt ideaal zijn ze niet. Ze zijn slijtagegevoelig, en het is nagenoeg onmogelijk om ze in alle omstandigheden optimaal te laten reageren. Aan de TU Eindhoven werkt men aan een oplossing: een elektromagnetisch onderstel.

De Roemeense onderzoeker Laurenţiu Encică liet zich inspireren door het feit dat hybride en elektrische auto’s steeds populairder worden; de accu’s in deze auto’s kunnen een elektromagnetisch veersysteem gemakkelijk van stroom voorzien. Encică ontwikkelde een prototype dat de carrosserie van de auto niet alleen kan dragen, maar ook actief ingrijpt als je hobbels of bochten tegenkomt. Het systeem maakt nog steeds gebruik van veren en vervangt dus alleen de traditionele schokdempers.

Een auto met elektromagnetische vering zou over slecht wegdek moeten kunnen glijden, terwijl in bochten geen sprake meer is van overhellen. Dit kennen we natuurlijk al van de verschillende actieve veersystemen die vandaag de dag op de markt zijn; lucht- of hydraulische vering reageert echter nog steeds niet zo snel als deze magneten. Bovendien zijn deze systemen duur in aanschaf en onderhoud.

Volgens Encică kunnen we zijn binnen vijf tot tien jaar verwachten op productieauto’s. We zijn benieuwd, en kijken natuurlijk uit naar de Ringtijden. (via ad)

Ook interessant!

  • Burgemeester Eindhoven
    Burgemeester Eindhoven voortaan niet meer op busbaan
  • Gespot - Knalgele McLaren 720S fleurt Eindhoven op
  • dronkaards op deelscooters
    Dronkaards op deelscooters uit Eindhoven zijn rijbewijs kwijt
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Video: BMW M6 met 5.7 V10 (637 pk) by Dinan
Volgend bericht: Video: CL 65 AMG op een moordmissie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rayner zegt

    14 november 2008 om 19:53

    lagere spanning = drempelvreter?

    Login om te reageren
  2. Nick zegt

    14 november 2008 om 19:54

    Nog meer fluxveranderingen in een auto.

    Ik dacht juist dat ze minder (sterke) magnetische velden wilden opwekken in auto’s, maar het lijkt er juist op alsof ze alles juist gevoeliger en fragieler willen maken.

    Login om te reageren
  3. Willem dL zegt

    14 november 2008 om 19:59

    Blij dat ik geen pacemaker heb

    Login om te reageren
  4. Ronney King zegt

    14 november 2008 om 20:05

    Is bose (idd van de luidsprekers) daar niet al eeuwen mee bezig?! Lijkt alleen niet zo eenvoudig om daadwerkelijk in productie te brengen?

    http://www.youtube.com/watch?v=5EbYXEmE68o

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    14 november 2008 om 20:06

    heeft GM dit niet al 15 jaar ??
    weet zeker dat het al gepatenteerd is op 1 of andere manier ..

    maarja .. een nederlandse techinsche school he ..
    lopen achter de feiten of achter Wubbo aan ..

    Login om te reageren
  6. RenJie zegt

    14 november 2008 om 20:08

    zal vast weer iets met magnetische flux zijn, tegenwerkend dit dat :) *lalalala*

    Login om te reageren
  7. michiel zegt

    14 november 2008 om 20:28

    hmm dan moet je de stroom aanpassen als je over een boebel rijdt?
    zodat je dan een minder grote flux hebt?

    Login om te reageren
  8. RubenBaeten zegt

    14 november 2008 om 20:48

    @lincoln: Cadillac was ooit de eerste met Magnetic Ride. Het verschil daarbij is dat er nog steeds met vloeistofgevulde schokdempers wordt gewerkt – er zitten echter metaaldeeltjes in de vloeistof, waardoor met magneten de viscositeit en dus de demping aangepast kan worden. Tegenwoordig gebruikt bijvoorbeeld Ferrari dit ook.

    Login om te reageren
  9. laatste man zegt

    14 november 2008 om 20:55

    @Lincoln & Ruben

    Idd, in die vloeistof zitten kleine metalen (?) plaatjes die als er een magnetisch veld aanwezig is verticaal gaan staan zodat de vloeistof makkelijk door kan. Dus zacht afgeveerd. En vice versa uiteraard

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    14 november 2008 om 21:05

    @Ruben Beaten .. @Laatste man ..

    bestaat er ook een school voor “subsidie bietsen voor uitvindingen die al uitgevonden zijn” in Roemenie ??

    Login om te reageren
  11. Tommy zegt

    14 november 2008 om 21:07

    Een soort verbeterde Audi Magnetic Ride ofzo? Maar dan zonder vloeistof.. Dus hiermee moet elk schokje gefiltert worden zodat het lijkt alsof je altijd over een strak glade weg rijdt zeker. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  12. patrick zegt

    14 november 2008 om 21:18

    ongeveer hetzelfde als op de lancia thesis?

    Login om te reageren
  13. laatste man zegt

    14 november 2008 om 21:31

    Ik zie toch een verschil: bij de oude systemen werd het magnetisch veld gebruikt om de viscositeit van de vloeistof te beïnvloeden. Terwijl bij dit nieuwe product het gewicht van de auto echt gedragen wordt door het magnetisch veld.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    14 november 2008 om 21:39

    @Laatste man .. je begrijpt toch wel dat frictie van materialen essentieel zijn zolang er nog zwaartekracht bestaat .. mbt onder en bovenstel ..

    Login om te reageren
  15. laatste man zegt

    14 november 2008 om 21:54

    nog wat meer info gevonden:
    http://w3.tue.nl/nl/nieuws/artikel/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=7196&tx_ttnews%5BbackPid%5D=361&cHash=76c23db279

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    14 november 2008 om 23:04

    Misschien een update voor de Citroëns die nu hydropneumatiek hebben? Het zou Citroën wel sieren om als eerste met dit supercomfortabele systeem te komen. Hoewel het ongetwijfeld wel weer Mercedes zal zijn, of een andere Duitser…

    Login om te reageren
  17. Laurens zegt

    15 november 2008 om 11:15

    Interessante ontwikkeling. Zal best kunnen werken. Energieverbruik componenten lijkt me wel een issue.

    Leuk als zo’n auto voor je deur geparkeerd staat met de systemen uit, een beetje wind of lieve buurkinderen en het ding staat de hele tijd te wiebelen.

    Login om te reageren
  18. Fortuna zegt

    15 november 2008 om 12:10

    Een zoveelste poging die er toch weer niet zal komen.

    Login om te reageren
  19. hupke zegt

    15 november 2008 om 13:52

    Ik heb voor fysica en thuis op vrije basis ook al eens geprobeert om een zo’n vering te maken. Was best wel lastig en verbruikt stroom tegen de hel op.
    Als men het niet perfect maakt werkt het niet, en laat dat perfect maken even buiten beschouwing. Stel dat je een serieuze deuk in de weg heb dan raakt de vering veel vlugger beschadigt omdat het niet aansluit kunnen de onderdelen elkaar vrij hard raken en dan buigen ze. Gebogen onderdelen bij deze vering werken totaal niet. Ik zie hetnog niet gebruikt worden.

    Als hulp vering die een baterij oplaad zou het wel kunnen werken. Elke fluxverandering is stroom, je moet die alleen maar kunnen aanwenden.

    Login om te reageren
  20. MvA zegt

    15 november 2008 om 14:19

    @Ruben Beaten .. @Laatste man … @hupke schrijft

    Bestaat al en zit op de 599 standaard af fabriek made by Bose ,
    is totaal anders als Audi Magnetic Ride .
    Het zijn eigenlijk omgekeerde speakers met waarschijnlijk een computer der aan om data te vergaren en instellingen aan te passen .

    Login om te reageren
  21. Henk zegt

    18 november 2008 om 15:28

    @lincoln schrijft,
    14 November 2008 om 21:39

    @Laatste man .. je begrijpt toch wel dat frictie van materialen essentieel zijn zolang er nog zwaartekracht bestaat .. mbt onder en bovenstel .

    Niet dus wanneer je gebruik maakt van magnetisme…

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    18 november 2008 om 15:53

    @Henk ..
    dan heb je ook nog de kracht van bewegende massa ..
    en centrifugale meuk ..
    tis wel de bedoeling dat onder en bovenstel een beetje bij elkaar in de buurt blijven ..

    Login om te reageren
  23. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:06

    @lincoln

    Kijk even naar het plaatje.

    Ziet er verdacht veel uit als een standaard veer/demper combinatie. Wat Laurenţiu (he, een naamgenoot?) vervangt, is de olie in de demper. Dat wordt dan electromagnetisch. Oftewel een of twee magneten die je kunt variëren qua elkaar afstotende en misschien aantrekkende kracht.

    En dat kan heel goed werken en is 100% variabel en supersnel instelbaar.

    Combineer het met iets dat de weg voor de auto kan “lezen” en je hebt een perfect systeem.

    Login om te reageren
  24. lincoln zegt

    18 november 2008 om 16:17

    @Laurens .. ik heb besloten dit een klote uitvinding te vinden ..
    heeft weing toegevoegde waarde lijkt me ..

    als je dan iets wil uitvinden .. doe dan iets revolutionairs ..
    bijv. .. auto,s rijden gemiddeld 1 op 12 ..
    dat deden ze 100 jaar geleden ook al ..
    daar is winst in te behalen ..
    en niet aankomen met de Nano .. dat is per definitie al een milieu-delict ..

    maar dat soort uitvindingen worden nooit gedaan op een universiteit of bij een multinational ..
    dat soort vindingen komen altijd van boertjes die in schuurtjes aan het klooien zijn ..

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    18 november 2008 om 16:42

    Ik kom eens bij je langs om te kijken…. beetje aceton snuiven, lekker. En carbid melkbusdeksels wegknallen.

    OT: ik zou de TU techneuten niet onderschatten.

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    18 november 2008 om 17:26

    gezellig .. altijd welkom ..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North