TVR gaat weer auto’s bouwen, met V8 en Gordon Murray [updated]

Auteur: , 38 Reacties

Het eigenzinnige Britse merk werd al een paar keer gereanimeerd, maar van die pogingen hebben we na de aankondiging weinig meer vernomen. Nu lijkt het menens, want niemand minder dan McLaren F1-bouwer Gordon Murray gaat een handje helpen.

TVR Cerbera Speed 12

Als één merk mede aan z’n eigenwijsheid ten onder is gegaan, dan is het TVR wel. Motorisch had de fabrikant het dik voor elkaar, de Speed Six zes-in-lijn stond algemeen bekend als een bruut van een motor. Maar met gekke foefjes als knopjes onder zijspiegels waarmee de deuren opengaan, is het niet vreemd dat de (auto)wereld zonder jou verdergaat. Hoe jammer dat ook is, want het waren coole auto’s met een geweldige sound.

Enkele ambitieuze plannen later, zijn we nu aanbeland bij de zoveelste poging om TVR nieuw leven in te blazen. Zakenbaas Les Edgar heeft de rechten een tijdje geleden overgenomen en pakt het serieus aan. Om kort te gaan: tienjarenplan, vier verschillende modellen waarvan de eerste in 2017 komt, vormgeving door Gordon Murray en een V8 van Cosworth met 450+ pk. Klinkt niet slecht!

Voor de productie van de auto’s, wordt gebruikgemaakt van Murray’s iStream concept. De motor komt voorin te liggen en drijft via een handbak de achterwielen aan. Foto’s zijn helaas nog niet beschikbaar, maar TVR belooft dat we in de loop van dit jaar een voorproefje krijgen.

Foto: de brute TVR Cerbera Speed 12

Update 01-07 (Smoke) – het opportunisme viert hoogtij bij TVR. Na de grote respons op bovenstaande bericht heeft het besloten al vanaf 7 juli a.s. aanbetalingen te accepteren van klanten, die nog niet echt weten wat ze gaan krijgen: TVR will take a £5,000 deposit from all interested parties, with detailed specifications to be established at a later stage.



38 reacties

What is iSTREAM®:

ordon Murray Design has the imagination and it has developed a radical

new process of making equally mould-breaking vehicles. It’s called iStream® and it’s a fundamental re-think on the way cars are designed, developed and manufactured. Holistic in its cradle-to-grave approach, it combines lightweight Formula One technology, low-carbon propulsion, excellent safety standards and unprecedented manufacturing flexibility. iStream® will be the biggest revolution in high volume automotive manufacturing since Henry Ford introduced the production line over a century ago. Conventionality and conformity have had their day.

iStream® is a radical cradle-to-grave rethink on the automotive manufacturing process that uses known technologies. It is centred around a ‘Think Light’ philosophy that creates a virtuous cycle of low-weight benefits:

It employs Formula One technology with all of its benefits and none of its prohibitive costs

Cost-effective flexibility enables a single production line to assemble

diverse iStream® vehicle variants with different powertrains

Compact, quiet and low-carbon, an iStream® production site require up to 80% less investment than traditional assembly plants

An iStream® vehicle exceeds current Euro NCAP passenger and pedestrian impact regulations

An iStream® vehicle delivers a 40% reduction in CO2 emissions over its entire lifecycle compared to its traditional rivals
=====
Dus :)
@kjeld:

heel veel merketing blah…….wat is het nou echt?
@bozothenutter: we hebben het hier over Gordon Murray, de ontwerper van diverse winnende F1 auto’s en bijzondere straatauto’s als de McLaren F1. Meneer was een heel groot bewonderaar van de Colin Chapman en zijn Lotus modellen, de Smart Roadster (@jrk68 wist dat al lang ;-), de Honda NSX, Mazda MX-5 en de ehhh, Renault Kangoo…). Auto’s die heel functioneel zijn ontworpen en uitermate goed doen waar ze voor gebouwd zijn. Hij was wars van alle marketingidoterie als SUV’s en eigenlijk alles met een turbo (want extra gewicht).

Hij is al jaren bezig met iStream. Het concept is vrij simpel: hoe kunnen ze elk onderdeel zo licht mogelijk maken zonder dat het schreeuwend door wordt. Google maar even op de T25, een stadsautootje in de geest van de originele Smart, maar dan lichter, sneller, leuker om te rijden en goedkoper om te fabriceren.

Dus ik ben wel erg benieuwd waar ze mee komen. TVR heeft een behoorlijke historie van geslaagde roadsters en coupe’s met een laag heeicht, dus wat dat betreft is het de cirkel snel rond.
@gtwillem: https://youtu.be/8ZDc57hNPrE Hier een goede uitleg in een video
@bozothenutter: een glasfiber composiet monocoque gelijmd op een stalen buizenframe, met een body gemaakt van gerecyclede plastic flessen (polypropyleen).
@stephanotis: Inderdaad … dat dus. Buizenframes en fiber; alsdat niet al tientallen jaren gebruikelijk is voor kleine fabrikanten en lightweight racers * kuch * kuch *

Enige ‘vernieuwende’ zal de we verbeterde produktie-technologie en dus lagere kosten zijn (= evolutie, NIET revolutie). Gordon is zeker een held, maar van dergelijk gebakken-lucht marketingpoep wordt niemand beter (behalve het reclame bureau dat per lettter/woord betaald krijgt).
@kjeld: Wat een onduidelijk vaag gezwets zeg!
Gordon Murray is een ingenieur, dus hij moet het toch ook gewoon fatsoenlijk kunnen uitleggen?! Of heeft hij recentelijk een cursus marketing bij Audi gevolgd?

OT: Altijd brute bakken geweest die TVR’s, dus zie ze graag terugkomen. Wordt ook tijd dat er weer eens iets rijdend van Murray op de markt komt.
Het idee is leuk, ik ben benieuwd wat er daadwerkelijk gaat komen.
@dutchdriftking: Ik denk dat ze er daar net zo over denken.
Die cerbera 12 jammie!
Ik vermoed dat ze dezelfde weg gaan bewandelen als McLaren-Cars.
1 chassis met 1 motor en daarrond verschillende variaties.
Ze starten wel vanaf nul in tegenstelling tot McLaren met hun jarenlange F1 ervaring.
Aan de andere kant heb je Lotus dat ook 5 proto’s voorstelde en ondanks een groot moederbedrijf toch niet in slaagde om maar 1 model op straat te brengen.
Wait and see…
@ericc: Lotus is ook gelijk het eerste waaraan ik dacht. Stonden mooie concepts op een rij daar toen.
Sinds ik rondom ’07 ooit een keer door een Sagaris werd ingehaald op de A27; en goed hard ook, heb ik een echt zwak voor TVR. Aangezien ik cabrio reed, kon ik heerlijk meegenieten van dat geluid. Wat een pracht!
Dus ik hoop dat ze iets moois weten neer te zetten!
@ericc: dat heeft TVR altijd al gedaan. De modellen leken wel verschillend, maar deelden onderhuids erg veel. De Tamora stond op een ingekort Tuscan onderstel. De T350 was eigenlijk gewoon een Tamora Coupe en de Sagaris een brute versie van de Sagaris. Zelfde geldt bij de Tuscan, de T400/T440 waren de brutere varianten met een gewijzigd koetswerk. En de Typhoon stond daar weer boven, maar heeft nauwelijks het productiestadium gehaald.

Ik denk dat als TVR terug gaat naar hun DNA van de jaren 90 dat er zeker mogelijkheden zijn. In de jaren 90 bouwde TVR auto’s die er verdomd goed uitzagen en belachelijk snel waren, zeker als je de prijs in het achterhoofd hield. De Griffith, Chimeara en Cerbera waren zeer fraaie auto’s.
@gtwillem:
Dan was er in de tijd van de Griffith ook nog een Tuscan, maar daar werd alleen mee geraced.
http://www.teamholdenracing.com/sitegfx/the_race_series3.jpg
Laat je niet misleiden door de website, dit zijn toch echt Tuscans.
Had iemand ook niet dat idee bij Lotus?
Kan het alleen maar toejuichen. Hoop wel dat ze enigzins bij de roots van tvr blijven
Dat hebben we al een paar keer eerder gehoord.. Eerst zien, dan geloven. Zeker in het geval van TVR.
TVR the killing machine!
Ik snap niet dat ze niet gewoon 1 auto ontwikkelen. 4 modellen tegelijkertijd is erg duur voor een dergelijk bedrijfje.

Desalniettemin hoop ik echt dat ze weer een leuke widowmaker gaan maken. Gewicht net boven de ton en een lekkere rauwe V8 erin. Niet teveel poespas zoals tractiecontrole en wat beter van afwerking dan de originele. Dan geef ik het best een kans.
@lekbak: Ach, vier modellen kan natuurlijk ook een manier van spreken zijn hé. Bvb. een roadster, een coupé van die roadster, en dan een dikke versie van de beide. Dat zijn er ook vier, terwijl kwatongen zouden zeggen dat het er één is…
Wat is er dan mis met knopjes onder de zijspiegel? Neem aan dat de sleutel dan wel in de buurt moet zijn. Vind t wel een goed idee.
@pesu:
Niks mis mee zeg je? Bedenk wel even dat mensen van TVR het bedacht en ook gebouwd hebben….
@pesu: Betrouwbaarheid van Britse elektronica…
Zou leuk zijn!
Hmm. De recente projecten van meneer Murray zijn bijzonder en interessant maar mooi zijn geen van allen. Ik wacht dus nog maar even af.
Yes! Dat is heerlijk
Murray is fantastisch … maar alles behalve een verkoper. Hoop dat z’n zakenpartner dat wel is.

Die cosworth V8, bedoelen ze dan de V8 uit de cerbera? Want dat moet op F1 motoren en de hartley V8 zowat de lichtste V8 ooit geweest zijn.

Hoe geniaal de wagen ook word maakt uiteindelijk niet uit, er zal er geentje tussenzitten met een lage cilinderinhoud, waardoor vadertje staat te veel komt meegraaien als je er eentje zou kopen.
@Hupke: was de V8 uit de Cerbera van Cosworth? Ik dacht altijd dat de AJP-8 een ontwerp uit eigen huis was. Op dit blok is ook de Speed Six gebasseerd (en dus ook de Speed 12). De Chimeara had nog de Rover V8’s volgens mij.
@gtwillem:

Ik vind overal dat het een eigen ontwerp is, en net wat ik dacht en jij bevestigde.

Ben benieuwd naar die van Cosworth, als die nog beter is dan hun eigen V8 moet het wel iets heel speciaal zijn.
Dit filmpje is nergens te vinden op YouTube, dus hierbij een andere link:
http://www.streetfire.net/video/tvr-speed-12-top-gear_118132.htm

Waanzinnig geluid, zo’n Speed Twelve!
Te
Veel
Reparaties
Komt weer terug? Wauw.
@norge:
Ach,
Lots
Of
Trouble
Usually
Serieus

Blijft op sommige mensen ook een enorme aantrekkingskracht hebben. Als ik het me ooit kan permitteren moet dIe TVR er eens komen.
TVR .. Het handtasje voor echte knullen ..
@lincoln: met borst haar..
@norge: Een handtasje met borsthaar??
Een nieuwe Sagaris….
Wat een ziek, puur en retegaaf apparaat is dat toch.
Me like!!!!!
@BmwMPower: TVR is als een Alfa in het kwadraat; een femme fatale, duurzame relaties ho maar, maar zoooowwww aantrekkelijk en vol vuur/passie (zolang het duurt) :)
Dus tvr gaat weer auto’s maken! Feestje waard? Ben aleen geen V8 fan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).