Dit zijn de 25 snelste pickups!

Auteur: , 61 Reacties

Zwaar overbodig, maar een guilty pleasure: de Sports Truck.

Ford SVT F-150 Lightning

De best verkochte auto wereldwijd is nog altijd een pick-up, namelijk de Ford F-150. Een hopeloos verouderd concept, maar nog steeds in trek. Ford probeert de F-150 te moderniseren maar hoe lang dit nog gaat duren is de vraag, want de Amerikaanse koper zit niet te wachten op iets met een V6 of aluminum constructie. Ladderchassis, staal en een dikke V8. Zo zien de Yanks hem het liefst, alhoewel wij Nederlanders het soms ook kunnen waarderen.

Voor dit lijstje nemen we de snelst accelererende pickups met u door. En dan op basis van de 0-100 sprint, want daarboven is het toch zinloos. Marktkraamhouders, boswachters en aannemers opgelet, want deze moet je hebben:

7,9s: Dodge Lil’ Red Express (1978)
Eigenlijk de eerste echte Power Pickup. De Lil’Red Express was de snelste en sterkste variant van de Dodge D-Series pickup. Deze zou in 1981 onder de beroemde naam ‘Ram’ verder gaan. De Lil’ Red Express had een 360 Ci V8 Heavy Duty V8 met maar liefst 225 pk. Dit lijkt weinig, maar er was een kleine energiecrisis gaande, waardoor alle Amerikaanse auto’s zwaar gecastreerdgeknepen waren. Echter, aangezien de D-series geen auto was, maar een vrachtwagen, hoefde de LRE niet te worden voorzien van katalysator. In 1978 was het de snelste auto naar de 160 km/u welke het magazine Car & Driver had getest dat jaar. Gewoon in een jaar waarin de Corvette, Mustang en Camaro ook getest werden. Uiteindelijk zijn er 5.118 stuks van gebouwd.

Dodge Lil' Red Express Truck

7,8s: Dodge Ram V10 (1994)
Het zou een tijdje duren alvorens Dodge weer op de markt zou komen met een snelle pickup. Sommige waren toevallig vlot door de combinatie lichte opbouw met sterke motor. Je zou zeggen: dit is toch de Viper motor? Dat klopt ten dele. De Viper V10 was werd gekieteld door Lamborghini om het luie karakter er wat uit te halen en meer op topvermogen te richten. Redelijk gelukt, want in de 1989 Viper leverde de 8(!)-liter V10 400 pk. In deze Ram is het specifieke vermogen nog dramatischer: 300 pk en 600 Nm zijn waarden die je met gemak met een zescilinder diesel kunt overtreffen.

Dodge Ram 1500 V10

7,8s: Mercedes-Benz G63 AMG 6×6 (2013)
Een AMG? Jazeker. Het is een pickup op een ladderchassis. Daarbij heeft ie ook sportieve pretenties, gezien de overdaad aan AMG badges. De motor is een bekende: de 5.5 liter V8 met twee turbo’s, goed voor 544 pk en 800 Nm. Toch nog best langzaam, maar daar is het gewicht debet aan: 4.105 kg weegt ie leeg. Er zijn er slechts een handvol van gebouwd, die lijken echter allemaal door Brabus te zijn getuned. Met 156 pk extra gaat ie 0,4 seconden sneller naar de honderd. Blijft ie op dezelfde plaats staan.

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6

7,3s: Subaru Baja Turbo (2004)
Nog zo’n vreemde eend in de bijt. Aanvankelijk wilde ik de Felicia Fun ook nog toevoegen, maar die is nóg langzamer dan die er uit ziet. De Baja was eigenlijk een designgrapje op basis van de Legacy Outback welke erg goed ontvangen werd. Dus besloot Subaru de Baja in productie te nemen. In de States (Indiana) geproduceerd uiteraard, want erbuiten had niemand er oren naar. De motor was de 2,5 liter viercilinder boxer mét turbo uit de Subaru Forester XT 2.5. Op dit moment een ware cult-auto. Zoals wel vaker in het begin populair, en uiteindelijk keek er niemand meer naar om. Er zijn er zo’n 40.000 van gebouwd, waarvan een klein percentage een turbo had.

Subaru Baja Turbo

7,1 Ford F-150 SVT Lightning (1993)
Begin jaren ’90 begon de Power Pickup toe te nemen aan populariteit. Waren trucks voorheen altijd werkpaarden, in de jaren werden ze luxer en sneller. Inderdaad, als vervanging voor de gewone auto. Fords eerste wapenfeit was de F-150 SVT Lighting. De SVT kreeg een aangepast onderstel en een 5,8 liter Windsor V8. Nu kon je deze sowieso krijgen in de F-150, maar deze was nog eens extra gekieteld naar 240 pk en 461 Nm. Dat lijkt weinig, en is het eigenlijk ook. Maar Amerikanen kijken er iets anders naar dan wij. Zij believen veel koppel over het gehele toerengebied. En de blokken moeten betrouwbaar zijn. Dat lukte. In 3 jaar tijd zijn er 11.563 stuks van verkocht.

Ford F-150 SVT Lightning '93

7,1s: Chevrolet Silverado SS 454 (1993)
Nu weten we dat Amerikaanse V8 motoren nogal lui kunnen zijn, maar de Silverado SS 454 sloeg alles. Uit 7,4 liter wisten ze het vermogen van 230 pk (later 255) te peuren. Knap. Het koppel van 522 Nm is lekker, maar niet wereldschokkend. Echter, de eigenaren waren er weg van. De Silverado SS 454 was er alleen in korte wielbasis, met kleine cabine en achterwielaandrijving. Allemaal geleverd met 3-traps automaat. En rood velours interieur. Want stijlvol. Na 16.953 stuks hield Chevrolet het voor gezien.

Chevrolet Silverado SS 454

6,8s: Toyota Tacoma X-Runner (2008)
In de jaren ’80 en ’90 namen de Japanners een groot deel van de verkopen van middenklassers over van de Amerikaanse Grote Drie. Toyota verkocht Avalons en Camry’s bij de vleet en besloot dat succes een vervolg te geven door een pick-up range voor de VS te ontwikkelen. De kleinste heet de Tacoma. Op basis daarvan kwam de X-Runner. De X-Runner liet zien hoe het ook kon. Ditmaal een grote V6 motor, goed voor 240 pk. En het is een echte ‘sportwagen’: achterwielaandrijving, atmosferische zespitter, handgeschakelde zesbak en een dikke bodykit. De X in X-Runner staat voor het X-vormige subframe welke deze kreeg voor extra stijfheid. Weet je dat ook weer.

Toyota Tacoma X-Runner

6,6s: Chevrolet Silverado SS (2003)
De Silverado SS keerde terug, en dit keer een stuk verfijnder dan zijn 454 voorganger. Stel je er niet te veel van voor, want het blijft een Amerikaanse pickup. Dit keer geen ubergrote V8, maar een VQ9 variant van de 6.0 Vortec V8, goed voor 345 pk. Inderdaad, hetzelfde blok als in de Cadillac Escalade. In tegenstelling tot die zompige chromen schommeldoos werd de Silverado SS aangepast om zoiets te hebben als een wegligging en een remweg. Je had de keuze tussen vierwielaandrijving en achterwielaandrijving.

Chevrolet Silverado SS '03

6,6s: Ford F-150 SVT Raptor (2011)
Favorietje van de reaguurders. Ford realiseerde zich dat een circuit- of straatracer maken van een pickup lastig is, dus ging het roer om. De F-150 SVT Raptor was geïnspireerd op de Baja 1000 offroad racers. Dus met een enorme bodemspeling en kleine velgen, maar grote, dikke banden. Destijds nog met een dikke 6,2 V8 (411 pk), tegenwoordig een 3.5 V6 Ecoboost. Ugh.

Ford F-150 SVT Raptor

6,5s: Chevrolet El Camino SS 454 (1970)
Een oudje. Nog in de tijd dat Yanks enorm veel power mochten leveren. De El Camino was de flatbed versie van de ’70 Chevelle. Het topmodel daarvan, de SS 454 werd ook leverbaar voor de Camino. Vermogen: 450 pk, zij het SAE pk’s, en dit zijn aanmerkelijk kleinere paarden dan de bij ons bekende DIN pk’s. Hoe dan ook, voor zo’n oudje komt de El Camino meer dan goed mee. Ook handig voor de betere barbeque.

Chevrolet El Camino SS 454

6,3s: Saleen S331 Sport Truck (2007)
Saleen wist het vorige lijstje te halen en staat ook in dit lijstje op een niet onverdienstelijke plaats. De S331 Sport Truck verliet de Ford fabriek als half afgebouwde F-150 en ging rechtstreeks naar de bekende Mustangtuner en supercar bouwer. De 5,4 liter grote V8 werd voorzien van een flinke mechanische compressor waardoor het topvermogen toenam tot 450 pk, koppel was ook navenant: 678 Nm. Ook leuk, de diameter van de velgen: 23″. Standaard. Nice.

Saleen S331 Supercharged Sport Truck

6,0s: MTM Amarok 4.2 TDI:
Deze auto staat er vooral in voor de context. Dit was de dikste, sterkste en snelste pickup die onlangs op de autoshow van Geneve stond. De MTM Amarok 4.2 TDI is om aan te geven hoe lastig het is om bovenaan dit lijstje te staan. 0-100 geschiedt in 6 ronde seconden, zoals onze zeer gewaardeerde collega dizono al vast stelde. Dus dan heb je een relatief compacte pickup, dan monteer je een van de sterkste V8 blokken van het moment erin, en dan nog kom je niet verder dan de middenmoot…

MTM Amarok 4.2 TDI

5.9s: FPV Super Pursuit (2012)
Jazeker, Ford was ook actief op de Australische markt. In 2012 presenteerde FPV, de Performance divisie van Ford Australia, de Super Persuit. Een ute met een 315kW sterke supercharged V8. 315 kW is ongeveer 428 pk, meer dan voldoende. Het koppel is bescheiden, om en nabij de 575 Nm. Maar wel te verkrijgen van 1500 tot 6000 toeren. De F6 Ute was in het echt nog sneller. De combinatie van iets minder vermogen maar nog meer koppel van de zes-in-lijn turbo leverde in het echt betere prestaties, maar we gaan hier uit van de opgaven. Anders blijven onze journalisten maar testen…

FPV Super Persuit

5,8s: Ford F-150 Tremor (2014)
Tsja, downsizing is nu eenmaal niet zo populair aan de andere kant van de plas. Leuk voor de hippies in hun Prius in San Fransisco, maar in Wyoming heeft men toch liever een good old V8. Om de V6 Ecoboost toch enig cachet te geven, kwamen ze in 2013 met de Ford F-150 Tremor. Een bruut uitziende pickup met de 365 pk sterke V6 Ecoboost. Alleen te verkrijgen met korte cabine, bak en achterwielaandrijving.

Ford F-150 Tremor

5,7s: Ford F-150 SVT Lightning (2002)
Misschien wel de ‘coolst’ uitziende Sports Truck, met zijn dikke bumperkit, SVT wielen en gapende gaasgrilles. De 5,4 liter Triton V8 werd uitgerust met een Eaton M112 supercharger en leverde 385 pk en 610 Nm op de achterwielen via een veel te slome automaat. Door het geringe gewicht op de starre achteras was een burnout maken geen enkel probleem. Tevens bekend als de dienstauto van Brian O’Connor in de allereerste Furious film.

Ford SVT F-150 Lightning

5,6s: Ford F-150 FX2 Sport Extreme (2007)
Toen de 11e generatie F-150 op de markt kwam in 2004, was het over en uit voor de Lightning. De heren van SVT waren te druk met het ontwikkelen van de Ford GT en een geheim project (later bekend als de Mustang Shelby GT500). Dat was begrijpelijk, want ondanks dat de snelle pickup best populair was, viel het in het niet bij de totale verkopen van de F-150. Toch kon je hem niet zo maar bestellen. Je begon bij een F-150 met 5.4 liter V8 (goed voor 300 pk) en dan kon je voor 5,5 mille in dollars er een compressor bij bestellen (voor 6 mille kreeg je zelfs een gepolijst exemplaar!). De BBS wielen leken zelfs op de exemplaren van de Ford GT.

Ford F-150 FX2 Sport Extreme

5,5s: Callaway Silverado Rocky Ridge (2015)
Hoe bruut en lomp wil jij je pickup hebben? Van de huidige Silverado is helaas geen SS versie meer, dus zullen we het met deze moeten stellen. Je kon ze via Callaway daadwerkelijk kopen. De basis was een Silverado. Deze werden door Rocky Ridge in opdracht van Callaway opgetuigd om elk terrein door te kunnen. Vervolgens nam Callaway zelf de techniek onder handen. De LS V8 kreeg ook hier een compressor: 540 pk en 750 Nm. Net zo terreinwaardig als een Suzuki Jimny en zo snel als een Seat Leon. Maar dan bruter.

Callaway Chevrolet Silverado Rocky Ridge 540

5,4s: Dodge Ram 1500 R/T (2015)
Zelfs de Amerikanen begrepen wel dat een V10 uit een Viper gekkenwerk was. Maar om in 2015 toch de dragstrip bezoekende enthousiasteling tevreden te stellen kwam Dodge met de Ram 1500 R/T. Deze had motor uit de Challenger en leverde 400 pk. Op zich niet heel veel, maar in plaats van de normaliter toegepaste trage bakken kreeg deze een snel reagerende achttrapsautomaat.

Dodge Ram R/T

5,4s: Chevrolet SSR (2006)
In de categorie concepts die het productiestadium haalden. Een pickup met een metalen klapdak. Dat is een niche die zelfs Mercedes nog niet heeft aangedurfd om toe te treden. Het uiterlijk van de SSR (Super Sports Roadster) is overduidelijk geïnspireerd op de Hot Rods van vroeger. En dus cool. De eerste serie had een 300 pk sterke 5,3 V8, maar de latere versies kregen een 6.0 V8 uit de Corvette met 395 pk. Ging je voor de handbak dan werd je beloond voor de goede smaak en kreeg je 400 stuks.

Chevrolet SSR

4,9s: Dodge Ram SRT-10 (2004)
Dit is de auto waarvan je zou denken dat ie boven aan zou staan (of onderaan, in dit geval). Het is in elk geval de meest extreme pickup. De motor van de Viper SRT-10 werd ongewijzigd in het vooronder van de Ram gelegd. Echt alles aan deze auto is krankzinnig. 500 pk, 712 Nm en een top van bijna 250 km/u. Verbruik gemiddeld: 1 op 2. Minder dan 10.000 zijn er van gebouwd.

Dodge Ram 1500 SRT-10 Quad Cab

4,9s: BMW M3 Pickup (2011)
Deze hoort er eigenlijk niet tussen, maar is te leuk om niet te benoemen. De E93 BMW M3 Pickup was een hersenspinsel van de heren van BMW M GmbH. Rond februari en maart 2011 waren de eerste spyshots al te zien. Echt begrepen werd het niet, maar al gauw ging het viral. Uiteindelijk werd de M3 officieel voorgesteld. Op de persfoto kun je zelfs een heuse trekhaak zien. Datum van onthulling: 1 april 2011. Wie zei dat Duitsers geen humor hadden?

BMW M3 Pickup (E93)

4,8s: HSV Maloo LSA (2016)
De term pickup kun je breed nemen, want de Maloo lijkt eigenlijk meer op bovenstaande M3 dan elke andere willekeurige pickup uit dit lijstje. De Australische tak van GM is trots op zijn Utes en er zijn vele snelle versies van geweest, echter is hun uitzwaaimodel, de LSA, nog het meest krankzinnig. 585pk uit de 6.2 Supercharged LS V8. Dus een Camaro ZL1 motor in een Ute… Als het om topsnelheid gaat wint deze overigens met gemak, want met tonneau-cover haalt ie de 300 km/u!

HSV Maloo LSA

4,6s: Toyota Tundra TRD Supercharged (2009)
De Japanners melden zich vooraan. De Tacoma X-Runner kwam al lekker mee, maar deze Tundra slaat alles. De standaard Tundra met 5.7 liter V8 levert 381 pk, maar vink alle TRD opties aan in de folder en je krijgt een TVS supercharger, aangepast onderstel, 22″ wielen en grotere remmen. Precies wat je nodig hebt. Heb je wel 504 pk in een lichte vrachtwagen.

Toyota Tundra TRD Supercharged

4,5s: Shelby F-150
Tsja, die EcoBoost V6 blijft toch een beetje knagen. Ok, je kan er eentje krijgen met V8, maar de V6 is sneller en zuiniger. Om de conservatievelingen toch een beetje tevreden te houden, heeft Shelby American gekozen voor de oude Coyote V8 als basis. Vink je alle opties aan dan eindig je met een van de lekkerste F-150’s: 700 pk! Er worden er maar 500 van gebouwd. Zorg wel dat de compressorkit met Borla uitlaatsysteem is besteld, anders moet je het doen met 385 pk…

Shelby F-150

4,3s: GMC Syclone (1991)
Dit was eigenlijk een ongelukje, nu een verzamelobject voor de kenners. Het was de intentie om een vlotte pickup te bouwen. Eentje boven de GMC Sanoma GT. Ze hadden de GM Vortec 5,7 V8 ontdaan van twee cilinders, maar gaven hem een een grote Mitsubishi TD06-17C turbo en Garett intercooler. Om de verzekeringsmaatschappijen te sussen werd er een vermogen opgegeven van 280 pk en een koppel van 488 Nm. Echter, dit was zeer behoudend. De meeste leverden op de rollenbank tussen de 325 en 350 pk. De Syclone had een eenvoudig maar zeer effectief vierwielaandrijvingssysteem (65% op de achterwielen). Combineer dat met een leeggewicht van iets onder de 1.600 kg en je begrijpt: dit is de snelste pickup. Nog altijd. En check de man met cowboyhoed. Hij is het er mee eens.

GMC Syclone



61 reacties

Geweldige lijst, en de nummer 1 verraste mij. Zo’n ute als die Maloo lijkt mij toch zo gaaf om te hebben, gewoon als fun-auto.
@mercedesclk350: “gewoon”
@mercedesclk350: de nummer 1 verraste mij juist niet.. Dacht al aan de GMC Typhoon, maar dan uiteraard de pick-up versie. Had er ooit een artikel van gelezen in de autoweek/autovisie (Ik weet het, die namen hier zeggen, is hetzelfde als vloeken in de kerk). Blijft een geweldig grappig bakkie.
@e270cdi:
-Syclone = pick-up,
-Typhoon is de gesloten versie met een achterbank (SUV).
De tweede is wat zwaarder en dus ook trager.
Ben niet van de pick-ups teveel veel te veel !
Maarre, er is er eentje die ik altijd heb zien zitten.
Van de Americanos dan he

http://i.wheelsage.org/pictures/chevrolet/el_camino/autowp.ru_chevrolet_el_camino_3.jpg
Zoiets als dit is voor mij dan echter weer geheel onweerstaanbaar :
(403 Pick up van het huis Peugeot)

http://imganuncios.mitula.net/peugeot_403_u8_1958_5270131443300950536.jpg
@desjonnies:

Van een huifkar zonder huif kan je nek flink verbranden ..
@desjonnies: met een 22 liter 18 cyl. lijnmotor en 27 turbo’s, gaat ie in 1 sec. naar de 250km/u.
Ik blijf de TopGear episode met die Syclone echt een hele leuke episode vinden!
@gt500eleanor: ik hoop dat je kennis van auto’s iets verder reikt dan Top Gear…
Raar ..
Sales figures laten zien dat de V6 EcoBoots toch best aardig verkoopt ..
@lincoln: klopt, maar de Silverado loopt behoorlijk in. Meer dan voorheen.
@willeme:

2015 was wederom een top jaar voor de F150 ..
Anyway ..
Amerikanen zijn de minst conservatieve consumenten denkbaar ..

Elke innovatie en vernieuwing wordt daar met open armen ontvangen ..
@lincoln: gelukkig is de Coyote V8 nog leverbaar ;-).
De Amarok is best gaaf!
Bijna allemaal hebben, los van de M3 pickup en Amarok.
@toyotafortuner: De Amarok is ander een prima pick-up, zeker de BI-TDI rijd niet verkeerd. Ik denk dat het met een V8 nog wel beter zal zijn.
Heel leuke lijst!
Man, zo’n Syclone maakt mij hebberig!
Kan je je voorstellen, zo’n kleine hoekige eighties pick-up, waarvan NIEMAND verwacht dat hij zo snel van z’n plek komt… I love it!

Jay Leno heeft er eentje die jarenlang zijn daily driver was. Filmpje is te vinden op YouTube.

Waren ze zo duur en zeldzaam niet, ik had er eentje op de oprit staan…

En dat wil veel zeggen, want ben geen fan van Amerikaanse voertuigen.
Ik wist dat de GMC Syclone snel was, maar dit had ik niet verwacht
De Hennessey VelociRaptor verdient met z’n 0-100 tijd van 5,6 seconden ook een plekje in de ranglijst. In NL zo mogelijk nog misplaatster dan vrij wapenbezit, maar stiekem ontzettend gaaf.
@knipperlichtje: En het beste is dat in België deze dingen nog altijd in te schrijven zijn als “lichte vracht” en dan betaal je er +- 150 euro belasting per jaar voor!!
@phdg: Nóg een goede reden voor mij om een Syclone te kopen…
@phdg: Lichte vracht is €85 jaarlijkse wegenbelasting in Belgie, want zit met mtm net onder de 2 ton. En allemaal gebouwd in 1991, voorlopig kunnen ze dit jaar nog allemaal als oldtimer ingeschreven worden. ;-)
Jammer eigenlijk dat die Dodge Ram SRT-10 nooit is uitgekomen met het geüpdatet V10 blok. Van 8,3 liter naar 8,4 liter, maar wel ineens 100 pk erbij.
@SimonMc: Ombouwen kan altijd
Mijn broer is een 454 ss aan het restauren en hoopt straks tussen 350 en 450 pk te halen.
@peugti: dat is wel een hele ruime marge , scheelt ruim een derde qua vermogen! ?
@remcott: Die motor kan NA al heel ver. Andere cams, ombouw naar EFI etc. Dan gaat het hard. Onderblok van die Truckmotors zijn (als ik me niet vergis) zwaarder uitgevoerd dan bij de 454 uit de big block personenauto’s. En kunnen daarom ook best wat hebben. Mede daarom is het koppel ook zo hoog. Chevrolet heeft nu nog een aparte LS series voor Trucks met een ander onderblok.
Die SRT-10 is echt een beest.
@kapitein187: een kennis van me had een SRT-10 met een supercharger. In de regen op de A20 bij Rotterdam. Ik weet niet in welke versnelling dat ding stond maar wielspin ohne ende. Goed graven in mijn archief zou foto’s op moeten kunnen leveren, maar het is al 10+ jaar geleden vermoed ik. Bizar apparaat.
Eindelijk een artikel waarin de Skoda Felicia Fun genoemd wordt, ookal is het niet heel erg positief, maar hij wordt genoemd😂😂👌🏻
Wat is zo’n SSR toch een verschrikkelijk lelijk hok.

Maar een Raptor, een El Camino of Ford Ranchero… Guilty pleasures!
Hoe krijgt mercedes het voor elkaar om hun G-klasse 6×6 41000 kg te laten wegen?! EENENVEERTIGHONDERD!!
@agera: eenenveertigduizend
Dodge ram 1500 gaat toch niet in 5,4 s naar de 100?¿
In filmpjes doen ze het rond de 7 seconden.
Zijn pick-up’s snel dan
@martijn11:
Welnee, 0/100 onder de 5 sec. doe ik dagelijks op mijn fietsje.
@martijn11:Lees het artikel eens, dat kan helpen…
Ik denk dat de shelby bij een dragrace wel wint hoor.
Super lijstje. En dan een truck uit ’91 nog op 1. ook dat had ik niet verwacht. Vind de Raptor denk ik toch wel de totale race truck.
Mooi lijstje weer! Doe mij de Raptor maar.
Een tundra v8 trekt sneller op dan een gti en die zit met 7.5 seconden op de 100
Ik mis deze eigenlijk:

http://youtu.be/3iSftD0j2zY
Geen Ranchero?
@e1000bmw523i:

351ci Cleveland ..
Nooit een snelle versie van gemaakt ..

Al had de GT wel racing stripes en een hoop klokkies ..
@lincoln: Hoe zit het dan met de 429ci motor die in een aantal jaren werd geleverd?
Heb de Baja altijd gaaf gevonden, in de EU staan er wel een handvol te koop.
Helaas is de turbo hier al helemaal amper verkocht…
Die Syclone blijft fantastisch, slank gebouwd, een sleeper en dan ook nog in pick-up uitvoering. Prachtig bakkie. De rest van t rijtje rijdt hier genoeg rond in t Westland dus doet mij niet zoveel
Zo’n holden is best wel grappig, zou me er wel eens mee willen amuseren.
Mooi verhaal! Meer van dit!
Die Cyclone is wel echt een sick apparaat. Als Typhoon nog praktisch ook. En die zijn minder zeldzaam en iets goedkoper. Veel mensen denken dat het de motor uit de Buick Regal GNX is maar dat is een totaal andere motor.
Tuned heeft een toffe aflevering gemaakt met een voor time trials en autocross geprepareerde Cyclone. 550pk uit die 6 pitter. Een originele mocht overigens maar 250kg laden dus eigenlijk totaal zinloos als pick up. Maar wel heel gaaf!
Jay Leno heeft een van de eerste Cyclone’s. Hij heeft onlangs de eerst geproduceerde F150 SVT Lightning uit 2002 laten veilen voor het goede doel. Chassisnr 1. Hij heeft er nog een filmpje over gemaakt met Jay Leno’s Garage. Echt mint dat ding. Die houdt wel van dit soort spul geloof ik.
Big Muscle heeft een aflevering met de Dodge Little red Express. Een mooie originele. Gaaf ding met fabrieks- af stacks!
Kan me niet voorstellen dat de nummer 1 het van de nummer 2 of3 zal winnen
@hplh: De Syclone was destijds sneller op de 1/4 mile dan een nieuwe Ferrari 348tb…

@Cossiekiller ligt het graag aan je uit ;-)
@hplh: Believe it! Staar jij je alleen blind op cilinderinhoud en power?
Een Syclone / Typhoon is een “pluimgewicht” vergeleken met de rest, maakt veel uit.
@hplh: Mijn Syclone is pas naar Spanje verhuisd naar een nieuw baasje. Weg gedaan wegens plaatsgebrek (heel kleine cabine en pas papa geworden…) Anders was deze nooit weg gegaan. Qua auto was het goed te doen, maar blonk nergens in uit. Comfort ok, ‘Europese’ wegligging door de AWD, laag chassis en laag gewicht. Topsnelheid begrensd op 200km/u… Maar de acceleratie maakte alles goed! Aan de verkeerslichten ALTIJD als eerste tot 120km/u. Porsches, Subaru STi’s, M3, er zijn er veel komen proberen, maar geen enkele kwam in de buurt. Vooral te danken aan het koppel van ca 500Nm en een supersnelle automatische bak met meerdere koppelingen. Altijd relaxed mee gereden als cruiser, maar af en toe ‘als het nodig was’ zijn sleeperkwaliteiten eens laten zien… Willem heeft er op zijn blog trouwens een mooie reportage van ;-)
Prachtige quote van grootheid Matt Farrah: “my memories of the Ferrari 348 really consist of the cover of a car and driver magazine, where a Syclone was beating it to 60!”

http://s17.postimg.org/u6y9q6d33/backissues.jpg
@Jochempie: Schitterend!
holden utes wauw, die hsv maloo zou ik heeeel graag importeren.. alleen beetje jammer van die belastingen hier…
Die mij maar de dodge ram srt-10 met dubbele cabine. Wie kan er nou nee zeggen tegen een V10.
Waarom staat de Nissan navaro met het 800pk GT-R blok er niet tussen??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).