• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta

Auteur: rynnus, gepost 12 april 2016 om 12:35 – 59 Reacties

Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Afbeelding Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta

Effeffe
Dit is wel even wat anders dan wat jij in je schuur maakt, toch?

Twee broers één auto, het is een romantisch idee wat fantastisch is uitgepakt. Wat je ziet is een totaal van scratch opgebouwde, wonderschone Italiaanse GT die zo uit de jaren zestig lijkt te zijn gelopen. Echter is de Effeffe (niet te verwarren met Esseesse) slechts twee jaar oud.

De gebroeders Frigorio hebben een aantal jaar nodig gehad om het project af te ronden. Hoe ze dat hebben gedaan? Ze begonnen met een buizenframe en een zelfgemaakt lichtgewicht chassis. Het totaalgewicht komt uit op slechts 800 kg. Verder werden er rondom moderne schijfremmen gemonteerd en werd de voorkant voorzien van onafhankelijke vering en demping. De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.

Buizenframe

De aandrijflijn moest natuurlijk typisch Italiaans zijn: de motor aan de voorkant, maar áchter de vooras. Ze gebruikten een tweeliter viercilinder van Alfa Romeo die, geheel in stijl, is afgeleid van het blok uit 1971. De Italiaanse paardjes trappelen er ongeveer 180 pk bij een oorverdovende maar oh zo lekkere 6,500 tpm uit. En dat met het gewicht van een veertje.

De broers besluiten om de beeldschone Berlinetta te verkopen voor ongeveer € 280.000 en er meerdere te gaan produceren. Uiteraard kan zo’n beetje iedere wens van de klant worden vervuld, al zouden wij niet zo goed weten wat je aan dit ontwerp nog toe zou willen voegen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
    Mijn Auto: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Tibor
  • Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
    Mijn Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 van Denian
  • AB-lezer weet hoe het hoort, koopt Alfa als eerste auto
  • China
    BREEK: Iedereen mag nu in China auto's bouwen!

Nieuwste artikelen

  • Deze bizarre occasion heeft Bentley-logo’s en een V10
  • Deze BMW is weird: de M235 Gran Coupé #test
  • Toyota onthult volgende week extreem belangrijk nieuw model
  • Politie achtervolgt 71-jarige (!) op motor met 200 km/u
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, berlinetta, Lichtgewicht, Retro, rood

Vorig bericht: « Deze legendarische DB3S wordt mogelijk de duurste ooit
Volgend bericht: De nieuwe wankelmotor van Mazda; dit zou ‘m kunnen zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvologisch zegt

    12 april 2016 om 12:37

    Niet helemaal in verhouding, maar voor een zelfbouwproject… zeker een dike duim omhoog!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      12 april 2016 om 14:46

      @volvologisch: Niet helemaal in verhouding? Zie jij wat anders dan ik? Perfect, perfect gedrongen en perfect uitgewerkt…

      Login om te reageren
      • volvologisch zegt

        12 april 2016 om 14:50

        @norge: wat mij betreft (mening!), is het model te klein om de lijnen tot zijn recht te laten komen. Maar zoals ik al zei, nog steeds dikke duim omhoog en niets dan respect voor het vakmanschap!

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          12 april 2016 om 19:02

          @volvologisch: Dat is ook mijn idee dat hij achter de deur net even te kort is, of te hoog. Daar klopt het voor mijn gevoel niet helemaal.

          Login om te reageren
    • roppp zegt

      12 april 2016 om 15:00

      @volvologisch: prachtig gedaan hoor. Ik mis overigens knipperlichten en bumpers.

      Login om te reageren
  2. Marijn90 zegt

    12 april 2016 om 12:38

    Als passie voor auto’s en vakmanschap samen komen.

    Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    12 april 2016 om 12:39

    Oke, WAUW..!

    Login om te reageren
  4. pinut187 zegt

    12 april 2016 om 12:41

    Wow wat een schoonheid! Daar hoeft inderdaad niks meer aan toegevoegd te worden.

    Login om te reageren
  5. gladanus zegt

    12 april 2016 om 12:41

    ze dachten effeffe wat anders

    Login om te reageren
  6. isn1981 zegt

    12 april 2016 om 12:42

    Geweldig wat ze hebben gedaan. Voorkant en achterkant zien er mooi en goed uit. Vanaf de zijkant vind ik het minder geslaagd. Maar ??????

    Login om te reageren
  7. Vanquish zegt

    12 april 2016 om 12:43

    Wauw, heel gaaf!

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    12 april 2016 om 12:43

    Dit is toch een droom? Een prachtige auto bouwen met je broer of je beste kameraad. En dan ook nog een auto die er zo uitziet. Schitterend!

    Login om te reageren
  9. vtechlover zegt

    12 april 2016 om 12:44

    Damn! 100% zijn geld waard

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    12 april 2016 om 12:48

    Je zal er maar op zondag morgen mee mogen gaan scheuren!

    Login om te reageren
  11. tvklarenbosch zegt

    12 april 2016 om 12:50

    Perfect

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    12 april 2016 om 12:52

    Graag gedaan ?

    Login om te reageren
  13. itsok zegt

    12 april 2016 om 12:58

    Wow, fantastisch. Die lijkt z’n prijs wel waard ja. Maar zou je dit op kenteken krijgen?

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      12 april 2016 om 19:14

      @itsok: als ie de crashtest overleeft ? zal de eerste hier dan 560.000 euro kosten?

      Login om te reageren
  14. audiisthebest zegt

    12 april 2016 om 13:06

    Als ik het geld had zou ik hem zo kopen.

    Login om te reageren
  15. schreute01 zegt

    12 april 2016 om 13:16

    Wat een prestatie! Wat een beauty!

    Login om te reageren
  16. MaartenD zegt

    12 april 2016 om 13:21

    De redactie van autoblog houdt de redactie van petrolicious goed in de gaten begrijp ik…

    http://petrolicious.com/what-do-you-think-of-the-effeffe-berlinetta

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      12 april 2016 om 13:49

      @maarten020: niet! Iemand anders heeft dit nieuws ook al uitgebracht? Schande!

      Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        12 april 2016 om 13:53

        @beefcake: je komt waarschijnlijk niet uit de uitgeverij wereld, maar als je nieuws / artikelen overneemt is het wel zo netjes een bron te vermelden..

        Login om te reageren
        • beefcake zegt

          13 april 2016 om 19:30

          @maarten020: kom ik dus wel uit. Als dat je punt is, maak hem dan.

          Login om te reageren
  17. truckertje zegt

    12 april 2016 om 13:21

    Heel netjes! Alleen dat stuur…. Net effe(?) te modern, maar dat is mijn mening.

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    12 april 2016 om 13:23

    Erg fraaie wagen. Zou het bijna perfect noemen. Maar kan iemand me uitleggen waarom dit 280k waard is? Of doet deze alvast al meteen vanaf het begin mee met de klassiekerbubbel?

    Login om te reageren
    • super zegt

      12 april 2016 om 13:28

      @berlinetta:
      iets is waard wat iemand er voor wil betalen, zo eenvoudig is het.

      Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      12 april 2016 om 13:30

      @berlinetta: bouw er zelf eens een, kijken hoe veel je kwijt bent

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        12 april 2016 om 13:43

        @gitaarknul: Dat het niet goedkoop is om dit ding te bouwen, dat lijkt me logisch. Maar voor 280k krijg je ook een hypermoderne Porsche of Ferrari of wat dan ook. Het bouwen van deze berlinetta moet toch een stuk minder kosten.

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          12 april 2016 om 13:44

          @berlinetta: maar als je er een paar jaar mee bezig bent, is het ook begrijpelijk om er wat aan te verdienen natuurlijk ;)

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            12 april 2016 om 13:50

            @gitaarknul: Ja dat wel. Porsche en Ferrari kan de kosten natuurlijk ook verspreiden over meerdere auto’s. Dat kunnen deze heren niet. Maar dat neemt niet weg dat 280k gortig veel geld is voor een auto die niks meer is dan alleen mooi.

            Login om te reageren
    • gregorius zegt

      12 april 2016 om 17:11

      @berlinetta: Ben het met je eens.
      Het is de al-oude vraag: is het het waard van wat het zou moeten kosten om het te maken (+ winstmarge) of wat het hun heeft gekost (+ winmarge).
      Koop een laatste model TVR en strip m (goed gekeurd zelfdragend frame enzo).
      Bouw daar omheen een dergelijk ogende retro jaren 50-60 koets en vervang evt motor / uitlaat systeem voor typische Italiaanse sound/roots.
      Beetje coachbouwer moet deze voor de helft aan je kunnen slijten.

      Login om te reageren
  19. petrolicious zegt

    12 april 2016 om 13:29

    Ik begrijp de vraagprijs gezien de moeite die de 2 heren gedaan hebben. Maar als je er dan een (onbetrouwbare) 4-cilinder met 180pk in lepelt mag er van mij 200k van de prijs.

    Login om te reageren
  20. desjonnies zegt

    12 april 2016 om 13:34

    Ooit…………….stierf het in de Milanese banlieu van de kleine werkplaatsen waar Super Mario’s in van die blauwe bretelbroeken met lederen zandzakken en hamers de allermooiste carrosserieën met de hand wisten te kloppen; luidkeels area’s zingend.

    Helaas, die tijden komen nooit meer terug.
    Vraag maar aan Alwin Hietbrink, de Haaksbergse nachtegaal.

    En dit, dit is een typische nakomeling van dit aloude Meesterschap !

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 april 2016 om 13:48

      @desjonnies:
      Jup, jup, jup; Hietbrink. Ouderwets vakmanschap. Genieten dit:
      http://www.hietbrink.com/photos/photo/144.jpg

      Eigenlijk he, eigenlijk moet je het gewoon zo laten… Laat die rode verf maar zitten…

      Login om te reageren
      • scaglietti612 zegt

        12 april 2016 om 18:44

        @Rob: 275 Competitione? Jammer dat deze tijden voorbij zijn. Al zien we af en toe wel nog eens een auto die op een ouderwetse manier in mekaar werd gedraaid.

        Login om te reageren
        • Rob zegt

          12 april 2016 om 18:50

          @scaglietti612:
          Zo kwam ie binnen:
          http://www.hietbrink.com/photos/photo/110.jpg

          Kijk maar eens op hietbrink.com, staan wel meer foto’s.

          Login om te reageren
          • scaglietti612 zegt

            12 april 2016 om 19:33

            @Rob: Bedankt voor de link. Goed hersteld deze 275.

            Login om te reageren
  21. desjonnies zegt

    12 april 2016 om 13:34

    In ieder geval probeerden ze tenminste nog eens iets in die tijd, niet alles was even beeldschoon, maar toch …………

    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2e/3c/93/2e3c9386936a429e50186ba6f06cf42d.jpg

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 april 2016 om 13:47

      @desjonnies: Dit ding ziet er niet uit, maar is veel leuker dan alles wat tegenwoordig de fabriekspoorten wordt uitgespuwd.

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      12 april 2016 om 15:48

      @desjonnies: Het lijkt wel een chiq gemaakte DAF 33

      Login om te reageren
  22. turgut100 zegt

    12 april 2016 om 13:40

    Heel mooi

    Login om te reageren
  23. MaartenD zegt

    12 april 2016 om 13:54

    Heeft wel wat weg van de Ferrari 250 swb

    Login om te reageren
  24. crs86 zegt

    12 april 2016 om 14:18

    Dat hebben ze effe mooi gedaan!

    Login om te reageren
  25. thimochand zegt

    12 april 2016 om 14:26

    Ik heb deze dan dus toch gezien in Oostenrijk. Ik zal de foto wel uploaden.

    Login om te reageren
  26. norge zegt

    12 april 2016 om 14:49

    Jaloers op de kunsten van deze mannen, en jaloers op de toekomstige eigenaar van deze auto…zou deze schoonheid wel op kenteken te krijgen zijn?

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      12 april 2016 om 15:18

      @norge: als dat al te regelen is, waar ga je die hondslelijke gele plaat dan monteren?

      Login om te reageren
      • gladanus zegt

        12 april 2016 om 15:57

        @2wheeler: Jag e-type style, gewoon bovenop de neus leggen

        Login om te reageren
  27. martijn11 zegt

    12 april 2016 om 15:56

    Goed gelukt

    Login om te reageren
  28. bmwtouring zegt

    12 april 2016 om 16:45

    @rynnus: ” De achterophanging bestaat uit een asverbinding, voorzien van een Watt’s linkage.”
    Een asverbinding?
    Ik heb het effe opgezocht.
    Er zit een starre as onder.
    Is ineens een pak duidelijker zo.

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    12 april 2016 om 16:53

    Dan ben ik blijkbaar als enige wel zo flauw om me af te vragen hoe ze dit op kenteken krijgen… Zelfgemaakt frame en chassis, en alleen op basis van een motor kan je geen kenteken overnemen.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      12 april 2016 om 19:18

      @Citrofiel: nee als je hierboven kijkt was iemand je al voor… zoiets moet toch eerst een crashtest overleven?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        13 april 2016 om 09:11

        @maferick74: voor zelfbouw projecten gelden andere regels. Je moet aantonen dat het zelfbouw is (foto’s!), ook moet je tekeningen en berekeningen kunnen overleggen, worden de lassen etc bekeken en word er gekeken of het daadwerkelijk sterk genoeg is. En dat is alleen nog maar het chassis. Dat moet je dus los laten keuren voordat je verder kunt met de rest van de auto.

        Ook heb je vrijstelling voor een hele hoop eisen van tegenwoordig (abs, esp, isofix, etc) en hoef je dus niet te botsen. Een zelfbouw auto op kenteken krijgen is dus wel te doen (voor zover een auto zelf bouwen te doen is). Echter als je deze in een kleine serie wilt maken veranderd dat nogal.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          13 april 2016 om 14:59

          @lekbak: Bedankt voor de info, ik wist niet dat het hier nog zo ‘soepel’ was (met uitzondering van het VK, daar krijg je alles op kenteken).

          @maferick74: Oeps, die had ik over het hoofd gezien inderdaad.

          Login om te reageren
  30. rainman zegt

    12 april 2016 om 17:48

    Vakwerk zeer geslaagd project

    Login om te reageren
  31. rufctr01 zegt

    12 april 2016 om 18:37

    Hier is een hoop liefde in gestoken!

    Login om te reageren
  32. scaglietti612 zegt

    12 april 2016 om 18:41

    Prachtig dit! Ik wil wel zo eentje, alleen jammer dat ik met mijn 1,82m er niet in zal geraken.:) Maar hoe krijgen ze daar type-goedkeuring voor? Heeft geen dagrij-verlichting, geen airbags, geen reflectoren aan de zijkant, en weet ik veel wat voor crap er tegenwoordig op een auto moet zijn. Of hebben de makers een achterdeurtje gevonden?

    Login om te reageren
  33. bmwtouring zegt

    13 april 2016 om 08:48

    “Een asverbinding” slaat nergens op. Is helemaal geen autotechnische term.
    “Een starre as” klopt wel.

    Login om te reageren
  34. henk3 zegt

    2 augustus 2016 om 22:29

    Prachtig gedaan, maar het lijkt wel heel erg op zagato, met name het dak en de achterzijde. Voor dit bedrag koop je een echte exotische klassieker uit de zestiger jaren, die wel zijn waarde houdt. Ik heb geen idee hoe dit in NL zou gaan, er is geen bestaand chassis gebruikt, dus zal het hier beschouwd worden als een nieuwe auto, en dan voldoet hij niet aan de huidige regels?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North