Deze legendarische DB3S wordt mogelijk de duurste ooit

Auteur: , 30 Reacties

Het einde van de klassiekerbubbel lijkt nog niet in zicht.

DB3S

Een fenomeen dat zich al jaren voordoet en nog steeds is de bubbel niet gebarsten: klassieke auto’s die voor mega absurde bedragen van de hand worden gedaan op veilingen. Regelmatig zien we records voorbijkomen met duizelingwekkende bedragen. Grote kans dat bovenstaande DB3S ook een record gaat breken.

De racer uit 1954 werd oorspronkelijk gebouwd voor David Brown. De baas van Aston Martin in die tijd. De auto had de privécollectie van Brown als bestemming, maar uiteindelijk belandde de klassieker op het circuit. De Brit werd bestuurd door legendes als Stirling Moss en Roy Salvadori. Een verhaal dat, in combinatie met de exclusiviteit van de klassieker, de veilingprijs mogelijk zal doen ontploffen.

De veiling zal in mei plaatsvinden in de Aston Martin Works fabriek te Newport Pagnell. De veilingmeesters bij Bonhams verwachten een opbrengst van omgerekend zo’n 7,5 á 8,5 miljoen euro. Het is niet eerder voorgekomen dat er zo’n bedrag werd betaald voor een DB3S.



30 reacties

Lelijkebak
Ik heb hier echt helemaal niets mee. Als ik het geld zou hebben, zou ik toch echt een heleboel ander leuk spul kopen.
Voor het geld dat voor deze auto’s dan wordt betaald kan he zoveel leuks kopen!
Tja, om heel eerlijk te zijn ben ik wel een beetje klaar met de bubbel. Een Lancia Delta was nog niet zo lang geleden nog heel redelijk te betalen als je een beetje gespaard had. Zie nu wat de mooie exemplaren doen:

http://ww3.autoscout24.nl/classified/287049959?asrc=st|as
@dutchdriftking: 85.000.. Belachelijk veel geld. Terwijl zo’n Delta een fantastische auto is die je moet kopen om lekker mee te scheuren. Daar zijn ze voor. Met dit soort bedragen wordt dat onmogelijk gemaakt.
@berlinetta: helemaal mee eens, had ik toen er maar 1 gekocht nu lijkt mijn droomauto heel ver weg…
@dutchdriftking:
Ja, of je laat je niet tegenhouden door een paar landsgrenzen…
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275257020?asrc=st|as
@Rob: Haha wat een verschil! Lijkt me een prima funauto voor erbij. Daar kun je tenminste echt mee raggen. En als je liever wil investeren dan koop je maar eens schilderij.
@Rob: Dat is wel een echte? Ik kan de vinger er niet op leggen, maar ik vind hem er een beetje nep uit zien….
@dutchdriftking:
Geen idee. Maar als je er écht eentje wilt moet je er gewoon in verdiepen. En het domste wat je dan kunt doen is je beperken tot het aanbod in Nederland..

Wie weet staat jouw perfecte Delta wel in Italië. Of in Spanje. Dat weet je niet zolang je er niet induikt. Maar op basis van één dure occasion in Nederland concluderen dat ze onbetaalbaar/onbereikbaar zijn lijkt mij een beetje voorbarig. Zeker als ik in twee minuten al handenvol Delta Integrala’s vind onder de 30k….

Maar @desjonnies kan je er vast alles over vertellen. Of @citrofiel, die haalde zijn BX volgens mij ook op in Frankrijk (Toch Citrofiel?)
@dutchdriftking: lijkt mij wel een echte te zijn, wel geen EVO misschien is het dat wat je eraan mis ziet. Staat in de adv. ook dat de body volledig origineel is en dat de motor na een grondige revisie 350pk heeft gekregen ☺
@dutchdriftking:

‘What goes up, must come down ‘is een tegeltjes wijsheid die klopt als een zwerende vinger.
@dutchdriftking: Tijdje geleden eens gedacht om misschien ooit een Delorean DMC-12 te kopen, gewoon als fantasie in de toekomst. Wist dat je ze vroeger kon kopen voor rond de 15k. Die bakken gaan tegenwoordig vlot boven de 40k. Nog altijd ergens betaalbaar, maar het leuke eraan is weg. Zelfde met de Ford Escort en de Sierra RS Cosworth, prijzen schieten ook de lucht in. En dat terwijl deze wagens bedoeld waren voor jan met de pet een snelle wagen te gunnen. En waar is de tijd dat je nog een Lusso kon kopen voor de helft van een nieuwe Ferrari.
@dutchdriftking: maar vragen kan toch altijd. Zullen er veel mensen dat bedrag ervoor betalen? Ik wacht nog altijd op iemand die mijn postzegel uit 1865 gaat kopen…. ik vraag 100.000 euro
Historie, hoopt op een museum die dit inziet en bied..
Zit er airco in?
Misschien een domme vraag maar waarop wordt er gebaseerd dat de bubbel ooit gaat knappen (toekomstige mogelijke economische crisissen daargelaten)?
Ik bedoel gezien het feit dat we langzaam naar autonome auto’s gaan en het landschap van de auto’s met verbrandingsmotor aan het veranderen is en dat het geld er blijkbaar gewoon is voor deze auto’s.
Voor 90% van de auto’s vind ik de prijzen volstrekt absurt, daar niet van.
Maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
@danone: Ik vraag het me ook af. Zolang de gekken het blijven betalen, blijven de prijzen ook hoog. Ik zie ook niet in waarom die zogenaamde bubbel zou gaan knappen.
@danone: Volgens mij is het meer wat iedereen hoopt dat er gaat gebeuren (incl. ikzelf). Straks weer een E30 M3 kopen voor 20k, een 993 C2 voor 30k. Dat is voor de mensen die een beetje kunnen sparen nog wel haalbaar. De bedragen die nu gevraagd worden zijn echt buitenproportioneel.
@danone: Op het moment dat de huizen markt weer aansterkt zullen veel mensen daar weer in gaan investeren inplaats van auto’s.
@danone: op dit moment is de economie zeer wispelturig. Mensen met geld investeren dit dus in dingen zoals kunst en auto’s (eigenlijk ook kunst). Zodra de economie stabiliseert kan het heel goed zijn dat ze uit de kunst stappen omdat ze meer kunnen verdienen elders. Zodra genoeg mensen dat doen daalt de vraag en stijgt het aanbod dus zakt de prijs. Vervolgens is het wachten op een kettingreactie.
Dit zijn belachelijke bedragen voor exclusiviteit ! Te gek gewoon. Neem dan deze Armstrong Phaeton hybride uit 1896 Dat is pas exclusiviteit voor pakweg 200.000 euro:
http://www.groen7.nl/het-verhaal-achter-deze-armstrong-phaeton-hybride-uit-1896/
@volvoadventures: het is vaak ook het verhaal erachter, de historie, het merk en wie erin heeft gereden.
Of er nu wel of niet sprake is van een bubbel, en zo ja: hoe dicht zijn we bij het klappen… lastig te voorspellen, ga ik me niet aan wagen.

Ik denk wel dat er voor elke auto een soort hoogtepunt in de marktwaarde is. Dat Stirling Moss in die wagen gereden heeft is leuk, maar steeds meer mensen kennen deze man alleen van oude filmpjes en verhalen. Of “de markt” daar over een jaar of 10 nog miljoenen voor over heeft vraag ik me af.

Als je het doet voor de investering, zou ik liever inzetten op auto’s die een paar jaar geleden een “jongensdroom” waren en waarvan die jongens binnen nu en 10 jaar in de positie komen om een net exemplaar van hun jongendsroom te verwezenlijken. Dat kan in alle prijsklasses.
@escort77: Je verwoordt het mooi. Auto’s stijgen en dalen vanzelf wel in waarde. Een Aston waar Stirling met zijn kont in heeft gezeten is momenteel veel waard, maar hoe zit dat over 50 jaar als bijna niemand hem meer kent? Dan daalt de waarde waarschijnlijk wel. Echter zullen er dan wel weer andere auto’s zijn die meer waard zijn. Daarom zal de bubbel waarschijnlijk ook niet in zijn geheel klappen, maar slechts voor individuele auto’s.
@escort77: Is ook terug te zien in het verleden, waar in de jaren 90 iedereen jaren 30 auto’s wilde, wilt nu iedereen jaren 50/60 auto’s. En ook die beginnen weer langzaam goedkoper te worden en de prijs van jaren 70 en 80 is nu aan het stijgen. Uiteraard zijn er auto’s die altijd duur blijven (duesenberg, mercedes 500k, en de autos met geschiedenis als deze am). Ook is op het moment bijv. de huizenmarkt nog niet sterk genoeg om weer in te investeren en investeren heel veel mensen in auto’s waardoor de prijzen nu absurd hoog zijn.
@escort77: Ik denk/ hoop eerder dat de markt voor bv E30 M3, 993, Escort Cosworth, etc… Je weet dat soort auto’s waar niemand buiten de echte liefhebber om kraaide. Ik denk eerder dat soort wagens klappen zullen krijgen eens de tijd aangebroken is dat je minder met je wagen kan rijden op de weg, denk aan bv. de omschakeling naar elektrisch rijden. Die wagens zullen dan hopelijk voor een prikje beschikbaar zijn om bv. mee te doen aan klassieke rally’s/races/ rondritten of zo.

Maar de markt voor exclusieve klassiekers/ ex-mille miglia/… Die zullen blijven bestaan denk ik. Dat soort wagens wordt alleen mee gereden tijdens een speciaal evenement en voor de rest verhuizen ze van tentoonstelling naar tentoonstelling. Aan de ene kant jammer, maar zo kunnen wij ze nog bewonderen en latere generaties ook, zonder risico dat de ene na de andere rond de boom ligt gevouwen.
Het zijn gewoon investeerders die deze bedragen willen betalen en in een paar jaar tijd voor een paar miljoen meer te verkopen, gewoon business en risk taking.
Eigenlijk is die bubbel wel te verklaren, geld is geen moer waard op dit moment en er wordt al achter de schermen over een negatieve rente gesproken.
Aandelen en obligaties doen het relatief gezien goed, maar dat komt omdat de rente historisch laag staat en de mensen simpelweg meer rendement willen hebben.

Eigenlijk is geld gewoon weinig waard momenteel, ene Draghi ( president van de Europese Bank) drukt er Euris bij als de pest en probeert de rente kunstmatig laag te houden.

Dus vluchten mensen in zaken als horloges, kunst, klassieke auto’s vliegtuigen, vastgoed omdat ze van mening zijn dat daar de waarde van zal stijgen.
Het is dus allemaal zuiver speculatief, ik als auto liefhebber en hartstochtelijk liefhebber van dit soort klassieke racers durf te beweren dat het ding aan de ene kant niet veelmeer waard is als de oud-ijzer prijs maar dat de markt de waarde inschat op zeldzaamheid, het aantal overlevers van dit model en de race-historie van deze wagen. en uiteraard de factor emotie die het grootste gedeelte van de prijs doet bepalen evenals het aantal potentieel geïnteresseerden die de wagen willen kopen.

Zo zullen er ongetwijfeld kunstwerken zijn waar u van gruwt, waar de kat nog niet mee wil spelen, maar waar anderen weer van zwijmelen neem iets van ene Herman Brood !
@desjonnies: Wat je zegt klopt echt als een bus, absoluut. Maar er zit een groot nadeel aan het verhaal ‘bubbel’. Doordat de markt in klassieke auto’s explosief aan het stijgen is sinds een aantal jaren, zijn er een aantal verkopers die denken dat ze goud in handen hebben met een willekeurige klassieker. Een beetje klassieke, schappelijke Lancia, Alfa of een Jaguar etc beginnen voor de ‘normale’ burger haast onbetaalbaar te worden omdat de vraagprijzen veel te hoog liggen dan de werkelijke waarde. Daarnaast zijn er nog een aantal gekken met veel geld en dus niet snel wakker liggen of de vraagprijs te hoog is of niet. Ze kopen hem waardoor je een soort domino-effect krijgt. “Oh maar als die meneer voor ruim een ton zijn E30 M3 verkoopt, kan de mijne dat minstens ook opbrengen.” Om maar even een voorbeeld op te noemen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).