• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe wankelmotor van Mazda; dit zou ‘m kunnen zijn

Auteur: rynnus, gepost 12 april 2016 om 13:43 – 40 Reacties

Mazda RX-Vision


Nieuwe patenten onthullen de updates, waaronder de toevoeging van een turbo.

Met de onthulling van de Mazda RX-Vision werd -ook door Mazda zelf- al gesproken over de terugkeer van de wankelmotor. Sinds 2012 zou die namelijk de nek om zijn gedraaid bij Mazda. Maar treur niet, de Japanners hebben een ingenieus ontwerp getekend, waardoor we gelukkig nog even kunnen genieten van een rotatiemotor.

Misschien dat het niet voor iedereen direct duidelijk is, maar hieronder zie je een overzichtstekening van het wankelmodel, met als belangrijkste update de turbo. Ook werd de motor omgedraaid, zodat nu de uitlaat op de bovenkant zit. Hierdoor is de weg naar de hierop aangesloten turbo zeer kort, wat weer resulteert in een beter gasresponse en wat extra power. Slim. De bollebozen onder jullie kunnen hier het complete patent downloaden.

Wankelmotor

Ook is het met de komst van het blazertje uiteraard mogelijk om aan de emissie-eisen te blijven voldoen. Daar was het Mazda immers om te doen. Laten we hopen dat dit ‘m daadwerkelijk wordt, dan zou die prima ogende RX-Vision (min of meer) nog een echte Mazda RX kunnen worden.

Ook interessant!

  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • BREEK: Mazda gaat JOUW favoriete hybride maken!
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, motor, rx-vision, Techniek, turbo, wankelmotor

Vorig bericht: « Twee broers bouwen één auto: de Effeffe Berlinetta
Volgend bericht: Dit is de cast van Fast & Furious 8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    12 april 2016 om 13:46

    Weet je? Het boeit me echt geen klap hoe die hele rotatiemotor er uit komt te zien of hoe hij gaat worden. Veel belangrijker vind ik dat ie komt, hoe dan ook! En dan het liefst in een zo veel mogelijk onaangetaste RX-Vision. Wat heeft Mazda mij daarmee verbaast zo mooi dat ‘ie is.

    Login om te reageren
    • subaru555 zegt

      12 april 2016 om 13:53

      @viezefreddyw: aangezien de normale Mazda’s al prachtig zijn, verwacht ik hier helemaal wat moois van

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 april 2016 om 14:04

      @viezefreddyw: Ik sluit me er helemaal bij aan. Voor mijn part moet ik de turbo op mijn schoot leggen en wordt de uitlaat om mijn nek gewikkeld. Ik wil hem en ik wil hem precies zoals de RX Vision is.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        12 april 2016 om 14:07

        @berlinetta: Man al moet ik hem elke dag 100 keer aanzwengelen om ‘m te starten. Ik wil hem!

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          12 april 2016 om 14:18

          @viezefreddyw: Krijg je ook nog eens spierballen van. Win win dus.

          Login om te reageren
        • faalhaas zegt

          12 april 2016 om 19:51

          @viezefreddyw:
          Je doet je naam wel eer aan!

          Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      12 april 2016 om 16:11

      @viezefreddyw:
      Ik weet niet of het onder invloed is van die ouwe chagrijn van een Jeremy Clarckson, maar kennelijk is het tegenwoordig niet meer Cool om mooie techniek interessant te vinden.
      Jammer dit…

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      12 april 2016 om 17:04

      @viezefreddyw: Nog belangrijker, vind ik, dat ie qua prijs in de klasse rond Z4 3.5 / Cayman / 43amg area komt te liggen.
      En dat ie dus niet naar prijsklasse 911 / m2/3/4 / kleine 63amg / F-type gaat.
      We zullen zien!

      Login om te reageren
      • ko3n zegt

        12 april 2016 om 23:43

        @gregorius: idd zal minder zware concurrentie zijn dus zullen we er meer zien

        Login om te reageren
    • pluiske666 zegt

      12 april 2016 om 19:54

      @viezefreddyw: ja idd. Niets meer aan doen, gewoon laten komen ?

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      13 april 2016 om 11:24

      @viezefreddyw: mij draait het eigenlijk alleen maar om de motor. Het is een klein blok die in tal van projecten ingebouwd kan worden.

      Het design is overigens ook fantastisch.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        13 april 2016 om 11:25

        @xiran: overigens is de motor technische ook zeer interessant.

        Login om te reageren
  2. larsdbs9 zegt

    12 april 2016 om 13:48

    Maar de vraag is: hoe zit dat met de Apex seals? Moeten deze weer om de zoveel km’s vervangen worden of hier een verbetering in aangebracht?

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      12 april 2016 om 13:55

      @larsdbs9: het is een patent . Niemand weet nog hoe dat blik gaat rijden klinken en of hij er komt . En jij begint nu al over de apexseals. Wat denk je zelf?

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    12 april 2016 om 13:49

    Dat is een 3-rotor! Awesome!

    Login om te reageren
    • nnaverbranding zegt

      12 april 2016 om 14:55

      @Jochempie: 2x nummertje 3 ‘rotor housing’; dit is toch een bi-rotor. Je liet me even schrikken.

      Apex seals zijn al lang betrouwbaar. Slecht onderhoud, olie keuze en algemene wankel-kennis zorgen ervoor dat je om de 100k kan reviseren.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 april 2016 om 16:23

        @nnaverbranding: als die revisie dan slechts duizend euro kost valt dat reuze mee. De distributieriem van een lastige auto vervangen kost ook een hoop, dat heb je dan weer niet.

        Login om te reageren
        • bmwtouring zegt

          12 april 2016 om 17:20

          @lekbak: Tenzij je een auto met distributieketting koopt, dan heb je die last ook weer niet

          Login om te reageren
          • ko3n zegt

            12 april 2016 om 23:45

            @bmwtouring: ja dat is heel slim maar gaat ook niet altijd goed. Kijk maar naar de b6/b7 Audi S4, heerlijke V8 maar door een stomme design fout door de ketting achter het blok te doen geen kloot meer waard

            Login om te reageren
      • jochempie zegt

        12 april 2016 om 18:03

        @nnaverbranding: maar dat drievingerige spruitstuk dan?

        Login om te reageren
        • nnaverbranding zegt

          13 april 2016 om 11:05

          @Jochempie: Vanaf het Renesis blok van de RX-8 zitten er geen (peripheral) poorten meer in de rotor housing, maar zowel de inlaat als de uitlaat poorten in de side housings en centerplate. Dit komt het verbruik, uitstoot etc ten goede. Een wankelmotor met alle poorten in de rotor housing (dus uitlaat én inlaat peripheral) komen alleen voor in de meest agressief getunede blokken, en dat maakt het ook meteen een prima YT-zoekterm ;-)

          Login om te reageren
  4. schellekens006 zegt

    12 april 2016 om 13:54

    Hopelijk hoeft er bij deze niet om de 100.000km een nieuwe motor in zoals bij de laatste RX8.

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      12 april 2016 om 13:57

      @schellekens006: Klopt! Maat van me zit al zijn de 2e motor en heeft 165k op de klok.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        12 april 2016 om 18:00

        @thomasthomas: Ik meende dat je met een wankel goed moet doorrijden en toeren maken zodat ie langer meegaat? Misschien is er te traag mee gereden?

        Login om te reageren
        • ronnys zegt

          12 april 2016 om 18:55

          @Volvo_440_turbo: en niet starten voor minder als 5 minuten starten. Even verzetten betekend dus blokje om!

          Login om te reageren
  5. jasbelle zegt

    12 april 2016 om 14:06

    Ik vrees dat het de NSX kant op gaat.
    Lang word er geteased, om vervolgens toch tegen te vallen

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    12 april 2016 om 14:07

    kom maar door!

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    12 april 2016 om 14:20

    Damn, wat een sexy Japanner zeg!

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    12 april 2016 om 14:30

    Leuk! Laat maar komen!

    Login om te reageren
  9. fit4fun zegt

    12 april 2016 om 15:45

    Al decennia lang een hopeloos concept voor masochisten :-)

    Login om te reageren
  10. 100octane zegt

    12 april 2016 om 16:20

    Lekkers uit Japan zijn geisha s en sushi.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      13 april 2016 om 01:37

      @100octane: en AV-Girls

      Login om te reageren
  11. allesmetturbo zegt

    12 april 2016 om 17:50

    Mooi concept! Kan niet wachten op deze Mazda, word de mooiste ooit!

    Login om te reageren
  12. scaglietti612 zegt

    12 april 2016 om 18:37

    Mazda blijft toch zwaar inzetten op rijplezier. Alleen jammer dat de MPS voorlopig niet terugkeert, maar toch de MX5 en de RX-vision maken al veel goed.

    Vraag me wel af hoe betrouwbaar deze nieuwe wankelmotor wel zal zijn. De RX8 en de RX7 staan niet echt bekend om hun sterke betrouwbare motoren, komt met een heuse handleiding hoe je ermee moet omgaan. Kgeloof dat de RX7 en RX8 vooral last hebben met de compressie of zo, of vergis ik mij?

    Login om te reageren
    • ko3n zegt

      12 april 2016 om 23:47

      @scaglietti612: apexseals willen het nog al eens begeven

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      13 april 2016 om 11:28

      @scaglietti612: dat is een gedeelte van het probleem. Het ligt veel dieper. Het gebrek aan compressie is een uitkomst van factoren.

      Wat overigens ook niet helpt is dat de meeste garage’s er niet aan durven sleutelen.

      Login om te reageren
      • scaglietti612 zegt

        13 april 2016 om 12:47

        @xiran: en @ko3n bedankt voor de uitleg. :)

        Login om te reageren
  13. ruudbmw zegt

    12 april 2016 om 21:29

    Hopelijk beter als de rx8..

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    13 april 2016 om 01:38

    Laat hem maar snel komen!

    Login om te reageren
  15. mellie zegt

    18 april 2016 om 10:51

    Ik zie em ook zsm komen ik vrees alleen de aanschafprijs

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North