• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweede Kamer is bang voor zelfrijdende auto’s

Auteur: CasperH, gepost 29 januari 2014 om 07:51 – 26 Reacties

Ford werkt ook aan een autonome auto


D66 & PvdA willen opheldering van minister Schultz van Haegen over hoe we in de toekomst omgaan met autonoom rijdende auto’s.

Een aantal partijen in de Tweede Kamer heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur om een toekomstplan gevraagd met betrekking tot autonoom rijdende auto’s. Dit doen de partijen omdat ze zich zorgen maken over een aantal zaken. Om te beginnen vraagt D66 zich af of de privacy van de automobilisten niet in het geding komt met de toevoeging van allerlei camera’s en elektrische systemen voor plaatsbepaling, waarneming van ander voertuigen, etc. Geen gekke vraag gezien bijvoorbeeld de recente uitlatingen van Ford CEO Alan Mulally.

Daarnaast wil kamerlid Stientje van Veldhoven heel graag weten wie er nu eigenlijk aansprakelijk is als er brokken worden gemaakt. Ook computers kunnen een foutje maken, vastlopen of op een andere manier voor ongelukken zorgen en de vraag is natuurlijk wie daarna gaat opdraaien voor de aangerichte schade. Nu zullen we in het begin nog als bestuurder geacht worden een oogje in het zeil te houden en in te grijpen in noodsituaties maar dit zijn uiteraard de eerste stappen richting auto’s zonder stuur en rempedaal. Er gaat een moment komen dat je je auto vertelt dat je naar je kennissen in Lutjebroek wil, waarna je je stoel omdraait om een potje Rummikub te spelen met de rest van de inzittenden. Wie is er dan aansprakelijk als het tóch misgaat? De computer? De fabrikant? Toch de inzittenden?

Reden om de minister om opheldering te vragen dus, waarbij de D66 wordt gesteund door de PvdA in de persoon van Attje Kuiken. We zijn benieuwd hoe dit af gaat lopen en houden je uiteraard op de hoogte.

Ook interessant!

  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Attje-Kuiken, autonoom, crash, d66, melanie-schultz-van-haegen, privacy, pvda, schade, stientje-van-veldhoven

Vorig bericht: « Maserati Biturbo Spyder roest eenzaam en verwaarloosd weg
Volgend bericht: Video: Poolse hillclimb is de awesomeness »

Lees Interacties

Reacties

  1. kiasoulrocks zegt

    29 januari 2014 om 08:07

    Jah, verboden maken voordat het te laat is!

    Login om te reageren
  2. brutus zegt

    29 januari 2014 om 08:11

    Ik denk dat we al weer 6x van kabinet zijn veranderd voordat er autonoom rijdende auto’s zich hier op de wegen gaan bevinden..

    Login om te reageren
    • broeswillems zegt

      29 januari 2014 om 09:03

      @Brutus: Met de snelheid dat de laatste jaren van kabinet wisselen betekend dat we binnen 5 jaar autonoom rijden. :P

      Login om te reageren
      • Brutus zegt

        29 januari 2014 om 10:41

        @broeswillems: Daar heb je wel een heel goed punt eigenlijk.. ;)

        Login om te reageren
  3. chimaera zegt

    29 januari 2014 om 08:42

    Ik ook! Moet er niet aan denken zo’n geautomatiseerde rommel te rijden. Ik word al helemaal gek in die nieuwe Ford van alle hoogstirritante veiligheidssystemen die in de praktijk nog maar half werken!
    Verder maken computers geen fouten, het blijft apparatuur door mensen ontwikkeld, geproduceerd en geprogrammeerd, die apparaten doen gewoon wat wij ze gevraagd hebben.
    Beste oplossing is denk ik of een noodstop, toch een rem/gaspedaal en een stuur erop, zodat er altijd een “bestuurder” aangewezen moet worden, voor als er iets anders dan gepland gaat.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 januari 2014 om 09:23

      @chimaera: Een noodstop… als je brokken wilt moet je dat doen. Ik zie ze al gaan, zo’n rijtje auto’s met 130 op de linkerbaan en de voorste doet ff een noodstop. Ravage gegarandeerd!

      Login om te reageren
      • chimaera zegt

        29 januari 2014 om 13:33

        @potver7: Een noodstop hoeft niet meteen te betekenen dat er abrupt geremd moet worden…

        Login om te reageren
    • fritsie zegt

      29 januari 2014 om 13:36

      @chimaera: Mensen overschatten zichzelf wat dit betreft nogal. Een zelfrijdende auto is zonder enige twijfel beter in staat om in een geval waarin een botsing onvermijdelijk is, sneller en beter op de situatie te kunnen reageren dan dat 99% van de mensen zou kunnen.
      De tractiecontrole en ABS in auto’s van nu is ook zo’n voorbeeld. Het is voor veruit de meeste mensen te gevaarlijk om zonder deze electronische hulp rijden. Toen deze systemen uitkwamen waren er ook mensen die daar twijfels over hadden, net zoals jij dat nu hebt.

      Ik zou in ieder geval absoluut geen probleem vinden om in een dikke S-classe, door de spits, automatisch naar huis te worden gechauffeurd. Waar kan ik mij inschrijven?

      Login om te reageren
  4. frankenvrij zegt

    29 januari 2014 om 08:54

    hahahahaa, privacy in het geding……ze weten toch al alles dus dat maakt ook niet meer uit. wellicht heeft de partij nog nooit gehoord van smartphones??? zelfs voor de smartphone was het al mogelijk om extern in te luisteren via de telefoon of om de huidige telefoon locatie te bepalen…. wellicht voor de politiek om te overwegen dat de techniek en ontwikkeling ervan niet ‘groen’ is??? dat vinden ze daar toch zo belangrijk? echt niet te volgen die lui in den haag……

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 januari 2014 om 09:20

      @frankenvrij: “Ze weten toch alles al” vind ik niet een valide argument om het maar helemaal niet meer over privacy te hebben. Autonoom rijdende auto’s kunnen daar potentieel toch weer een nieuwe dimensie aan toevoegen (je smartphone staat niet continu videobeelden op te nemen, hoop ik)
      Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat de regering en de Kamer links en rechts zijn ingehaald door moderne technieken, dus die hele discussie komt eigenlijk minstens 10 jaar te laat.

      Login om te reageren
      • frankenvrij zegt

        29 januari 2014 om 09:36

        @potver7: hahahaa, wacht maar af, als je weet waar bepaalde bedrijven mee bezig zijn kan jij je lol helemaal op in de toekomst, privacy is een farce, een illusie, een opgedrongen waanbeeld,,,,net zoals de politiek…

        Login om te reageren
        • 645ci zegt

          29 januari 2014 om 10:57

          @frankenvrij: hahahahaha waarom lachen we eigenlijk?

          Login om te reageren
          • frankenvrij zegt

            29 januari 2014 om 20:21

            @645ci: onder het motto altijd blijven lachen ; ) de rest laat ik over aan jou

            Login om te reageren
  5. notsobig zegt

    29 januari 2014 om 09:35

    Zijn ze eigenlijk stiekem niet gewoon bang dat ze te weinig inkomsten zullen gaan krijgen, doordat er geen auto’s meer te hard rijden? En waar moeten ze al die ‘agenten’ dan voor gaan gebruiken, die vroeger de bermkassa’s bestuurden?

    Ik snap wel dat ze er bang van worden…

    Login om te reageren
  6. glashelder zegt

    29 januari 2014 om 09:37

    Als je niks te verbergen hebt hoef je niet bang te zijn voor een beetje minder p r i v a c y.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      29 januari 2014 om 10:25

      @glashelder: Bestel deze ff, en ga ‘m lezen: http://www.bol.com/nl/p/1984/9200000010047194/
      Bedenk daarbij wel dat de mogelijkheden nu vele malen groter, efficiënter en geniepiger zijn dan wat de schrijver zich in 1949 kon voorstellen.

      Login om te reageren
  7. potver7 zegt

    29 januari 2014 om 09:39

    Zijn ze niet vooral bang voor hun eigen hachje? Als je auto’s door computers kunt laten besturen, moet dat met een land ook kunnen, toch?

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    29 januari 2014 om 10:37

    Dit is nou typisch zo’n onderwerp waar 2e kamerleden zich helemaal niet druk over hoeven maken, dit moet op EU niveau geregeld worden.

    Login om te reageren
  9. 645ci zegt

    29 januari 2014 om 11:08

    Ik geloof nog niet zo in de zelfrijdende auto. Laatst een weekje met een nieuwe auto gereden die (blijkbaar) of basis van het navigatiesysteem de maximum snelheid op de voorruit projecteerde.
    Dat gaat over het algemeen redelijk, maar het systeem ging te vaak de mist in;
    – Bij een viaduct werd meermalen de snelheid van de kruisende weg getoond
    – Het systeem heeft geen kennis van 6-19 gewijzigde snelheden.
    – Het systeem zat soms ruim 100m verkeerd bij snelheidswijzigingen
    – En zo af en toe was de informatie gewoon fout.
    En dan heb ik het natuurlijk nog niet over wegwerkzaamheden, overstekende voorwerpen of afgevallen lading

    Bij een autonoom rijdende auto wil je 100% perfectie, 99.9% impliceert dat je 1 km per 1000 km echt geen idee hebt wat er zal gebeuren. Vervelend als er net in die ene kilometer een veerpont zit of als de auto -net- niet tussen de pijlers van een brug weet te mikken.

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      29 januari 2014 om 11:19

      @645ci: Maar wie zegt dat een zelf rijdende auto op dezelfde manier aan zijn informatie komt? Denk daar maar eens over na…

      Een zelf rijdende auto kan pas een zelf rijdende auto zijn, als hij zijn directe omgeving in real life kan bij houden en dus óók zelf borden kan lezen… En dus niet zijn info alleen van de navigatie haalt…

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        29 januari 2014 om 11:58

        @notsobig: Grootste probleem is dat een autonome auto niet zelf kan nadenken, die kan alleen reageren op situaties die zijn programmeur heeft bedacht.
        Borden kloppen lang niet altijd, navigatiesystemen ook niet. Bordgebruik en wegbelijning kan per land, deelstaat, provincie, gemeente verschillen. Daar moet zo’n systeem mee overweg kunnen. Voorbeeld: in Nederland staat het waarschuwingsbord voor een bocht er alleen bij min-of-meer gevaarlijke bochten, waardoor je als bestuurder toch even van het gas af gaat of remt. Er zijn ook landen waar hetzelfde bord voor iedere flauwe bocht geplaatst wordt. Ander voorbeeld: je mag niet over doorgetrokken strepen rijden, en al helemaal niet op de vluchtstrook – behalve als de spitsstrook open is, en ieder land heeft weer zo z’n eigen manieren bedacht om spitsstroken aan te duiden.

        Maar al te vaak gebeurt het dat als er weer eens ergens een kabelboer aan het graven is, ze wel een bord plaatsen bij het begin van de werkzaamheden, maar niet aan het eind. Hier in de buurt is een kruispunt meet stoplichten, waar ze bij de aanleg aan één van de kanten zijn vergeten de borden voor verplichte/verboden rijrichting te plaatsen. Een bestuurder van vlees en bloed kan met die situaties overweg (meestal wel tenminste) maar voor een computer zal het toch wat lastiger worden om dat goed te interpreteren (ik noem er hier maar twee, maar zo zijn er nog wel een miljoen te verzinnen natuurlijk).

        En dan hebben we het alleen nog maar over statische situaties, niet over de beroemde ‘na-bal-komt-kind’, stopt-ie-wel-of-stopt-ie-niet, zwabberende dronken fietser of inhalende tegenligger. En ga zo maar door…

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          29 januari 2014 om 12:13

          @potver7: Ik heb ook nergens gezegd dat de techniek / programmatuur al ver genoeg is… Maar om te zeggen dat het niet gaat werken, omdat iemand een auto heeft gereden die de plaatselijke max snelheid niet altijd correct weergeeft, die de de auto haalt uit een database gekoppeld aan de gps, is onzin…

          Een autonome auto kan pas gaan werken als deze wel met deze problemen kan omgaan… En geloof mij, er kan meer als je denkt. Als het allemaal maar goed geprogrammeerd word en niet teveel gaat kosten uiteraard…

          Login om te reageren
  10. porschefan993 zegt

    29 januari 2014 om 11:30

    Eigenaar aansprakelijk, verzekering van degene die het ongeluk veroorzaakt betaalt de schade!

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      29 januari 2014 om 16:45

      @porschefan993: En hoe weet je wie het ongeluk veroorzaakt als er niemand zelf rijdt?
      Ja hé? misschien toch net wat lastiger…

      Login om te reageren
  11. porschefan993 zegt

    29 januari 2014 om 17:41

    @mclarenF1lm, neehoor, die auto’s registreren alles toch! De gewone verkeersregels blijven gewoon gelden, dus de auto die de fout maakt is aansprakelijk! Ja hé, toch niet zo lastig!

    Login om te reageren
  12. cthijs zegt

    29 januari 2014 om 22:49

    Marco bakker had een aantal jaren geleden ook al een auto die zelf reed maar was er toch niet zo blij mee geloof ik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North