Twingo GT is een overstuurmonster met RWD

Auteur: , 31 Reacties

Op de beurs worden die 110 trappelende chevaux op de achterwielen losgelaten op de stand van Renault.

Twingo

Nou ja, of de Twingo op het grijzige tapijt geduwd is of er al driftend terecht is gekomen zullen we waarschijnlijk nooit weten. Wel zeker is dat de Twingo GT een kekke stadsknaller is, vooral zo in het oranje met een paar zwarte decals op de flank.

In het achteronder van de Twingo huist een bom van een aggregaat. Bíjna één hele liter groot is de 0.9-liter grote TCE-tor achterin de Renault. Met dank aan een turbo laat de motor echter alsnog 110 pk op de achterwielen. De luchtinlaat in de flank laat geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel van de motor.

Zo gaaf als de Twin’Run is de Twingo GT helaas niet, maar ja dat zou dan ook ongetwijfeld weer een extreem duur ding zijn geworden. De GT is juist leuk voor die ‘de-stad-door-hoeken-on-a-budget’-appeal. Hieronder check je hoe de kleine Fransoos er uitziet in het vlees.



31 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Zal best geinig rijden, alleen jammer dat je wel behoorlijk voor lul rijd in zo’n ding.
@oemplus: ik denk dat hij helemaal in het zwart nog wel okee is; maar zoals deze schreeuwende ijslollie eruit ziet sla ik ook af.
@oemplus: kom op zeg, een beetje vent bepaalt zelf waar die in rijdt en heeft maling aan wat ‘men’ ervan vindt. Gewoon een tof bakkie.
Zo’n guitig karretje neerzetten en dan een zichtbare asymmetrische demper monteren, verschrikkelijk zeg. Jammer.
@ej20g: Typisch inderdaad. Op de persfoto’s is de pot wel netjes zwart en lijkt hij ook hoger gemonteerd.
@torsen: nu je het zegt, dat klopt inderdaad. Jamner dat je in het echie tegen zo’n zilver ding aan zit te kijken. Als ze ‘m nou zwart maken vanaf de fabriek dan zou het al enorm veel schelen.
@ej20g: inderdaad, dit is (bijna) net zo’n fail als die twee gekke pijpjes bij de Ibiza Cupra
@m-tfsi: dat vind ik eigenlijk geen ramp. Seat Ibiza Cupra, Opel Corsa OPC, Lexus IS-F etc. Allemaal auto’s die hun uitlaatgassen wel door hun sierstukken heen blazen zonder dat deze vastzitten aan de uitlaat zelf, fine by me. Maar een zichtbare demper kan voor mij een complete achterkant om zeep helpen, ik vind dat zo ontzettend zonde.
Krijg meer een idee dat deze eerder gaat tollen dan driften.
@homer55: Nee joh, komt bij Renault Sport vandaan. Need I say more? Nee hè.
Ik vind het een leuke bak en ik kan niet wachten tot ze er eindelijk eens een clio motor ingooien!
@jasbelle: een 1.2 TCe met wat extra peper zou ook al goed zijn denk ik…
@jasbelle:… en de koffer opofferen?
@SimonMc: ja! Hebben ze al eens eerder gedaan
@jasbelle: clip v6
Dat gaat leuk rijden, mits ook de TC uitgeschakeld kan worden.

Alleen ik denk dat ze hem veel te duur maken, zoals het basismodel nu al is.
Dit zou wel leuk sturen zijn, al ervaart het standaard model als een zeil op de snelweg als het een beetje waait.
Ik weet nog wel het moment dat de eerste Smart City Coupe gelanceerd werd: smalle bandjes, achterwielaandrijving, sequentiële bak, turbotorretje. Dat moest een ware rijdersauto gaan worden.

Qua rijplezier was het natuurlijk één groot fiasco (ze vielen om en reden beroerd).

Deze GT zal wel dermate geknepen worden op het moment dat je een beetje lol wilt hebben. ESP zal je actiever dwarszitten dan de gemiddelde ‘Nuchslep’.
@willeme: de beste stuurlui staan zoals altijd aan wal: alleen de pre productie modellen faalden bij de eland test. De wegligging is ook zo slecht nog niet hooguit zou je kunnen zeggen dat de demping kneiterhard is. Wat de fun er uithaalt is het snel ingrijpen van de veiligheidssystemen. Wellicht nodig omdat het bakkie anders idd op zn dak zou belanden.
@imaginenl: het gewijzigde onderstel en vast ook esp is na die elandproef gekomen en dat ging volgens mij helemaal niet over preproductiemodellen maar gewoon over de productieversie. Beetje zelfde verhaal als de TT later had met die spoiler.
De Twingo wordt volledig de nek omgedraaid door de tractiecontrole, dat zal met een sportieve versie echt niet anders worden. Een RWD auto met zo’n korte wielbasis is een garantie voor slippertjes ;)
Kijk nou, een smart BRABUS. Voor de mensen die het niet geloven, tis echt zo!
@henkhupelschoten: werkelijk? Dat hebben we met z’n allen nou nooooooit doorgehad..
Vind het een leuk bakkie.
3 deurs zou misschien best leuk zijn…
@roydiederen: ja driedeurs is altijd beter in dit segment!
@pinut187: En bij de vorige liep iedereen te zeuren dat het een driedeurs was!
Op de foto’s lijkt hij niet de lelijke hoogte breedte verhouding te hebben die ik bij de gewone twingo zonde vind… Ben benieuwd hoe het in het echt is.

Verder wel leuk karretje…
Ben ik de nou de enige die nog waardering heeft voor het concept van de originele Twingo, de 2e versie een beetje een slap aftreksel vindt van het succes dat de eerste was en dit model gewoon eigenlijk een lelijke auto vindt??
110pk in een A-segmenter: een goed idee!
Ik vind de auto niet echt mooi, maar toch wel geinig. Als deze iets van 17 mille kost, heb je een leuk speledingetje voor de niet zo heel rijken.
Geen kuipstoelen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).