
Tijd voor een miniquiz. Met de introductie van de Speedster vanmorgen is er wéér een variantje bijgekomen op basis van de 911, model 997.
Het lijkt echter niet op te houden bij de Speedster, er zijn immers ook nog geruchten over een GT3 Special Edition en Porsche is echt niet te beroerd om er nog twaalf varianten per maand tegenaan te smijten zo lang de opvolger nog niet klaar is. De 997 moet flink uitgemolken worden, zoveel is duidelijk. Porsche moet nodig eens gaan investeren in de recruitment afdeling zodat de ene vastgeroeste designer die ze hebben eens voorzien wordt van nieuwe collega’s met frisse ideeën. De strategie van elke keer een ander dakje op hetzelfde ontwerp gooien en een paar pk’s meer of minder begint stierlijk te vervelen.
Naast de straatlegale 911’s zijn er natuurlijk ook nog een aantal modellen die alleen op het circuit gebruikt mogen worden, maar die wel gebaseerd zijn op de normale 911. Waar ik benieuwd naar ben: is er eigenlijk iemand die alle varianten van de 911 (model 997) inclusief de raceversies kan opnoemen uit zijn of haar hoofd? Dus zonder te zoeken, anders is de “lol” er natuurlijk snel af. Ik ben benieuwd hoe ver jullie komen. Kleine tip: het zijn er meer dan twintig, en hieronder zie je er een aantal, bij elkaar geraapt door een forumgebruiker van Teamspeed.com. Let op, er zitten instinkers bij! Of zou dit inside info zijn en zien we hier alle toekomstige modellen van Porsche op basis van de 997?
Ik ben benieuwd of ze het bij Porsche zelf eigenlijk nog wel weten…
ghehe vrij briljant die afbeeldingen. Vanaf de 5e rij beginnen de onzin modellen, alhoewel ik een “911 GT3 GTS” nog wel goed in de oren vind klinken, net als de “911 GT3 Turbo S”
die laatste is wel grappig.
maar als je een porsche wilt moet je gewoon een carrera s kopen.
porsche wordt langzaam wel een beetje zo´n onzinfabrikant
wtf ! Zit wel aardig wat LOL tussen op het bovenstaande plaatje
Hebben meer mensen dat? Dat als een porsche voorbij komt dat het helemaal niet opvalt en het zeker niet waard is er naar om te kijken.
@Laue:
Nee.
@Laue:
ja, vriendin en ik spotten elke dag wel minimaal 1 cayenne (en nee, niet elke dag dezelfde), en boxsters/911 struikel je ook continue over
de tijd dat een porsche nog wat speciaals was is al lang voorbij
@Laue: Idd, tenzij het een mooie uitvoering is :p
@Laue: Nee. Tenzij het een Cayenne is (die zie je dan ook het meest) omdat dat een lelijk hok is.
@Bram89: dat denk ik ook inderdaad.
Haha geweldig die 911 GT2 RS GT3 RS GTS RS 4S GT met z’n high-downforce kit.
Respect voor de maker van dat plaatje, zitten wel een paar leuke tussen
“Doet u mij maar de uber-GT2 GT3 GT3 GTS Turbo S Carrera 4 Limited Edition Exclusive. Met 4 spoilers graag.” “wat?! U zet maximaal 3 spoilers op een Porsche? Laat dan maar zitten”
Triple spoiler FTW!
Carrera 2
Carrera 4
Carrera S
Carrera 4S
Carrera 2 cabrio
Carrera 4 cabrio
Carrera S cabrio
Carrera 4S cabrio
Sport Classic
Carrera GTS
Speedster
Targa 4
Targa 4S
GT3
GT3 RS
Turbo
Turbo cabrio
Turbo S
Turbo S cabrio
GT2
GT2 RS
GT3 Cup
GT3 Cup S
GT3 RSR
GT3 R Hybrid
zo die ken ik uit mijn hoofd
@bram89: en de GTS cabrio dan nog
Eindelijk echte Porsches als onderwerp!
Ten eerste is het de 997 een generatie van 911’s, geen ‘modeljaar 997’.
Bovendien zijn de Sport Classic en de Speedsters beperkte reeksen die slechts even in het gamma blijven. Ik hoor niemand ooit klagen over de ontelbare reeksen van de Lotus Elise of de jaarlijkse update aan klassiekers onder de horloges?
Dit doen ze omdat ze weten dat de Porsche 911 veel te vaak voorkomt voor een exclusieve sportwagen. Dus als ze maar genoeg versies maken, is iedere 911 die je ziet significant anders.
Ik zie de SC nergens terug… toch een van de meest in het oog springende 997’s.
Het uitmelken van een “heritage” is niet vreemd en ook zeker lucratief. De vraag is echter hoe lang Porsche dit kan blijven doen, totdat de heritage leeggezogen is en de koper heritage-moe.
Daarbij, zolang je blijft teruggrijpen naar die heritage, bouw je ook weinig nieuwe heritage op waarnaar in de toekomst kan worden teruggegrepen en waarvan de bewonderaars zullen roepen: dát was een klassieker. Behoudens de CGT en de 918 hybrid zijn er van de afgelopen jaren namelijk bar weinig Porsches die naar mijn verwachting dat predikaat hebben/zullen krijgen.
En nog iets, in de jaren ’90 was het niet makkelijker hoor. In ’92 maakte Porsche amper 7000 wagens maar had je van de Carrera RS alleen al drie echte varianten zonder zelfs de RS America en de Cup in rekening te brengen!
De 911 GT3 Turbo S kunnen wij wel voor je maken!
Een 911 Cabriolet GT3 RSR Hybrid 4 graag, met de drie spoilertjes voor de extra downforce, lijkt mij leuk in het wit anders val je zo op. :lol:
@ Macready
Alle GT3’s en GT3 RS’en, worden de laatste circuitbeesten met manuele versnellingsbak.
een gewoon 911 is goed genoeg :)
1997 Porsche 911 GT1 Straßenversion zie ik hier nog niet tussen.
Wat een naam heeft die laatste! 911 GT2 RS GT3 RS GTS RS 4S GT
Het voordeel van zoveel modellen op 1 platform is toch wel dat de produktie kosten omlaag gaan.
De modellen worden alleen wel steeds duurder, maarja daar krijg je dan wel kwaliteit voor terug.
Dat is dan de uitgemolken rommel die je krijgt, een 13 in een dozijn sportwagentje.
Houdt het dan nooit op!! Om maar met de woorden van Carice van Houten te spreken.. :)
@StijnB
Als het zijn van een circuitbeest de enige/bepalende factor zou zijn voor het worden van een klassieker…
@Macready:
Niet de enige maar in dit geval wel een zekere en voldoende.
@StijnB:
Ik betwijfel het, zolang Porsche in steeds grotere aantallen GT3’s blijft produceren. Ook de term klassieker is gevoelig voor inflatie. Ironisch genoeg wordt de huidige 997 GT3 al als minder puur circuit beest gezien, dan de 996 mkI GT3 (net zoals de 993 GT2 veel compromislozer was dan de huidige 997 GT2), z’n absolute snelheid ten spijt. De eerste GTI was ook een klassieker, de huidige daarentegen…
Wanneer komt er een station uitvoering? diesel?
veel te weinig !
Behalve de vele instinkers die er wel op staan, mis ik de GT2. De GT2 RS staat er dan weer wel…
Een Porsche (Auto) is sowieso niet uniek, persoonlijk vind ik het één van de saaiste merken! Straalt te weinig emotie uit. Techniek zou natuurlijk wel bij de tijd en uitstekend zijn… maar toch… met dit soort auto’s en bedragen wil je toch ook een stukje emotie en exclusiviteit?! Of moeten ze tegenwoordig d.m.v. dat onzin kastje het merk Porsche exclusief maken?
@Toeter:
Als auto (concept) is er net weinig uniekers dan een 911. Plaatsing van de motor en interieur zijn zo onderscheidend van andere merken, dat heb je elders niet.
@StijnB: Doelde meer over Porsche algemeen qua uiterlijk, emotie en exclusiviteit. Binnenin geloof ik wel dat het er goed uit ziet, daar is ook niks mis mee. Buitenkant is het gewoon zo afgezaagd en emotieloos.
@StijnB: Onderscheidend interieur? Volgens mij heeft een Porsche gewoon een stuur, 2 stoelen en 2 deuren, hoor…
@bozewolf:
Meestal heeft een 911 vier plekken hoor (Speedster, GT3, GT3 RS en GT2 RS op dit moment enkel niet). Bovendien is het uitzicht op die vijf tellers (toerenteller centraal), het contact links en het uitzicht over die ‘bulten’ waarin de koplampen zitten, in de spiegel kijkend naar die heupen en dan natuurlijk nog de daklijn die meteen begint te zakken. Het geeft het uitzicht vanuit het interieur van een 911 iets unieks, het voelt als thuiskomen.
@ Toeter
Voor mij is de buitenkant nog steeds herkenbaar, typisch en spannend. En de motor en weggedrag geven nog steeds voldoende emoties hoor.
Lol @ 911 GT3 Rs GTS 4S GTR
ik moet wel toegeven dat de 997 echt uitgemolken wordt, maar ik durf wel te wedden dat 95% van iedereen die zegt dat een 911 saai is er nog nooit in gereden heeft…
@bram89: ja dus? Het uiterlijk is saai, en 80% van de motivatie om een auto te kopen is het uiterlijk..
@Sciurida: 80% uiterlijk? lol? dus jij zou dan rondrijden in een daihatsu charade met een ferrari-carroserie gewoon voor de schijn? Geef mij dan maar de 911 met een evenwicht tussen uiterlijk en prestaties
@bram89: Wanneer 95% van de mensen zeggen dat Porsche saai is, doelen zij(incl. ik zelf) natuurlijk over het uiterlijk. Niemand zegt namelijk van te voren dat een auto saai rijdt, dus snap jou stelling niet.
911 (997)
Carrera
Carrera S
Carrera 4s
Carrera 4s Cabrio
Targa 4s
Targa S
Carrera S Cabrio
Turbo
Turbo Cabrio
Turbo S Cabrio
Turbo S
GT3
GT2
GT3 RS
GT2 RS
GTS
Speedster
Sport Classic
Vergeet ik wat:)
Vast wel, je hebt o.a ook Targa 2 en Carrera 2S enz, maar zo blijf je aan de gang…
@Audiracer:
Targa 2 bestaat niet bij de 997, als Targa heb je enkel keuze tussen de Targa 4 en Targa 4S.
Hmm, zou een GT3 S niet iets kunnen zijn?
Hahaha geweldig artikel dit! :D
Doe mij dan maar die ‘911 GT2 RS GT3 RS GTS RS 4S GT’ met 3 dubbele spoiler en prijskaartje van 750.000 euro?
Waarom zo zeiken? Een 911 Carrera is al een geweldige auto. Wat is er mis met afgeleide modellen van een geweldige auto?
Typisch een gevalletje van journalistiek narcisme dunkt me.
Hoeveel verschillende versies van de veyron zijn er uitgebracht, die echt niets anders waren dan een hippe naam voor een paint job. Pagani, lamborgini, aston martin ze doen alemaal hetzelfde. Ik ben het eens dat het bij de 911 wel heel veel gebeurd. Maar eigenlijk is de 911 ook niet 1 model. Ik denk dat het er 3 zijn. Je hebt de n.a. straat versies, je hebt de turbo straatversies en je hebt de trackversies. De GT2RS gooit een beetje roet in die filosofie. Maar ik denk dat een 911 carrera en een 911 GT3 RSR net zo verschillend zijn als een Polo en een passat.
@911GT2: Nee, die zijn net zo verschillend als een Polo en een Polo GTI.
’t Wordt geen andere auto opeens…
Maar het is wel leuk om alle Porsche fans hier te zien squirmen.
@bozewolf: Ik denk dat er wel behoorlijk meer verschil zit in de (sub)frames van een 911 carrera en een RSR dan tussen een polo en een polo GTI. En dan heb ik het niet over alle andere systemen, materialen, aerodynamische eigenschappen, bakverhoudingen, koppelverhoudingen, plaatsing van motoren etc. Dat gaat echt wel verder dan bij een GTI-tje!
@911GT2: Ok, als je ’t met een RSR wilt vergelijken dan vergelijk ik een gewone Polo met een race-prepped Polo.
Dan zijn ze wel ’t zelfde. Nu blij?
@bozewolf:
Maar die worden dan ook niet af-fabriek gemaakt.. En de RSR wel.
Verschil bij de 911 is dat je doorgaans van te voren al weet welke variant er aan zit te komen, tappend uit het vaatje “historie” en altijd precies (tot op de pk nauwkeurig) gepositioneerd tussen de overige modellen (lees: weinig creatief). Dat is bij de andere merken meestal anders.
@Macready:
Doen andere merken ook hoor. De 335i mag niet te dicht tegen de M3 aanschurken. De SLK AMG mocht geen compressor krijgen omdat hij anders krachtiger werd dan de SL. Dit soort positioneringsdrang vind je overal.
@StijnB:
Tekenend dat BMW en Mercedes als voorbeeld worden aangehaald, terwijl we het over Porsche hebben, van oorsprong een sportwagenmerk.
Daarbij,weet je bij BMW en Mercedes tot op de pk nauwkeurig waar het volgende model wordt gepositioneerd? Meestal niet. Wat niet wegneemt dat de originaliteit bij de Duitse merken in het algemeen al langer zoek is (Audi incluis). Je kunt het volgende model al tekenen voordat het gespot is.
@Macready:
Weet jij tot op de pk hoeveel vermogen de volgende 911 Carrera en Carrera S zal hebben? De volgende Boxster en Boxster S?
Enja ik had ook Ferrari kunnen aanhalen, California vs. 458 vs 599. De 458 mag snel zijn, maar de 599 ook niet helemaal overklassen…
@StijnB:
Bij de differentiatie van de verschillende modelvarianten van 1 model zitten nooit verrassingen, dat weet je zelf ook. Daar doelde ik op met de pk’s, niet op een nieuw model in de zin van een volledig nieuw model. Wel als het gaat om het uiterlijk. Maar ook v.w.b. vermogens zijn er recent nooit verrassingen geweest bij een volledig “nieuw” model. En je weet bijv. dat een nieuwe Boxster S altijd 10 pk minder heeft dan de Cayman S van dat moment. Je weet dat bij de introductie van een Cayman S, deze altijd 25 pk minder heeft dan de 911 van dat moment. We weten eigenlijk al dat de nieuwe 911 standaard zo’n 385 pk krijgt en de S waarschijnlijk zo’n 435. Etc. etc. Gaap.
–
Je vergelijking met Ferrari slaat als een tang op een varken. Daar zie nog je wel verrassingen als het gaat om uiterlijk en vermogens. De vermogenssprong van de F430 naar de 458 is aanzienlijk voor atmosferische begrippen. En deze lijkt geenszins gelimiteerd door de positionering van de 599 die sowieso al over een volledig andere en aanzienlijk grotere motor beschikt. Daar hoeft niets marketingtechnisch te worden beperkt. Op Fiorano is de 458 sneller dan een reguliere 599 én zelfs de HGTE, een feit dat Ferrari N.B. zélf naar buiten brengt…
Verwacht van Porsche nooit dat ze aangeven dat bijv. een Cayman S op een bepaald onderdeel sneller is dan een 911.
En een California is veel zwaarder dan een 458, dus daar hoeft ook niets artificieel gepositioneerd te worden. Ten tijde van de introductie werd zelfs netjes (zelfs met enige trots, gezien CO2 reducties en gewicht) aangegeven dat de acceleratie tot 100 niet onderdeed voor die van zijn toenmalige zusje, de F430. Terwijl laatstgenoemde toch echt meer sportwagen dan GT (California) is.
Het doet me denken aan een fameuze uitspraak door het Amerikaanse blad Road &Track over de Rubberbumper MGB die in 1975 op de markt kwam :
The new MGB seems to be the only reproduction, that never went out of production
I rest my case
De 911 is op over en uit, may he rest in piece.
GT2 RS cabrio uit carbon? 1250kg?
911 GTR met nog 5 pk erbij ivm de gts?
911 Paris Dakar
http://www.teamspeed.com/forums/porsches-past-general-porsche-news/44430-1980-porsche-911-paris-dakar-rally-tribute-photoshoot.html
@janmartijn: Aaah, vroegah, toen 911’s nog cool waren.
Ik ben helemaal geen fan van de 997. Zeker niet als je hem naast een 993 ziet staan. Laatst nog een 993 met aerobumpers zien rijden. Oh wat mooi. Prachtige slank aflopende rug, stoer opstaande voorruit en dat leuke ouderwetse 1/4 ruitje. De 997 is precies wat boven wordt omschreven, een auto voor de massa. Porsche probeert het nog wat op te leuken met aktiemodelletjes, maar voor de echte liefhebber bestaat er maar 1 Porsche 911. En dat is de 993.
@midasracer: Helemaal eensch! Ik heb helemaal niks met 911’s (zeker niet met de nieuweren), maar een RUF 993 is absoluut een van mijn droomauto’s.
Ik weet niet of het al gepost is, maar volgens mij gaan ze door net 911’s maken totdat ze 911 911’s hebben.
Ik begrijp het probleem niet. Ze zijn allemaal technisch origineel. Ik noem dat geen uitmelken, eerder mass-customization of zoiets. Als de C2 te dagelijks te weinig speels is, de GT3 te rauw en opvallend, en de Turbo/GT2 te snel (voor de openbare weg) en duur, dan is er de GTS. Voor een autoliefhebber die weet wat hij wil is het toch geweldig dat een fabrikant alle mogelijke voorkeuren voorziet.
Ik zat zelf al een tijd te denken dat mijn ideale 911 iets tussen de C2 en de GT3 moest zijn. Dan kwam de GTS en ik dacht “Porsche is cool”.
@Pieter-Jan: Porsche is zeker cool, evenals veel keuze!
vind porsche niet zo veel maar aan. geniet alleen nog van het geluid maar misschien brengen ze me nog wel op een andere gedachten want mag volgende maand mee racen met porsche
Er komen er maar liefst 911 varianten uit logisch toch, ultieme melkkoe
Er komen er maar liefst 911 varianten uit logisch toch, ultieme melkkoe
”911 GT2 RS GT3 RS GTS RS 45 GT”
WTF
deze ken ik uti mn hoofd
911 carrera coupe
911 carrera cabrio
911 carrera S coupe
911 carrera s cabrio
911 carrera 4 coupe
911 carrera 4 cabrio
911 carrera 4s coupe
911 carrera 4s cabrio
911 sport classic
911 carrera gts coupe
911 carrera gts cabrio
911 carrera 4s pon limited edition coupe
911 speedster
911 targa 4
911 targa 4s
911 turbo coupe
911 turbo cabrio
911 turbo s coupe
911 turbo s cabrio
911 gt3
911 gt3 cup
911 gt3 cup s
911 gtsr cup
911 gt3r hybrid cup
911 gt3rs
911 gt3rs cup
911 gt3rsr cup
911 gt2rs
Wat vinden jullie van mijn 30ste Porsche 911 uit de toekomstige modellengamma, de Porsche 991 Turbo S Mk.I?
@Automotivedesigner
Erg mooi ding, maar hij lijkt wat op de nu al standaard 911’jes, en dat is denk ik ook hun succes, 1 model ziet er goed uit, dus alle kleine aanpassingen bij een nieuw model (marketingtrucjes) verkopen weer!
Mensen vergeten voor het gemak in hoeveel verschillende uitvoeringen bijvoorbeeld een Mercedes E-klasse of iets dergelijks wordt geleverd. Niks mis mee overigens want dan is er voor ieder wat wils.
Dat plaatje is echt geniaal! Maar zegt wel genoeg;) Want ik wordt er scheitziek van! Maak eens een keer iets ECHT vernieuwends! Ik kijk op straat al niet meer om naar een Porsche ze rijden ook gewoon te veel rond. Als de 918 Spyder straks uit is, dan kunnen we weer uitkijken naar Porsches;)
SportClassic, ik zou geen enkel ander 997 nemen
Ik heb nog nooit wat bijzonders gevonden aan porsche. Bij elk model komt het spelletje zoek de verschillen weer tevoorschijn.
Komop zeg, hou anders even op met zeuren. Alsof het ook vervelend is om meer dan 20 verschillende mooie vrouwen zien. Of je moet de 911 echt spuuglelijk vinden…
@Ferdinand1:
Ik heb geen problemen met het kijken naar 20 mooie vrouwen. Maar met het kijken naar 20 mooie vrouwen uit de jaren 60 die sinds die tijd af en toe wat opgeleukt worden heb ik meer moeite.
Mja.. misschien hebben ze wel veel verschillende modellen, maar ik vind ze eigenlijk allemaal mooi… en met mij waarschijnlijk vele anderen, want ze verkopen goed ;)
O, zijn dat allemaal verschillende modellen ? Ik dacht dat er maar één model Porsj was, wat ze al in elkaar schroeven sinds begin de jaren ’50 ofzo….zo’n platgeslagen kever als sportief bedoeld modelletje. En o ja, recent is er nog die opgepompte blasé Cayenne bijgekomen…
Nu acute diarree – slappe kak – krijg ik ervan als ik dit zie.
Vlak de Porsche 911 Sport Classic niet uit ;)
Als er mensen zijn die het willen kopen,
Zal het product altijd worden uitgemolken!
Het bedrijf bestaat maar voor 1 reden: Geld verdienen!!
En niet voor het plezieren van personen die toch nooit een
nieuwe porsche zullen kopen/kunnen betalen.
ik mis de Porsche 997 Targa (4/4S) met een “echte” Targadak!!
(zonder die grote glazendak)
Wees nou eens blij dat er keuze is bij die auto’s!
Als je het over uitmelking hebt: bij Golfjes, Meganes, Astra’s enzo is de keuze nog veel reuzer!
er kunnen geen 911’s genoeg zijn.
en best wel grappig dat er zo negatief
over wordt gedaan, terwijl de titel eigenlijk
‘super’uitmelking is en daar ben ik het helemaal mee eens
De mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar het design van de 911 is het meest succesvolle ooit in de autoindustrie. Welk ander merk zou en kon zo lang blijven teren op een design. Niet dus. Waarom ook veranderen als de 911 al een beauty is, een tijdloos design dat nog lang mee kan gaan
@AGERA:
Mercedes G type 463: sinds 1990, 997 sinds 2004…., alleen maakt mercedes niet alleen G-klasse’s!
In de jaren ’80 was porsche denk ik wel het topmerk. Helaas hebben ze nadat de 928 niet het succes werd wat ze er van verwachten het niet meer aangedurft een nieuwe auto te ontwerpen. Niet alleen eindeloze variaties op de 911, maar ook het feit dat de boxter, cayman, cayenne en panaramera hun basis in de 911 hebben maakt het dat porsche wel heel voorspelbaar wordt. Hierdoor is de 911 onderhand, helaas, toch wel de golf van de sportauto’s geworden…
Het verbaasd me nog dat ze niet met een porsche 911 thunderlight gx300s4 darkmaster x komen
Die laatste foto. hahaha
Mooi behangetje, zo’n poster.