De Belgische Tony Gillet is bezig met een nieuwe versie van de Vertigo; de Vertigo.5 Spirit. Een V8 van Maserati komt de V6 van Alfa Romeo aflossen, deze V8 levert 420 pk. Dat lijkt voldoende voor een 990 kg wegende supercar.
Zoals je van een kleine supercar-fabrikant kan verwachten gaat het dus om een evolutie van het huidige model, en niet een volledig nieuw model. De grootste wijziging is de gebruikte motorisering. Waarbij ze direct de luchtinlaten/cirkels aan de zijkant van Maserati hebben overgenomen? Het goede nieuws: het vermogen zou volgens de technische specificaties (PDF) overigens nog wat hoger kunnen…
Er worden slechts een handvol exemplaren van Gillet Vertigo per jaar gebouwd, het is echter nog niet bekend wanneer men begint met deze nieuwe versie van de Vertigo. Zelf legt men al wel vast de link tussen de datum van de lancering van de Vertigo.5 Spirit en het race-spel Gran Turismo. Dat kan dus nog lang duren.
besaram zegt
wat een gruwelijk dikke auto!
ziet er goed uit!
bpc zegt
haaah endelijk met een echte motor !
bpc zegt
tony gillet maakt echt geweldige chassis waar ook lotus trots zou op zijn verschil gillet is veel kleiner
Yeelen zegt
Yeah baby! Belgium is back in business :D Nu hopen dat ze er wat verkopen….
Roelio zegt
Niet de mooiste maar zeker wel een van de snelste??? 420pk in een auto die nog geen ton weegt??? Dat moet wel heel hard gaan :D
amg63 zegt
Apart
JanJansen zegt
Hoe kom je in hemelsnaam aan Ferrari motoren?
Ik zeg Victor Muller; zorg dat je z.s.m. met Tony gaat praten!
floryn zegt
@JanJansen: Via Maserati!
L=Fred zegt
@JanJansen: Ja precies, is de V8, 4,2 liter, 420 hp van Maserati niet dezelfde als die van Ferrari? En volgens mij maakt ook de Alfa Romeo 8C maakt gebruik van deze motor (wel in een 4,7 liter-versie).
Dit vond ik op Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari/Maserati_engine
The Ferrari/Maserati architecture displaces between 4.2 L and 6.0 L, producing between 390 PS (287 kW; 385 hp) and 670 PS (493 kW; 661 hp) in street-legal configuration, and up to 6.3L and 830 PS (610 kW; 819 hp) in track configuration. All engines are naturally-aspirated, have at least eight cylinders, incorporate dual overhead camshafts, variable valve timing, and four valves per cylinder.
The architecture was jointly developed by Ferrari and Maserati and has been produced in various configurations for cars under those badges as well as for a single Alfa Romeo model. All three companies are owned by the Fiat Group, under whom the engine sharing program was organized.
bpc zegt
@L=Fred: volgens bij hebben ze hem bij gillet wel zelf opgeboord
aad zegt
Het was even wennen maar het is een geweldig mooie auto met een eigen gezicht en nu ook met de nodige pk’s. Belgisch trots.
NatOchtendkutje zegt
spijtig van de mottige ronde koplampen. De vorige was mooier, ze zouden beter de lampen zo doen dat er een glasplaat ophangt & een zilver oppervlak naast de ronde lichten (zo beetje gelijk spyker).
bosnialove zegt
Je ziet het exterieur.. Goed gelukt!
Je bekijkt de specs.. Ook goed gelukt!
Je bekijkt het interieur.. :shock: Wát een afschuwelijk interieur zeg.. Waarom moet er toch altijd iets fout gaan bij nieuwe merken. Het is altijd 2/3 perfect, maar toch blijft dat niet geslaagde 1/3 deel van de auto irriteren.
bpc zegt
@bosnialove: zo nieuw is gillet niet hoor!
RolfK zegt
@bosnialove: Het interieur is wel even wennen/schrikken ja
integralechubasco zegt
deze auto vormde de basis voor de alfa romeo tz3…
ralfcars zegt
Wanna be a Maséeratieee? met die roosters? ;p
Stijn zegt
@ralfcars:
Die roosters in de zijkant zijn er al wel langer hoor…
Jokkebrok zegt
Lekker!
Bumer zegt
Gave kar die Vertigo :)
rene zegt
Creatief.
JT zegt
Ik vind hem wel mooi, alleen het interieur vind ik niet mooi, lijkt zo ouderwets… oke het moet mss simpel blijven maar toch.. eens even naar Spyker ofzo kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
@JT: Spyker heeft nog nooit iets opgebracht. Niet echt een bedrijf waar je naar moet opkijken. Akkoord, ze zijn mooier, maar als je je daardoor in de rode cijfers steekt…
Jochempie zegt
De tweede keer vandaag dat ik moet zeggen wacht even, deze auto moet er ook nog bij! GT5 weer een week uitgesteld.
supasweet zegt
hmmm, mooi! Ik zou alleen even een ander interieur late tekenen, met wat carbon hier en daar!
Mathias zegt
Ik zat vorige week nog op hun site te kijken naar de Vertigo 5
De Belgische prijs van het voorgaande model was ergens rond de 120.000€ (zonder BPM!!!)
GH zegt
Mogelijkheidje om foto #9 in grotere resolutie te plaatsen? zou leuke bureaublad opvulling zijn!
940 zegt
Zijn dat Maserati-luchtgaten aan de zijkant? (waar Maserati er 3 heeft heeft deze er vier.
E36Rulez zegt
ugly net zoals de spyker
Marokkaanse Held Van NL zegt
Scheermesje a.u.b!
Mee zegt
België, met een trema op de e!
Barryyy zegt
Niet echt mijn smaak, qua exterieur gewoon niet de lijnen die ik graag zie, maar goed, dat kom ik hier wel vaker tegen. De meeste auto’s die mij (met eventuele aanpassingen) wel zouden charmeren hoor ik de meeste zeggen: AWHHH GADVER! dus nu klopt het plaatje wel weer, aangezien de meeste deze wel weer goed er uit vinden zien.
LPJ zegt
Echt nieuw is deze 5 wel niet. Werd al gebruikt in het FIA GT kampioenschap van 2008.
Matthijs zegt
Ik krijg een beetje een batmobile idee… Wel dik btw
rollsroycebsnron zegt
deze zal (gelukkig) nooit bij mij in de garage komen te staan ;)
deze Vertigo.5 Spirit valt bij mij niet in de smaak
( en bij vele andere zo te lezen ook niet )
Fout zegt
Heerlijke wagen maar jammer genoeg nog nooit één zien rondrijden in België
NicoLauda zegt
Jaja… haal GT5 er maar weer bij…
Tony Casa zegt
Hoeveel NCAP sterren zonder Airbags?
bpc zegt
@Tony Casa: zal wel meevallen met zo’n gordels en verborgen rollkooi
fifty zegt
doet mij denken aan discotheek vertigo :)
Vivian Stans zegt
Door Gran Turismo is Gillet toch wel bekender geworden, ik had er zelf nog nooit van gehoord totdat gran turismo kwam en ik een test drive met deze bolide nam, wat een wegliging en een acceleratie, alleen op de rechte stukken laat tie nog wat liggen.. ps: dan heb ik het over de Gillet Vertigo (de FIA GT (G2)) uit ?2003?
Megakix zegt
Donkervoort neus (met verbreding over de wielen), Maserati ofwel Ferrari motor…goed werk. Abraham weet waar hij de mostert moet halen…maar qua interieurdesign heeft hij zijn gehandicapte dochter eraan laten werken ?….tering wat een zooi…
boygeorge zegt
@Megakix:
Dag Meganix, gehandicapte dochter ?
Soms maak je een aardige zin.
Aan het eind sluipt er dan weer een vreemde conlusie in je mening.
johan.be zegt
het blijf een vertigo vergelijk de eerste generatie met de laatste en het blijft heel herkenbaar. met alle voor- en nadelen
vale46 zegt
België VS Nederland Gillet VS Spyker
Maar spyker is al meer Zweeds dan Nederlands ondertussen ;)
Die Gillet valt van exterieur nog mee te leven (mooier dan Spyker) maar het is nog steeds niet echt mooi te noemen.
Het interieur is niet om aan te zien! Die tellertjes komen uit 1965 ofzo? :S
De motor die ze er in gaan leggen ziet er mij wel dik in orde uit, aan een Ferrari motor kan je niet snel een miskoop doen denk ik.
Die “ronde” ventilatie roostertjes op de voorspatborden zijn niet gepikt van Maserati, Gillet had deze vroeger ook al.
Al bij al vind ik deze auto niet zo goed, de prestaties zullen vast om van te smullen zijn! Maar de verhouding prijs/kwaliteit (interieur dan vooral) is ver zoek!
Met een bazisprijs van ongeveer 150.000 euro zou ik meer verwacht hebben.
Dimglor zegt
Belgische trots.. jammergenoeg kan ik hem niet mooi vinden.. :-)
delimburger zegt
Mooi design, alhoewel de zijdelingse ‘niertjes’ rechtstreeks geleend lijken bij Maserati. Wat ik niet begrijp,is waarom er geen tijd in het ontwerp van het dashboard is gestoken. Lijkt me echt een haastklus, met als treurige topper het simpel kart-stuurtje van OMP…
Mardec zegt
@delimburger:
Die “Niertjes” kunnen misschien ook een referentie zijn naar de Maserati V8 onder de motorkap?…
Mardec zegt
WAW,zo een eigenwijs design en die motor :D We hebben een winner :D
Alleen dat FUR interieurs mag gewoon zwart leer zijn voor mij :-)
Laus zegt
Ik vind hem van voren mooi. Ik vind hem van achter mooi. Alleen vind ik de achterkant totaal niet bij de voorkant passen en omgekeerd. Maar leuk dat er zoiets uit België komt.
Ik vind wel vaker wat.
bpc zegt
de motor is inderdaad niet standaard:
De nieuwe generatie Gillets zal dan ook worden voorzien van een dikke Maserati V8, die in de Quattroporte ligt bijvoorbeeld. Standaard 400 pk sterk, maar dat is natuurlijk niet genoeg voor een auto die bijna 1.000 kilo weegt. En dus zal Gillet ook dit blok honen, uitveilen, van lichtgewicht zuigers en een andere krukas voorzien – totdat er een beetje fatsoenlijk vermogen uit wordt geperst. Net zoals hij deed met de Vertigo-racewagen die in 2008 kampioen werd in zijn klasse in het FIA GT-kampioenschap.
bron:http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/gillet-vertigo-test-uitgelicht/
boygeorge zegt
@bpc:
Mon amice, ik vind het een waanzinnig mooie Belg.
Weet jij of een 1.90 m, 100 kg, jongen daar inpast ?
bpc zegt
@boygeorge: waarschijnlijk niet maar als antwoord vraag ik je past die in een elise
boygeorge zegt
@bpc:
Mon amice, ik pas niet in een Elice.
Ik heb wel ooit een afspraakje gehad met Alice.
Zij heeft geen auto.
Zij heeft een paar paardjes.
Haar echtgenoot had iets heel groots van Volvo.
Hij heeft een hekel aan paarden.
De trailer achter de volvo was daar klein bij.
Ik heb niet kunnen vermoeden dat die Volvo bijna 2000 kg trekt.
En daar heb je de kracht van Volvo.
Heel veel PKaaas voor allerhande toepassingen.
Ze komen naar huidige standaard “langzaam” op gang.
Maar zodra het rolt dan blijft het rollen.
delimburger zegt
@Mardec:
Je hebt gelijk! Maser-moteur erin, niertjes gratis!