• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uit Belgie: de Gillet Vertigo.5 Spirit

Auteur: autoblogger, gepost 31 oktober 2010 om 21:41 – 55 Reacties

Gillet Vertigo 5 Spirit
De Belgische Tony Gillet is bezig met een nieuwe versie van de Vertigo; de Vertigo.5 Spirit. Een V8 van Maserati komt de V6 van Alfa Romeo aflossen, deze V8 levert 420 pk. Dat lijkt voldoende voor een 990 kg wegende supercar.

Zoals je van een kleine supercar-fabrikant kan verwachten gaat het dus om een evolutie van het huidige model, en niet een volledig nieuw model. De grootste wijziging is de gebruikte motorisering. Waarbij ze direct de luchtinlaten/cirkels aan de zijkant van Maserati hebben overgenomen? Het goede nieuws: het vermogen zou volgens de technische specificaties (PDF) overigens nog wat hoger kunnen…

Er worden slechts een handvol exemplaren van Gillet Vertigo per jaar gebouwd, het is echter nog niet bekend wanneer men begint met deze nieuwe versie van de Vertigo. Zelf legt men al wel vast de link tussen de datum van de lancering van de Vertigo.5 Spirit en het race-spel Gran Turismo. Dat kan dus nog lang duren.

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, Gillet, Supercars, Vertigo

Vorig bericht: « Pontiac sterft vandaag officieel, een terugblik…
Volgend bericht: Autoblog 2010 flashback: week 43 »

Lees Interacties

Reacties

  1. besaram zegt

    31 oktober 2010 om 21:42

    wat een gruwelijk dikke auto!
    ziet er goed uit!

    Login om te reageren
  2. bpc zegt

    31 oktober 2010 om 21:42

    haaah endelijk met een echte motor !

    Login om te reageren
  3. bpc zegt

    31 oktober 2010 om 21:43

    tony gillet maakt echt geweldige chassis waar ook lotus trots zou op zijn verschil gillet is veel kleiner

    Login om te reageren
  4. Yeelen zegt

    31 oktober 2010 om 21:43

    Yeah baby! Belgium is back in business :D Nu hopen dat ze er wat verkopen….

    Login om te reageren
  5. Roelio zegt

    31 oktober 2010 om 21:45

    Niet de mooiste maar zeker wel een van de snelste??? 420pk in een auto die nog geen ton weegt??? Dat moet wel heel hard gaan :D

    Login om te reageren
  6. amg63 zegt

    31 oktober 2010 om 21:45

    Apart

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    31 oktober 2010 om 21:47

    Hoe kom je in hemelsnaam aan Ferrari motoren?
    Ik zeg Victor Muller; zorg dat je z.s.m. met Tony gaat praten!

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      31 oktober 2010 om 22:18

      @JanJansen: Via Maserati!

      Login om te reageren
    • L=Fred zegt

      1 november 2010 om 10:39

      @JanJansen: Ja precies, is de V8, 4,2 liter, 420 hp van Maserati niet dezelfde als die van Ferrari? En volgens mij maakt ook de Alfa Romeo 8C maakt gebruik van deze motor (wel in een 4,7 liter-versie).

      Dit vond ik op Wikipedia
      http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari/Maserati_engine
      The Ferrari/Maserati architecture displaces between 4.2 L and 6.0 L, producing between 390 PS (287 kW; 385 hp) and 670 PS (493 kW; 661 hp) in street-legal configuration, and up to 6.3L and 830 PS (610 kW; 819 hp) in track configuration. All engines are naturally-aspirated, have at least eight cylinders, incorporate dual overhead camshafts, variable valve timing, and four valves per cylinder.

      The architecture was jointly developed by Ferrari and Maserati and has been produced in various configurations for cars under those badges as well as for a single Alfa Romeo model. All three companies are owned by the Fiat Group, under whom the engine sharing program was organized.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        1 november 2010 om 13:28

        @L=Fred: volgens bij hebben ze hem bij gillet wel zelf opgeboord

        Login om te reageren
  8. aad zegt

    31 oktober 2010 om 21:53

    Het was even wennen maar het is een geweldig mooie auto met een eigen gezicht en nu ook met de nodige pk’s. Belgisch trots.

    Login om te reageren
  9. NatOchtendkutje zegt

    31 oktober 2010 om 21:54

    spijtig van de mottige ronde koplampen. De vorige was mooier, ze zouden beter de lampen zo doen dat er een glasplaat ophangt & een zilver oppervlak naast de ronde lichten (zo beetje gelijk spyker).

    Login om te reageren
  10. bosnialove zegt

    31 oktober 2010 om 21:58

    Je ziet het exterieur.. Goed gelukt!
    Je bekijkt de specs.. Ook goed gelukt!
    Je bekijkt het interieur.. :shock: Wát een afschuwelijk interieur zeg.. Waarom moet er toch altijd iets fout gaan bij nieuwe merken. Het is altijd 2/3 perfect, maar toch blijft dat niet geslaagde 1/3 deel van de auto irriteren.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      31 oktober 2010 om 22:49

      @bosnialove: zo nieuw is gillet niet hoor!

      Login om te reageren
    • RolfK zegt

      1 november 2010 om 13:04

      @bosnialove: Het interieur is wel even wennen/schrikken ja

      Login om te reageren
  11. integralechubasco zegt

    31 oktober 2010 om 21:58

    deze auto vormde de basis voor de alfa romeo tz3…

    Login om te reageren
  12. ralfcars zegt

    31 oktober 2010 om 22:04

    Wanna be a Maséeratieee? met die roosters? ;p

    Login om te reageren
    • Stijn zegt

      1 november 2010 om 09:59

      @ralfcars:
      Die roosters in de zijkant zijn er al wel langer hoor…

      Login om te reageren
  13. Jokkebrok zegt

    31 oktober 2010 om 22:04

    Lekker!

    Login om te reageren
  14. Bumer zegt

    31 oktober 2010 om 22:08

    Gave kar die Vertigo :)

    Login om te reageren
  15. rene zegt

    31 oktober 2010 om 22:09

    Creatief.

    Login om te reageren
  16. JT zegt

    31 oktober 2010 om 22:11

    Ik vind hem wel mooi, alleen het interieur vind ik niet mooi, lijkt zo ouderwets… oke het moet mss simpel blijven maar toch.. eens even naar Spyker ofzo kijken.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      1 november 2010 om 20:45

      @JT: Spyker heeft nog nooit iets opgebracht. Niet echt een bedrijf waar je naar moet opkijken. Akkoord, ze zijn mooier, maar als je je daardoor in de rode cijfers steekt…

      Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    31 oktober 2010 om 22:12

    De tweede keer vandaag dat ik moet zeggen wacht even, deze auto moet er ook nog bij! GT5 weer een week uitgesteld.

    Login om te reageren
  18. supasweet zegt

    31 oktober 2010 om 22:17

    hmmm, mooi! Ik zou alleen even een ander interieur late tekenen, met wat carbon hier en daar!

    Login om te reageren
  19. Mathias zegt

    31 oktober 2010 om 22:22

    Ik zat vorige week nog op hun site te kijken naar de Vertigo 5

    De Belgische prijs van het voorgaande model was ergens rond de 120.000€ (zonder BPM!!!)

    Login om te reageren
  20. GH zegt

    31 oktober 2010 om 22:24

    Mogelijkheidje om foto #9 in grotere resolutie te plaatsen? zou leuke bureaublad opvulling zijn!

    Login om te reageren
  21. 940 zegt

    31 oktober 2010 om 22:38

    Zijn dat Maserati-luchtgaten aan de zijkant? (waar Maserati er 3 heeft heeft deze er vier.

    Login om te reageren
  22. E36Rulez zegt

    31 oktober 2010 om 22:42

    ugly net zoals de spyker

    Login om te reageren
  23. Marokkaanse Held Van NL zegt

    31 oktober 2010 om 22:46

    Scheermesje a.u.b!

    Login om te reageren
  24. Mee zegt

    31 oktober 2010 om 22:51

    België, met een trema op de e!

    Login om te reageren
  25. Barryyy zegt

    31 oktober 2010 om 23:08

    Niet echt mijn smaak, qua exterieur gewoon niet de lijnen die ik graag zie, maar goed, dat kom ik hier wel vaker tegen. De meeste auto’s die mij (met eventuele aanpassingen) wel zouden charmeren hoor ik de meeste zeggen: AWHHH GADVER! dus nu klopt het plaatje wel weer, aangezien de meeste deze wel weer goed er uit vinden zien.

    Login om te reageren
  26. LPJ zegt

    31 oktober 2010 om 23:28

    Echt nieuw is deze 5 wel niet. Werd al gebruikt in het FIA GT kampioenschap van 2008.

    Login om te reageren
  27. Matthijs zegt

    31 oktober 2010 om 23:37

    Ik krijg een beetje een batmobile idee… Wel dik btw

    Login om te reageren
  28. rollsroycebsnron zegt

    31 oktober 2010 om 23:38

    deze zal (gelukkig) nooit bij mij in de garage komen te staan ;)
    deze Vertigo.5 Spirit valt bij mij niet in de smaak
    ( en bij vele andere zo te lezen ook niet )

    Login om te reageren
  29. Fout zegt

    31 oktober 2010 om 23:56

    Heerlijke wagen maar jammer genoeg nog nooit één zien rondrijden in België

    Login om te reageren
  30. NicoLauda zegt

    1 november 2010 om 00:15

    Jaja… haal GT5 er maar weer bij…

    Login om te reageren
  31. Tony Casa zegt

    1 november 2010 om 00:29

    Hoeveel NCAP sterren zonder Airbags?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      1 november 2010 om 17:42

      @Tony Casa: zal wel meevallen met zo’n gordels en verborgen rollkooi

      Login om te reageren
  32. fifty zegt

    1 november 2010 om 02:44

    doet mij denken aan discotheek vertigo :)

    Login om te reageren
  33. Vivian Stans zegt

    1 november 2010 om 08:38

    Door Gran Turismo is Gillet toch wel bekender geworden, ik had er zelf nog nooit van gehoord totdat gran turismo kwam en ik een test drive met deze bolide nam, wat een wegliging en een acceleratie, alleen op de rechte stukken laat tie nog wat liggen.. ps: dan heb ik het over de Gillet Vertigo (de FIA GT (G2)) uit ?2003?

    Login om te reageren
  34. Megakix zegt

    1 november 2010 om 09:11

    Donkervoort neus (met verbreding over de wielen), Maserati ofwel Ferrari motor…goed werk. Abraham weet waar hij de mostert moet halen…maar qua interieurdesign heeft hij zijn gehandicapte dochter eraan laten werken ?….tering wat een zooi…

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      1 november 2010 om 17:54

      @Megakix:
      Dag Meganix, gehandicapte dochter ?
      Soms maak je een aardige zin.
      Aan het eind sluipt er dan weer een vreemde conlusie in je mening.

      Login om te reageren
  35. johan.be zegt

    1 november 2010 om 10:32

    het blijf een vertigo vergelijk de eerste generatie met de laatste en het blijft heel herkenbaar. met alle voor- en nadelen

    Login om te reageren
  36. vale46 zegt

    1 november 2010 om 10:54

    België VS Nederland Gillet VS Spyker
    Maar spyker is al meer Zweeds dan Nederlands ondertussen ;)

    Die Gillet valt van exterieur nog mee te leven (mooier dan Spyker) maar het is nog steeds niet echt mooi te noemen.
    Het interieur is niet om aan te zien! Die tellertjes komen uit 1965 ofzo? :S

    De motor die ze er in gaan leggen ziet er mij wel dik in orde uit, aan een Ferrari motor kan je niet snel een miskoop doen denk ik.

    Die “ronde” ventilatie roostertjes op de voorspatborden zijn niet gepikt van Maserati, Gillet had deze vroeger ook al.

    Al bij al vind ik deze auto niet zo goed, de prestaties zullen vast om van te smullen zijn! Maar de verhouding prijs/kwaliteit (interieur dan vooral) is ver zoek!
    Met een bazisprijs van ongeveer 150.000 euro zou ik meer verwacht hebben.

    Login om te reageren
  37. Dimglor zegt

    1 november 2010 om 12:22

    Belgische trots.. jammergenoeg kan ik hem niet mooi vinden.. :-)

    Login om te reageren
  38. delimburger zegt

    1 november 2010 om 12:50

    Mooi design, alhoewel de zijdelingse ‘niertjes’ rechtstreeks geleend lijken bij Maserati. Wat ik niet begrijp,is waarom er geen tijd in het ontwerp van het dashboard is gestoken. Lijkt me echt een haastklus, met als treurige topper het simpel kart-stuurtje van OMP…

    Login om te reageren
    • Mardec zegt

      1 november 2010 om 12:52

      @delimburger:
      Die “Niertjes” kunnen misschien ook een referentie zijn naar de Maserati V8 onder de motorkap?…

      Login om te reageren
  39. Mardec zegt

    1 november 2010 om 12:51

    WAW,zo een eigenwijs design en die motor :D We hebben een winner :D

    Alleen dat FUR interieurs mag gewoon zwart leer zijn voor mij :-)

    Login om te reageren
  40. Laus zegt

    1 november 2010 om 13:18

    Ik vind hem van voren mooi. Ik vind hem van achter mooi. Alleen vind ik de achterkant totaal niet bij de voorkant passen en omgekeerd. Maar leuk dat er zoiets uit België komt.

    Ik vind wel vaker wat.

    Login om te reageren
  41. bpc zegt

    1 november 2010 om 13:37

    de motor is inderdaad niet standaard:

    De nieuwe generatie Gillets zal dan ook worden voorzien van een dikke Maserati V8, die in de Quattroporte ligt bijvoorbeeld. Standaard 400 pk sterk, maar dat is natuurlijk niet genoeg voor een auto die bijna 1.000 kilo weegt. En dus zal Gillet ook dit blok honen, uitveilen, van lichtgewicht zuigers en een andere krukas voorzien – totdat er een beetje fatsoenlijk vermogen uit wordt geperst. Net zoals hij deed met de Vertigo-racewagen die in 2008 kampioen werd in zijn klasse in het FIA GT-kampioenschap.
    bron:http://www.topgearmagazine.nl/uitgelicht/artikel/gillet-vertigo-test-uitgelicht/

    Login om te reageren
    • boygeorge zegt

      1 november 2010 om 17:51

      @bpc:
      Mon amice, ik vind het een waanzinnig mooie Belg.
      Weet jij of een 1.90 m, 100 kg, jongen daar inpast ?

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        1 november 2010 om 19:04

        @boygeorge: waarschijnlijk niet maar als antwoord vraag ik je past die in een elise

        Login om te reageren
        • boygeorge zegt

          2 november 2010 om 07:15

          @bpc:
          Mon amice, ik pas niet in een Elice.
          Ik heb wel ooit een afspraakje gehad met Alice.
          Zij heeft geen auto.
          Zij heeft een paar paardjes.
          Haar echtgenoot had iets heel groots van Volvo.
          Hij heeft een hekel aan paarden.
          De trailer achter de volvo was daar klein bij.
          Ik heb niet kunnen vermoeden dat die Volvo bijna 2000 kg trekt.
          En daar heb je de kracht van Volvo.
          Heel veel PKaaas voor allerhande toepassingen.
          Ze komen naar huidige standaard “langzaam” op gang.
          Maar zodra het rolt dan blijft het rollen.

          Login om te reageren
  42. delimburger zegt

    1 november 2010 om 22:17

    @Mardec:

    Je hebt gelijk! Maser-moteur erin, niertjes gratis!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North