• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitgelekt: Fiat 500 Auto van het Jaar 2008 [updated]

Auteur: Dennis, gepost 15 november 2007 om 14:16 – 74 Reacties

Fiat 500 Auto van het Jaar 2008

De uitslag van de Auto van het Jaar 2008 songfestival verkiezing zou maandag bekend worden gemaakt, maar de resultaten zijn al uitgelekt. De Fiat 500 is de grote winnaar geworden. Jullie hebben je eerder al aan een voorspelling gewaagd en velen hadden gehoopt en verwacht dat de nieuwe Fiat 500 als beste uit de bus zou komen.

Die hoop en voorspelling is dus terecht gebleken. Op de officiële motivatie van de jury zullen we dus nog even moeten wachten, maar de scores hebben we alvast.

1. Fiat 500 (385punten)
2. Mazda 2 (325 punten)
3. Ford Mondeo (202 punten)
4. Nissan Qashqai (147 punten)
5. Kia Cee’d (166 punten)
6. Mercedes C-klasse (128 punten)
7. Peugeot 308 (97 punten)

UPDATE: We hebben twijfels bij de scores zoals genoemd door onze Spaanse vrienden van Motorpasion (die waren namelijk op basis van een lokale poll). Dichter bij huis heeft ook Autovisie de uitgelekte cijfers bekend gemaakt (met dank aan de Italiaanse krant la Repubblica) en deze wijken af van de puntenverdeling die we eerder hadden. Aangezien het immer zo objectieve Autovisie ook in de organisatie vertegenwoordigd is, geven we hen het voordeel van de twijfel. Evengoed is de Fiat 500 nog steeds de winnaar.

Ook interessant!

  • De Auto van het Jaar 2021: dit is 'm geworden!
  • Fiat Dobló S
    Fiat Doblò S is ruimste auto voor 12 mille
  • Orecchiette! Fiat maakt reclame voor auto die niet gemaakt wordt
  • Autoblog Auto van het Jaar 2021
    Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2021!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

500, coty, Fiat

Vorig bericht: « Files: We willen ze niet oplossen en de norm is vervaagd
Volgend bericht: De Zweden geven navigatisystemen voor kerst »

Lees Interacties

Reacties

  1. Coolguy zegt

    15 november 2007 om 14:18

    Weer zo een commerciële grap/bedoeling deze ‘verkiezing’.
    Denk maar aan de S-max een tijd geleden :p

    Login om te reageren
  2. N!SS@N zegt

    15 november 2007 om 14:25

    Winnaar is niet egt ‘dé auto van het jaar’. Meer een gadget. De rest van het lijstje kan ik wel inkomen, maar wat doen ingodsnaam die Mercedes, Peugeot erin?! Uit dit lijstje had van mij Nissan of Kia mogen winnen.

    Login om te reageren
  3. Maksimum3 zegt

    15 november 2007 om 14:25

    Terrecht. Ik vind de top 3 ook echt de top 3.. en de Nummer 1 is toch nog net een stapje beter als de Ford en de Merc. Dus FIAT heeft terrecht een winnaar in huis. Een kroon op het mooie werk wat ze afgelopen tijd verichten zou ik zeggen.

    Login om te reageren
  4. RenesisHP zegt

    15 november 2007 om 14:25

    De verkiezing zuigt, de auto is leuk.

    Login om te reageren
  5. Roel zegt

    15 november 2007 om 14:26

    Tja, auto van het jaar. Beetje een zinloze appels/peren vergelijking door een stel pensioen gerechtigden die zeer schokkende feiten constateren.

    Maar, inderdaad, de 500 is de juiste winnaar. Maar dat wisten we dus al…

    Login om te reageren
  6. ShelbyGT500E zegt

    15 november 2007 om 14:28

    niet anders dan ik had verwacht eigelijk ben het der ook helemaal mee eens.

    Login om te reageren
  7. davy zegt

    15 november 2007 om 14:33

    Zoals iedereen verwachtte : De FIAT 500. En terecht. Wat FIAT gedaan heeft de laatste 2 jaar is ronduit spectaculair. Ze slagen er in 3 nieuwe modellen op de markt te brengen, hun verkoopsresultaten te verbeteren EN de kwaliteit is er. Kortom FIAT is back!!!

    En dat voor een merk dat een 6-tal jaar geleden op de rand stond. Knap gedaan.

    Persoonlijk had Kia en Nissan voor mij hoger mogen staan. De Qashqai vind ik een prachtige wagen en is voor mij de “nieuwe Nissan” die staat voor verandering van het bedrijf. En dat is een teken dat ze mee kunnen. En Kia omdat zij eigenlijk vanuit het niets opdoken!! Knap gedaan van beiden.

    Alleen met Peugeot heb ik het moeilijk… persoonlijke keuze hoor.

    Login om te reageren
  8. N!SS@N zegt

    15 november 2007 om 14:33

    De ECHTE winnaars:
    Nissan = Heeft met de Qachqai een heel nieuw segment aangeboord. En met succes want nu stromen de nieuwe model ‘mini-midi-suv’s’ met tientallen tegelijk binnen van alle merken.
    Kia = Heeft met deze auto bewezen dat ze nu écht meetellen. En dat ze goede en degelijke auto’s bouwen.

    Deze horen er niet in thuis:
    Fiat 500 = Leuk maar lift mee op het succes van de Mini… De gehele comeback-hype.
    Ford Modeo = Goede auto, maar heeft niks nieuws te bieden
    Mercedes = Gelijk aan Ford; alleen betaal je je ook nog ’s blauw vanwege ’t merk.
    Peugeot = Smaken verschillen, maar deze is toch echt lelijk. Én niet betrouwbaar.
    Mazda = Tsja, beetje ’n grijze muis.

    Login om te reageren
  9. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 14:36

    “de officiële motivatie van de jury zullen we dus nog even moeten wachten”

    uhh, er is toch nooit een motivatie? de boel is toch afgekocht door Fiat?

    Login om te reageren
  10. davy zegt

    15 november 2007 om 14:37

    @ autoblogger : glad ijs…. glad ijs ;)

    Login om te reageren
  11. Vincentvld zegt

    15 november 2007 om 14:37

    @ Nissan,

    Jij kijkt nu niet naar de beste auto maar naar de meest innovatieve auto, dat is slechts een klein aspect van het geheel van een auto.

    Login om te reageren
  12. otto zegt

    15 november 2007 om 14:45

    @Nissan
    Dacht dat dit een blog voor autoliefhebbers is?
    Ik denk niet dat de liefhebbers met een passie voor automobielen warm of koud worden van een “Kumquat”(volgens J. Clarkson) of een KIA.
    Een 500 is gewoon een leuk ding dat op je gevoelens weet te werken en een Benz is een Benz. Je kan keihard voor of tegen “das Haus” zijn maar je blijft er niet koud onder.

    Login om te reageren
  13. smokin zegt

    15 november 2007 om 14:47

    @Nissan:

    De Nissan Qashqai is in mijn ogen juist een samengeraapt zootje. Van alles wat en uiteindelijk van alles net niks. Ik kan me best voorstellen dat er een markt voor is, zeker gezien zijn prijs, maar om nou te zeggen dat het een vernieuwend model is…

    Login om te reageren
  14. GTA2007 zegt

    15 november 2007 om 14:47

    OP HEEL VEEL WEBSITE”S STAAN VERSCHILLENDE SCORES HAHAH WAT EEN GRAP.

    Login om te reageren
  15. davy zegt

    15 november 2007 om 14:48

    @ N!SS@N : Dus niemand hoort in het lijstje thuis? Behalve Nissan en Kia? Komaaaaan :D

    Dat je de FIAT 500 niet een ECHTE auto vindt zoals de Qashqai, daar kan ik mee inkomen hoor. Met een Qashqai heb je vast meer mogelijkheden dan met de 500 als het gaat om dagdagelijks gebruik met het gezin. Maar daar draait het allemaal niet om. In 2004 werd de FIAT Panda auto van het jaar… En dat is geen hype geweest.

    Beetje fair blijven siert een mens ;)

    Maar ik ben het wel eens met je (zie mijn post 14.33) dat Nissan hoger had mogen staan. De Qashqai is DE Nissan op dit moment en een heel mooie wagen.

    Login om te reageren
  16. Vamos zegt

    15 november 2007 om 14:48

    Het was niet te verwachten dat het (weer eens) zou uitlekken..
    Ik vind het wel een terechte winnaar (ook al werk ik indirect voor het merk bwahaha)

    Login om te reageren
  17. Japie zegt

    15 november 2007 om 14:48

    Jammer,…Geen auto voor het grotere publiek,…mijn inziens waardeloze verkiezingsuitslag dus……

    Net zo waardeloos als wanneer de 7-serie zou winnen,…

    Login om te reageren
  18. ML zegt

    15 november 2007 om 15:06

    Fiat laat met de 500 zien dat een auto meer dan een technologisch products is, door in te spelen op de gevoelskant van mensen, en dit aan te bieden in een zeer laagdrempelige vorm. Het maakt mensen blijbaar minder uit dat de ene auto net iets beter rijdt dan de andere (de verschillen tussen merken worden steeds kleiner), het gaat meer om de belevening van het product. Fiat is daar niet uniek in, de Mini is bij uitstek de auto die hier een ster in is. Maar Fiat heeft wel een heel geslaagde marketing (zowel productontwerp als promotie) gevoerd voor de 500.

    Login om te reageren
  19. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 15:14

    @Japie: Moet dat dan? Porschre heeft al eens gewonnen…

    Login om te reageren
  20. Matthijs zegt

    15 november 2007 om 15:14

    -edit: je CAPS bleef hangen-

    Login om te reageren
  21. Jan C. zegt

    15 november 2007 om 15:17

    ha de (uiteindelijke) bron is een Italiaanse site…

    Login om te reageren
  22. Alwood zegt

    15 november 2007 om 15:35

    en het is verdiend! :D
    ook niet echt een competitie als je de andere kandidaten zo ziet :? :P

    Login om te reageren
  23. Martijn zegt

    15 november 2007 om 15:53

    Yeey Fiat wint :D

    Maar hoe zit dat nou met die 6000 voor Nederland? Is dat voor 2008?

    Login om te reageren
  24. Luc zegt

    15 november 2007 om 15:58

    was te verwachten, al die verkiezingen zijn bull shit

    Login om te reageren
  25. BreinStein zegt

    15 november 2007 om 16:06

    jan commercie heeft weer gewonnen. fiat heeft nog nooit storingsvrije auto’s gemaakt maar scoren geregeld de ‘auto van het jaar’ verkiezing.

    Login om te reageren
  26. Texter zegt

    15 november 2007 om 16:11

    Mwa de 500 wint gewoon omdat het zo’n leuk ding is voor weinig geld itt de Mini die zelfs tweedehands nog duurder is. Dat heeft niks met politiek te maken maar is gewoon een feit. Bij Autovisie zijn ze helemaal lyrisch over het wagentje.
    Er zijn echter wel genoeg juryleden die een hekel hebben aan dure auto’s tegenwoordig en ze daarom geen punten geven. Van het rijtje is de C-klasse ongetwijfeld het beste als je een eind gaat toeren. De Mondeo krappe tweede maar veel te lomp.

    Login om te reageren
  27. Greg zegt

    15 november 2007 om 16:11

    Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom zoveel mensen zo gek zijn op een Fiat 500???

    Een Mr. Bean-achtig ding, waar je niets mee kan. Geen weekendjes weg, geen bezoekje naar Ikea, Niet eens met 4 vrienden ergens heen rijden om te gaan relaxen. De auto is nergens goed voor.

    Zogenaamd, sexy en hip

    Waardeloos en gay is ie in mijn ogen..

    Login om te reageren
  28. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 16:30

    @Greg: ik kan er ook niet bij. Maar de mensen die het een leuke auto vinden hebben nu in ieder geval nog een extra reden om em niet te kopen…

    Login om te reageren
  29. SaxoVTS zegt

    15 november 2007 om 16:31

    Dat zou ik echt erg vinden. Als die Fiat 500 zou winnen zou het betekenen dat deze verkiezing weinig met auto’s te maken heeft. Dit is niet de beste auto van z’n klasse laat staan van het jaar. De duurste van z’n klasse dat wel! Hij is alleen maar hip. In mijn mening niet echt een belangrijk voordeel!

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    15 november 2007 om 16:37

    ze zijn wel absolute winnaars in marketing bij fiat .. en die 500 word toch wel een verkoop topper …
    geen verkiezing voor nodig.

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 16:38

    Het totale aantal punten bij Motorpasion en Autovisie is ook heel erg verschillend. Dat zou toch te checken moeten zijn?

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 16:58

    1. Fiat 500 (635 votos): 28%
    2. Ford Mondeo (543 votos): 24%
    3. Mercedes Clase C (448 votos): 20%
    4. Nissan Qashqai (246 votos): 11%
    5. Peugeot 308 (190 votos): 8%
    6. Kia Cee’d (142 votos): 6%
    7. Mazda 2 (74 votos): 3%

    Login om te reageren
  33. Daniel Seijo zegt

    15 november 2007 om 17:15

    Hello friends,

    The numbers from Motorpasion are only the results from a poll to our readers, i published it to tell they predicted the winner two months ago, so Autovisie have the official results :)

    Login om te reageren
  34. sus zegt

    15 november 2007 om 17:15

    Dat vind ik wel oké.
    Ik heb er net zo eentje zien staan bij de fiat boer op de hoek.
    Ziet er echt heel erg mooi uit, een witte met een zwarte blokjes striping.
    Vanbinnen heb ik nog niet gezien maar op foto ziet dat er ook oké uit.
    Wat mij betreft ook een terechte winnaar, fiat verdient dit.

    Login om te reageren
  35. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 17:18

    Ah, de stemmen van motorpasion zijn dus van een lokale poll ;)

    Maar de echte bron ( http://www.repubblica.it/2007/11/motori/motori-novembre-2007/motori-fiat-500-anno/motori-fiat-500-anno.html ) heeft het in ieder geval ook over de Fiat 500, dus de winnaar is duidelijk.

    Login om te reageren
  36. Aston Martin Rapide zegt

    15 november 2007 om 17:18

    Dat had ik al voorspeld…en eigenlijk ook gehoopt. Het heeft gewoon de looks en FIAT maakt tegenwoordig ook goede auto’s, dus niks mis mee.

    Login om te reageren
  37. Menno zegt

    15 november 2007 om 17:26

    Opzich wel apart vind ik,…het is wel een leuke auto, maar het is eentje die gebouwt is op de Fiat Panda. Ik vind dat je voor deze prijs een heel nieuwe auto moet maken.

    Login om te reageren
  38. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:29

    @ Zwarte Citrofiel; Wat krijgen we nou?! Hopelijk is dit eenmalig… Zou je niet op mijn naam willen reageren? Of deed je dat puur om mijn reactie aan te vullen. In dat geval: Thanks!

    @ autoblogger; Het is niet waar hè…. Ik had jullie hoger ingeschat. :P Zagen jullie echt niet dat de cijfers compleet niet overeen kwamen?

    Login om te reageren
  39. Roderik zegt

    15 november 2007 om 17:35

    Het enige wat ik weet over de scores op Autoblog is dat ze niet kloppen. Kijk maar naar nummer 4 en 5 en de punten daarbij.

    Login om te reageren
  40. autoblogger zegt

    15 november 2007 om 17:36

    @Citrofiel: je weet toch dat die Fiat mij totaal niet boeit. Klein kuthok ;)

    Login om te reageren
  41. lincoln zegt

    15 november 2007 om 17:38

    @citrofiel (rooie) .. zie je wel .. toch schizofreen.
    @citrofiel (zwarte) .. zie je wel .. toch schizofreen.

    Login om te reageren
  42. Lamborghini zegt

    15 november 2007 om 17:39

    Ongelooflijk dat het niet die Mercedes C-klasse is geworden; die is toch veel vetter, sneller, mooier, groter… Gewoon veel beter!!!

    Login om te reageren
  43. Lamborghini zegt

    15 november 2007 om 17:41

    Wat een lelijk ding zeg…

    Check deze link ff:
    http://www.transporama.be/images/newsletter/afbeeldingen/groot/87f7036af24ab291bd662cae50027572.jpg

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    15 november 2007 om 17:42

    @ Roderik; Haha! Nog beter! Of eigenlijk slechter van AB…

    @ autoblogger; Het kon je in zijn algemeenheid alsnog wel opgevallen zijn…

    @ lincoln; Zou het? In combinatie met geheugenverlies?

    Login om te reageren
  45. Lamborghini zegt

    15 november 2007 om 17:43

    Maar deze twee zijn wel melig ;-)
    http://www.allesretro.nu/wp-content/uploads/500power.jpg
    http://www.zichtbarezaken.nl/weblog/zzcar.jpg

    Login om te reageren
  46. Barry330cd zegt

    15 november 2007 om 17:46

    FIAT wint vanwege de hype die ze hebben weten te creeeren. Helaas in mijn ogen, want die verkiezing is dus wederom een wassen neus gebleken. Hoe kun je in godsnaam zo’n klein hok op wielen aanmerken als auto van het jaar? Je kunt er krap aan met 2 volwassenen in plaats nemen. De kwaliteit is naadje (Fiat) en veiligheid ho maar! Zal daarnaast wel erg lawaaiig zijn binnenin. Maar ja, de hoge heren autojournalisten zijn flink in de watten gelegd en dan komt het allemaal goed. Bah!

    Login om te reageren
  47. RA999 zegt

    15 november 2007 om 17:49

    Wat een verassing zeg. Natuurlijk is zo’n lief, klein, schattig, en way overpriced karretje niet te weerstaan…

    @Daniel Seijo
    Mr. Dennis’ Spanish is a bit rusty ;)

    Login om te reageren
  48. Pordon zegt

    15 november 2007 om 17:51

    Zitten er een paar homo’s in het jury ofzo… fiat 500…:S kom op zeg een fiat.
    MERCEDES!!!!

    Login om te reageren
  49. Sjon zegt

    15 november 2007 om 18:10

    Barry330cd, dat je een ontzettende BMW bril op hebt, mag best. Maar die Fiat 500 scoort 5 sterren en een 5-serie maar 4… Veilig genoeg dus ;)

    De bouwkwaliteit wordt door elke journalist uitstekend bevonden met goede stevige materialen, geen plastic fantastic zoals de Japanners.

    Deze auto is de revival van Fiat en wat voor 1!

    Login om te reageren
  50. ML320 CDI zegt

    15 november 2007 om 18:12

    ik vind het wel een terechte keuzen. Het gaat om het gehele plaatje he, dat missen sommige mensen uit het oog geloof ik.

    Login om te reageren
  51. davy zegt

    15 november 2007 om 18:38

    @ Barry330cd : De 500 scoort 5 sterren, geen enkele in deze klasse haalt dezelfde score of beter!!!
    Je kan er met 3 volwassenen goed inzitten, zelfs met 4 gaat!!
    Lawaaierig binnen? Dan heb jij al een proefrit gedaan? Wat ik betwijfel…

    En wat heeft grootte nu te maken met “Auto van het Jaar”??? Dit is toch niet “Familie-auto van het jaar” ofzo?

    Deze wagen heeft HET gewoon. Leuk, groot genoeg, personaliseerbaar, milieuvriendelijke multjetmotor, vinnig, veilig, veel leuke opties, technisch zit ‘ie goed ineen, rijdt erg maar dan ook ERG leuk, zal over een jaar nog niet saai zijn, puur Italiaans (want wat is MINI nu? daar steekt vanalles in, maar niets Engels of Duits..), kwalitatief en ze tovert de mensen een glimlach op hun gezicht!!
    Echt de “Auto van het Jaar”.

    :D

    Ik kan me wel terugvinden in ML320 CDI zijn reactie. Het hele plaatje klopt gewoon beter dan bij de anderen…

    Login om te reageren
  52. lincoln zegt

    15 november 2007 om 18:57

    1 troost .. “inside information” “uit de wandelgangen” een dikke diesel van een merk beieren met 2 3en in het typenaam word ….roffel…..trek auto van het jaar bij de ….roffel….. ANWB camping special ..

    zo nu iedereen in de prijzen is gevallen .. kunnen we iedereen feliciteren ..
    gefeliciteerd.

    Login om te reageren
  53. Ca.dil zegt

    15 november 2007 om 19:22

    Als de 500 echt gewonnen heeft is dat echt belachelijk. Fiat heeft dat retro geode niet zelf bedacht. De 500 is een ander uiterlijk op de basis van een panda. Hij is veels te klein en veel te duur. Niet vernieuwend behalve in de verkoop van zoveel extra’s, maargoed bij Smart kon je hele deuren wissellen voor de kleur, zoalng je maar betaalt…

    De Mazda 2 is wel vernieuwend vanwege de gewichtsbesparing. Qasqai (ofzoiets) is ook vernieuwend en bij de auto van het jaar gaat het officieel wel degelijk omdat het ook vernieuwend is.

    De 500 is bovendien net zoals alle Fiats kwalitatief onder de maat, hoe ik dat weet? Het is gewoon een Panda

    Login om te reageren
  54. Scooperdepoep zegt

    15 november 2007 om 19:48

    Terechte winnaar.

    @Ca.dil:

    Wat een onzinverhaal. Fiat heeft ook de ruitenwisser niet bedacht. So?
    Hij is niet klein maar behoorlijk ruim zelfs en marktconform geprijsd
    (duurder dan een Yaris en goedkoper dan een Mini). Alle extra’s zijn
    mooi meegenomen en nee, een vergelijking met een Smart gaat niet
    op. Hij is namelijk veel smaakmakender, groter en de opties zijn geen
    plastic frunniksels aan je dashboard maar serieus cool.

    De Mazda 2 vind ik ook leuk maar heel anders. Vernieuwend? Denk niet
    dat daar alles om draait maar dan doet de 500 het ook goed. Overigens
    kan ik je vertellen dat de kwaliteit van de 500 top is. heb hem zelf al gezien,
    gereden en tevens meerdere tests gezien en gelezen. Een toppertje.

    Ik stem voor de 500! En niet als wijven auto, ik ga er ook een halen, cool!

    Login om te reageren
  55. Birger zegt

    15 november 2007 om 19:51

    Verdient!!

    Ik heb hem ondertussen in ware lijve ook al gaan bezichtigen en hij is echt top.
    De wagen is zeer goed afgewerkt, je hebt niet het plastic gevoel zoals bij vele andere auto’s en hij was tot mijn verbazing vrij ruim vanbinnen, ik ben niet klein en hij is voor 4 volwassenen zeker geen probleem.
    De wagen brengt een glimlach op de mensen hun gezicht en dit zo nog lang duren, het is een italiaantje met karakter en dat sterft zomaar niet uit.

    En dat er nog steeds vooroordelen zijn tegenover de Italiaanse merken begrijp ik niet, ik rij al jaren met Italiaanse wagens en ben er steeds tevreden over!
    Fiat wil dat nu nog extra bewijzen door zijn 5jaar of 500000km (!!!) garantie.

    Login om te reageren
  56. Gerben zegt

    15 november 2007 om 20:53

    tis altijd wat

    iedereen klaagt de laatste tijd dat veel te veel autos op elkaar lijken etc….

    Nu komt FIAT met een leuk klein ding dat in tegenstelling tot de mini niet te duur is, er zeer goed uitziet en nog eens fijn tuft.
    En dan hoor je weer een hele hoop klagen… overhyped, etc…

    Neem nu gewoon aan dat veel mensen hier echt gemeend enthousiast van zijn.
    Je krjgt een FIAT panda maar voor dat extra geld dat je er bovenop gooit krijg je er ook nog eens een leuk uiterlijk (binnen en buiten) bovenop ipv een blokkendoos.

    Wat is hier mis mee???

    Laat ik het zo zeggen, dit is de beste auto die de laatste 5 jaar op de markt gekomen is.

    waarom: 1. hij laat zien dat klein niet gelijk staat aan lelijk, meer nog klein wordt zelfs hip, cool etc…
    2. gebaseerd op de Panda en die heeft zijn techniek wel bewezen
    3. Ook met een kleine wagen kan je plezier hebben, je hebt daarom nog geen 300 pk nodig onder de motorkap
    4. Je kan er toch boodschappen mee doen (voor de vrouw).
    5. goed voor milieu (omdat mensen gaan inzien dat het ook met een kleine auto fijn rijden is)

    Dus aan al de negatievelingen… zeg me wat hier slecht aan is. Het is niet omdat hij overhyped is dat het geen leuke wagen is.

    Login om te reageren
  57. Gerben zegt

    15 november 2007 om 20:56

    aanvulling

    Dit wordt voor het volgende decenium, wat de mini, geit of kever voor de jaren 60,70,80 waren.

    Login om te reageren
  58. slk zegt

    15 november 2007 om 21:05

    Ik had verwacht dat de c zou winnen.Nou wint er een te dure fiat met leuke looks ,maar verder weinig vernieuwend.

    Login om te reageren
  59. Davidov zegt

    15 november 2007 om 22:06

    Geen verrassende, wel leuke uitslag.

    @Barry330cd: De Clio was ook auto van het jaar, heb je daar ook iets tegen?

    Login om te reageren
  60. Rick dos zegt

    15 november 2007 om 22:18

    Zozo, de PR afdeling van FIAT heeft wel alle registers open getrokken om de hype maar voort te laten duren, hè?

    Login om te reageren
  61. dekster (Union Fait La Force) zegt

    15 november 2007 om 22:30

    Dit was natuurlijk de gedoodverfde winnaar, maar zorgen wij er nu niet voor dat we gaan worden herdacht als retro-zijnde?
    Who cares eigenlijk, want al wat nu vernieuwend wil zijn, blijkt niet zo goed te lukken….

    Login om te reageren
  62. Juppe zegt

    15 november 2007 om 23:20

    Mag ik vragen wat er zo vernieuwend aan de Qashqai is? Of heb ik het ontstaan van een volledig nieuw, revolutionair segment gemist? Het segment van de al nutteloos genoege SUV, maar dan klein want je wilt niet met die aso’s geasocieerd worden. Maar dan weer wat groter want de kids moeten wel mee. En daar weer een crossover van met eentje die 20% handiger is, want dat is wel zo praktisch. Damn, ik moet het autonieuws toch beter volgen!

    Anyway, die 500 vind ik wel tof. Nou kun je tenminste een kleine auto rijden, zonder dat je in zo’n lullig dingetje zit. Dus wat is er mis mee dat ie op 1 staat? Niet dat die hele verkiezing mij wat boeit, het is toch alleen maar voor de dealer, zodat ie ongevraagd zo’n leuk stickertje op je achterraam kan plakken. Die je er dan weer met moeite af moet krabben. Grr…

    :)

    Login om te reageren
  63. banaan zegt

    15 november 2007 om 23:31

    @Barry330cd schrijft,
    “en veiligheid ho maar” –> We hebben nog geen crashtests gezien. Veiligheid heeft niets met afmetingen te zien. Trouwens, crashen met een heel kleine auto die slechts 50% weegt van het gewicht van een heel grote auto, betekent slechts half zoveel energie die moet opgevangen worden in de klap…

    “Zal daarnaast wel erg lawaaiig zijn binnenin” –> hoe kom je daarbij? Misschien is het waar, maar misschien ook niet. Het is niet omdat het klein is dat er geen geluidsisolatie in zit…

    Ik heb de indruk dat je allerhande oordelen velt op de auto omdat ie klein is, hoewel de aspecten die je bekritiseert niets met de afmetingen te maken hebben

    @Ca.dil:
    – duurder dan een Yaris = marktconform? Een Yaris biedt toch wat meer (en vooral grotere) waar voor je geld…
    – hoe kan je nu beoordelen of de kwaliteit top is? Dat kan je pas beoordelen na er een tijd mee te rijden, liefst jaren, en liefst als de auto meer dan pakweg 8 jaar is. DAN kan je kwaliteit beoordelen.

    ****

    @Gerben schrijft,
    1. “hij laat zien dat klein niet gelijk staat aan lelijk, meer nog klein wordt zelfs hip, cool”. Het is niet de eerste mooie kleine auto… Was de MINI ook niet “hip” bedoeld?

    2. “gebaseerd op de Panda en die heeft zijn techniek wel bewezen” –> net daarom, het is niets nieuws. De Fiat Panda heeft al de “auto vh jaar” prijs gewonnen in 2004, dus die techniek is al bekroond (als het al het bekronen waard is).
    3. “Ook met een kleine wagen kan je plezier hebben, je hebt daarom nog geen 300 pk nodig onder de motorkap” –> dat is al bewezen door andere auto’s ook, ook door de Mazda2 die hier ook meedoet en volgens mij de prijs meer verdient
    4. “Je kan er toch boodschappen mee doen” –> met welke auto niet?
    5. “goed voor milieu (omdat mensen gaan inzien dat het ook met een kleine auto fijn rijden is)” –> geldt dus voor alle kleine auto’s volgens jou? Waarom dan net de Fiat laten winnen?

    “Het is niet omdat hij overhyped is dat het geen leuke wagen is.” –> dat klopt
    maar het maakt ook niet dat hij wel leuk wordt
    of hij leuk is of niet hangt niet van de hype af

    ***

    Ik vind dat de Fiat 500 geen prijs verdient, omdat er niets nieuws aan is.
    Het retro-design hebben we al gezien (bvb. Mini), en retro is per definitie niets nieuws.
    Verder heeft hij niets speciaals, en trouwens, de Fiat Panda is al eens auto van het jaar geweest. Er is dus 1 iets aan de Fiat 500 wat nog geen prijs gekregen heeft, en dat is het design. En het design verdient dus geen prijs, want retro.
    Conclusie: de Fiat 500 verdient geen prijs.

    Verder is de Fiat 500 ook veeeel te duur voor wat je krijgt. Kleiner dan een Panda, op het design na hetzelfde, maar wel duurder, hoe kom je erbij? En toch mensen die erin trappen…
    Het is net als OOOO, het merk dat een goedkoper geproduceerde VW Golf kan verkopen voor meer geld…

    Wat hebben we verder nog:
    * Mazda 2: vlot, sportief, rijdt volgens verschillende testen goed, heeft ook geen overvloed pk’s nodig voor goede performance… EN: de gewichtsbesparing!!! Mazda doet daar echt inspanningen voor en is daar een van de weinigen mee, en bewijst hiermee dat het ook op een kleine niet-al-te-dure auto kan.
    Voor de criticasters die zeggen “maar ja hij is ook kleiner dan de vorige”: hij is niet zoveel kleiner, en dan nog, had Mazda geen moeite gedaan dan woog ie een stuk meer dan de vorige vanwege de extra luxe- en veiligheidsfeatures. De inspanningen van Mazda zorgen voor een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg.
    Dat verdient een prijs, vind ik.

    * Ford Mondeo: gewoon een nieuw model van de Mondeo. Brengt niets vernieuwends, hoe goed het ook mag zijn.

    * Nissan Qashqai: misschien is het concept (mix tussen kleine SUV en hatchback) iets nieuws, maar zelfs dat alleen in Europa. Verdient dan een tweede plaats na de Mazda2.

    * Kia Cee’d: hoe goed ie ook mag zijn, niets écht spectaculair (zie mondeo)
    * Mercedes C: zie mondeo
    * Peugeot 308: zie mondeo

    Login om te reageren
  64. travel zegt

    16 november 2007 om 08:29

    Fiat vediend het na zoveel inspanning gefeliciteerd.
    Mazda 2 maakt zijn auto weer 100 kilo lichter en gaat tegen de stroom in, een welverdiende 2e plek.

    Login om te reageren
  65. davy zegt

    16 november 2007 om 10:32

    @ Banaan : “Verder is de Fiat 500 ook veeeel te duur voor wat je krijgt. Kleiner dan een Panda, op het design na hetzelfde, maar wel duurder, hoe kom je erbij? En toch mensen die erin trappen…”

    De FIAT 500 is niet veel te duur. Hij kost wel een aardige duit, maar dat maakt de wagen niet veel te duur.
    De Lounge versie heeft een glazen dak, Bluetooth, lederen stuur, elektrische spiegels (verwarmd), velgen, radio/telefoon bediening aan het stuur, 7 airbags, regelbaar stuur en zetel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, 5 sterren EuroNCAP, ABS met HBA, servo met city-stand, radio-cd met MP3, mistlampen, afsluitbare tankdop, een USB-poort voor je iPod oid aan te sluiten, etc… standaard!!
    Geen waar voor je geld? Uhu…

    En goed, de 500 deelt het onderstel met de Panda. Maar het IS geen Panda! Rij eerst eens met beide wagens, dan voel je het verschil.

    Dat onderstel is trouwens door Ford gekocht voor de nieuwe Ka!! Neem daar bij de flirt tussen Mercedes en FIAT voor kleine onderstellen en je WEET gewoon dat die techniek top is. Ford en Mercedes zijn toch niet gek hé?
    Ahja, maar FIAT is dat wel precies…

    De vooroordelen zijn de wereld nog niet uit.

    Login om te reageren
  66. L-Fred zegt

    16 november 2007 om 14:43

    Fiat 500 winnaar. Zoals verwacht. Ik had het, net als velen hier, al voorspeld.
    Totaalconcept van verleden en toekomst in 1, zodat ze marketingtechnisch gebruik kunnen maken van dat ‘lieve’ karakter van de oude 500.

    Login om te reageren
  67. Ca.dil zegt

    16 november 2007 om 16:56

    @ Scooperdepoep

    Sorry hoor maar noem je de prijs van een auto die de maat heeft van een Aygo e.d. en duurder is dan een Yaris marktconform? Wat heeft ingodsnaam de Mini met de 500 te maken? Omdat hij ook retro is?

    Laat ik het even doornemen;

    Oud ontwerp op oud (iiig niet nieuw) onderstel. Klein (zie bijvoorbeeld aflopende achterkant) even groot als aygo, duurder dan Yaris. Idee niet zelf bedacht. Wat is er nou eigenlijk bijzonder aan de 500? Ja hij is mooi… Maar dat komt omdat ze gewoon een oud ontwerp hebben hergebruikt

    Login om te reageren
  68. Ca.dil zegt

    16 november 2007 om 16:58

    En op uiterlijk kan je iets niet het beste noemen, dat is afhankelijk van smaak.

    Login om te reageren
  69. banaan zegt

    16 november 2007 om 17:43

    @davy: ah sorry ik had de uitrusting niet bekeken
    heeft iemand al de prijzen vergeleken van een 500 en een Panda met dezelfde uitrusting?

    Over de techniek, en of die al dan niet goed is, heb ik me niet uitgesproken. Alleen dat ze al een prijs gekregen heeft.

    En dat Ford en Mercedes erin geïnteresseerd zijn of het gebruiken, betekent niets. Trouwens, die kunnen het op hun beurt ook nog wat aanpassen.

    Login om te reageren
  70. harry van rooy zegt

    16 november 2007 om 21:37

    Fiat 500 een terechte winnaar, heb hem van nabij kunnen bewonderen ik was op slag verkocht. Wat een ongelooflijk leuke auto. Hip en trendy.Hierin mag je gezien worden. En dat kun je van menige koreaan of japanner niet zeggen. Ook binnenruimte onverwacht groot voor een autootje van 3.55 m. Voor ons tweetjes meer als groot genoeg. Ook onvoorstelbaar dat zo’,n klein autootje zo veilig is 5 sterren is niet niks bij deze afmetingen. Hierbij komt nog een skala aan prima motoren die onverslaanbaar zijn kwa loop kultuur, dus geruisloos en zonder resonanties. Panda heeft een bewezen top kwaliteit, de 500 doet daar nog een schepje bovenop.
    Deze auto gaat het helemaal maken. Jammer dat er te weinig produktie geleverd kan worden anders zou deze auto in 2008 wel eens de meest verkochte auto kunnen worden.
    Fiat is op de goede weg dat moge duidenlijk zijn.

    Login om te reageren
  71. H. Jansen zegt

    17 november 2007 om 21:46

    Zeer terechte uitslag!!

    Login om te reageren
  72. bmw zegt

    20 november 2007 om 14:40

    Weet je wat nog meer voorspelbaar is dan de uitslag van de “auto van het jaar”-verkiezing? De reacties van velen op deze blog… Misschien kan autoblog.nl een stukje software schrijven om die reacties automatisch te genereren zodra er een kleinere, goedkopere, Italiaanse/Roemeense/Aziatische, niet-zo-krachtige auto wordt besproken.

    Ik licht er een reactie uit:

    “jan commercie heeft weer gewonnen. fiat heeft nog nooit storingsvrije auto’s gemaakt maar scoren geregeld de ‘auto van het jaar’ verkiezing.”

    Ik heb al 250.000 km met een 1.4 benzientje van Fiat (bouwjaar ’94) gereden met nog geen enkele abnormale storing (naast gewone slijtage van banden, remmen, enz.). De echt storingsvrije auto zal wel niet bestaan trouwens.

    OK dat zo’n verkiezing bedenkelijk is en tuurlijk mag je zeggen dat je hem leuk of stom vindt, maar heel veel argumenten hier zijn echt rationalisaties van een smaak/voorkeur. Bijvoorbeeld het gedoe over wel of niet origineel zijn van de 500. Geen enkele auto komt toch zomaar uit de lucht vallen? Elke auto combineert toch stijlelementen?

    Voor mij is er een goede reden waarom ik de Fiat 500 een goede winnaar vind (naast het feit dat ik hem tof vind): hij schopt lekker tegen de schenen van de overtuigde dikke-bak-chauffeurs die in de stad lekker nergens een plaatsje vinden dat groot genoeg is. Mwoehaha :-)

    Login om te reageren
  73. Harry van Rooy zegt

    13 januari 2009 om 21:00

    Beste Barry330cd

    Wat ben je vooringenomen.
    Ik rij nu sinds 1 jaar in een 500 sport. en ik garandeer je dat rijdt super. Voorin is de ruimte riant ook voor grote lange mensen. Je kunt er ook echt met 4 mensen inzitten. Doordat de stoelen hoog staan kun je zelfs achterin je benen strekken.
    Kwaliteit is super, ik heb de auto nog niet op een foutje kunnen betrappen. De kwaliteit straalt er van af.
    Wegligging en moter meer dan top.
    Wat opvalt voor een relatief kleine auto is de absolute ongevoeligheid voor zijwind. Hij rijdt als op rails.
    Iedereen vindt hem mooi, leuk, geinig. Heb nog nooit zoveel komplimenten over een nieuwe auto gehad.

    Kortom een echt hebbeding.
    Jouw kritiek is absoluut ingegeven door onbekendheid en vooringenomenheid.

    De 500 is echt een aanrader ondanks zijn hoge prijs.
    Maar kwaliteit betaald zich altyd weer terug.

    Met vriendelijke groeten Harry

    Login om te reageren
  74. Harry van Rooy zegt

    13 januari 2009 om 21:07

    Beste Barry 330

    Nog een kleine toevoeging
    OOk de veiligheid is dik in orde maar liefst 5 sterren in de euro Ncap. Evenveel als bv een mercedes E serie.

    Ook het geluids nivo is op kruissnelheid verrassend laag. De 1.4 en ook de 1.2 zijn super gekultiveerd.
    De 1.4 is een echt race monstertje.
    In het konstrueren van kleine moteren kent FIAT zijn gelijke niet. Gewoon super en niet te verslijten.

    Groeten Harry

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North