
In plaats van meer schermen en touchpads gaat Volkswagen gewoon weer terug naar knoppen.
De introductie van de Volkswagen Golf 8 en ID.3 in 2019 was een keerpunt in de wereld van VW-interieurs. Het merk is altijd lekker recht-toe-recht-aan geweest qua technologie, maar bij de huidige Golf en de toen hagelnieuwe futuristische ID.3 wilde Volkswagen een multimedia-doorbraak inzetten. Dat werd niet al te best ontvangen. Bij een iPhone valt er nog wat te zeggen voor alles in een simpel, eenduidig touchscreen plaatsen, maar bij een auto is dat tijdens het rijden nooit echt perfect. Voeg daar aan toe dat een paar gemaakte keuzes het ook niet een briljant touchscreen dan wel algeheel infotainment maakte. Met de huidige schare auto’s heeft Volkswagen wat puntjes op de i gezet, maar het is maar de vraag of het werkt.

Terug naar vroeger
Volkswagen gaat terug naar de basis. Letterlijk en figuurlijk, want hun nieuwe ID.2 en ID.1 die binnenkort verschijnen omarmen de ‘voor iedereen’-strategie. Vandaar de catchy namen als ID.2All en ID.Every1 voor de concepts. Deze auto’s moeten weer voor het volk zijn en kopers voorzien van een betaalbare doch potente EV. De ID.2All komt als een soort elektrische Polo en de Every1 moet de betaalbaarste, 20.000 euro kostende EV worden.

Knoppen
Bij beide modellen is een belangrijke keuze gemaakt, zo vertelt een Volkswagen-ontwerper aan Autocar. Het touchscreen wordt namelijk bijgestaan door, jawel, knoppen! En geen touchpad-zooi, nee, echte drukknoppen om door de menu’s te navigeren. Er blijft een lel van een aanraakscherm prominent in het midden staan, maar met een rij fysieke knoppen eronder zou je makkelijker je weg door de menu’s moeten kunnen vinden.

Deze strategie wordt voorgedaan door de ID.Every1, maar komt ook naar de ID.2(All) en zal waarschijnlijk daarna doorsijpelen naar de hele line-up. Volgens het Duitse merk was het ‘een fout’ om alles achter touchpads en touchscreens zonder feedback te verstoppen. Kopers gaven aan dat het te veel gissen werd: dat willen ze voorkomen. Duidelijke knoppen voor duidelijke feedback, zonder gokwerk. En dat geldt ook voor het stuur! Het klinkt als muziek in onze oren.

Uiteraard betekent dit alles niet dat Volkswagen stopt met touchscreens, want vele belangrijke functies zitten toch het makkelijkst in een touchscreen. En als je even rustig de tijd hebt bij het stilstaan kan dat ook wel. Tijdens het rijden wil je echter zo veel mogelijk op de tast kunnen bedienen. Dat zou in theorie weer kunnen. Joepie!





Bizar dat het VW 5 jaar heeft geduurd voor ze deze kritiek ten harte hebben genomen.
Zou dat iets te maken hebben met dat het ontwerpproces ook 5 jaar duurt?
@janjansen kennelijk, maar dat zou toch veel sneller kunnen. Zelfs Tesla heeft nu alweer een stalk voor de richting aanwijzer, een jaar na introductie van de nieuwe Model 3.
Is gewoon het beste om een goed scherm te combineren met een paar knoppen, sneller en veiliger. Luisteren naar je klanten en daar op acteren.
Precies, en voor de merken die het toch heel fancy en high-tech willen doen: Je kan ook gewoon schermen in de knoppen verwerken. Doen merken als Mercedes en Land Rover/Range Rover ook al een tijdje en ziet er toch wel gaaf uit.
Automakers zijn een beetje te snel op de hype rond Tesla gesprongen, maar komen er nu achter dat, net zoals wel vaker met ideeën van Musk, de innovaties van Tesla/Musk gewoon ruk zijn.
Zo ook in dit geval. Zijn fans vonden een ipad als bedieningspaneel helemaal fantastisch. Maar nog meer mensen vinden het helemaal niks.
Een iPad als bedieningspaneel?!?
Een tesla is louter een Lada met echt leder van de kunst koe opgeleukt met een goedkope Android tablet
Vanaf 2026 is het zelfs een eis van Euro NCAP om knoppen terug te brengen als je 5 sterren wilt halen.Volledig touch zal resulteren in max 4 sterren.
Ach, daar hecht ik toch geen waarde aan. Die Euro NCAP blijft de eisen voor vijf sterren steeds aanpassen. Heb je een of ander rijhulpsysteem niet? Sorry, geen vijf sterren voor jou. Ze testen vier categorieën: Bestuurdersveiligheid, passagiersveiligheid, voetgangersveiligheid en hijhulpsystemen. En als ik heel eerlijk ben, interesseren die laatste twee mij echt totaal niet. Zolang ikzelf en de andere mensen in mijn auto veilig zijn als je om wat voor reden dan ook bij een ongeval betrokken raakt, zal het mij echt een zorg zijn of de auto veel of weinig rijhulpsystemen heeft.
Die hulpsystemen kunnen een ongeval wellicht voorkomen. Maar goed opletten, niet te veel kleven, snelheid matigen bij drukte e.d. lijken me belangrijker dan die hulpfratsen.
Snap je punt. Bij Euro NCAP geloven ze natuurlijk dat de rijhulpsystemen je helpen voorkomen om bij een ongeluk betrokken te raken.
Mooi dashboard van de ID.1. Alles top, inclusief de knoppen en het stuur. Ook de schermen: heel goed. De vormtaal straalt eenheid uit die je ook goed kunt uitbouwen naar de luxere modellen. Een mix tussen de exterieurs van de Audi S4 uit 1998 of de Golf IV versus designer Dieter Rams van Braun. Het maakt hebberig. Dat is goed.
Dit hadden ze onder naam eUp! al lang op de markt…
Nou komt dan toch het moment daar dat ik ga overwegen om mijn volgende auto een Volkswagen te laten zijn. Dat had ik nou nooit durven dromen…. Overigens ik heb niets op het merk tegen hoor.