Uitslag Formule 1: de Grand Prix van Japan 2017

Auteur: , 71 Reacties

Het einde van het F1-seizoen komt langzaamaan in zicht. Wie was er vandaag groots in Japan en wie verloor zichzelf in de vertaling?

Verstappen-helm

Ah Suzuki Suzuka. De baan die ooit ontworpen werd door Hans Hugenholtz is nog echt een circuit van de oude stempel. We geven het niet graag toe, maar hoewel Circuit Zandvoort ook een lekker baantje is, leverde Hugenholtz zijn beste werk af in het land van de rijzende zon. Veel coureurs beschouwen de vloeiende baan die zichzelf kruist als de beste van het jaar.

In het verleden vochten Ayrton en Alain hier drie achtereenvolgende jaren bittere duels uit om de titel. De apotheose kwam in 1990, toen Senna de pole behaalde in zijn McLaren en Prost in zijn Ferrari de tweede tijd trainde. Senna was van mening dat hij aan de verkeerde kant van de baan werd neergezet op de grid door de FIA. Deze organisatie onder leiding van de Fransman Jean-Marie Balestre was in zijn ogen sowieso op de hand van Prost. Wat er vervolgens gebeurde in de eerste bocht zal elke F1-fan wel weten. Zo niet, dan kan je het nog even checken op autojunk.

Na de kwalificatie van gisteren staan de twee kampioenskandidaten van dit jaar ook vlak naast elkaar op de grid. Hamilton in zijn Mercedes, Vettel in zijn Ferrari. Aan de rode bolide wordt trouwens wel nog druk gewerkt voor de race, maar vlak voor de start wordt de motorkap gesloten. Achter HAM en VET lurken de Red Bulls van Daniel en Max. Nou Lewis, laat maar eens zien hoe graag je op Senna wil lijken dan…

De start
Vettel en Hamilton komen even goed weg, wat betekent dat Hamilton als eerste de eerste knik induikt. Achter de twee kemphanen is het Max Verstappen die zijn teamgenoot Ricciardo voorbij gaat. Ricciardo wist onze landgenoot eindelijk weer eens te verslaan in de kwalificatie van gisteren, maar Max herstelt de vanuit hem bekeken juiste orde direct in de eerste meters van de race. De start verloopt verder vlekkeloos, behalve voor Carlos Sainz die in zijn (voorlopig, je weet het nooit bij Red Bull) laatste race voor Toro Rosso een slechte beurt maakt door de baan af te crashen.

Ricciardo voelt extra pijn van zijn startnederlaag als Ocon hem voorbij gaat in de ‘Esses’. Verstappen gaat juist de goede kant op: hij pakt Vettel direct in de hairpin en gaat door naar P2 achter Hamilton. Hmm, Max op P2 achter Hamilton in de beginfase van de race, dat komt bekend voor op een of andere manier…

Nadat we weer op onze stoelen/banken/zitzakken geland zijn vanwege de inhaalactie van Max, komt de Aziatische nachtmerrie van Ferrari tot volle wasdom. Eerst schiet Raikkonen in duel met Hulkenberg de baan af in Spoon en verliest hij veel plaatsen. Dat zal de rode brigade aan de pitmuur al niet graag gezien hebben, maar het valt in het niet bij wat volgt. Als Vettel het rechte stuk opdraait, wordt hij direct door Ocon én Ricciardo ingehaald. Het is duidelijk dat de Duitser de power niet heeft in zijn SF70H. Het technische probleem dat zich aandiende voor de start is dus niet opgelost. Ferrari krijgt echter extra tijd om te beslissen of ze Seb naar binnen halen. Nadat Sainz nog een keer de baan afrijdt en dit keer in de boarding belandt, komt er namelijk een Safety Car de baan op.

De SC betekent dat Max dicht in de staart van Hamilton kan kruipen. Kan hij de Brit ook bedreigen bij de herstart? Mwah. VER reageert redelijk goed op de gasvoet van HAM, maar het is meteen duidelijk dat hij wat te ver achter de Mercedes zit om een aanval te plaatsen. Vettel verdwijnt ondertussen verder en verder naar achteren. Dit is duidelijk een kansloos verhaal voor de Duitser. Het is zoals onze oosterburen zouden zeggen de definitieve Vorentscheidung in het WK.

Mid-Race

Kablam! de bocht Degner II fungeert weer als scherprechter. Het hele weekend hebben coureurs al de nodige moeite met de veraderlijke bocht, die na een paar snelle doordraaiers gemeen knijpt. Dit keer vliegt Ericsson er de baan af. Als we de onboard zien doet hij het echter wel bijzonder knullig. De wedstrijdleiding besluit een Virtual Safety Car de baan op te sturen.

Na deze korte racepauze acht Ricciardo de tijd rijp om Ocon in te halen. Hij rijdt daarna op de derde plaats rond achter Max Verstappen, maar heeft nu al wel een achterstand van zo’n zes seconden op MV33. Eens kijken wie hier vandaag de snelste is van de twee.

Danny-Ric

Raikkonen komt ondertussen ook iets naar voren. De man die hier 12 jaar geleden nog won door Fisichella in te halen in de laatste ronde is na zijn excursie naast de baan in de eerste ronde lekker bezig met inhalen. In ronde 16 rijdt hij rond op de zevende plaats achter de Force India’s. Die zou hij in principe moeten kunnen hebben, maar de vraag is of er nog wat meer inzit.

In ronde 22 komt Verstappen naar binnen voor de undercut op Hamilton. Red Bull kan met hun coureurs op P2 en P3 natuurlijk wat proberen om Mercedes een loer te draaien. HAM komt snel binnen om VER te coveren wat betekent dat Ricciardo nu aan de leiding gaat voor Bottas. In de 24ste ronde zet Max de snelste ronde van de race neer en zit hij nog maar 1,8 seconden achter LH44.

In ronde 26 komt Ricciardo naar binnen, maar Bottas rijdt stug door en gaat naar de leiding. Hamilton zit echter al in de staart van zijn secondant, met Verstappen vlak achter hem. Nu komt de grote strategie-truc van Mercedes uit de hoge hoed. Valtteri maakt plaats voor Lewis, maar uiteraard niet voor Max. De Nederlander zit twee ronden knijp achter de Fin en ziet de Brit daardoor uit beeld verdwijnen.

We houden uiteraard een oogje op de voorkant van het veld om te kijken of Verstappen nog wat kan doen ten opzichte van Hamilton, maar we vrezen dat Lil’ Lewis de race nu kan controleren. De directe spanning in de race zit hem in de strijd om de laastste puntenposities. Het is dringen in de staart van de top-10. De coureurs van Haas F1, Williams, Renault en de Toro Rosso van Gasly willen allemaal graag een puntje sprokkelen.

Binnen korte tijd kunnen twee namen van het lijstje afgestreept worden. Pierre Gasly verremt zich en moet daarna de pit opzoeken vanwege een beschadigde band. Even later zien we een bizar tafereel als de DRS-vleugel van Hulkenberg in open toestand blijft staan. Je denkt misschien dat de Duitser daardoor over de baan kan vliegen als nooit tevoren, maar in realiteit mist hij natuurlijk downforce en heeft hij meer kans van de baan áf te vliegen. Als Nico binnenkomt probeert een monteur op koddige wijze de vleugel nog in de juiste positie te rammen, maar het mag niet baten.

Finish

Oefff, nog bijna een dik ongeluk in de eindfase van de race. Lance Stroll crasht de baan af in de Esses en komt als hij weer de baan op glijdt bijna in aanraking met een Red Bull. Volgens mij was het Ricciardo, maar om een ‘Olavje’ te voorkomen laat ik dat maar even in het midden. Stroll zet zijn auto naast de baan neer en even bestaat de hoop dat er een Safety Car komt, waardoor Max de secondes die Valtteri van hem gestolen heeft goed kan maken op Lil’ Lewis. Maar helaas, de wedstrijdleiding besluit een Virtual Safety Car in te lassen. Daarmee lijkt de race beslist te zijn.

Of…toch niet!?! Na het verdwijnen van de VSC is Max opeens veel sneller onderweg dan Hamilton. Met twee ronden te gaan zit hij in de staart van HAM, met nog een paar achterblijvers voor de neus van beiden. Helaas vindt Alonso het nodig zijn McLaren nog even tussen de Merc van Hamilton en de Red Bull van Verstappen te plaatsen. Daarna doet Massa hetzelfde nog eens dunnetjes over. Opbokken met die veteranen.

Dat was het dan, Lewis wint de race. Verstappen wordt tweede voor Ricciardo, Bottas, Raikkonen, de twee Force India’s, de twee hazen en Massa. Jolyon Palmer slaagt er niet in nog een keer te vlammen en beëindigt zijn waarschijnlijk laatste F1-race op een kleurloze twaalfde plaats.

UPDATE 1: Na de race duwde Hamilton Max in het cement.
HAM-cement

UPDATE 2: Max gooide water naar Daniel tijdens de persconferentie.
Fun-tijdens-de-persco

UPDATE 3: Max praatte met de gele mic na de race.
Max-mic

UPDATE 4
: Alonso is na de race bestraft voor het negeren van blauwe vlaggen.


De volledige uitslag

1. Hamilton
2. Verstappen
3. Ricciardo
4. Bottas
5. Raikkonen
6. Ocon
7. Perez
8. Magnussen
9. Grosjean
10. Massa
11. Alonso
12. Palmer
13. Gasly
14. Vandoorne
15. Wehrlein

DNF
Stroll
Hulkenberg
Ericsson
Vettel
Sainz



71 reacties

Massa laat weer zijn beste kant zien. Wat een L*L!
@MrShifra: voordeel is dat hij het ook bij Lewis deed dus dat maakte het nog ff spannend. Maar niemand heeft er iets bij gewonnen of verloren, alleen hij als hij nog straf krijgt (wat is uiteindelijk de uitslag van het onderzoek geworden?)
@gulli: Vettel heeft een waarschuwing gekregen omdat hij voor de start niet bij het volkslied stond (2e waarschuwing, 1e was in Monaco). Nog 1 waarschuwing en hij krijgt 10 plekken straf.

Alonso heeft 2 strafpunten gekregen voor het negeren van de blauwe vlaggen.
Jammer van die twee inhalende bejaarden op de linkerrijstrook op het laatst.. Anders was dit nog wel heel interessant geworden!
Wat onwijs jammer van de twee achterblijvers. Ik had het gevecht tussen Verstappen en Hamilton wel willen zien gebeuren hoor. Ik was benieuwd wat de uitkomst daarvan zou zijn. Maar goed, wellicht kwam Max niet zo dichtbij als de twee achterblijvers er niet waren…

Maar hè, Verstappen op het podium. Mooi zo! Doodzonde wel van Vettel, zo is het voor Hamilton wel weer erg makkelijk gemaakt. Ik hoopte dat het kampioenschap lekker lang spannend zou blijven, maar helaas…

Maar dan Bottas. Mijn God. Die vent zit in de kampioensauto. Hij rijdt het seizoen als een natte krant en is overduidelijk de tweede viool. Dat is wel gebleken toen hij Hamilton voor liet gaan. Jammer, jammer…
@viezefreddyw: zoals Hamilton aan Verstappen bevestigde, bij het naderen van verkeer voor hem verloor hij heel veel downforce waardoor Verstappen ook dichterbij kon komen. In vrije lucht daarna kon Hamilton weer eenvoudig 4/10 bij Verstappen weg rijden.

Desalniettemin heb ik me ook heel erg vermaakt met deze race alhoewel ik het heel jammer vindt dat Vettel uit is gevallen waardoor het kampioenschap veel minder interessant is geworden.
@viezefreddyw: klopt helemaal. Maar stiekem dacht ik al dat Mercedes iemand zocht die niet zo competent is als de Weltmeister, want dat werd ze afgelopen jaar iets te hot under ze collar. Ze weten dat Lewis geen Rosberg nodig heeft om WK te worden, en Valtteri “Bitch Stewie” Bottas lijkt de juiste man op de juiste plek.
@jochempie: Bottas is gewoon een slappe zak. Die gozer had absoluut op het podium moeten staan, toch? Rijdt in een Mercedes en reed in het tweede deel op de super softs. Door het voor laten gaan van Hamilton heeft hij zijn eigen podium verpest.

We kunnen lullen over Rosberg wat we willen, maar hij liet zich niet zo piepelen.
@viezefreddyw: bleef ‘ie ook niet heel lang op z’n eerste set rondrijden? Dat was nergens voor nodig, behalve om Verstappen af te remmen.

Trouwens, zit nu naar Alonso te kijken. Wir haben es nicht gewüsst, is z’n reactie. Massa zegt dat ‘ie Max bij de eerste mogelijkheid voorbij heeft gelaten, met die klassieke “poffert op de neus” blik.
@jochempie: Massa is een Verstappen-hater. Dat is wel duidelijk. Alonso schijnt kleurenblind te zijn, ziet de blauwe vlag natuurlijk niet.
@viezefreddyw: ??? Het feit dat Verstappen zo dicht bij Lewis kwam, was mede omdat Massa en Alonso voor hem reden.

Suzuka is niet een baan waar je zo maar even aan de kant kan gaan. Er zijn nauwelijks echt rechte stukken en weinig langzame bochten.

Daarbij: massa en Alonso waren zelf ook nog een potje aan het knokken.

Lewis heeft de hele race geleid en daar zou geen verandering in komen. Zijn banden waren gaar, maar ook zonder Massa en Alonso denk ik dat hij Max voor zou blijven. Het enoge punt waar je echt kan inhalen is bij de chicane, voor de 130R en het lange rechte stuk na Spoon. Daar kon Lewis telkens een gaatje rijden.
@willeme: Het feit is ook dat Lewis twee keer goed is geholpen. Eerst door Bottas die hem voor liet gaan en later door Massa en Alonso.

Maar het maakt niet uit. Het is weer een goede prestatie van Verstappen. Zo krijgt zijn seizoen toch nog een beetje kleur.
@viezefreddyw: Dat sowieso! Hij moet de Nederlandse eer hoog houden ;).

Maar ik denk dat Max er nooit langs was gekomen. Puur door de kenmerken van de auto en het circuit. Ik geloof wel dat Max sneller was aan het einde. Maar zolang je achter iemand maakt dat niet zoveel uit.
@viezefreddyw: hoe komt een kleurenblinde aan een racelicensie??
@jochempie: En hoe weet ie dan waar z’n pitbox is?
@berlinetta: navigatiesysteem jongûh
@jochempie: Geef die twee een stoeltje bij Haas…
@viezefreddyw: toen hamilton en bottas van plek wisselden eerder dot jaar hoorde je er niemand over. Nu die strategie is ingezet om max op te houden, is iedereen opeens gefrustreerd op bottas.

Bovendien wilde mercedes toch juist een nummer 2 naast hamilton ipv weer 2 vechtende coureurs? Iedereen hier op autoblog vond toen bottas ook een goede keuze ‘want is duidelijk minder dan hamilton en zal zijn plekje kennen itt rosberg.’ Maar zodra iets maar een beetje in het nadeel van max is, valt iedereen erover.

Accepteer gewoon dat het zo gaat en altijd wel is gegaan.
@viezefreddyw: dus je gelooft werkelijk dat bottas vrijwillig aan de kant gaat haha think again…
@bmwfreak038: hij moest toch nog pitten dus zijn plek was hij sowieso kwijt geweest, dan maar ff het team helpen door Verstappen zo lang mogelijk dwars te zitten. Ik vond het een hele logische move
Spannende race! Goede start van VES33, RIC3 nog uiteindelijk aangesloten. Jammer van het einde met die achterblijvers en de virtual safety car. Als er een echte safety car gereden had…. wie weet!
@neleev: wie is VES? Max rijdt al het hele seizoen als VER, wel opletten hé.
@henk_he: enthousiaste typo…
@neleev: als de R en de S naast elkaar op het toetsenbord hadden gezeten, had ik je het voordeel van de twijfel gegeven 😉
Was het vroege opstaan wel weer waard hoor! Puik werk van Max weer. Wel zeer sneu voor Ferrari…. WK strijd is wel echt over nu.
En hoe vaak Massa tegenwoordig in de weg rijdt, ik mag hopen dat dit echt zijn laatste jaar is.
Ham vandaag zeer geholpen door Bottas, Fernando en Massa. Ik ben benieuwd hoe het Ham vergaan was wanneer Max zijn aanval kon inzetten!
Niettemin super race van Max. Jammer van Vettel. Ook het kampioenschap wordt Ham zo geschonken.
@pa045: ja, het was wel vier tegen één vandaag. De oude garde hebben er weer een mooie circle jerk van gemaakt, zo.
@pa045: als Alonso en Massa daar niet hadden gereden dan was Verstappen ook niet zo dicht naar Hamilton gereden. Achter verkeer verloor Hamilton veel downforce waardoor Verstappen makkelijk dichtbij kon komen.
@rhellema: dit is een discussie voor de cijfers. Hoe lang hebben zowel Lewis als Max last gehad van die twee anderen? Zonder de cijfers is dit een zinloze discussie.
@rhellema: maar massa en alonso reden daar. Of dat nu de reden is dat Max dichterbij kwam of niet. Zij laten ham voorbij en hebben Max echt opgehouden. Beelden komen net weer voorbij. Alonso was daar gewoon fout. En dat heeft Max een poging tot aanval voor p1 gekost.
@pa045: zag net de reactie van Verstappen die zelf ook zegt dat het waarschijnlijk niet was gelukt.
@rhellema: dat zou natuurlijk ook een politiek gewenst antwoord kunnen zijn. Hij kan die twee moeilijk een verwijt gaan maken, dat zou indirect ook een verwijt aan de raceleiding zijn. Geen goede PR en aan de uitslag verandert het sowieso niks.
@karhengst: ik denk eerder dat het gewoon een eerlijk antwoord is want anders had Verstappen in de auto al geklaagd over Massa en Alonso en daarmee indirect klagen naar de raceleiding.
Geweldige race. Erg jammer dat Verstappen zo vaak werd opgehouden anders had het nog lastig(-er) voor Hamilton geworden. Bovendien kreeg hij ook nog problemen met zijn banden in de laatste ronde. Maar goed: prachtige einduitslag!
Jammer dat alonso en massa niet aan de kant gegaan zijn anders had het einde nog spannender geweest
Ik ben wel benieuwd hoe RB hiermee in de media omgaat, wordt het weer van ‘wij bouwen een geweldig chassis’ of krijgt Renault nu ook de credits die zij nu (uiteindelijk) zeker verdienen. Want daarbij Renault hebben ze zeker stappen gemaak, eindelijk is de auto op niveau van de Mercedes. Worden nog intetessante races met duels tussen Hamilton en Verstappen. Nu nog leuk, want Hamilton is toch vrij zeker van het kampioenschap. Volgend seizoen wordt het echt spannend, want dan gaan Verstappen en Ricciardo serieus meedoen om de eerste plek!
@henkp1: die Renault PU’s doen het fantastisch in de Red Bulls, je hebt helemaal gelijk. Goed, de Mercedes blokken trekken nog steeds wat harder, maar de bochtsnelheid van de RB maakt een hoop goed op een aantal circuits. En dit is een bloody fast circuit!
@henkp1: Red Bull mag inderdaad nou ook wel eens een complimentje aan Renault uitdelen.
@henkp1: Het verhaal van de ‘slechte’ Renault-units is al 8 jaar oud. Ook in de kampioenenjaren schoot Renault fel tekort op topsnelheid. Ze maakten dat wel altijd goed met hun driveability (tractie, koppel, soepel toerenbereik en redelijk verbruik) op het chassis, zeker met de geblazen diffusor.

De hele filosofie van Red Bull is immers niet op topsnelheid gebouwd, maar op bochtensnelheid. Mclaren heeft hetzelfde ‘probleem’ met Honda: door hun chassis kunnen ze de laatste GP’s nog een beetje hun gebrek aan snelheid compenseren.

Al bij al is die Renault-motor niet slecht dus. En met twee teams die goede chassis’ weten te ontwikkelen zal het volgende seizoen best interessant worden.
Ik vond het een wat saaie race eigenlijk, ook een beetje irritant dat het leek alsof Bottas inhield om het gat tussen Hammilton en Verstappen zo groot mogelijk te krijgen alvorens de pit in te gaan..
@destiny: dat leek niet alleen zo, dat was zo. Maar goed, gaan we piepen dat het eindelijk op een teamsport lijkt?
@jochempie: ik begreep die actie wel. Zo lang mogelijk Bottas buiten houden om het gat met Max en Lewis groter te maken.
@willeme: ik begreep het ook wel, ik heb wel respect voor een slim spelletje van Mercedes. Dat maakt het hele spel alleen maar interessanter. En ik zie het ophouden door Bottas als een compliment aan het adres van Verstappen. The threat is real, kennelijk. Wat dat betreft is het jammer dat Ricciardo ook voor de winst mag rijden, want zodra Lewis en Max de pits in doken, had Daniel Valtteri wat op kunnen houden, om precies dat geëtter uit Finse hoek een paar ronden later te voorkomen. Het had ‘m z’n podiumplaats waarschijnlijk niet gekost, want Daniel heeft een flinke veerkracht in z’n rondetijden.
Enig idee wat er met Vandoorne gebeurd is? Ik heb de race niet kunnen bekijken…
@breakingpoint: Werd blijkbaar in de 1ste bocht door raikkonen opzij geduwd en moest door het gras en vanachter terug aansluiten. (Heb het ook nie gezien)
@breakingpoint: Inderdaad grasmaaien na de start en verder volledig onzichtbaar geweest… Zonde, maar de McLarens hadden ook weer totaal geen pace…
@trustmeiamanengineer: toch wel vreemd dat hij niet opnieuw de top 10 kan binnenkruipen. Inderdaad wéér geen pace dus… Ook Alonso heeft weer geen potten gebroken. Al zijn ze eens beiden gefinished, wat ook al zeldzaam is…
Goed gereden van Max!
LH terecht op weg naar het WK.
@airc: he? Een positief klinkende reactie? Hebbie seks gehad ofzo?
@jochempie: na de Troll campagne gaat hij nu voor “shock comments”
@w0o0dy: het werkt, ik ben er nog steeds niet overheen..
@airc: ik heb je regelmatig afgezeken om je reacties, voor deze is er gewoon geen speld tussen te krijgen. Respect.
@rhellema: dat zou de norm toch mogen zijn?
Ik vond het een redelijk saaie race eigenlijk. Het begin was goed, maar daarna was het vooral vooraan best saai.

En jammer weer voor Vettel. Hamilton en Mercedes doen uiteraard wat ze moeten doen, maar Ferrari heeft toch wel erg veel pech.
@jaapiyo zou de start bij het artikel kunnen? Heb hem gemist door een falende ziggo app.
Helaas zal hamilton het kampioenschap winnen na vandaag (ik ga er in ieder geval al vanuit met meer dan 50punten verschil)
Toch wel goed gedaan van Red Bull. In Australië: een halve seconde per ronde toegeven op de winnaar, in Japan slechts 4/100e van een seconde op de winnaar per ronde. Gewoon goed gewerkt tijdens het seizoen dus ;-).
@pomoek: of Renault? Wellicht beiden, maar het chassis was altijd al goed. Ik denk dat Renault vele kleine stappen genomen heeft, maar uiteindelijk een degelijke PU neerzet. Dat Red Bull maar oppast met een gloednieuwe AM motor…
En Ferrari: 22 schamele puntjes in de laatste 3 races. Dat is gewoon slecht. Deels natuurlijk door domme acties van de rijders maar ook de techniek blijkt niet op orde te zijn. alsof ze in Italië massaal in een soort paniekmodus zijn geslagen.
Die Hamilton is een hypocriet. Vorig jaar maar janken dat Rosberg kampioen is geworden door zijn mechanische problemen, maar nu een ander pech heeft en duidelijk de titel meer verdient dat hoor je hem daar niet meer over. Walgelijk mannetje!
@sollie1984: Aan wie zat jij te denken dan? Want volgens mij is Lewis dit seizoen mentaal en technisch een stuk beter dan de rest.
@airc: mentaal en technisch een stuk beter? Ik weet niet hoe hoog jij die man hebt zitten, maar hij is dit seizoen meerdere keren om zn oren gereden. Juist nu door de pech van Vettel/Ferrari leidt hij nu het kampioenschap en niet omdat hij beter is.
@sollie1984: dan ben ik toch wel heel benieuwd hoeveel meerdere keren en door wie Hamilton dan om zijn oren is gereden!
@sollie1984: wat moet hij dan doen? Zijn wagen ook aan de kant zetten als Vettel uitvalt? Heeft trouwens in een interview gezegd dat hij wel te doen heeft met Ferrari (of het gemeend is, laat ik in het midden)
@sollie1984: even ter herinnering:

HAM heeft tijdens zijn carrière elk seizoen minimaal één race gewonnen (nog nimmer vertoond door anderen!);
HAM heeft de meeste poles tijdens zijn carrière in de F1;
HAM heeft dit seizoen de meeste poles (10);
HAM heeft dit seizoen de meeste overwinningen (8).

Wat is je probleem?
nog iets vergeten:

HAM is de enige coureur in het bestaan van de F1 die de meeste weekenden (5) achter zijn naam heeft staan waar hij op zaterdag de pole rijdt, op zondag wint, de snelste raceronde haalt én tijdens de race alle ronden aan de leiding rijdt (inclusief pitstops).
Mooie race op een mooi circuit. Lewis weer soeverein naar P1 en Max heeft zijn stinkende best gedaan en de P2 dik verdiend.

Ook de middenvelders deden het leuk, rond 5,6 en 7 was het spannend, 10, 11, 12, 13 en 14 binnen 2 seconden van elkaar maakte het ook spannend. Zonde dat de Hulk op moest geven want na zijn pitstop was hij weer lekker aan het inhalen.

Ik vond de laatste twee ronden nog wel erg spannend. Maar eerlijk gezegd had Hamilton die eerste plek echt niet meer opgegeven. Die heeft de hele race op de cruise control gereden, als Max dichterbij was gekomen had hij gewoon weer ff het gas opengetrokken. Max kon alleen maar dichterbij komen omdat Hamilton last had van de bejaarden, en toen hij daar voorbij was kreeg Max er last van. Dus uiteindelijk heeft het wat spanning opgeleverd maar Max had hem daar echt niet kunnen pakken. Tenzij hij hem een tikje had gegeven in de hairpin maar dat was nergens voor nodig geweest.

Toffe race!
Top motor die Renault! Nooit wegdoen…
Prachtige race. Max was opnieuw Souverein, prachtig!
Bijna nog mooier was het uitvallen van huilebalk Vettel… Ging hij ook heel overdreven met iedereen knuffelen en lachen nadat hij was uitgevallen of het hem niet raakt… Weirdo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).