• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Olé! Alonso bestraft voor negeren blauwe vlaggen

Auteur: jaapiyo, gepost 8 oktober 2017 om 13:03 – 21 Reacties

FA


Bam, keihard afstraffen die Spanjaard.

In de slotfase van de Grand Prix van vanochtend zat raceminnend Nederland weer even op het puntje van de stoel. Toch wel enigszins onverwacht kwam Max Verstappen flink opzetten en kroop hij in de staart van Lewis Hamilton. Even leken het twee zinderende laatste rondjes te gaan worden, maar Max had pech.

Voor het leidende tweetal reden Felipe Massa en Fernando Alonso. De twee veteranen en voormalig teamgenoten in rood waren verwikkeld in een gevecht om de tiende plaats, die recht geeft op een puntje. Plus de twee dertigers willen natuurlijk sowieso niet voor elkaar onder doen. Zowel Alonso als Massa besloten echter eerste Lewis voorbij te laten, hun auto tussen die van Lewis en Max te plempen en daarna pas Max voorbij te laten. Of Max anders daadwerkelijk een kans had gekregen om Lewis voorbij te steken zullen we nooit weten, maar dit hielp duidelijk niet.

Toch is niet het belemmeren van Max, maar juist het belemmeren van Hamilton reden geweest voor de FIA om Alonso te bestraffen. De leidende coureur heeft vaak het meeste last van achterblijvers. Hij komt namelijk als eerste aan, waarna de slowpoke in kwestie een blauwe vlag krijgt en meteen aan de kant kan gaan voor het héle groepje leiders (in dit geval dus Lewis en Max). Alleen doordat Alonso en Massa hun auto’s tussen die van Lewis en Max gooide kon Max er dit keer geen serieus voordeel uithalen.

Alonso krijgt een reprimande plus twee strafpunten op zijn licentie. Voorlopig hoeft de man uit Oviedo zich daar niet al teveel zorgen om te maken: de teller stond voor de race bij hem nog op nul strafpunten. Maar goed, het is een goed signaal aan de veteranen dat ook zij niet moeten fokken met blauwe vlaggen. Waarom Massa (voor zover bekend) een straf ontloopt terwijl hij toch behoorlijk in de weg zat bij Max is niet geheel duidelijk. Wellicht schatten de stewards in dat het gat toen Max bij Massa aankwam groot genoeg was voor Felipe om zijn Williams kortstondig voor Max’ neus te parkeren.

Ook interessant!

  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen voorbij aan Alonso
  • Max blijft risico's nemen met tracklimits
    Max blijft risico's nemen met tracklimits
  • Alonso: "Heb Verstappen geholpen, Hamilton zeurt altijd"

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Felipe Massa, Fernando Alonso, fia, Formule 1, japan, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Geen BMW: bied op deze Duitser met zes-in-lijn
Volgend bericht: “Deelname Gasly aan GP van Amerika onzeker door Honda” »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    8 oktober 2017 om 13:09

    Zou het niet een idee zijn, wellicht is dat al zo, dat bij blauwe vlaggen de achterblijvers verboden is om in te halen totdat de snellere deelnemers voorbij zijn?

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      8 oktober 2017 om 14:27

      @pomoek: de achterblijvers zijn vaak in gevecht met elkaar om een positie.
      Verbieden zou het racen dus helemaal teniet doen.

      Login om te reageren
      • jochempie zegt

        8 oktober 2017 om 16:13

        @awesome: er is toch wel een rangorde in het inhalen. De voorsten hebben mijns inziens meer recht op het vrij kunnen voeren van gevechten dan degenen die gelapt worden. Anders zou winnen wel heel veel waarde verliezen.

        Login om te reageren
  2. mick0210 zegt

    8 oktober 2017 om 13:10

    Ik had inderdaad liever Massa bestraft gezien. Max verloor hier immers veel meer tijd bij dan bij Alonso.

    Login om te reageren
  3. atteh zegt

    8 oktober 2017 om 13:13

    EDIT: Goed punt, ik pas het even aan.

    De reden dus ook dat Verstappen zo snel het gat naar Hamilton dicht kon rijden. Ja, natuurlijk had Verstappen last van de twee achterblijvers, maar in feite (wat tijd betreft) heeft Hamilton veel meer last er van gehad. Massa ging beide keren op tijd (volgens de reglementen) aan de kant voor de heren.

    Login om te reageren
  4. dymf zegt

    8 oktober 2017 om 13:17

    Gewoon blauwe vlag afschaffen. En ook daar gewoon racen en verdedigen.
    En daarnaast teamgenoten ook niet zomaar voorbij laten gaan. Je bent aan het racen niet in colonne naar vakantie aan het rijden. Onzin.

    Login om te reageren
    • Jaymz zegt

      8 oktober 2017 om 13:28

      @dymf: ik denk dat je dan veel last krijgt van vriendengunsten. Vriendjes er wel makkelijk langs laten en de anderen keihard blokkeren. Leidt denk ik tot oneerlijke competitie. Ik ben geen voorstander om de blauwe vlag af te schaffen.

      Login om te reageren
      • michaelknight zegt

        8 oktober 2017 om 14:05

        @jaymz: zoiets?:
        https://youtu.be/Oxu8LIzeNHY

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          8 oktober 2017 om 15:11

          @michaelknight: Zulk gedrag heb ik liever niet terug… Dat geluid daarentegen…

          Login om te reageren
        • pomoek zegt

          8 oktober 2017 om 15:20

          @michaelknight: typisch geval van de discussie “of blauwe vlaggen nodig zijn” in de kiem smoren ;-).

          Login om te reageren
  5. sportevo zegt

    8 oktober 2017 om 13:56

    Er zijn regels omtrent het aan de kant gaan bij het lappen.

    Ze worden bij maximaal 3 baanposten getoond en alleen wanneer de rijder die de andere rijder moet lappen binnen zoveel seconden (ik dacht 3) achter de achterblijver zit. Ga je na deze 3e vlag nog niet aan de kant, dan loop je kans op een straf.

    Massa ‘hinderde’ Verstappen wel iets maar binnen de regels. Alonso heeft Hamilton wel echt gehinderd.

    Login om te reageren
  6. Joost zegt

    8 oktober 2017 om 14:03

    Bij negeren van de blauwe vlaggen: de achterblijvers op VSC-snelheid zetten en de besturing op afstand overnemen door de wedstrijdleiding.

    Moet technisch makkelijk haalbaar zijn.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      8 oktober 2017 om 18:01

      @iJoost: goed idee. Op de kartbaan op Texel reden ze vroeger al met elektromotoren. Die konden ze bij een gele vlag of als er kinderen reden lekker op max 20km/u zetten ?

      Hoewel dat voor Wehrlein en Ericsson niet eens nodig is

      Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    8 oktober 2017 om 14:24

    Of het effect op de race van max zou hebben gehad zullen we nooit weten maar ik vond ook dat ze allebei eerder aan de kant hebben kunnen gaan

    Login om te reageren
  8. hhitalia zegt

    8 oktober 2017 om 14:41

    Die ouwe mannen zien dat allemaal niet zo goed meer in hun spiegels ??

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    8 oktober 2017 om 15:24

    De straf vind ik overigens erg mild. Vorig jaar werd Verstappen behoorlijk gestraft voor het afwijken vanIk racelijn in Mexico, terwijl hij in gevecht was, en wat resulteerde in de Verstappen regel die ook al weer is afgeschaft, en nu verpest Alonso het gevecht tussen de raceleiders en komt ie er vanaf met een slap on the wrist.

    Login om te reageren
    • 545e60 zegt

      8 oktober 2017 om 15:34

      @pomoek: Alonso verpest de race tussen de leiders niet. Alonso hield juist Hamilton heel erg op en dat was dan ook de reden dat Max opeens heel dicht op Hamilton zat. Dus het is in eerste instantie dankzij Alonso dat het gevecht leek te gaan plaatsvinden.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        8 oktober 2017 om 16:53

        @545e60: Daar heb je een punt. Hij heeft ook straf gekregen omdat hij Hamilton hinderde. Blijf ik bij mijn punt dat ik de straf dan nog steeds erg mild vind.

        Login om te reageren
  10. usbeetje zegt

    8 oktober 2017 om 20:25

    Schaf eerst eens de DRS af op achterblijvers, daar had Max veel meer aan gehad.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      8 oktober 2017 om 23:10

      @usbeetje: ja dat is een goeie

      Login om te reageren
  11. Silverarrow zegt

    8 oktober 2017 om 21:23

    Massa verdient strafpunten voor elke race die hij rijdt. Zelfs de term veldvulling is te veel eer voor zo’n has been.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North