Nico Rosberg veroverde de pole position voor de Grand Prix van Amerika, maar was dat genoeg om teamgenoot Lewis Hamilton eindelijk weer eens te verslaan?
We kunnen er een uitgebreid verhaal van maken, maar dat doen we niet. Het draaide opnieuw maar om één ding: welke van de Mercedes-rijders zou er aan het langste eind trekken. Rosberg hield het exact 24 ronden lang vol, maar moest vervolgens toch echt zijn meerdere erkennen in Hamilton. De Brit loerde al even op een kansje en kon met een beetje hulp van DRS en KERS eenvoudig de leiding overnemen.
Dat Hamilton en Rosberg de wedstrijd in diezelfde volgorde uitreden, betekende gelukkig niet dat de Grand Prix als een nachtkaars uit ging. Fernando Alonso, Jenson Button, Jean-Eric Vergne, Romain Grosjean en Sebastian Vettel maakten er een mooie strijd van, waarbij vooral het gevecht van de Duitser in het oog sprong. Hij startte uit de pits na een motorwissel en moest vervolgens alles op alles zetten voor een puntenfinish. In de slotfase pakte hij de ene na de andere concurrent in en zo haalde hij alsnog P7 binnen.
Vettel moest daarmee wel opnieuw zijn meerdere erkennen in Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo, die de Williams-trein weer liet ontsporen en als derde over de streep kwam. Felipe Massa kwam achter hem als vierde over de streep, gevolgd door Valtteri Bottas en Ferrari-rijder Fernando Alonso.
Hamilton gaat na zijn tiende zege van het seizoen weer een beetje ruimer aan de leiding van het kampioenschap en is op dit moment goed voor 316 punten, op 24 punten gevolgd door Rosberg.
Update 03-11: Vergne zakt naar plaats 10 door een tijdstraf, en Perez gaat er na zijn actie 7 plekken op achteruit bij de startopstelling van de volgende race.
Positie | Coureur | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | L. Hamilton | Mercedes | 1:40:04.785 |
2. | N. Rosberg | Mercedes | +4.314 |
3. | D. Ricciardo | Red Bull | +25.560 |
4. | F. Massa | Williams | +26.924 |
5. | V. Bottas | Williams | +30.992 |
6. | F. Alonso | Ferrari | +1:35.231 |
7. | S. Vettel | Red Bull | +1:35.734 |
8. | K. Magnussen | McLaren | +1:40.682 |
9. | J. Vergne | Toro Rosso | +1:43.863 |
10. | P. Maldonado | Lotus | +1:47.870 |
11. | R. Grosjean | Lotus | +1 ronde |
12. | J. Button | McLaren | +1 ronde |
13. | K. Raikkonen | Ferrari | +1 ronde |
14. | E. Gutiérrez | Sauber | +1 ronde |
15. | D. Kvyat | Toro Rosso | +1 ronde |
NIET GEKLASSEERD | |||
- | N. Hulkenberg | Force India | - |
- | S. Perez | Force India | - |
- | A. Sutil | Sauber | - |
motoragent zegt
Prima race, zeker richting het einde kwam het geheel een beetje tot leven. Ben positief verrast door de Lotussen, ondanks dat ze meer náást de baan dan op de baan te vinden waren konden ze dit keer het tempo van de rest goed bijhouden en lieten ze zelfs wat mooie inhaalacties zien.
Ricciardo rijd weer een prima race (best of the rest), net als Vergne. Eigenlijk raar dat ze Vergne volgend jaar niet in de RBR zetten en Kvyat nog een jaartje laten rijpen naast Max.
En Gutierrez, alsjeblieft, verlos die jongen eens uit zijn lijden…
jaapiyo zegt
@motoragent: 90% eensch. De Lotus lijkt inderdaad op een circuit als dit iets beter uit de voeten te kunnen, op zilversteen waren ze ook ok en dat lijkt een beetje op deze baan. Desalniettemin een dramatisch jaar voor die jongens.
Zelfde geldt voor Sauber dat vandaag had moeten scoren, maar met Guttierez ga je de oorlog inderdaad niet winnen, vond hem vorig jaar al de slechtste coureur samen met Chilton en dit jaar is nou niet bepaald veel beter. Het ziet er dan ook naar uit dat zijn F1 carriere nog 2 races duurt aangezien het tweede Sauber zitje vrijwel zeker naar vdG gaat en anders naar Sutil.
Ben het echter niet helemaal eens met de Vergne/Kvyat situatie. Vergne doet het erg goed in de races de laatste tijd maar ik denk toch dat Kvyat net dat beetje extra basis snelheid heeft en dus meer kan met een topauto. Vergne is wat mij betreft meer een type Button; beter in de races dan in de kwalificatie, top in de regen, maar tegen een echte qualifier in een dominante auto leggen ze het meestal af. Het is wel een beetje een ‘judgement call’ dat geef ik toe.
Ik hoop wel dat Vergne zijn zitje houdt, omdat hij het zelf verdient en ook omdat het beter is voor Max. Denk ook wel dat dat gaat gebeuren trouwens, hoewel die grillige Marko de beslissing om een of andere reden mag maken en met die rare snuiter weet je het nooit.
tupperware zegt
@jaapiyo:
VdG kan naar dat zitje fluiten, dat is al vergeven aan de hoogste bieder.
Marcus Ericsson krijgt dat stoeltje. Guttierez deed het vandaag trouwens lang niet zo slecht als Perez, die over het paard getilde lampenl*l schakelde naast zich zelf Sutil uit en kegelde in dezelfde beweging Raikkonen bijna uit de race.
Esteban zal ook wel blijven, die brengt veel te veel geld mee, zonder kan Sauber de poort sluiten.
jaapiyo zegt
@tupperware: Tsja een lompe actie was het zeker van Perez maar ik vind juist dat hij de rest van het jaar erg volwassen gereden heeft in vergelijking met met name zijn Sauber periode. Eigenlijk is hij ook al een flink aantal races vrijwel constant wat sneller dan Hulkenberg die ik nog steeds hoog inschat, alleen Hulk heeft in het begin an het jaar maximaal voordeel gehaald uit de betere concurrentiepositie die FI toen had waardoor hij het jaar waarschijnlijk met meer punten afsluit.
Vwb vdG; ik zat wat te zappen tussen een sky stream en sport1 voor de race en toen kwam ineens een item over vdG voorbij waarin werd geclaimd dat Marcel Boekhoorn min of meer bevestigd heeft dat vdG volgend jaar rijdt. De situatie schijnt te zijn dat ze nu 3 contracten getekend hebben voor race stoeltjes met Ericsson, vdG en Sutil. Minimaal een daarvan zal dus ontbonden moeten worden.
Ik denk zelf dat Sutil minder geld kan brengen dan vdG en hij heeft dit jaar nou ook niet bepaald top gepresteerd (vaak outqualified door Guttierez). Of Guttierez kan blijven rekenen op een hele grote zak geld van Carlos Slim is ook maar afwachten…dus wie weet.
jrk68 zegt
@jaapiyo:
Ik ben het met hem eens, jij bent zeker vergeten hoe Perez in Montreal bijna Massa naar de eeuwige jachtvelden stuurde….
Perez is gewoon een kneus die zonder zijn sponsor miljoenen geen schijn van kans heeft op een stoeltje.
jaapiyo zegt
@jrk68: Nee joh. Ik ben overtuigd sinds het jaar dat hij teamgenoot was van vdG in de GP2. Hij was toen echt bloedsnel op een aantal banen en blies Giedo helemaal weg dat jaar terwijl het voor Perez zijn eerste jaar GP2 was.
Hij crashed wel nog steeds iets te vaak maar daar staan ook voldoende mooie inhaalacties tegenover. En dat incidentje met Massa was minimaal 43% Massa zijn schuld; die kan/durft niet meer in te halen en blijft dan eerst veel te lang achter iemand hangen alvorens een soort wanhoops-banzai te doen.
Vorig jaar bij McLaren heeft ‘ie het onder de streep trouwens ook niet zo slecht gedaan versus Button, in de kwalificaties 10-9 gewonnen en qua punten 73-49 verloren…qua kwalificaties ongeveer hetzelfde en qua puntjes procentueel gezien beter dan wat Magnussen dit jaar klaarspeelt tegen Button.
Ik vind dat ‘ie niet misstaat in het F1 middenveld.
djfrank zegt
Hamilton is goed bezig!
sebasjuhh zegt
Hé wat? F1? Oh, nothing to see here..
bitethepillowimgoingindry zegt
Formule 1 is ontzettend saai geworden de laatste jaren. Vroeger viel er tenminste nog wat te lachen met Jos Verstappen als ‘ie weer eens in de grindbak was beland. Die tijden zijn helaas voorbij.
coenijn zegt
Gelukkig was t einde van de race nog een beetje spannend en is het tenminste een enigszins leuke Tilke-dome maar verder was t weer veel van t zelfde
MaartenD zegt
Wat is de formule 1 toch dodelijk saai…volgend jaar maar weer een poging wagen met Max maar eigenlijk is de formule 1 de afgelopen van een hoog GAAAAP gehalte…
lambo4all zegt
@maarten020: wat was er saai?
MaartenD zegt
@lambo4all: wat was er saai?? Wil je serieus een antwoord op de opmerking dat de formule 1 de afgelopen jaren dodelijk saai is?!?!?
lambo4all zegt
@maarten020: wie begint er over de afgelopen jaren? ik vind het al vrij knap als je kan uitleggen waarom een specifieke race saai was. volgens mij ben je namelijk niet heel slim, anders had je wel doorgehad dat wat je gister gezien hebt (of misschien heb je niet een gekeken, maar ben je gewoon de zoveelste azijnpisser die zeikt no matter what).
Ik heb gister namelijk een goeie race gezien met veel verschillende strategieën, eentje waar onderling veel gevochten werd en er constant wel auto’s dicht bij elkaar zaten. de leiders zaten constant dicht bij elkaar, en voor p3 was het ook tot de laatste paar ronden niet duidelijk wie deze zou pakken. je hebt zelfs nog een domme actie gezien die tot een crash leidde in de eerste ronde. hebben de simpele zielen hun ongelukje ook weer gezien. dit is wat racen is, dit is wat je moet zien als je formule 1 kijkt. nou weet ik niet wat jou beeld is van een goede formule 1 race, maar ik gok zo dat deze meer fast & furious elementen bevat dan de carriere van vin diesel.
daarbijkomend, je kan niet zeuren over:
– gebrek aan geluid, je zat namelijk niet op de tribune maar achter de tv.
– gebrek aan inhaalacties, die zijn er meer dan ooit. ook voor de leiding.
– trage rondetijden. Rosberg zijn pole was sneller dan vorig jaar, na amper een eerste jaar in ontwikkeling van de nieuwe wagens.
nou jongeman, verras me.
MaartenD zegt
@lambo4all: rustig maar lambo4all, wist niet dat je boos werd. Ook een beetje jammer dat je het nodig vind om te zeggen dat ik niet slim ben, alleen omdat ik een andere mening dan jou heb. Zegt volgensmij meer wat over jouw intelligentie. Prima dat jij de formule 1 op dit moment niet saai vind, ik heb daar een andere mening over. Jaren geleden weet ik nog dat ik naar Imola ging en in de prato tosa bocht de bolides voorbijzag razen. Ik had geen oordoppen bij mij maar nadat de formule 1 auto’s voor de eerste keer voorbij raasden meteen maar snel met wat kauwgom en papier een houtje touwtje oordop in elkaar flanste. Er gebeurde constant wat tijdens de race, inhaaldacties, chrashes en actie. Toen Johnny Herbert in de bocht crashte waar ik stond kreeg ik nog een hestje van de baanmarchal daar als herinnering..kortom, naar mijn MENING een stuk spannendere en interessante tijd m.b.t. de Formule 1. Nu hoor je de auto’s niet, zijn er een paar teams die de dienst uitmaken en gebeurd er naar mijn MENING niet zo heel veel meer. Beetje jammer dat jij dan blijkbaar zo op je kleine pikkie getrapt bent dat jij het nodig vind om jouw mening als waarheid te verkondigen. “Dit is wat racen is”.. “Dit is wat je MOET zien als je F1 kijkt” Alsof jij bepaald hoe iemand naar formule 1 moet kijken, dat bepaal ik liever zelf wijsneus. Dus ik ben heel blij voor je dat jij de formule 1 niet saai vind, ik heb een andere mening.
lambo4all zegt
@maarten020: ik denk niet dat ik ergens boos werd, er staan precies nul uitroeptekens en in hoofdletters schrijven heb ik ook nergens gevonden. maarem, volgens mij bevestig je precies wat ik over je intelligentie zei (wat een mening was trouwens, iets wat jij blijkbaar als altijd goed ziet en nooit fout kan zijn). Nou is dat constant dingen gebeuren in de race precies iets wat de laatste jaren, en zeker dit jaar veel meer gebeurt dan in “de goeie oude tijd”. dat is simpel feiten vergelijken, en de feiten zeggen dat er veel en veel meer ingehaald wordt. verder is het natuurlijk 10 keer zo leuk als je bij de baan staat, want nee inderdaad achter de tv krijg je geen hestje, sorry ik kan er ook niets aan doen. Ik vind het jammer dat ze niet meer opa imola racen, maar als ze dat gedaan hadden dan hadden ze nog met 95% van de snelheid van toen door Tosa gevlogen, en als het eind jaren 90 was toen je ging kijken dan reden ze langzamer dan nu. een paar teams die de dienst uitmaken? grapjas, keek je wel de goede kant op tijdens de race? afhankelijk van het jaartal dat je geweest was had je had namelijk of twee mclarens in slagvolgorde voorbij zien komen, of twee williamsen, en vanaf 2000 zag je twee ferrari’s ver vooruit rijden. dominantie is niks nieuws. als we 60 jaar terug gaan zien we ook twee Maserati’s ver vooruit rijden. tegenwoordig?: 2007, 3 man nog kans in de laatste race. 2008, hamilton wint in de laatste ronde. 2010, drie man nog kans in de laatste race. 2012, vettel-alonso in de laatste race. dat soort taferelen zag je vroeger bijna nooit, nu zijn ze om het jaar.
nou was het vrij gemakkelijk om al je “argumenten” onderuit te schoffelen, omdat ze simpelweg nergens op sloegen. Dat oude religieuze wijf op de hoek kan wel van MENING zijn dat de aarde 6500 jaar oud is, dat wil niet zeggen dat ze niet fout is. net zoals jij klaagt over dingen die er altijd al waren of nooit geweest zijn.
Dat geluid geef ik je, gek genoeg dat je niemand er meer over.. alleen de mensen die niet naar de races gaan en met een zak chips op de bank zitten zeuren er nog over…
roppp zegt
Gelukkig zond Veronica het live uit. Ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. Wat een spanning….. N O T
Hupke zegt
Die mclarens rijden precies achteruit, zonde.
Het circuit is echt doodsaai, ze zouden het gewoon van de kalender moeten schrappen, even erg als die zandbak circuits.
lambo4all zegt
Een hele goede race van hamilton, en voor rosberg misschien wel een samenvatting van seizoen. Erg goed en over een ronde ongenaakbaar. Maar lijkt over de hele race net de 0.1 seconde per ronde te missen. Wat er dan voor zorgt dat hamilton steeds nét aan het langste eind trekt. Een top race van ricciardo en beide williamsen solide gereden. Massa laat zien dat zonder pech hij helemaal niet minder dan bottas is. Veel inhaalacties gezien en ik kijk uit naar brazilië!
jaapiyo zegt
Ik vond het een leuke race dus ik snap de haat niet zo. Het was wel mooi geweest als het gevecht voor de overwinning iets langer door was gegaan maar goed.
Hoewel er nog veel kan gebeuren in de laatste twee races moeten we dus langzaam gaan concluderen dat Rosberg over het seizoen gezien sneller is geweest over één ronde en Hamilton consistenter in de races…
Laat dat nou net het omgekeerde zijn van wat ik vooraf verwacht had.
toniominestrone zegt
@jaapiyo: Een kinderhand is snel gevuld zullen we maar zeggen, man wat een bagger race op deze manier gaat F1 regelrecht het putje in, voor de gemiddelde Amerikaan is dit gisteravond al gebeurd de rest van de wereld volgt nog op die paar achtergestelde landen na die door smeergeld van Bernie net de F1 hebben omarmt, maar die stakkers kan je niets kwalijk nemen waar het dagelijkse straatbeeld wordt beheerst door paard en wagens.
jaapiyo zegt
@toniominestrone: mwah…de realist weet dat de races eigenlijk nooit spannender zijn geweest dan dit dus als je het nu niet leuk vind ben je gewoon geen ekte F1 fan (en dat bedoel ik niet als een aanval maar als een neutraal statement).
Ik vind het wel iets te hip geworden om op F1 te haten, als je het niet leuk vindt dan kijk je toch gewoon niet…Dit soort haat is IMO alleen terecht op Audi ;)
niwi zegt
@jaapiyo: eens. De meeste wedstrijden worden tegen het einde steeds spannender, vooral achter de kop. En dit is geen slechts circuit, er zijn genoeg inhaalpunten, met die geweldige eerste bocht, en de Esses, die snelle bochtencombinaties die een soort kopie zijn van Silverstone en Suzuka. Geweldig om te zien hoe die auto’s daar doorheen worden gesleurd. Zet je beeld daar eens stil, en zie de vervorming van de banden rond de velgen, als in de “hoogtijdagen” van de jaren 70 en 80. Waar de tijden veel verder uit elkaar lagen. Ach, ook niet elke Ajax-Feijenoord is spannend en toch blijven het top wedstrijden…
lambo4all zegt
@toniominestrone: leg is even goed onderbouwd uit waarom de formule 1 veel saaier is dan in de “goeie oude tijd”. en dan heb ik het niet over het zakkenvullen van bernie, dat is al ouder dan de weg naar rome en daar merk je op de baan niks van.
ik kijk uit naar je reply!, en bereid me alvast voor op een load bullshit, wat dat gaat er ongetwijfeld komen.
toniominestrone zegt
@lambo4all: Daar merk je niets van op de baan? Bernie heeft vriend Thielcke alle duffe baantjes laten ontwerpen, voor de rest: Kijk maar op youtube formule one in the ’70, dat was racen voor mannen met ballen maar daar weet jij alles van, niet?
lambo4all zegt
@toniominestrone: als je 10 jaar bij elkaar pakt kan je inderdaad wel een filmpje van 10 minuten in elkaar flansen dat er spannend uit zien… en nu even serieus, dat was de tijd dat er 2,3 soms zelfs meer doden per jaar vielen. wil je dat? die tijd is simpelweg vervlogen, zo ken ik er nog wel eentje. jaren 70?! wat een mietje ben je, al die rijders waren sappies man, in de jaren 30 met de auto unions en de silverpijlen. dát was pas racen man! duim brede bandjes met 500pk met bomen langs de baan. gordels zijn voor zwakken! de wielen verwisselen en aanslaan met een hamer, dat waren nog is echte tijden…..
damrakker zegt
…en kon met een beetje hulp van DRS en KERS eenvoudig…
Dit is toch niet meer leuk mensen.
theracingelf zegt
Iedereen die dit saai vond heeft waarschijnlijk de vorige race niet gezien..
roppp zegt
@theracingelf: nee, want die zat achter de decoder. Verder was er gisteravond WERKELIJK NIETS op tv, dus was dit als achtergrondvulling het proberen waard en werd voor mij weer eens een bevestiging dat ik er geen €0,01 voor ga betalen.
rob5nismo zegt
Voor diegene die er in geïnteresseerd zijn er staan ronden van max Verstappen op dumpert van Japan en amerika
toniominestrone zegt
Ik werd wakker van de eindtune op Sport 1, heerlijk geslapen!
tupperware zegt
@toniominestrone:
Dan zou ik dat abonnement de deur uit doen..
toniominestrone zegt
@tupperware: Daar denk ik ook hard over na, triest als je er over na denkt, ik volg F1 vanaf 1973 maar het kan mij momenteel totaal niet meer boeien,jammer!
ewoudhoed zegt
De strijd voor het podium was dan misschien niet spannend, maar om het nou een saaie race te noemen… het gevecht tussen Alonso en Button was verre van saai. Vettel die achteraan start, klaagt over grip en uiteindelijk een prima race rijdt en punten pakt. Ik heb gisteravond een aantal prachtig uitgedachte inhaalacties gezien. Ik heb er van genoten. Op naar Brazilië!
pomoek zegt
@ewoudhoed: Mee eens. F1 is vooral een technische sport. Als je weinig met techniek en auto’s ophebt is de F1 al snel saai. In mijn omgeving zijn het met name de wat oudere dames (schoonmoeder) die autosport saai vinden.
toniominestrone zegt
@pomoek: Dan heeft je schoonmoeder er meer verstand van dan haar schoonzoon!
pomoek zegt
@toniominestrone: Daar zou u wel eens gelijk in kunnen hebben mevrouw!
desjonnies zegt
’t zijn de circuits.
Dit was net zo’n circuit als dat in Rusland met veel te veel ongestrafte uitloop en uitwijk mogelijkheden
De grindbak moet terug, geen uitloopmogelijkheden, dood is dood, fout is fout met geluk mag je de wrakstukken van je bolide af schudden. ”t is allemaal gechargeerd wat ik poneer, maar come on jongens, dit is toch geen circuit meer ?
Wederom alsof ik naar een computer scherm zat te kijken ipv een circuit.
En wederom heb ik de race niet kunnen volgen wegens gebrek aan spanning.
arii zegt
altijd dat gezeik, was gewoon een goede race, klaar
piquet1986 zegt
Hoorde iemand op Veronica Mol nog rommelen met zn apparaten en zeggen “what the fuck?”
gregorius zegt
Zat in t vliegtuig en dus gemist. Maar aan de reacties te zien: weinig gemist. Racen op die max-uitloop circuits is gewoon niks.
Nu hopen dat het gaat regenen op Interlagos: dan gaat t nog leuk worden.
jrk68 zegt
Update:
Perez heeft 7 plaatsen straf voor komend weekend en 2 strafpunten op z’n licentie gekregen voor zijn achterlijke actie in de eerste ronde. Dat werd trouwens hoog tijd.
Vergne kreeg 5 seconden voor zijn aanvaring met Grosjean en zakt naar p10.
jrk68 zegt
De race was misschien niet zo spannend als andere dit jaar maar saai is een groot woord.
Dan was het WEC in Shanghai saaier, Toyota won daar alweer met meer dan een ronde voorsprong op de Duitse “premiumbrigade”, jammer dat de Porsche #20 een lekke band op liep, Dat kostte ze een extra rondje.
terazino zegt
Dodelijk saaie race, wederom weer zonde van mijn tijd. Mooi resultaat weer voor Bottas en Ricciardo. Zijn voor mij toch wel de toppers van het seizoen.
mashell zegt
Het lijkt er toch echt op dat Mercedes Hamilton aan het bevoordelen is tov Rosberg.
ewoudhoed zegt
@mashell: waar baseer je dat op? Ik heb in de race niets gezien waardoor Hamilton voordeel had