• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Formule 1: Grand Prix van Australië 2014 [updated]

Auteur: maru, gepost 16 maart 2014 om 09:43 – 31 Reacties

Grand Prix van Australië 2014


De eerste wedstrijd van het seizoen is dankzij het enorme tijdsverschil nu al besloten. Waren Hamilton en Rosberg (Mercedes), zoals werd verwacht, inderdaad 1 seconde per ronde sneller dan de concurrentie?

En de eerste zege gaat naar Nico Rosberg! Bij de start vanaf P3 pakte hij de leiding en liet de rest van het veld ver achter zich. Nieuw op het podium is de Australiërs Daniel Ricciardo, die zich tijdens de thuiswedstrijd sterk opstelde en meteen de tweede plaats wist te bemachtigen. Op nummer drie eindigde rookie Kevin Magnussen.

Echter, de held van de dag is Valtteri Bottas. Hij raakte de muur, met een lekke band als gevolg, maar hij liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. Hij vocht hard terug en kwam uiteindelijk toch nog als zesde over de streep.

De nieuwe motoren hebben voor flink wat problemen gezorgd. Immers, de laatste keer dat er een turbo aan te pas kwam was in 1988; toevallig ook in Australië. Sebastian Vettel moest al snel de race staken wegens motorproblemen, en ook Lewis Hamilton hield het slechts vier ronden vol. Daarnaast redden Marcus Ericsson en alle auto’s van Lotus en Marussia de finish niet. Hopelijk was de GP van Australië en wijze les en zijn de kinderziektes er voor de volgende race in Maleisië helemaal uit.

Ook de spanning van de eerste race sinds de winterstop werd sommigen te veel. De start was één grote chaos. Kamui Kobayashi remde te laat en trok Felipe Massa mee de grindbak in. Ook Hamilton en Vettel kwamen moeizaam weg, maar daar geven we hun bolides de schuld van.

Volledige uitslag:

01. Nico Rosberg Mercedes
02. Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault +24.5
03. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes +26.7
04. Jenson Button McLaren-Mercedes +30.0
05. Fernando Alonso Ferrari +35.2
06. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +47.6
07. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +50.7
08. Kimi Räikkönen Ferrari +57.6
09. Jean-Eric Vergne STR-Renault +60.4
10. Daniil Kvyat STR-Renault +63.5
11. Sergio Perez Force India-Mercedes +85.9
12. Adrian Sutil Sauber-Ferrari +1 ronde
13. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari +1 ronde
14. Max Chilton Marussia-Ferrari +2 rondes

Niet gefinisht:

Jules Bianchi Marussia-Ferrari +8 rondes
Romain Grosjean Lotus-Renault +14 rondes
Pastor Maldonado Lotus-Renault +28 rondes
Marcus Ericsson Caterham-Renault +30 rondes
Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +54 rondes
Lewis Hamilton Mercedes +55 rondes
Felipe Massa Williams-Mercedes +58 rondes
Kamui Kobayashi Caterham-Renault +58 rondes

UPDATE: Het blijkt dat Daniel Riccardo met meer dan 100 kg brandstof de race heeft gereden en is hiermee in overtreding. Mogelijk heeft dit diskwalificatie tot gevolg. We houden jullie op de hoogte.

UPDATE: De officials hebben bevestigd dat Riccardo gediskwalificeerd is. Het Red Bull Racing team is het daar niet mee eens en laat weten in beroep te gaan.
De diskwalificatie heeft als gevolg dat de tweede plek van Riccardo wordt opgevuld door McLaren-rijder Kevin Magnussen, Jenson Button komt nu op plek drie.

Ook interessant!

  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Qatar 2021
    Stand na GP Qatar 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Brazilië 2021
    Stand na GP Brazilië 2021 plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Felipe Massa, Formule 1, Kamui Kobayashi, kevin-magnussen, Lewis Hamilton, Nico Rosberg, Racing, sebastian-vettel, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Megagallery: enorm autokerkhof in Nieuw Zeeland
Volgend bericht: Kunnen auto’s met debiel veel negatief camber driften? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kraakensmaak zegt

    16 maart 2014 om 09:56

    Australiërs? Ricciardo is enkelvoud toch? Mooie race voor de rest en wat was het mooi om te zien hoe blij ricciardo was met zijn tweede plek!

    Login om te reageren
    • k-man zegt

      16 maart 2014 om 13:22

      @kraakensmaak: Jammer dat ie waarschijnlijk gediskwalificeerd wordt.

      Login om te reageren
  2. rolov zegt

    16 maart 2014 om 10:07

    Ik.heb het.ook gezien vanaf ronde.22 maar Was echt weer slaapverwekkend. Jammer dat ik.het begin niet gezien heb.

    Login om te reageren
  3. Ram-G-maN zegt

    16 maart 2014 om 10:09

    Ondanks de dildodrilboren op wielen (zie de neuzen op bepaalde F1 auto’s en het geluid van de nieuwe krachtbronnen) was het verder een aangename race om naar te kijken. Nu hopen dat Massa en Hamilton van hun beste kant kunnen laten zien eerstvolgende wedstrijd.

    Login om te reageren
  4. pleiades zegt

    16 maart 2014 om 10:11

    Dat geluid :'(

    Login om te reageren
  5. roppp zegt

    16 maart 2014 om 10:53

    Heb ik wat gemist

    Login om te reageren
  6. barttjee zegt

    16 maart 2014 om 10:53

    Nadat Vettel en Hamilton de wagens aan de kant gezet hadden en de safety car was geweest, ben ik maar weer mijn nest ingedoken. Dacht dat de top 3 wel hetzelfde zou blijven tot het einde; ik had gelijk. Heb ik nog iets gemist wat noemenswaardig is?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      16 maart 2014 om 12:43

      @barttjee:

      Bottas, die toch wel een sterke race gereden heeft. Raikonen, die verbazingwekkend zwak reed…
      Toch wel wat.

      Login om te reageren
  7. norge zegt

    16 maart 2014 om 10:59

    Foto van de start..

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      16 maart 2014 om 12:36

      @norge: het doet mij meer hier aan denken:

      http://www.mowermechanic.ca/images/New_Store_082.23964327_std.jpg

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 maart 2014 om 13:01

        @MrSkyline:

        Login om te reageren
  8. jessetje zegt

    16 maart 2014 om 11:02

    Ik ga nog kijken vanmiddag

    Login om te reageren
  9. kareladmiraalszoon zegt

    16 maart 2014 om 11:07

    Wat een gedrochten op wielen, formule 1 rijdt in zijn eigen schaduw heel jammer..

    Login om te reageren
  10. dinobreezy zegt

    16 maart 2014 om 11:10

    @maru Daniel Riccardo raakt zijn 2e plek mogelijk kwijt! Hij heeft tijdens de race meer dan de maximale 100 kg brandstof verbruikt, disqualificatie is zeer waarschijnlijk.

    Login om te reageren
    • maru zegt

      16 maart 2014 om 11:15

      @dinobreezy: Bedankt voor de tip! Update is geplaatst en we houden het in de gaten.

      Login om te reageren
      • 560pkferrari zegt

        16 maart 2014 om 14:48

        @maru: Hij is gediskwalificeerd, Red Bull gaat in beroep aangezien er volgens hun bij alle teams problemen waren met de sensoren die de fuel flow meten.

        Login om te reageren
  11. dinobreezy zegt

    16 maart 2014 om 11:14

    En de crash van Kobayashi werd veroorzaakt door een technisch mankement aan de achter remmen, de Japanner is dan ook vrij gesproken van schuld!

    Login om te reageren
  12. MrSkyline zegt

    16 maart 2014 om 11:14

    De F1 is een groot faalverhaal sinds een aantal jaar.Er is geen zak meer aan, en alle extra regeltjes maken het alleen maar saaier.

    Login om te reageren
  13. KEV9 zegt

    16 maart 2014 om 11:17

    Nou dat was het einde van de f1… de handbrommer van mijn buurvrouw maakt meer herrie

    Login om te reageren
    • reventon zegt

      16 maart 2014 om 12:13

      @soulmaster: Als je alleen maar kijkt omdat ze een mooi geluidje hebben, dan ontging jou sowiso de hele sport al.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        16 maart 2014 om 12:43

        @reventon: Kom nou zeg, de koningsklasse in de autosport waar je elke 3e ronde hoort, denk om je brandstof, denk om je banden ,kijk uit voor dit kijk uit voor dat. weg met die zooi terug naar de v12 en geen electronische hulpmiddelen. De coureur weer nummer 1 niet de computer

        Login om te reageren
  14. EdwinV zegt

    16 maart 2014 om 11:37

    Wat een bullshit reacties hier weer. Als je de F1 niks aan vind, kijk dan niet en reageer niet op artikelen die er over gaan. Stelletje azijnpissers…

    Vond het voor het eerst in tijden weer een leuke race met genoeg actie op de baan en verrassende debutanten. En gelukkig eens niet vingertje Vettel die met datzelfde vingertje in zn neus iedereen bijna op een ronde zet.

    Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    16 maart 2014 om 11:51

    Nu krijgen de anderen die vorige seizoenen in de middenmoot reden ook eens een kans.Dit was een koele race.Ze verwachten problemen de volgende race omdat de temperatuur daar veel hoger is.

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    16 maart 2014 om 12:41

    Red Bull aan het valsspelen?

    Wat me vandaag vooral verbaasde was Bottas, die heeft een sterke race gereden. En behalve dat, die martini kleuren die staan bij nader inzien wel heel goed op die williams.

    Leuke race, beloofd voor de rest van het seizoen.

    Login om te reageren
  17. bpc zegt

    16 maart 2014 om 14:46

    ricciardo is nu officieel gediskwalificeerd

    Login om te reageren
  18. Frankypanky zegt

    16 maart 2014 om 17:01

    @maru:

    “Hopelijk was de GP van Australië en wijze les en zijn de kinderziektes er voor de volgende race in Maleisië helemaal uit.”

    Ben je helemaal gek geworden, Maru? Nee joh. Meer van dit wil ik zien. Sinds jaren weer coureurs zien zwaaien bij de start. Een mooie startcrash. Coureurs die rijfouten maken.

    Nee, die kinderziektes mogen nog wel even blijven. Minstens tot de helft van het seizoen!

    Login om te reageren
  19. Stefan-Venema zegt

    16 maart 2014 om 17:14

    Ze hadden alleen die brandstof beperking in moeten voeren en niet de hele motor moeten dichtreguleren. Wie weet wat voor geniale innovaties daar uit hadden kunnen komen.

    Login om te reageren
  20. jessetje zegt

    16 maart 2014 om 19:47

    Knap van Bottas en ook van Kyvat. Was toch wel een mooie race om te zien en ik ben benieuwd naar de rest van dit seizoen

    Login om te reageren
  21. pomoek zegt

    17 maart 2014 om 08:12

    RB is een van de teams die altijd creatief omgaan meer de regels, op of net over het randje. Logisch, zo word jwe kampioen en daar gaat het in de F1 om. Dit verklaard wel de wonderbaarlijke wederopstanding van RB deze race. In het voorseizoen was het helemaal niks en tijdens na race 1 staan ze op het podium….

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 maart 2014 om 08:38

      @pomoek:
      Ik proef hier enige vooroordelen gebaseerd op antipathie jegens Redbull.

      Ik heb echter nieuws voor je, het creatief omgaan met de regels is zo oud als de sport zelf en alle teams zijn opzoek naar de mazen in de regels. Ervan uitgaande dat het klopt, hetgeen simpel uit te lezen is door de FIA, dan is het gewoon onhandig en passend bij alle problemen die de nieuwe regels met zich meebrengen. Geen enkel team is zo dom om hiermee bewust de kluit te willen belazeren.
      Maar jij weet het vast beter dan iemand die belast is met het naleven van de regels in de autosport.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        17 maart 2014 om 13:21

        @jrk68: Om met je laatste opmerking te beginnen: Ik weet niet wie je bedoeld met “iemand die belast is met het naleven van de regels in de autosport” maar ik heb zeker niet de wijsheid in pacht.

        Wat je opmerking betreft dat “Geen enkel team is zo dom om hiermee bewust de kluit te willen belazeren”. Denk je dat werkelijk? Er zijn heel veel voorbeelden uit het verleden waarbij F1 teams de kluit belazerden. Nog niet zo lang geleden met het gebruiken van niet toegestane traction controle. Jij noemt het, als er inderdaad sprake is onregelmatigheden “onhandig”. Bij mijn weten werken bij Red Bull een aantal van de meest briljante mensen in de F1, met een van de hoogste budgetten in het veld. Daarmee maak je de kans op foutjes en onhandigheid klein.

        Wat betreft je nieuws dat creatief omgaan met de regels is zo oud als de sport zelf, dat ontken ik niet, sterker nog, dat is bijna letterlijk de tekst waarmee ik mijn bericht begin. Ik weet dat teams als McLaren, Ferrari en Williams het ook regelmatig aan de stok hebben met de race autoriteiten als de FIA. Dat ik die niet noem in mijn bericht betekend natuurlijk niet dat ik dit niet weet.

        Tenslotte wat betreft mijn vooringenomenheid. Ja, ik zou het jammer vinden als RB voor het 5e jaar achter elkaar de F1 domineert. Het laatste deel van seizoen 2013 was niet om aan te zien want geen serieuze strijd. Ik hou van spanning en seizoenen die in de laatste race worden beslist. Geen antipathie jegens Red Bull wat mij betreft, en ook geen vooroordelen.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North