Herrie in de keuken van Mercedes en profiterende Red Bull-coureurs. Dit gebeurde er in de GP van België.
De eerste race na de zomerstop werd verreden op het altijd prachtige Spa Franchorchamps. Nico Rosberg wist er gisteren pole-position te pakken, met een tijd van 2.05.591. Daarmee was de WK-leider twee tienden sneller dan teamgenoot Lewis Hamilton. De derde plek was voor Sebastian Vettel, met een ruime afstand van 2 seconden.
De 22 coureurs betraden het Belgische asfalt in de Ardennen allemaal op zachte banden, op Sutil na, die medium opteerde. Het leek opnieuw een Mercedes-hegemonie te worden, waarbij Nico Rosberg zijn voorsprong in het WK (202 punten) verder zou kunnen uitbouwen. Het mocht niet zo zijn, want de teamgenoten kwamen in de beginfase van de race in botsing met elkaar. De Duitser wilde buitenom bij Hamilton, maar die gooide de deur abrupt dicht, waarop een touché volgde. Hamilton bleef achter met een lekke band en Daniel Ricciardo wist in zijn Red Bull-bolide door te stomen naar de eerste plaats. “Nico raakte me”, aldus Lewis Huiliton over de boordradio.
Ricciardo hield zijn dominantie vol tot in de laatste ronde. Nico Rosberg wist uiteindelijk terug te klimmen naar de tweede plek, die Vettel kort in handen had, maar Lewis Hamilton reed de rest van de race beduidend minder, en viel in de 39ste ronde uit. De derde plek was na een alleraardigste strijd uiteindelijk voor Bottas, met daarachter Kimi Raikonen op een vierde positie.
De volledige uitslag
1. D. Ricciardo Red Bull 1:24:36.556
2. N. Rosberg Mercedes +3.383
3. V. Bottas Williams +28.032
4. K. Raikkonen Ferrari +36.815
5. S. Vettel Red Bull +52.196
6. K. Magnussen McLaren +54.262
7. J. Button McLaren +54.580
8. F. Alonso Ferrari +1:01.162
9. S. Perez Force India +1:04.293
10. D. Kvyat Toro Rosso +1:05.347
11. N. Hulkenberg Force India +1:05.697
12. J. Vergne Toro Rosso +1:11.920
13. F. Massa Williams +1:15.975
14. A. Sutil Sauber +1:22.447
15. E. Gutiérrez Sauber +1:30.825
16. M. Chilton Marussia +1 ronde
17. M. Ericsson Caterham +1 ronde
Niet gefinisht
18. J. Bianchi Marussia +5 ronden
19. L. Hamilton Mercedes +6 ronden
20. R. Grosjean Lotus +11 ronden
21. P. Maldonado Lotus +43 ronden
22. A. Lotterer Caterham +43 ronden
De volgende race is over twee weken op het circuit van Monza, Italië.
tupperware zegt
Het was weer een mooie race, strak van Ricciardo en Bottas.
Na afloop was Toto niet echt blij met de actie van Rosberg.
Lauda en het publiek waren ook niet over zijn actie te spreken.
Quote van de dag op BBC
Coulthard zei..
Maldonado involved in an incident? I’d never thought i would say that..
gregorius zegt
Toch een hoop discussie nog op de BBC.
Lachen hoe Toto en Niki beiden goed boos zijn op Nico. Dezelfde Nico die net een giga contract heeft gekregen bij MB. Zat toch goed te stomen. Wel mooi overigens om te zien dat ze Nico achter Bottas weg hebben gehaald en dat ie daarmee iedereen virtueel was gepasseerd.
Nog een andere leuke: het was duidelijk dat Vettel een waarschuwing had gehad bij Stavelot: waar hij elke keer buiten de baan komt. In de laatste 3 ronden, bij het gevecht tussen Alonso, Magnussen en Button kwam hij, als enige van de 4, elke keer buiten de baan. Zelfs bij het inhalen van Magnussen, na start-finish, kwam uit het voordeel dat hij bij Stavelot weer buiten de baan kwam en daardoor in de slipstream van Magnussen bleef. Het zal wel geen penalty worden; maar hier heb je er eentje naar mijn mening.
Belangrijke uitvinding voor F1: gooi iets naast de baan waardoor je als bestuurder echt van het gas af moet, maar waardoor je ook niet spint (en jezelf potentieel in een vangrail boort).
RazorHead zegt
@gregorius:
zo iets bestond al => gravel.. Jammer te zien dat ze dit meer en meer wegnemen;
Gisteren was ook te zien hoe ze tijdens de kwali hier meer tijd uit haalden.
jrk68 zegt
@RazorHead:
Dat heette grind, maar goed, dat geeft een hoop troep en rondvliegende stenen op de baan, dingen die je niet met dergelijke snelheden wil terugkoppen.
Wat mij een aardig idee lijkt is dat kunstgras wat er nu vaak tussen de baan en de uitloop strook ligt vervangen door echt gras of het nat houden. Dat levert ook aardig tijdsverlies op.
Rice09 zegt
@gregorius: ik ben zo te lezen niet de enige die het was opgevallen dat Vettel opvallend vaak buiten de track limits gaat. Niet alleen deze race, ik zie het hem regelmatig doen. Misschien is dit wel zijn wanhoopspoging om het gat met Ricciardo kleiner te maken:p Die rijdt Vettel momenteel op alle punten zoek, en dat in zijn eerste jaar, klasse!
jaapiyo zegt
@Rice09: Idd…nou moet ik wel zeggen dat hij altijd al vrij agressief en hard over de curbstones reed, ik denk zelfs dat hij daar in de voorgaande jaren het voordeel pakte, zeker op de stop-go Tilke banen waar hij onverslaanbaar was. Als je de onboards zag van Vettel en Webber was dat het grootste verschil, Vettel ging veel lomper over de curbs en maakt daarmee de baan ‘korter’. Op banen met lange snelle bochten was het verschil doorgaans ook veel kleiner of was Webber zelfs hier en daar sneller.
ik heb nog te weinig onboards gezien van Ricciardo om te zeggen dat hij dit trucje ook uitvoerd of dat de nieuwe auto met veel minder downforce en meer koppel in het lagere toerengebied het onmogelijk maakt om uit te voeren door Vettel (je brengt toch onbelans in de auto als je over die curbs ramt…misschien dat de huidige generatie auto’s dat minder trekt dan de vorige), maar zijn voordeel is weg en Ricciardo beleeft ook nog eens een droomjaar.
Vettel weet zich buiten de auto nog aardig in te houden maar reken maar dat hij overkookt van frustratie, dat bleek ook wel op de boordradio in Silverstone. Op de baan is hij echter duidelijk aan het forceren. Het ziet er gaaf uit als de achterkant weer eens uitbreekt en hij dan toch wel laat zien wat voor controle hij heeft over dat ding (in Hongarije die spin ook) maar het zou me benieuwen als hij Ricciardo nog onder de duim krijgt…in ieder geval ook een mooie strijd om te volgen.
Het enige wat dit F1 jaar nog nodig heeft om een absolute klassieker te worden is een bloedstollende eindstrijd voor het WK.
soes750 zegt
@jaapiyo: volgens mij staat/ stond Vettel bekend om zijn banden sparende rijstijl. Volgens mij gaat dat niet samen met gooien en smijten met de auto. Ricciardo doet her inderdaad goed in deze auto respect daarvoor.
RazorHead zegt
De stewards vinden het een race incident tussen de beiden Mercedessen en dat lijkt het ook, er is weinig om een echte bestraffing te geven.. Al is het natuurlijk niet fair en kan je er gif op innemen dat Rosberg dit niet 100% per ongeluk deed. Het boegeroep aan het podium heeft hij ook verdient. Mooi om zien hoe Mercedes Hamilton steunt en het is vrij opmerkelijk te zien hoe Hamilton uithaalt naar Rosberg en Mercedes. Rosberg zal wel eens goed lachen want wat zullen ze hem kunnen maken ?
lambo4all zegt
@RazorHead: ik vind het bullshit om te zeggen dat rosberg dit express dee. Hoe weet jij dat nou? Lekker handig je voorvleugel express kapot rijden na 2 ronden. Hij was sneller en het was pas zijn eerste poging. Iedereen met hersens kan zien dat hij NUL baat had om zoiets risicovol te proberen.
gregorius zegt
@lambo4all: ik durf te zeggen dat hij dit semi-bewust deed. Je ziet in de close up replay dat hij al een correctie maakt om niet vol tegen Hamilton aan te rijden. Deze correctie was niet genoeg (hij had nog te veel snelheid). Ik denk dat hij semi-bewust dacht: prima, ik stuur even weg, dat verneuk ik mijn auto niet, maar ik ga niet van mn gas af. Ook hij weet dat een dit seizoen een mug op wang van een band de Pirelli’s al laat leeglopen.
Maar goed, iemand die zegt dat Rosberg niet de beste coureur in het veld is als het gaat om gevechten, kan ik ook geloven. Het zou ook goed kunnen dat deze rijders’fout komt omdat hij het gevecht niet goed kon inschatten. Zoals DC al zei: het is geen Alonso, Vettel, Hamilton en Ricciardo.
jaapiyo zegt
@gregorius: Als het bewust is is het de domste manier om iemand expres aan te rijden ooit, want hij zet zijn breekbare voorvleugel op het spel terwijl het min of meer toeval was dat Hamilton’s band kapot is gegaan. Normaal is iemand op het achterwiel raken relatief gezien een van de plaatsen waar het minste te beschadigen valt.
Ik kan wel meegaan in de gedachte dat Rosberg dacht ‘f00k it, ik ga deze keer niet van mijn gas of de baan af’ maar dat komt dan vooral omdat Hamilton in Bahrain en in Hongarije al twee keer flink heeft afgesneden respectievelijk van de baan gedrukt. Technisch gezien waren die manoevres nog net legaal maar dan vooral omdat Rosberg in die instaties wel van zijn gas af ging/een ontwijkende reactie had. Ze kunnen nou zeuren over teamgenoot dit teamgenoot dat, maar die twee acties van Hamilton waren ook over het randje tov een teamgenoot.
Hamilton heeft altijd de attitude dat hij verdient te winnen en dat hij tekort gedaan wordt als dat niet gebeurt maar als hij echt de nieuwe Senna is zoals hij graag wil zijn moet hij Rosberg gewoon op snelheid alle hoeken van de baan laten zien. Het is zoals je zelf al zegt geen Alonso, Vettel of Ricciardo dus wat is Hamilton dan als hij niet het kwalificatieduel wint en lekker vooraan wegrijdt?
RazorHead zegt
@lambo4all:
@Mee:
Omdat hij het zelf zei dat het express was, hij gaf zelf toe dat dit vermeden kon worden maar hij wou een punt maken (zie Hongarije). Gaf hij zelf toe..
Mee zegt
@RazorHead: Niemand in het F1-veld is zo achterlijk* om bewust zijn vleugel kapot te rijden op een achterwiel. Het had even goed kunnen zijn zoals bij Alonso, die in de laatste ronde nog Vettel zijn achterband met zijn vleugel raakte. Vettel had hier géén puncture, maar Alonso zat wel met zijn beschadigde vleugel.
*buiten Maldonado misschien :).
Hupke zegt
@RazorHead:
Dat boegeroep was zielig en ik schaamde me dood om de zwake excuses voor toeschouwers rondom me. Heel onsportief van het publiek.
burninrubber zegt
Huiliton is de enige coureur die de F1 interessant houdt. Robot Rosberg heeft de charme van een rotsblok.
jrk68 zegt
@burninrubber:
RTL heeft dit jaar 30% minder kijkers, wij Duitsers lopen niet echt warm voor Nico.
Als er iemand de F1 heeft gehaald op de faam van z’n vader dan is het Nico wel.
Een Duitser vinden wij het ook niet, pa is een Fin, ma is een Duitse maar zijn hele leven is hij al woonachtig in Monaco.
Het huilen van Hamilton vond ik eigenlijk wel meevallen, hij wilde eerder stoppen omdat er eigenlijk alleen maar iets te verliezen was.
Hij heeft al 1 motor meer gebruikt dan Rosberg (brand in Duitsland) dus die wilde hij graag sparen in een kreupele auto.
gregorius zegt
@jrk68: klein puntje tov de toekomst: Max Verstappen heeft geen voordeel van z’n naam? Als ie Max de Boer had geheten, had ie dan volgend jaar ook de jongste F1 coureur ooit geweest denk je?
Overigens gun ik t m van harte, maar zoals ze zeiden bij de BBC (was t DV or Eddie?), ik hoop dat ze een back-up plan hebben voor Max voor als het allemaal het eerste jaar even niet lukt.
jrk68 zegt
@gregorius:
Jos heeft lang niet zo’n goede naam als Rosberg, volgens Dr Helmut Marko waren de progressie van Max en het feit dat hij in de regen op de Norisring 2 sec per ronde sneller was de rede om hem te contracteren.
Nico Rosberg mocht al een F1 testen toen hij nog geen deuk in een pakje boter gereden had.
Ik herinner mij nog een Masters waar hij niet aan mee mocht doen van Keke omdat hij afging in de kwalificatie.
Het was Eddie die de opmerking maakte, Coulthard counterde met “onzin, als je gestudeerd hebt ben je met 24 jaar op een punt dat je hoopt geld te gaan verdienen. Als Max met 21 afgeserveerd wordt heeft hij genoeg knaken om leuk te gaan leven….
Jenson Button antwoordde op de vraag of hij er klaar voor zou zijn. Natuurlijk, als je zo’n aanbod krijgt is er geen coureur die zegt dat hij er niet klaar voor is en dat ze over een jaar of 5 nog maar een keer moeten bellen.
mashell zegt
@burninrubber: vindt je? Hamilton is een slecht verliezer, zo’n kleuter die altijd meteen naar de juf loopt “Nico sloeg me”. Hamilton reed ook veel te snel met de kapotte band, gooide veel troep op het circuit en beschadigde zijn eigen auto. Het zijn voor mijn figuren als Bottas en Riccardio die het interessant houde, met Hamilton heb ik het gehad. En natuurlijk heeft Nico de charme van een rotsblok, hij is immers Fins en Duits ;)
gregorius zegt
@mashell: Ben ik niet mee eens. Zoals @jrk68 al half zei: mooi hoe Hamitlon verder denkt vandaag.
Waarschijnlijk is het censuur van F1, maar wat door de censuur hen komt, laat zien dat Vettel en Hemilton erg nadenkende rijders zijn (op de radio). Hamilton is extreem in het hebben van info tijdens de race. Dat soort dingen vind ik mooi.
In het racen, geloof ik, dat Hamilton veel beter is dan Rosberg. Rosberg is een zeer goede en waarschijnlijk efficiënte coureur op een lege baan, maar qua echt racen legt hij het in alle fronten af op Hamilton. Hamilton heeft erg erg erg veel pech gehad dit seizoen (vergeleken met Rosberg). En dan is het ook wel zo dat Hamilton dat tegen de media vertelt en dan kan je dat opvatten als ‘huilie’. Maar goed, Hamilton maakt t kijken naar F1 interessant; Rosberg reed vandaag (na ronde 2) erg goed. Hij heeft 1 actie gemaakt, daar verneukte hij zn linker voorband mee. Omdat hij wat denkende personen in zn team heeft zitten, is hij naar binnen gehaald om het te laten doen waar hij goed in is: rijden op een lege baan en laten inhalen op het moment zijn pakket stukken beter is (nieuwe banden + snellere auto). Dat Rosberg nog 2e is geëindigd is 100% dankzij z’n team: als ze hem niet eerder naar binnen hadden gehaald, had ie voor nog eens 10 ronden achter Bottas gezeten.
mashell zegt
@gregorius: toen Hamilton laatst na een afgebroken kwalificatieronde zijn pole position verloren zag tegen de BBC zei dat hij niet te zeggen had was het voor mij duidelijk dat hij nog altijd niet volwassen genoeg is om ook fouten bij zichzelf te zien. En dat kunnen de echt goeien wel. Het niet verder willen racen “om de motor te sparen” kun je uitleggen als strategisch verder denken, je kunt het ook uitleggen als slecht verkiezerschap. Naar mijn mening moet de coureur de strategie overlaten aan het team, er zitten een stuk of 4 knappe koppen aan de pitmuur die dat als enige taak hebben, de coureur moet vooral de auto op de baan houden.
Nico is inderdaad wat kil en efficiënt maar hij doet me daarin aan Prost denken en dat is toch wel 1 van de echt groten. Om positief af te sluiten, het is een stap voorwaarts in de F1 dat we niet allemaal meer voor dezelfde juichen en er echt geracet wordt en er weer wat gebeurt.
jaapiyo zegt
@gregorius: Ik weet niet of Hamilton nou wel zo’n goede racer is. Hij is wel bloedsnel in de kwalificatie dat wel (hoewel ook op dat vlak Nico ‘m al een paar keer fair en square -Olav!- te grazen heeft genomen), maar qua ‘racecraft’…meh.
Hij gaat er wel altijd voor en is ook vaak van het meteen echt aanvallen en niet rondenlang schijnaanvalletjes doen totdat je banden opzijn (of niet Mark Webber), maar…hij raakt daarbij ook erg vaak mensen. Hij is ongeveer 500 keer tegen Massa aangereden en ik herinner me ook nog Singapore met Webber, Canada met teamgenoot Button, Spa met IIRC Alonso, eerder dit jaar nog een keer met Button en Raikkonen in een race…
Racecraft heeft veel maar niet alles te maken met agressie; als je ongelukken voor lief neemt kan iedereen agressief inhalen.
Robinveerman42 zegt
Profiterende redbull coureur*
wif1 zegt
Lauda en Wolff waren na de race zichtbaar niet blij met Rosberg. Zij zien liever Hamilton winnen, de gezichten stonden echt op onweer.
jrk68 zegt
@wif1:
Onzin, die zien graag een Mercedes winnen en dat werd door de onhandige actie van Rosberg onmogelijk.
Ze hadden uitzicht op een 1-2 en zoals een oude racewijsheid leert, to finish first you first have to finish….
Nog een ongeschreven wet, rij eerst samen weg en knok het dan uit, na 1,5 ronde denken dat je de race kan winnen getuigd niet van een groot race inzicht.
Dat viel me eigenlijk tegen van Rosberg, Hamilton is hier niets te verwijten, die had het recht van lijn.
toniominestrone zegt
Eens en te meer bevestigd dat Hamilton en Alonso de huilebalkjes van het formule 1 klasje zijn.
De een is druk met gebaartjes de ander met het zeuren om alsjeblieft te mogen stoppen omdat hij in een uitzichtloze positie rondtoerde.
Rice09 zegt
@toniominestrone: Alonso maakt voor het eerst in een jaar een gebaar tijdens de race en hij is een huilenbalk? Wat zijn Vettel en Rosberg dan in jouw ogen? Die heb ik dit seizoen regelmatig horen zeuren via de radio, in ieder geval meer dan Alonso.
toniominestrone zegt
@Rice09: Alonso is het grootste verwende kind, altijd ligt het of aan zijn Ferrari of aan zijn tegenstanders, nooit zoekt hij de oorzaak bij zichzelf.
Meneer is in een grijs verleden 2 maal kampioen geworden, dat hij al een tijdje droog staat frustreert hem.
Overigens, ik wil je nog wel even herinneren aan zijn McLaren tijd, altijd huilie, huilie
Kortom, een derde kampioenschap zit er voor hem niet meer in, de jeugd is hem voorbij gestreefd.
gregorius zegt
@toniominestrone: klopt, maar hij kan nog steeds een aardig potje sturen. Huilie mag van mij wel. En ik snap dat hij een gebaar maakt naar Magnussen, omdat hij gewoon erg goed de deur dicht hield (iets wat tegenwoordig bijna niet meer mag in de F1, maar wat wel erg mooi is). Uiteindelijk had Alonso leuke acties en wat t ook erg mooi om te zien dat hij ook foutjes maakt (laatste ronde bij Source)/
gallardogt zegt
@Rice09: Al vijftien jaar kijk ik geen F1 meer maar is Alonso niet dat ventje, wanneer hij wint tijdens de uitloopronde z’n hand uit de cockpit haalt en heel kinderachtig z’n vingers beweegt?
gallardogt zegt
@gallardogt: Pardon Rice09, vraag was eigenlijk aan toniominestrone gesteld. Als je fan van Alonso bent wil ik je daarmee niet kwetsen.
toniominestrone zegt
@gallardogt: Waarom reageren als je F1 al 15 jaar niet meer volgt?
lambo4all zegt
@toniominestrone: alonso wordt eerst express bijna van de baan gereden doordat iemand moedwillig op hem instuurt. Vervolgens wordt hij met 310 op het gras geduwd en daarna nóg is van de baan geduwd. Gek he? Magnussen ging flink over de grens en ik denk dat de drie mannen achter hem, die met 7wc titels toch geen kleintjes zijn, het allemaal met me eens zullen zijn.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Alleen de actie voor Les Combes was twijfelachtig, de rest deed Kevin zoals elke racer dat zou doen. Naar die actie is dan ook een onderzoek ingesteld, dat kan Kevin dus nog op een tijdstraf komen te staan.
Nu hebben de stewards een aantal races geleden de instructie gekregen om minder snel in te grijpen om de boel niet kapot te straffen, dus ik denk dat het Kevin hooguit een reprimande oplevert.
Ram-G-maN zegt
Ik had gisteren voor het eerst F1 “in het eggie” meegemaakt. Het viel me op hoe belachelijk veel exitspeed de Mercedes GP wagens hadden na de bus-stop chicane. En dat in de regen! Ik had de race zojuist thuis gevolgd. Er is blijkbaar een andere effectieve manier om de weergoden toe te spreken. Want ze gaven geen gehoor aan mijn verzoek. Ik had graag Hamilton naar voren zien vechten in een zware regenbui. Kevin Magnussen was ook zeer interessant om naar te kijken.
P.S. de GP2 auto’s klinken leuker dan de huidige F1-auto’s… :-S
lambo4all zegt
Het was een raceincident tussen ham en ros, maar hamilton moet zijn manier van verdedigen gaan veranderen. Waar een alonso of Vettel zijn tegenstander wel de ruimte geeft doet hamilton dit niet of te weinig. Ik snap best dat rosberg na 20x op zijn rem gestaan te hebben nu dacht zak er maar in. Laten we bovendien niet vergeten dat hamilton vorige race TOT DRIE KEER TOE zijn voorvleugel kapot ree op een voorganger. Het was puur geluk dat ze er ngeen hinder van ondervonden.
desjonnies zegt
@lambo4all:
Me is van mening dat Rosberg te snel probeerde te revancheren door de snellere starts van Hamilton (die echt uitstekend was) en daar zat dan ook Vettel bij.
Dit was te hard te vroeg proberen.
Misschien wel omdat’ie weet dat hij anders Hamilton moeilijk de baas had gekund.
matje140 zegt
@lambo4all: het was alleen (op 1 keer na dacht ik) niet zijn schuld! En hier had Hamilton gewoon recht van lijn dus hij mocht gewoon de deur dicht gooien. Dit deed hij trouwens niet eens, hij stuurde gewoon in en dus had Rosberg moeten remmen of uitwijken.
dinobreezy zegt
Magnussen heeft een tijdstraf van 20 seconden en 2 strafpunten gekregen. Door de tijdstraf valt hij terug naar de 12 plek
jrk68 zegt
@dinobreezy:
Even voor de duidelijkheid, dat was dus voor de actie op Kemmel voor het aanremmen van Les Combes.
Anders gaan ze straks denken dat het komt omdat Alonso zat te zwaaien na Rivage….
dinobreezy zegt
@jrk68: hahaha klopt helemaal! ;)
VeniVidiVici zegt
Cheatberg met z’n geluksengeltjes wordt wereldkampioen! Gefeliciteerd alvast! :-(
tupperware zegt
@VeniVidiVici:
Ach, dan zou de geschiedenis zich herhalen, z’n vader Keke werd ooit 1 keer wereldkampioen (1982) nadat zijn belangrijkste concurrenten of dood (Gilles Villeneuve) of aan splinters in het ziekenhuis (Didier Pironi) waren.
In de allerlaatste race van het jaar wist hij met een 5de plaats precies 1 puntje meer te sprokkelen dan Pironi en blij dat hij was..
Nee, z’n ouwe heer was ook geen grote.
Zijn leukste actie was nog dat hij op Zandvoort eenmalig met een goud/witte McLaren meedeed, dit omdat hij per dag 2 pakjes Marlboro Light weg pafte.
VeniVidiVici zegt
@tupperware: Tja, en hier de bevestiging van slapzak Cheatberg… http://www.formule1.nl/nieuws/detail/hamilton-rosberg-zei-dat-ie-het-expres-deed/?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
stefstuntpiloot zegt
Weet iemand hoe/waar ik de race terug kan zien of beter nog een samenvatting kan zien?
w0o0dy zegt
@jrk68: Rosberg mag dan wel geen Duitser zijn maar dit was wel een heel erg “Duitse actie”! ( berekenend net iets over de grens… Iets wat niet kan maar waar je wel mee weg komt)
Nu maar hopen dat Rosberg op de een of andere manier aan het eind 2 punten tekort komt… (Ik weet het de kans is klein maar ik hou hoop dat die kneus het niet redt) Vettel mag ik ook niet en Hamilton is ook niet echt iemand waar ik ooit fan van wordt. Dor dan Alonso maar, in de 130r iemand verschalken buitenom en je bent voor mij wel het een held! Ook al is ook hij soms een zeur, echt rijden kan hij zeker!)
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Ik hoop eigenlijk dat de geruchten rond Nico Hülkenberg uitkomen, het gerucht gaat dat hij naar Ferrari gaat. Als er 1 Duitser een fatsoenlijke auto verdient dan is hij het wel.
Hupke zegt
@jrk68:
Die ferrari’s zijn bezwaarlijk fatsoenlijke wagens te noemen. De mercedes is nu het beste wat er rijden valt. Zowel technisch als qua ondersteuning. Als het je bij zo’n team en met een gebrek aan concurrentie niet lukt dan lukt het je nooit.
@W0o0dy:
Die Alonso heeft anders ook al genoeg zitten huilen bij de juf. En ik vind het in het algemeen wel een weinig sportieve en onsympathieke sportman.
Het lijkt wel of er geen waardige winnaars zijn in de F1. Op misschien die Riciardo na dan, maar die rijd met de verkeerde wagen. Hopen dat Magnussen volgend jaar een betere wagen onder zich heeft.
sir_smokalot zegt
Button loopt over van de waardigheid, maar die wint niet echt meer…
Sracerr zegt
Waar je mee omgaat wordt je mee besmet>>>>Mercedes! Vond het knap van Hamilton dat hij zich niet even iets meer liet terugzakken totdat er een blauw vlaggetje voor Rot(s)berg gezwaaid zou worden, zo net vlak voor de chicane en dan RAM….. :) Knap hoor dat hij zich heeft kunnen beheersen. Ik ben trouwens na de knappe actie van Ricardo weer in slaap (door het gebrek aan geluid) gevallen. Wat een coureur zeg, zo lekker cool.
Sracerr zegt
word
jaapiyo zegt
Dit vond ik nog wel een interessante in dit verhaal:
https://www.youtube.com/watch?v=NgXlcDqEgyk
EdwinV zegt
Domme actie van Rosberg, even liften en een ronde later nog een keer proberen. Hij heeft alle geluk dat het team een strategie had uitgedacht zodat hij nog 2e kon worden, want dit had beide Mercedes-coureurs de wedstrijd kunnen kosten.
Knappe race trouwens ook van Raikkonen, weinig in beeld geweest, maar wel gewoon heel degelijk naar een 4e plek.
realhustler zegt
Erg dom van Nico Rosberg, maar in zijn verdediging, hij kon niet anders. Nico Rosberg is de snelste coureur van het hele veld. Hij is sneller dan Hamilton. Ook als de baan nat is. Hij heeft echter een probleem. Hij is dit alleen als hij vrij baan heeft. Gisteren heeft Nico verloren doordat hij niet voorraan reed. Het heeft niet veel met zijn kapotte neus te maken. Hij kan gewoon niet goed inhalen.
Nico wordt wereld kampioen. Als de auto heel blijft en hij vooraan weet te starten. Echter zodra er een safety car komt, hij niet voorraan mag starten of door slechte strategy wat mensen moet inhalen, dan is hij weg. Wordt hij wereldkampioen, gefeliciteerd. Maar hij is niet de beste. En eerlijk was het niet.
Lewis Hamilton is een ander verhaal. Hij is ook heel snel. Ook heel snel als zijn auto minder is. Ook heel snel als hij 10 auto’s moet inhalen. Lewis wordt wereldkampioen als: zijn auto heel blijft. Hij Rosberg voor blijft na de start. Rosberg in verkeer terecht komt en daardoor niet wint en niet steeds 2e wordt. Wordt hij wereldkampioen, gefeliciteerd. Heel goed, misschien is hij de beste. Maar Ricciardo is een hele grote. Vettel ook, maar misschien is hij een beetje over de top nu.
realhustler zegt
Ff kort:
Rosberg is snel maar kan niet inhalen. En hij is een lul.
Hamilton is snel en kan inhalen. En hij is een held, maar soms te haastig.
Hamilton verdiend het kampioenschap. En anders Ricciardo. Rosberg verdiend het niet meer.