Een spannende race met voor- en tegenspoed voor Max.
Een chaotische start is waar de vroege vogels deze ochtend in China worden getrakteerd. Daniel Ricciardo pakt meteen de leiding over van Rosberg, terwijl Kimi Raikkonen door een touche in de eerste bocht zijn voorvleugel al kwijt is. Lewis Hamilton komt eveneens de eerste ronde niet ongeschonden door en moet direct de pits in. Voor Verstappen is er geen fijne start, zijn negende plek blijkt bij de eerste doorkomst omgezet in een twaalfde stek.
Oef, terwijl Ricciardo door de angstig snelle Mercedes van Rosberg voorbij wordt gestoken, klapt zijn band er ineens vol vanaf. Geluk bij een ongeluk dat het op een recht stuk gebeurt, dat de vrolijke Australiër zijn auto op de baan kan houden en dat hij slechts meters verwijderd is van de pitstraat. Wel komt voor de zekerheid de safetycar de baan op en dat betekent tegelijkertijd dat het halve veld juist de baan verruilt voor de pits.
Als het hele zooitje aan het begin van ronde 9 weer weg mag, ligt Rosberg op een comfortabele eerste plek, daarachter een aantal achterblijvers die niet gestopt zijn, rijdt Verstappen achttiende en komen we Hamilton zelfs op de voorlaatste plek tegen. Dat verandert snel, want Verstappen kan Raikkonen en Hamilton niet achter zich houden en zakt zelfs naar een twintigste plek…
Natuurlijk is Rosberg meteen gevlogen, maar de strijd erachter is behoorlijk spannend. De beste papieren zijn er voor Red Bull’s Kvyat, die al snel Massa weet te verschalken en de jacht op de Mercedes van Rosberg kan openen. Verstappen is ondertussen bezig aan een schier onmogelijk taak in de punten te rijden en heeft op dat moment vier auto’s ingehaald en ligt zestiende. Teamgenoot Sainz doet aanzienlijk betere zaken en gaat de zestiende ronde als achtste in.
In ronde 21 komt Verstappen binnen, die op dat moment geholpen door stops van anderen zevende rijdt. Het veld is helaas voor Max nog behoorlijk compact en dus komt de jonge Hollander als vijftiende weer de baan op. Halverwege de race heeft Max drie plekken gewonnen en ligt hij twaalfde. De punten komen binnen bereik, maar ze behalen zal nog een pittige kluif blijken.
De spanning en sensatie uit het eerste gedeelte van de race vertaalt zich niet naar een razend spannend middenstuk. Vooraan is het Rosberg die de dienst uitmaakt, gevolgd door Kvyat en Vettel, terwijl Sainz op plek acht succesvol Raikkonen en Hamilton achter zich weet te houden. In ronde 37 moet Kvyat zijn derde plek afstaan aan Vettel.
Hoewel Verstappen uiteindelijk zelfs even vierde rijdt, werpt een pitstop hem terug naar de twaalfde plek, juist achter teamgenoot Sainz. Vooraan is het gelukkig spannender, waar Daniel Ricciardo zowel Hamilton als Massa verschalt en opstoomt naar de vierde plek. Even later verschalkt ook Raikkonen Hamilton, die vandaag duidelijk zijn dag niet heeft. Opvallend: acht rondjes voor het einde zijn nog steeds alle auto’s in competitie!
In de slotfase rijdt Verstappen voorbij aan Sainz én weet hij in ieder geval één puntje binnen te harken. Wop wop, even later is zelfs plek negen zijn deel. Dat zal het waarschijnlijk wel blijven, want Valterti Bottas rijdt te ver weg en te hard om nog in zes ronden bij te kunnen halen.
Tenminste… Verstappen komt nog tot de achtervleugel van Bottas én verschalkt de Williams in de voorlaatste ronde! Ook Sainz komt tot aan de staart van Bottas, maar heeft duidelijk meer moeite met de Williams. Uiteindelijk lukt het de Spanjaard wel om Bottas voorbij te steken, die duidelijk moeite heeft de gang in zijn auto met versleten banden te houden.
De uiteindelijke uitslag is geen grote verrassing. Rosberg is oppermachtig, al komen we Hamilton pas op plek zeven tegen. Ferrari pakt met Vettel de tweede plek terwijl Red Bull goede zaken doet met plaats drie én vier. Uiteindelijk rijdt ook Toro Rosso nog met twee auto’s in de punten, Verstappen wordt achtste, Sainz negende.
UITSLAG
1. N. Rosberg
2. S. Vettel
3. D. Kvyat
4. D. Ricciardo
5. K. Raikkonen
6. F. Massa
7. L. Hamilton
8. M. Verstappen
9. C. Sainz
10. V. Bottas
11. S. Perez
12. F. Alonso
13. J. Button
14. E. Guttierez
15. N. Hulkenberg
16. M. Ericsson
17. K. Magnussen
18. P. Wehrlein
19. R. Grosjean
20. F. Nasr
21. R. Haryanto
22. J. Palmer
Natuurlijk hebben we ook nog wat bewegend beeld, zoals de highlights:
en de nabeschouwing van de wedstrijd met Max Verstappen:
KEV9 zegt
Toch weer voor Sainz
martinus zegt
@Soulmaster:
En door Bottas tot een foutje te forceren heeft Max Sainz ook nog aan de 9e in plaats van de 10e plek geholpen.
Jammer dat Skysport de inhaalactie van Max op Sainz in de laatste 10 ronden niet in beeld bracht.
Het seizoen van Max is tot nu toe erg goed. Ik hoop dat hij volgend jaar rijdt met nog beter materiaal en in een team waar ze werken met een ‘primaire’ en secundaire rijder. De secondant van Vettel moet je niet willen zijn. Bij RedBull komt er zeker een plaatsje vrij. Bij Mercedes waarschijnlijk niet als Rosberg de overwinningen blijft verzamelen zoals hij nu doet.
roppp zegt
@martinus: waarom komt er bij RedBull een plaatsje vrij?
gjvp zegt
@roppp: Omdat men bij Red Bull verplicht is Komend jaar 1 van de TR rijders bij Red Bull te plaatsen. Niet alleen omdat t contract dat voorschrijft maar ook omdat ze dan mss wel Verstappen EN Sainz kwijt zijn aan een ander Team.
Edge zegt
@gjvp: Is dat zo? Van Verstappen is bekend dat Red Bull hem moet promoveren omdat hij anders goedkoop/gratis weg kan, maar van Sainz zijn zover ik weet geen contractdetails bekend.
martinus zegt
@Edge:
Geruchten gaan dat beiden op dezelfde 2+1 constructie zitten.
Waarbij die laatste +1 bij beide teams kan zijn.
Natuurlijk is er officieel niets over bevestigd.
Wat interessanter is, is de ‘zekerheid’ van de stoeltjes van RIC & KVY
Ik neem aan dat vanwege de constructie die gekozen is voor VES en SAI, in ieder geval 1 coureur geen baanzekerheid heeft bij RB. Maar ik kan mij ook voorstellen dat dat voor beiden geldt.
roppp zegt
@Edge: en je zou ondertussen kunnen weten dat een contract in de F1-wereld net zoveel waard zijn als een belofte van een politicus
martinus zegt
@martinus: Edit: ik hoop dat hij volgend jaar rijdt met nog beter materiaal en in een team waar ze NIET werken met een ‘primaire’ en secundaire rijder. De secondant van Vettel moet je niet willen zijn.
Edge zegt
@martinus: Dat ligt niet aan Sky. Ik keek via Ziggo en ook die hadden hem niet. Zal wel aan de F1 regisseur daar in China liggen.
martinus zegt
@Edge:
FOM regisseert normaal gesproken.
Voor iedereen. Dus je hebt inderdaad dezelfde beelden video-feeds.
Ze zaten er echt bijzonder vaak ‘niet bij’ bij inhaalacties vandaag.
gregorius zegt
@Soulmaster: Wat zou Sainz er nou van denken?
Hij was sneller in de quali.
Hij had een betere start.
Hij werd in de een-na-laatste stint op softs gezet waar hij moest racen tegen snellere auto’s; terwijl Max op zijn mediums de rondetijden aardig kon matchen.
Vervolgens is het omgekeerd met de banden en zien Sainz weer dat Verstappen in een lichte wagen op goede banden aan het eind van de race als een speer gaat; terwijl hij het zelf niet slecht deed. Verliest ie het weer van Max.
Ik zou wel wat commentaar op mijn team hebben. Waarom, op een baan als China, met man en macht op je mediums je plaatsjes verdedigen in een groepje met Ferrari’s en een Red Bull en een Mercedes; of gewoon je eigen race rijden en op je tijden focussen?
martijn11 zegt
Achtste plek voor max niet slecht
roppp zegt
@martijn11: ik vind het heel teleurstellend.
kle500 zegt
@roppp: op basis van de race een zeer knap resultaat..
roppp zegt
@kle500: vind jij……
trident zegt
@roppp: azijn azijn everywere
jochempie zegt
@roppp: ik ben het ook met ‘m eens, met name op de mediums kreeg max het voor elkaar om constant lage rondentijden te rijden, op de softs pakte hij zelfs even met een 1:40,3 de snelste raceronde, dus met name in het tweede gedeelte van de race heeft hij zowel besparend als teringsnel gereden. Hij is op eigen kracht in de laatste 10 ronden (en vanwege die handige actie om op de mediums het lange middendeel van de race door te komen, met een hoog tempo) drie, vier auto’s voorbijgereden.
Nog even een extra pluim naar Max hoe hij Massa, Bottas en Hamilton duidelijk frustreerde door als het er op aan kwam de Williams en Mercedes met pole-aero-neus er aan het einde van elk traag rechte stuk keihard uit te remmen en te sturen. Jammer dat de mediums er toen afmoesten, want dat had nog wel een rondje extra vermaak opgeleverd :-)
Jochempie zegt
@Jochempie: @autoblog volgens mij gaat er iets fout met de duimpjes. Na amper 13 minuten 31 duimpjes op een totaal onzichtbare reactie. Ook heb ik in mijn android app op verschillende reacties “liked” staan, terwijl ik nooit iets heb aangeklikt.
Jochempie zegt
@roppp: Echt zo’n Nederlander die een talent ziet opstomen en gelijk verwacht dat ‘ie wereldkampioen wordt. Daar moet wel een “Tatta’s be like” voor te vinden zijn..
roppp zegt
@Jochempie: nee hoor. Een NL’er en wereldkampioen F1 worden, gaat nooit gebeuren. Marketingtechnisch totaal niet interessant (zie o.a. Ferrari: toen Schumacher een keer langdurig geblesseerd was, kon de tweede rijder wereldkampioen worden. Dat is toen professioneel tegengehouden door Ferrari).
carmasterr zegt
@roppp:
Heb je wel genoeg aluminiumfolie daar?
Eddie Irvine kwam akelig dichtbij de titel in 1999. Op twee punten na won Häkkinen voor McLaren.
En jij wil beweren dat Ferrari haar enige overgebleven rijder doelbewust systematisch dwars ging zitten zodat ie de titel voor ze zou verliezen? Ik vind het wel creatief. Zeker als je bedenkt dat Irvine als Brit “marketingtechnisch” toch zeer interessant was. Maar ga vooral door met de complottheorieen hoor, zeer vermakelijk.
roppp zegt
@carmasterr: als jij $50.000.000 per jaar betaalt voor je eerste rijder en voor het eerst sinds jaren wk kan worden, dan laat je dat niet over aan een IERSE tweede rijder.
pomoek zegt
@roppp: Irvine komt uit Noord Ierland. Formeel heb je gelijk als je zegt dat het geen Brit is, Ierland maakt deel uit van het “United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”. Op de wikipedia pagina staat echter: “Edmund “Eddie” Irvine, Jr. (born 10 November 1965) is a retired British racing driver from Northern Ireland”.
carmasterr zegt
@roppp:
Irvine staat gewoon te boek als “British racing driver”.
Hoe het ook zij, wanneer Ferrari de titel kan pakken dan doen ze dat, ook al komt hun tweede rijder uit Tadzjikistan. Winnen is het enige dat telt.
Jochempie zegt
@roppp: Dat je nog niet verzopen bent in je eigen aannames…
pomoek zegt
@roppp: Waar basseer je dit op? Bevolkingsaantallen? Finland: 2 rijders in topteams. Aantal Finnen op de Wereld, nog geen 6 miljoen. Nationaliteit doet er niet veel toe, anders reden er alleen nog Chinezen in de F1.
roppp zegt
@pomoek: het is een puur Westerse sport. Wat ze ook proberen, het zal nooit een echt succes worden in Azië (op Japan na) en het Midden Oosten.
roppp zegt
@roppp: met Westers reken ik voor het gemak ook even Zuid-Amerika mee. In Noord-Amerika gaat het ook nooit wat worden.
roppp zegt
@martijn11: maar even serieus…… Hoe heerlijk ‘objectief’ jullie hier allemaal kunnen reageren. Laatst werd Haas gezien als een potentiële eendagsvlieg, omdat ze één seizoen goed hadden gepresteerd. Als Max een punt haalt, izzie al kandidaat voor een stoeltje bij Ferrari.
Voor alle duidelijkheid: ook ik vind dat Max het geweldig doet en ook ik hoop dat hij de eerste NL’se wereldkampioen wordt.
Heerlijk toch zo’n zondag :-)
vtechlover zegt
Damn, hamilton niet op podium dat had ik niet verwacht! Rosberg heeft nou wel een gat geslagen naar de rest in punten.
mike0709 zegt
@vtechlover: Hamilton die gewoon slecht gaat rijden als hij achter andere zit.
patrick zegt
@mike0709: ?
Ik vond hem geweldig vandaag, normaal zie je weinig inhaal acties van hem.
Doet mij denken aan de tijden met Michael schumacher, ook achteraan rijden en in de top 3 finishen.
En niet verwacht dat Max nog 4 punten zou pakken
mrducky zegt
@patrick: vond je hamilton echt geweldig? Achteraan starten. Vervolgens zijn hij en raikonen hun vleugel kwijt en beginnen ze praktisch gelijk en raikonen in de mindere auto finisht toch een stuk voor hem…. Nee riciardo kvyat en raikonen hebben een goede race gereden.
patrick zegt
@mrducky: ik vond hem inderdaad geweldig. Bij Hamilton was het niet alleen de voorvleugel maar ook een extra pitstop voor de banden waardoor hij weer plaatsen verloor. Ondanks die extra pit stops enz. Heeft hij een net resultaat behaald. Nee ik ben geen Hamilton fan, maar zo zie hem graag.
Over de andere namen die jij noemt, ook zeker een puike race gereden.
mrducky zegt
@patrick: klopt die extra pitstop was een keuze van het team zelf om zo voldaan te hebben aan het banden regelement. Daarnaast als de race 1 of 2 rondes langer had geduurd was verstappen hem nog voorbij. Ik vond dat hamilton redelijk goed terug gekomen is maar je ziet dat hij gewend is vooraan te rijden en zen inhaal acties niet meer zijn wat ze geweest zijn. Maar al met al inderdaad alsnog een prima resultaat. Al zal hij daar zelf anders over denken :P
opgooier zegt
@patrick: Hij kwam op dezelfde banden een Williams niet voorbij. Als je achteraan start in de beste auto mag je verwachten dat hij mensen gaat inhalen. Vond het optreden van Hamilton verre van sterk vandaag…
martinus zegt
@vtechlover:
Hamilton begon helemaal achteraan, en moest daarna ook nog direct de pits in.
De race zelf heeft hij aardig goed gereden. Hij is heeft de meeste inhaalacties van iedereen in het veld gemaakt, en heeft de meeste plekken gepakt.
Fijne vent die Hamilton, een echte wereldkampioen.
Stefje zegt
@vtechlover: De commentator zei dat in de geschiedenis van de F1 elke keer als 1 coureur de eerste drie races won, hij eindigde als wereldkampioen. Hij neemt er nu iig vast een lekker voorschot op ;)
martinus zegt
@Stefje:
Lil’Lewis komt nog wel terug.
3x had hij pech, lag niet percé aan hem.
87sandyd zegt
@Stefje: vroeger had je 10 races in een seizoen, nu 21. Het is nog lang niet gelopen…
viezefreddyw zegt
Tsja, wat kan ik zeggen? Na een spectaculaire start had ik erg goede hoop op een mooie race en een mooi resultaat voor Red Bull en Toro Rosso. Kvyat heeft een erg sterke race gereden terwijl Ricciardo hier en daar wat pech heeft gehad maar zich goed heeft teruggevochten. En ook vandaag is maar weer gebleken dat de Mercedes verreweg de beste auto van het veld is. Rosberg rijdt alles en iedereen helemaal zoek terwijl Hamilton, ondanks zijn pech bij de start en vele pitstops gewoon terugkomt en uiteindelijk toch een mooie plek weet te scoren. De sterke race is eigenlijk gereden door Vettel. Ook een slechte start gehad, maar toch plek 2 weten te pakken. Balen van Max Verstappen, het was vandaag niet zijn race. Mede dankzij een slechte start van hem. Ik had stiekem een beetje gehoopt op meer, maar uiteindelijk is P8 best goed. Voor de rest moet ik zeggen dat het niet een al te spannende race is geweest na die spectaculaire start. En Jezus, Vettel. Kvyat de schuld geven dat hij fout zat bij de start en door hem een clash heeft met Kimi. Ook na de race komt Vettel nog even verhaal halen bij Kvyat. Erg kinderachtig van Vettel.
Dizono zegt
@viezefreddyw: ja, die heeft zich wel een beetje laten kennen. Wel mooi dat ook dat op camera werd vastgelegd. Zal hij vast niet heel trots op zijn achteraf, als hij de beelden heeft bekeken.
jaccovdzaag zegt
@Dizono: En dan nu nog even op het podium erover doorgaan.. :’)
viezefreddyw zegt
@Dizono: Zo, echt he? Jammer hoor, ik heb Vettel altijd wel hoog zitten maar vandaag vond ik het een kinderachtig mannetje. Mooie reactie ook van Kvyat he? “Well, that’s racing!” En gelijk heeft ‘ie ook.
martinus zegt
@viezefreddyw:
Dit deed hij natuurlijk ook herhaaldelijk in zijn RedBull tijd.
pomoek zegt
@Dizono: juist perfect dat f1 coureurs dit in alle openheid doen. Beter dan die Lamme voetballers de altijd hetzelfde zeggen. Verschil van mening mag, ik denk dat vettel na het zien van de beelden wel een andere mening heeft.
w0o0dy zegt
@Dizono: hij heeft bovendien de verkeerde de schuld gegeven. Kvyatt koos slim de binnenkant en Vettel zat goed. Maar toen Raikkonen naar binnen kneep had Vettel geen ruimte meer en ging het fout. Erg suf van Vettel om de zwarte piet aan Kvyat uit te delen.
henkhupelschoten zegt
@viezefreddyw: Daniel kyvat: “well, that’s racing”. Heerlijke reactie waarmee hij aan het langste eind trekt!
viezefreddyw zegt
@henkhupelschoten: We lezen elkaars gedachte.
rovadepo zegt
@henkhupelschoten: en daarna gelijk de champagne over Vettel heen haha
martinus zegt
@viezefreddyw:
Vettel is een klein naar mannetje.
Altijd al geweest. Ook bij RedBull.
87sandyd zegt
Wat een vieze arrogantie van Vettel man man man. Die heeft echt Schumacher trekjes gekregen. Voor de camera publiekelijk Kvyat afzeiken? Wat is die Vettel diep gezakt bij mij zeg…
Prachtige reactie van Kvyat overigens: that’s racing! Ik had me niet zo voor de camera zo laten afzeiken…
Het is duidelijk, Vettel is toch écht een Duitser, gadverdamme…
pomoek zegt
@87sandyd: Mag je als Duitser geen mening hebben?
87sandyd zegt
@pomoek: Tuurlijk wel, maar je mag ook realisme verwachten bij een 4-voudig wereldkampioen. Hij kan beter naar zichzelf kijken. Door een foutje van Kimi werd hij verrast, waardoor hij zelf naar buiten ging en een gaatje liet.
martinus zegt
@pomoek:
Wie de mening heeft dat een ander je niet via de binnenbocht mag inhalen als je daar ruimte laat hoort niet thuis op de racebaan.
Kijk zelf eens:
https://youtu.be/7aURwzDYEQw
Als je dit ziet, is het best wel gek dat hij boos is op Kvyat.
Vettel laat ruimte aan de binnenbocht.
Vettel maakt een stuur/rem fout
Vettel gaat ‘sideways’
Vervolgens is het niet Kvyat, maar Raikonen die afwijkt van zijn lijn en daarmee Vettel snijdt. Vettel had moeten remmen, Raikonen had zijn teamgenoot wat meer ruimte kunnen geven (maar dat hoeft zeker niet). Maar je kan Kvyat niet de schuld geven van dat hij ‘een gaatje pakt’ in de binnenbocht. Ik bedoel [b]”That’s racing”[/b].
Of zoals Senna het al eerder zei:
[b]“If you no longer go for a gap which exists you are no longer a racing driver”[/b]
pomoek zegt
@martinus: Ik ben het met je eens, Vettel heeft geen gelijk. Maar 87sandyd gaat wat mij betreft te ver. Vettel zeek Kvyat niet af, maar sprak hem aan na de race. Er ontstond een discussie die naar mijn mening gewoon beschaafd werd gevoerd. Ik denk dat Vettel na het zien van de beelden het ermee eens is, dit was een race incident.
Vettel heeft verder zelf ook wat rare dingen gedaan in het verleden en zelfs in deze race (inhalen bij het inrijden van de pitsstraat is of je het nu leuk vindt of niet best link) dus wat dat aangaat een koekje van eigen deeg.
Dat gezegd hebbende zie ik toch 2 verschillende soorten rijders in het circus. De dood of de gladiolen coureurs (Vettel, Kvyat, Sainz) en coureurs die dat niet nodig hebben en die op basis van race pace een wedstrijd naar hun hand weten te zetten (Alonso, Button, Ricciardo en nu ook Verstappen). De eersten zorgen voor Chaos en behalen zo af en toe een mooi resultaat, de anderen zijn potentiële wereld kampioenen. Komt voor Verstappen bij dat hij ook nog eens goed weet in te halen. Voor de duidelijkheid, ik ben absoluut geen Nationalistische pik die alles wat Oranje is geweldig vindt, maar Verstappen is echt een klasse apart.
martinus zegt
@pomoek:
Ik heb ook de actie van kvyat nog even vanaf de normale camerapositie gezien, er was echt gewoon ruimte aan de binnenkant. Hij ging na die actie ook vrij wijd, maar die ruimte was er ook door de dubbele Ferrari botsing.
Binnenkant pakken, en naar buiten duwen.
Bij inhalen zit risico, en ik heb niet het gevoel dat bijv. Sainz meer risico neemt dan Vettel, Vestappen of Alonso.
Ik heb het gevoel dat alle bovenstaande coureurs niet echt de onderscheiden zijn in ‘kamikaze’ acties, of dood of de gladiolen denken. Enige die op dat vlak echt een uitzonderlijk talent had, was Pastor Knaldonado..
Maargoed, als je echt onderscheid wil maken, zou je een spreadsheetje moeten hebben over het aantal keren dat een coureur achterop, of in de zijkant bij iemand is gereden.
pomoek zegt
@martinus: Nu ja, we zien het wel de rest van het seizoen, vind het ook de moeite niet om zo’n schema te maken, agree to disagree?
martinus zegt
@pomoek: Lets agree to disagree en vooral heel veel genieten van het komende seizoen.
baasbas zegt
@martinus: Ik wil alleen even reageren op de quote van Senna, die wordt er altijd bij gesleept in deze situaties. Maar eigenlijk…
opgooier zegt
@87sandyd: Ik vind Vettel juist een sympathieke baas met goed gevoel voor humor. Wat hij vandaag zei tegen Kvyat sloeg nergens op.
Edge zegt
@87sandyd: Met het verkeerde been uit bed gestapt toevallig? Vettel heeft zich tot nu toe altijd netjes gedragen. Dan kan hij één keer niet zo goed tegen zijn verlies en is het meteen gadverdamme hier en smerige trekjes daar…
Sowieso is het wel erg makkelijk oordelen dat Kvyat niet fout zat als je als kijker eindeloze replays en verschillende camerahoeken krijgt voorgeschoteld. Vettel heeft enkel de herinnering van hoe het vanuit zijn oogpunt in de cockpit (wat wij niet zien, want geen helmcamera) gebeurde. Als hij het dan heeft het ervaren alsof Kvyat hem onrecht heeft aangedaan mag hij best even verhaal gaan halen, of zeg ik nou iets geks?
Oh, en wat ik ook wel grappig vind (niet voor jou, maar meer voor F1-publiek in het algemeen): Als er niks gebeurt en de coureurs allemaal ja en amen op alles zeggen hoor je continu gezeur dat ze meer uitgesproken moeten zijn en dat het publiek niet van die gebrainwashte mediapoppen wil zien. Nou gebeurt precies dat twee keer dit jaar (Verstappen op de boardradio in Melbourne en Vettel vanochtend) en dan krijgen die coureurs meteen kritiek voor hun optredens. Ik begin bijna te snappen waarom FOM, Bernie en de FIA niet naar de fans luisteren, die weten toch niet wat ze willen. .
rufctr01 zegt
Kak, ik heb het helaas gemist. Gisteren te laat naar mijn mandje gegaan.
talladega zegt
Ik heb genoten, had Max nog bijna Hamilton te grazen ook.
Vraag me wel af wat ze met Perez gaan doen, die unsafe release leek mij duidelijk genoeg om meteen te bestraffen, of zou hij er zoals altijd weer mee weg komen?
martinus zegt
@talladega: Zal wel een straf op komen.
talladega zegt
@martinus:
Geen straf voorbij zien komen via de officiële F1 app.
Had ik ook niet verwacht, Perez heeft met Carlos Slim een machtig mens met veel centjes achter zich.
Dat maakt nogal een verschil met de bereidheid van de FIA om iemand te bestraffen.
trustmeiamanengineer zegt
Echt spannend vond ik het allemaal niet. Laatste paar ronden waren wel interessant, mooi dat Max nog een extra plekje pakte.
lambo4all zegt
@trustmeiamanengineer: stop maar met kijken dan, duidelijk geen race fan.
trustmeiamanengineer zegt
@lambo4all: Dat bepaal ik zelf wel. Het kan ook komen doordat ik het bij de Duitsers moest kijken, afgewisseld met Krombacher Radler reclame, maar ik zat niet bepaald met knikkende knieën van spanning op de bank.
lambo4all zegt
@trustmeiamanengineer: race fan was te breed, f1 fan bedoelde ik. Formule 1 eigenlijk nooit de sport geweest om de hele race met knikkende knieën op de bank te kijken, dan vind ik indy 500 veel spannender, veel meer close racing.
De race van vandaag was gewoon bovengemiddeld goed, veel inhaalacties, strategieën, en natuurlijk zoals altijd genieten van die prachtige techniek, wat politieke spelletjes
xiran zegt
@trustmeiamanengineer: herhaling van vorig jaar bekeken.
phaeton zegt
Jammer dat de race niet twee ronden langer duurde, ik had graag gezien hoe Verstappen het Hamilton nog lastig had gemaakt. Die had het sinds de misser met Bottas niet makkelijk met z’n banden.
uncivilsum zegt
In 2016 is er duidelijk meer actie in het middenveld dan in 2015, en met Hamilton die de laaste 3 races meer in beeld is dan te zien dan het meerendeel van 2015. Dit zorgt er wel voor dat hamilton meer race kennis kan tonen dan de laatste dan de laatste 2 jaren.
martinus zegt
@uncivilsum: Ik denk toch dat we de bandenfabrikant Pirrelli en de bandenregels hiervoor mogen bedanken. Ze maken meer verschillende strategieën mogelijk.
uncivilsum zegt
@martinus: eens, maar Mercedes heeft het ook wel moeilijk met beslisingen nemen want een paar ronde achter elkaar de pit in gaan om van soft,supersoft en dan weer soft te nemen lijkt me wel een bizare strategie is
Rick-dos zegt
Dit zou weleens zo’n kampioenschap kunnen worden die alweer snel vergeten wordt. Leuk dat Rosberg dadelijk kampioen is maar z’n kampioenschap zal niet herinnerd worden door de strijd. Ik heb ook niet het gevoel dat Hamilton écht bezig is met het kampioenschap. Het lijkt wel of hij de strijd mooier vindt dan vooraan rijden. Misschien dat hij voor zichzelf niets meer te bewijzen heeft? Ik weet het niet maar er mist iets.
Voor de rest is het wel tekenend dat de mensen die strijden om plaats 10 meer in beeld zijn dan de mensen die aan de leiding rijden, omdat er vooraan niets of niet veel te beleven is. Dat betekent dat er iets goed mis is met de sport.
martinus zegt
@Rick-dos:
Ferrari is gewoon wéér niet in staat een concurrerende motor en goed chassis te bouwen.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Renault + RedBull.
De regels zijn voor alle team’s gelijk.
– Ferrari
– Honda
– Mercedes
– RedBull
Hebben ook allemaal budgetten die redelijk dicht bij elkaar liggen.
Het is niet het falen van de regels dat ervoor zorgt dat één rijder tot nu toe zo superieur is, het is het falen van de teams. Ferrari faalt, Redbull lukt het ook niet.
Rick-dos zegt
@martinus: Ik stel dat er iets mis is met de “sport”. Dat betekent niet alleen de regels er zijn velen facetten van de sport die gewoon niet goed zijn. Zo is het belachelijk dat een niet fabrikantenteam als RB niet een motor van Ferrari of Mercedes kan krijgen terwijl ze één van de beste chassis hebben.
Let wel het is heel begrijpelijk vanuit het oogpunt van Ferrari en Mercedes, maar vanuit het oogpunt van de sport is dat niet goed. Immers heeft RB de potentie om het Merc en Ferrari heel moeilijk te maken.
Maar itt tot jou zijn de regels ook twijfelachtig te noemen. De enginefreeze tijdens het seizoen met tokens geeft een team ook niet de kans om echt te kunnen ontwikkelen tijdens het seizoen.
En zo kan ik nog wel even verder gaan. Maar om de hegemonie van Mercedes te doorbreken moet er naar tal van facetten gekeken worden waaronder ook de regels maar zeker ook hoe men de sport leidt. Teams die zeggenschap hebben over de regels is te dom voor woorden. Teams zullen altijd vanuit hun eigen interesses redeneren. Probeer dan maar eens consensus te krijgen.
Zo wil men in 2017 de show verbeteren. Welk uitgangspunt nemen ze dan? Dat de auto per ronde 5 seconden sneller moet zijn. Een auto 5 seconden sneller maken gaat de show niet verbeteren…
Edge zegt
@Rick-dos: Wat die laatste alinea betreft: dit gaat juist averechts werken. De auto’s gaan qua aero levels weer hard richting de wagens van medio jaren 2000, waardoor inhalen juist lastiger wordt. En wat krijg je dan? Een optocht van auto’s die 5 seconden sneller zijn. Boehoe.
Rick-dos zegt
@Edge: Precies. Naar mijn mening zou je juist moeten kijken hoe de “vuile” lucht achter een auto kunt verminderen waardoor inhalen over het hele circuit mogelijk is en je geen kunstmatige DRS meer nodig hebt.
martinus zegt
@Rick-dos:
Nogmaals, het ligt niet aan de regels van de sport. Maar aan de [b]teams[/b].
Volgens de regels mag RedBull (en ook alle andere teams) gewoon rondrijden met een Ferrari, Mercedes, Honda of eigen ontwikkelde motor.
Alleen RedBull heeft als een ’team principal’ die een wat narcistische onpolitieke voorman is. Het zijn niet de regels, maar de onderlinge verhoudingen tussen de team’s die er nu voor gezorgd hebben dat RB rondrijdt met de motor waarmee ze rondrijden. Het is RB dat heeft gekozen voor Renault als lange termijn leverancier, en gekozen heeft om extra geld niet in het ontwikkelen van een eigen motor te investeren maar in andere dingen. Meer, minder of andere regels hadden in die keuze van RedBull waarschijnlijk geen verschil gemaakt.
Ook de engine freeze, en het niet oneindig mogen vervangen van motoren of de versnellingsbak, zorgen niet voor een ongelijker speelveld, maar juist voor een gelijker speelveld. Een (rijk) team dat een F1 motor kan bouwen die maar 1 race mee hoeft te gaan, zou veel meer voordeel hebben, dan een team dat 8 races op 1 motor wilt doen. Hetzelfde met aanpassingen in het seizoen. Rijkere teams zouden tijdens het seizoen veel meer kunnen aanpassen en onderzoeken, dus zou tijdens het seizoen het verschil met teams die daar minder geld voor hebben steeds groter worden.
Als je een raceklasse wilt, waarin ontwikkeling van technologie [b]niet[/b] belangrijk is, en ingenieurs [b]NIET[/b] het maximale uit hun zelf, de technologie en het materiaal halen, dan is A1 GP of formule 1 wat meer voor jou. A1 is al gesneuveld vanwege desinteresse van alles en iedereen, en Formule-E vind ik zelf ook niets aan, maar wel alle auto’s zijn gelijk.
F1 is een teamsport. Juist dat maakt het zo interessant. Het geeft de sport veel meer dynamiek en dimensies dan een individuele sport. En het komt vaker voor bij teamsport dat een of meerdere team’s voor langere periodes achter elkaar dominant zijn. Zeker bij de F1. Welke regelwijziging dan ook, gaat daarin geen verandering brengen, tenzij je de F1 wilt terugbrengen op het niveau van een [url=http://assets.catawiki.nl/assets/2012/2/15/8/8/b/88b59390-39fe-012f-a1ca-005056960004.jpg]’peppi en kokki'[/url]- competitie zoals de A1 GP.
carmasterr zegt
@martinus:
A1GP ging niet dood door desinteresse maar door grootheidswaanzin en mismanagement. Toen de goede Sheikh ajuus zei en Texeira het overnam ging het al mis. Die vage opgewarmde Ferrari was veel te duur en maakte de serie kapot. Als ze gewoon doorgegaan waren met de Lola was het er waarschijnlijk nog geweest.
Rick-dos zegt
@martinus: Nogmaals je leest niet wat ik schrijf. Je gaat aan een aantal punten voorbij of begrijpt ze niet.
Ik stel juist dat de sport nog eens goed naar zichzelf moet kijken. Jij stelt dat de regels perfect zijn en dat zijn ze gewoon niet.
Waar haal je het vandaan vandaan dat ik tegen innovatie ben? Je kunt vinden dat de regels krom zijn en toch vóór innovatie zijn. Je redenatie dat ik tegen innovatie ben kan alleen voortkomen uit het feit dat je de regels perfect zijn.
Meerdere wegen leiden naar Rome. Ik stel alleen voor om een andere route te kiezen die én innovatie bevordert, én het maximale uit de ingenieurs haalt, én het maximale uit de coureurs haalt, én het speelveld gelijkmatiger maakt én ook nog de show interessanter maakt. Het één hoeft het ander totaal niet uit te sluiten. Het ;igt alleen aan de wil van alle partijen.
Je vergelijk met A1GP en Peppi en Kokki is leuk voor de bühne maar slaat als een tang op een varken.
martinus zegt
@Rick-dos:
We praten inderdaad langs elkaar heen.
Ik heb ook een aantal dingen niet benoemd.
Omdat we spreken over hetzelfde maar op een ander niveau.
Deze discussie begon met dat het eigenlijk slecht is dat de uitslag van het kampioenschap of P1 relatief voorspelbaar is.
Ik zeg, dat komt doordat 1 team gewoon echt beter is dan de anderen.
Daarop gaf je aan dat:
1. Het is belachelijk dat RB geen sterke motor heeft.
De regels zijn twijfelachtig want:
2. Engine freeze
3. Teams bepalen de regels.
4. Volgend jaar nog meer downfoce.
Argument 1 heb ik weerlegd, dat ‘welke’ motor een team heeft, echt wordt bepaald door het team zelf, een team kan zelf een motor bouwen of via politieke betrekkingen er een adopteren van een ander team.
Ook bij argument 2 heb ik uitgelegd dat het wel een regel is, maar eentje die de competitie tussen arm en rijk juist competatiever maakt.
Argument 3/4 heb ik inderdaad niet behandeld, omdat het geen effect heeft op het probleem van de superioriteit van (op dit moment) Mercedes.. Als één team wegrijdt 30 seconden wegrijdt van het hele veld, maakt het niet zo uit hoe moeilijk het is om in te halen.. het kan überhaupt niet met een gat van 30 seconden.
Je betoog dat de F1 wereld eens goed naar zichzelf moet kijken om de boel te verbeteren…voor wie de F1 een beetje kent, is dat een heel loze oproep, want precies dat is hetgene dat de F1 65 jaar al doet. Permanent veranderen de regels in de koningsklasse, permanent wordt er geëvalueerd permanent wordt er veranderd.
Ik denk helemaal niet dat de regels nu perfect zijn. Maar ik denk vooral dat de superioriteit van Mercedes niet zo veroorzaakt wordt door die regels, maar gewoon komt door het feit dat ze een betere auto en betere motor bouwen. De regels zijn namelijk niet voor anders voor Mercedes als voor de concurrenten. [b]Ongeacht welke regels, je hebt een gelijk speelveld. [/b]
Dat één team superieur is in de koningsklasse is dan ook niet nieuw, maar heeft dus vooral te maken met het feit dat het een teamsport is, waar niet alleen een coureur een verschil maakt, maar ook de[b] prestaties van de rest van het team. Ongeacht hoe de regels zijn, er zullen altijd team’s zijn die langere tijd beter zijn dan iedereen. Dus ook de regels veranderen (andere kwalificatie, andere earo, andere motoren) lost dat probleem niet op.
[/b]
Als je echt wil dat F1 weer ‘spannend’ wordt… maak je dus weinig verschil met nieuwe regels, maar moet je vooral hopen dat de grote teams als [b]Ferrari, Honda en RedBull[/b] gewoon beter gaan presteren. [b]De échte verandering, moet zitten in de auto’s van die teams, niet in de regels.[/b]
De F1 is een raceklasse, die juist haar glans heeft doordat teams, politiek, teamwerk, technologie zo essentieel zijn voor een overwinning. Elke kunstmatige vorm van “gelijkwaardiger maken van de teams” is het creëren van een beperking van de verbeter en ontwikkel mogelijkheden van alle teams. Wie bijvoorbeeld PU-keuzevrijheid veranderd voor ‘een standaard motor’ draait de nek om van alle engine development bij alle teams. Dat zou het einde betekenen van de F1. Wie een raceklasse wilt waar een einzelgänger coureur veel meer het verschil maakt en gelijke kansen heeft als zijn opponent kan beter kijken naar klassen als de Formule-E, A1 GP etc.
[b]Ongeacht de regels, ze gelden voor iedereen, het speelveld is gelijk.[/b]
En als wij willen dat ‘de beste’ het moeilijk wordt gemaakt, moeten wij gewoon hopen dat de andere teams ook keihard blijven werken om ‘de beste’ te worden, want het zijn niet de regels maar tot nu toe vooral hun eigen handelen dat ervoor gezorgd heeft dat ze nog niet staan waar ze willen staan.
john4545 zegt
@martinus: Ik vind Christian Horner een stuk gezelliger dan Ron Dennis. Als je Narcisme in het woordenboek opzoekt, zal je zijn foto tegenkomen.
henkp1 zegt
@martinus: Huh? Ferrari is toch mooi 2e geworden en Red Bull 3e en 4e, de TAG-Heuer motoren zijn toch van Renault? Dat Renault zelf nog niet goed scoort, hadden ze zelf al voorspeld. Het is haast onmogelijk om in één seizoen een ‘vreemd’ chassis met een andere motor in een winnende combinatie om te zetten.
niwi zegt
@Rick-dos: integendeel, vroeger zat je eindeloos naar de leider te kijken terwijl daarachter pas strijd was. Leuk voor die ene sponsor, niet voor de rest. Je zou kunnen denken dat Mercedes nu met opzet een rijder in het midden van het veld zet om meer exposure te krijgen… Maar zo denken we niet… Nee, ik denk dat we momenteel niet mogen klagen over de kwaliteit van de beelden. Als je het tenminste kunt ontvangen..
Rick-dos zegt
@niwi: Mijn punt is niet dat de leider constant in beeld moet zijn. Mijn punt is dat er fundamenteel iets verkeerd is met de sport als je moet afzakken naar een strijd om plek 8 of 10 om spektakel te zien.
Als je vanaf de start al kunt inschatten wie 1, 2 en 3 wordt (mits er niks geks gebeurt) dan klopt dat gewoon niet.
Naar mijn mening zouden ze voor 2017 niet moeten kijken naar de rondetijd, maar naar hoe men minder “vervuilde” lucht achter de auto kan krijgen zodat inhalen makkelijker/eerlijker wordt zodat ook de topauto’s een kans hebben om elkaar in te halen.
Ook zou je eigenlijk een set basisregels moeten geven aan de motor maar de configuratie aan de teams zelf overlaten. Zo kun je stellen dat een auto niet meer dan 100 liter benzine mag verbruiken en 1000pk bijvoorbeeld, maar laat je het aan de teams hoe ze dit bereiken. Zo kan een team bijvoorbeeld voor een V10 2.0l motor kiezen (niet heel waarschijnlijk maar gewoon als voorbeeld), een ander voor hybride, en weer een ander een 4 cilinder turbo motor. Zo werk je innovatie in de hand en kun je als sport nog steeds roepen dat je “groen” bezig bent.
lekbak zegt
@Rick-dos: het is erg lastig om de juiste beperkingen op te leggen en toch de boel spannend te houden. Als je bijvoorbeeld het vermogen begrensd dan heeft iedereen dus gelijk vermogen. Dan is het beter om de kilo’s brandstof te beperken en het daarbij te laten. Dat is immers op zichzelf al een vermogens beperking. Zo kan je ook de downforce beperken. Maar doe je dat door de kilo’s te beperken dan heeft iedereen weer dezelfde hoeveelheid downforce. Dan kan je beter een limiet stellen over de verstoorde lucht achter de auto (geen idee of dat realistisch is), en de kilo’s vrij laten. Dan heb je nog enige creativiteit.
niwi zegt
@Rick-dos: ach, dat je moet afzakken naar achteren voor spektakel is al sinds de uitvinding van de Autosport. Je had het in alle decennia. Het zijn golf bewegingen. Wat betreft je andere ideeën,die zijn niet slecht. Maar er zullen altijd ongelijkheden zijn.
Wat betreft de kritiek op Vettel die vele anderen hier hebben: niet terecht en ook niets nieuws. Remember: Piquet vs Salasar, Mansell, Schumacher en wie niet, Senna tegen Irvine, etc etc. Een rijder mag best klagen. Maar ik denk dat degene die Vettel en collega’s elke keer bekritiseren, zelf in het verkeer ook nooit toeteren, vinger op steken, schelden op een ander enz. En aangezien ik dat wel doe, mogen deze rijders van mij ook best klagen…
geespot zegt
Verstappen vs Sainz http://www.maxstatistics.com/max-verstappen-vs-carlos-sainz-jr-head-head-season-2016-china-race/
pomoek zegt
Even een open deur nog weer iets verder open trappen: Rosberg wordt kampioen en daar zal niets op af te dingen zijn, de man rijdt gewoon goed.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Absoluut geen vuiltje aan de lucht voor meneer Rosberg. Hij rijdt inderdaad erg goed. Zijn auto is dan ook erg goed, niet te geloven wat een gat ze telkens rijden. En ja, als het zo simpel doorgaat wordt Rosberg zeker kampioen.
Jochempie zegt
@pomoek: Vooral grappig hoe eind vorig jaar iedereen en z’n schoonmoeder zich afvroeg waarom Mercedes vooral geen eerste of tweede rijder wilde aanstellen. Nou mensen, hier is het antwoord. Rosberg is een beangstigend snelle eindbaas.
Edge zegt
@pomoek: Nou, ik ben daar nog altijd niet zo zeker van. De vorige seizoenen heeft Rosberg ook aangetoond een coureur te zijn die goed met het niveau van Hamilton mee kan. Het wordt pas lastig wanneer er druk op komt te staan. De naarmate de seizoenen vorderden kakte hij telkens in als de beslissing in het kampioenschap er aan zat te komen, en niet geheel toevallig vond hij vorig jaar zijn vorm ook pas terug toen de druk er al af was omdat Hamilton kampioen was. Ik ga dus nog niet te vroeg juichen, want het zou zomaar kunnen dat Rosberg in de zomer weer inkakt als Hamilton of Vettel de druk er een beetje op weet te houden.
pomoek zegt
@Edge: Ik denk er iets anders over. Hamilton is op dit moment het vuur kwijt. Ik denk dat het voor hem goed zou zijn om een nieuwe uitdaging binnen de F1 te zoeken, naar een klein team gaan en dat groot maken, zoiets. Maar ik vind ook dat Rosberg is veranderd. Ee nbeetje het George Foreman effect. Hij was behoorlijk aangeslagen toen hij vorig jaar niet de titel won. Maar hij is niet geknakt, integendeel, er lijkt bij hem een knop omgezet. Net als bij Button in 2009 toen hij in Brazilië tijdens de race ook weer zijn pace terug vond. Als hij op deze manier blijft rijden wordt hij de terechte kampioen.
ahs1979 zegt
Verstappen gaf aan dat hij, eigen fout, in de verkeerde modus stond bij de start.
Dutchdriftking zegt
Van 20 naar 8 rijden. Een joekel van een kunst!
w0o0dy zegt
Goed commentaar van RTL mbt de auto’s van Mercedes. “Die zijn gemaakt om vooraan te rijden maar als ze achter iemand zitten hebben ze veel meer last van de dirty – air” dan een aantal concurrenten. Dat zagen we dus bij Hamilton. Erg goed gereden en mooie acties aan de buitenkant voorbereiden en binnenkant uitremmen. Heb ik van genoten en was een aantal keren echt op de limiet (toefje overstuur). Verder veel pech vor Hamilton maar vlak hem maar niet uit. Die komt nog terug.
martinus zegt
@w0o0dy: Op het moment van inhalen (in de bochten) zit je meestal niet achter je concurrent maar er vooral naast. Op de lange rechte stukken is downforce weer minder belangrijk en heb je ook nog DRS.
De prestatie van Lil’Lewis is vooral klap als je meeneemt dat hij 5x de pitsstraat heeft bezocht.
w0o0dy zegt
@martinus: de meeste inhaalacties in F1 zijn uitremacties. Dat er in de bochten naast en of voorbij gereden wordt dat is eerder uitzondering. En juist op dat vlak vond ik dat Lewis het beter deed dan de meesten.
john4545 zegt
“Een spannende race met voor- en tegenspoed voor Max.” Nee, een doodsaaie race die weer gewonnen werd door een Mercedes.
clarkson zegt
Mocht rosberg echt kampioen worden betekend dit het einde van de f1.
gwnbmw zegt
leuke race, heb hem net gekeken! vettel moet niet zo janken, hij zette de deur open voor kvyat, die komt binnendoor, vettel schrikt (ofzo iets) stuurt in op raikonnen. dat is wat er te zien valt op de herhalingen, en niet dat kvyat “like a mad man” of “a torpedo” of “a crazy idiot” aankwam denderen. verstappen erg goed gedaan, op een gegeven moment stond ie 20e!