Uitslag Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2015

Auteur: , 57 Reacties

Dus je wilt dat de F1 spannender wordt, Kimi? Wel, je werd vandaag op je wenken bediend.

Uitslag Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2015

Laten we meteen maar roepen: Max Verstappen heeft zich vandaag in de punten gereden! Daarover later meer. Eerst terug naar de start, waar Lewis Hamilton op pole stond, voor Rosberg en Vettel. De start was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Na twee bochten spinde de Ferrari van Kimi Räikkönenn – die met een P18 kwalificatie beduidend slecht ging – naar de zijkant, waarbij hij Alonso meenam in zijn ravage, waardoor de auto’s opgestapeld tegen de vangrail eindigden. Het bleef gelukkig bij materiële schade. En een safety car-situatie.

Max Verstappen pakte zondag voor de tweede keer dit F1-seizoen punten. De 17-jarige Toro-Rosso-coureur startte vanaf de zevende plek, haalde Bottas meteen in, en pakte diens P6 af. Hij kon Bottas helaas niet lang achter zich houden, maar wist zijn zevende positie het overgrote deel van de race veilig te stellen. Pas op het laatst, toen Max over de boordradio aangaf dat zijn banden eraan waren, werd hij nog ingehaald door Pastor Maldonado. Een gevecht met Maldenado schadeloos uitkomen en eindigen op de achtste plek, wij noemen het een win. Max scoorde vier punten, waardoor hij nu op 10 in totaal staat. Meer dan teamgenoot Sainz.

Ondertussen bleef Rosberg in Spielberg zijn teamgenoot Lewis Hamilton zonder veel moeite voor, nadat hij hem in de eerste ronde had ingehaald. De coureur van het onstopbare Mercedes pakte zo zijn derde F1-overwinning dit jaar. Felipe ‘MaxHat0r’ Massa pakte de derde positie, zijn eerste podiumplek dit seizoen.

F1 saai. We snappen het argument. Maar dat was dit weekend even niet op de koningsklasse van toepassing.

1. N. Rosberg 1:30:16.930
2. L. Hamilton +8.800
3. F. Massa +17.573
4. S. Vettel +18.181
5. V. Bottas +53.604
6. N. Hulkenberg +1:04.075 +10.471
7. P. Maldonado +1 ronde
8. M. Verstappen +1
9. S. Perez +1
10. D. Ricciardo +1
11. F. Nasr +1
12. D. Kvyat +1
13. M. Ericsson +2
14. R. Merhi +3

Niet gefinisht
15. R. Grosjean +36 ronden
16. C. Sainz Jr. +36
17. J. Button +63
18. W. Stevens +70
19. K. Raikkonen +71
20. F. Alonso +71



57 reacties

En het was toch een heerlijke race om te volgen!
Ik had Max toch wel zijn P7 gegund, had super gereden en zeer veel mooie inhaal acties gemaakt. Pastor Maldonado had voor de verandering ook weer eens goed gereden, dit keer geen Crashtor… Verder had ik Vettel ook wel P3 gegund. De hele race was gewoon interessant om te volgen. Wel dom van Hamilton dat die zo even 5 seconden verspeeld met die witte lijn…
@mclarenf1lm: Geen Crashtor, maar het scheelde een paar keer maar weinig.
Ik snap de keus voor de vroege bandenwissel van verstappen niet echt, de reden dat hij zijn p7 verloor was omdat Pastor op 10 ronden versere supersofts reed. Slechte strategie om meer dan 40 ronden op softs te willen rijden. Je kan beter op softs beginnen en dan de race op supersofts uitrijden zodra je minder benzine bij je hebt. Dan kan je veel harder.
@MrSkyline: hij moest op supersoft beginnen omdat hij daar op gekwalificeerd had. Pastor had geen tijd gereden in Q3 dus hij had vrije banden keuze.
@wybep: Pastor heeft Q3 ook helemaal niet gehaald…
Daarnaast: starten op de banden waarmee je in Q2 de snelste tijd hebt neergezet.
@MrSkyline: Wat mij eerder opviel is dat Pastor op 18 seconden achter Max de baan op kwam met zijn supersofts. Die eerste 10 seconden waren er binnen 10 ronden af. Daarna hield Max hem 10-15 ronden op 8 seconden. Pas daarna wist Pastor opeens, op oude supersofts, Max weer bij te halen. Dus: supersofts van 25 ronden oud zijn sneller dan softs van 35 ronden. Op zn minst opmerkelijk.
Dat Max door ervaring steeds constanter wordt gaat zich nu blijken. De kwalificaties worden steeds beter, in de races gaat hij steeds beter met de banden om en door een iets betrouwbaardere motor komen nu hopelijk steeds meer punten finishes. Sainz gaat een steeds zwaardere dobber aan Max krijgen, maar dat Max zeer getalenteerd is wisten de kenners al wel.
@wif1: De fans hoopten het al, dat is heel wat anders….
@dutchdriftking: De kenners wisten het, de fans hoopten het inderdaad, daar heb je gelijk in ;)
@wif1:
Zo is het maar net, de kenners kenden hem al ruim voordat er hier aandacht aan dit fenomeen werd besteed.
@jrk68: Je vergeet te vermelden dat je al wist dat hij F1 zou gaan rijden toen die nog in de wieg lag.
@vr6audi:
Wil je dat ik hier serieus op in ga, jammer joh.😜
Dat doe ik alleen bij verstandige mensen….😎
@jrk68: Nu doe je het toch, verstandig man.
@vr6audi:
Inderdaad, van alle baby’s op de kraamafdeling van het Diaconesse huis in Schin op Geul, was Max als allereerste bij de tiet om zich te laven.
Hij scheet zijn luiers in een tijd van 0.13 seconden vol en de snelste luierwissel is gemaakt door Zuster Corina ven Ghemertgevel in 12,2 seconden en kleine Maxie kon weer de baan op
Leuk dat je erom vraagt !
Sympathiek ook, soort van dan ……..
Maar dan weer anders.
Prima race van Max, echt het maximale eruit gehaald!
Was weer een schitterende race, jammer dat mad max net niet zijn 7de plaats kon behouden maar verder rest was het helemaal top!
Goede race van Max, jammer dat de bandjes het niet 2 rondjes langer volhielden, had hij die Venezolaaanse kamikazepiloot achter zich kunnen houden.
Als Lotusfan schaam ik me de ogen uit de kop voor het rijgedrag van de sukkels die “mijn” merk vertegenwoordigen.
@jrk68: hoeveel heeft Lotus eigenlijk te maken met Lotus Cars? Want het huidige Lotus F1 is toch wat vroeger Toleman, Benneton en later Renault was? Met de fabriek in Enstone, als ik mij niet vergis?
@gtwillem:
Klopt, heeft niets met het oude Lotus te maken, als ue heel ver terug gaat kom je inderdaad bij Toleman uit.
Vond ik destijds ook een heel sympathiek team dat out off the box durfde te denken.
Ze dragen wel het beeldmerk van het ooit zo roemruchte team, hoor ik hier iemand klagen dat het Mercedes team zijn wortels heeft in het Tyrell van ome Ken en dat veel van de huidige know-how bij Honda vandaan komt?
Nope, zo werkt marketing niet.
@jrk68: Dus dat vond jij ook van het commerciële Benneton?, ga toch weg man! Het een heeft niets met het ander te maken, trouwens ” jouw Lotus” is volgend jaar weer gewoon het Renault fabrieksteam, Lotus is de laatste decennia de meest misbruikte merknaam in de F1 inclusief de kitscherige livery die moet teruggrijpen op de roemruchte JPS tijd in jaren’70, toen kon je nog een oprecht Lotus F1 liefhebber zijn, na Senna en Mansell was de koek op.
@toniominestrone:
Leer eens op een normale manier te reageren, of snuif minder of neem je ritalin.
Op dit opgefokt geblèr ga ik niet inhoudelijk in.
@jrk68: er valt geen spelt tussen te krijgen he’, ken uw klassiekers.
@toniominestrone:
Over de geschiedenis van Lotus hoef je deze fan niets meer te vertellen, die ken ik op mijn duimpje.
Het is het ongepaste agressieve toontje van je dat me niet aanstaat.
@jrk68: O,oh zo’n teer zieltje in deze harde maatschappij, sterkte knul!
@toniominestrone: Gewoon normen en waarden, heeft niks te maken met tere zieltjes maar met kansloos gedrag van jouw.

Het Lotus team dat nu in de F1 rijdt heeft niks meer te maken met het team van oa chapman. De naam werd alnte grabbel gegooid met de soap rond de naam tussen het latere caterham F1 en het huidige Lotus F1
@jrk68: De één moet hier op een normale manier reageren; reageert de ander met snuif en ritalin. Heb je het allemaal nog wel op orde?
@thoisss:
Sorry, ik nie begrijp nie jouw Nederlands nie, probeer het nog eens.😜
@jrk68: Fraai gereageerd hoor.
Zo nu kunnen die zeikers met hun “Ja maar Sainz heeft meer punten” ook voorlopig hun tekstje archiveren! ;-)
Sainz kwam het hele weekend niet echt bij in de buurt en heeft ook een keer meer pech dan Verstappen.

Leuke race ondanks dat het niet gruwelijk spannend was. Wel een geluk bij een ongeluk dat die Mallenado Max er niet af reed.
Even knuppel in het hoendehok, ik heb de herhaling maar 1 keer kunnen bekijken, maar ging aan de inhaalactie van Maldonado niet een braketest van Verstappen vooraf? Nogmaals, ik heb het niet goed kunnen bekijken, maar de plotselinge beweging van Maldonado naar links doet dat wel vermoeden…
@pomoek: nee die sufferd wilde nog langer in de slipstream blijven terwijl Max aan de kant ging en ging coasten, daarom reed ie er bijna achterop.
@w0o0dy: Lijkt mij ook en Christian Danner was erg voorbarig met zijn conclusie, foei!
@pomoek: ik had eerder het idee dat ook bij Maldonado de banden inmiddels al ver heen waren. Hij liet in ieder geval al meerdere vreemde capriolen zien bij het nemen van de langzamere bochten, zo aan het einde van de race.
Het moet de hoge heren van Red Bull vast een doorn in het oog zijn dat het junior team wederom de betere is van de twee. En het feit dat nu Sainz weer met motorproblemen uitviel, ondanks eerdere toezeggingen van Renault, dat de betrouwbaarheid van de motoren zou zijn verbeterd.
@RRRobert: Sainz reed met de “oude configuratie” aangezien die geen straf wilde pakken. Volgende race waarschijnlijk ook motor nr 5 en straf voor Sainz?
@RRRobert: Mwah…het zegt in feite met name dat RBR ook gewoon niet een top chassis heeft gebouwd of in ieder geval niet een beter chassis dan STR. Met een veel groter budget mag je ze dat inderdaad aanrekenen maar aan de andere kant het chassis van de STR lijkt ook gewoon vrij goed te zijn qua mechanische grip (daarom zijn ze steeds snel als er wat nattigheid ligt) en balans. De vraag is of RBR het wel zoveel beter had kunnen doen.

Overigens was er ook een 2008 een periode dat STR op sommige banen beter was dan RBR maar dat kwam omdat ze toen feitelijk met dezelfde auto reden (via een loophole in de regelgeving die daarna gedicht werd), alleen had de RBR de Renault achterin liggen en de STR een Ferrari krachtbron. Zeker naar het einde van het jaar toe en op power circuits was STR toen vaak sneller met Vettel achter het stuur en wonnen ze op Monza. Daar heeft Vettel eigenlijk zijn naam mee gemaakt destijds…Het was natuurlijk een knappe prestatie van Vettel maar vergeten wordt wel eens dat die auto gewoon goed was onder die omstandigheden op die baan en dat teamgenoot Bourdais (geen enorme hoogvlieger) ook 3de stond op de grid maar bij de start uitviel. De auto werd dus lager ingeschat dan die waarschijnlijk was en daardoor zag Vettel er als een held uit…dat is ook het geluk dat je moet hebben in de F1 (stiekem was de Toleman van Senna in 1984 ook niet zo’n slechte auto).
@RRRobert: het hybride systeem van de auto viel uit. renault heeft daar niks mee te maken, enige wat renault levert is de ”verbranding” motor. renault is veel vertrouwbaarder geworden en zal ook volgend jaar motoren leveren aan RBR en STR.
@thefmanl: De hele Power Unit, dus verbrandingsmotor (ICE) én hybridemeuk (ERS, MGU-K en MGU-H) zijn van Renault afkomstig

Weldegelijk een Renault-probleem dus. Het zoveelste dit seizoen.
@tweetyv6: renault heeft zover alleen problemen gehad met de verbranding motor. dit probleem bleek te zitten in de zuigers en dat hebben ze opgelost. dat een keer het hybride-systeem uitvalt kan elk team overkomen. Maar waarom zit je te zeiken over renault als je ook nog zoiets hebt als mclaren-honda??
Als Raikkonen zo doorgaat met z’n gepruts, halen dadelijk zowel Bottas als Massa hem in in het klassement. Zou helemaal mooi zijn als Williams daarna ook nog voor Ferrari staat in het constructeurskampioenschap. Raikkonen vond ik altijd een gave coureur, maar volgens mij heeft deze man z’n beste tijd gehad.

Verder vind ik het leuk voor Max dat hij een goed resultaat heeft behaald. Hopelijk blijft hij dit volhouden.
@berlinetta:
Toch vond ik zijn antwoord bij Kai Ebel wel weer erg droog, ook Fernando reageerde heel relaxed. He lost control of the car in middle of the straight, i was at the wrong place at the wrong time… lezen met steenkolen Spaans accent.

Hij geeft gewoon eerlijk toe dat hij een fout maakt, een zeldzaamheid in een tijdsgewricht waar wijzen naar een ander de norm is.
@jrk68: Klopt, zijn houding valt bij mij ook zeker in de smaak. Maar qua resultaten laat hij gewoon niet meer zoveel zien. Tijdens zijn Lotus-tijd vond ik hem beter dan nu weer bij Ferrari.
@berlinetta:
Eens, Kimi is typisch een coureur die je per behaald punt moet betalen als je resultaten wilt zien.
Toch vind ik het nog immer een grappig kereltje, dat was hij op de kart al.
Als je hem vroeg wat hij het liefste deed was zijn antwoord steevast…,slapen.
@jrk68: Ja vandaag gaf hij het min of meer toe hoewel hij nog wel een slag om de arm nam op de vraag ‘was er een probleem met de auto?’ door te zeggen ‘niet dat ik weet’ maar gisteren heeft hij weer vol het team de schuld gegeven van de exit in Q1.

Ik denk dan je rijdt in de 2de snelste auto van het veld als je gewoon 1 90% rondje rijdt laat je die Manors, McLarens en Saubers met gemak achter je dus ga je niet verstoppen achter dat je op het verkeerde moment de baan op wordt gestuurd.

Ik heb ook jarenlang genoten van Kimi op de baan maar het is gewoon over. Vorig jaar de oren gewassen door Alonso, dit jaar door Vettel. Als ‘ie nog een jaar mag blijven voor zijn salaris is het een sentimentele beslissing van Ferrari want er staan minimaal 5 betere coureurs in de rij die betere prestaties kunnen leveren voor minder.

Ik hoop overigens wel dat hij nog een race wint dit jaar want het is ‘m gegund alleen na dit jaar zie ik liever iemand anders in die auto die echt de strijd aan kan gaan met Vettel.
Kijk eens aan, lekker hoor Max!
Goed ook voor Torro Rosso dat Sauber inmiddels in een vrije val terecht is gekomen. Pas in augustus komt er een grote update, dus tot die tijd is er niet veel van dit team te verwachten. (Ik ben nog steeds niet bekomen van van der Garde gate) ;-).
Genoten van het gevecht tussen Maldonado en Max. Allebei met de auto op de limiet, mooi om te zien. Overigens de grappen ten spijt deed Pastor het wel goed dit keer, eerst liet hij Verstappen nog even gaan toen die terugvocht aan de binnenkant van de bocht en daarna overnieuw proberen en de puntjes pakken.

Ook fijn dat Max nu weer een puntje voor Sainz staat.
Toch wel netjes hoor van Max. En wat een aparte inhaalactie was dat.
Hallo! Hallo! AUTOblog hier geen FORMULE1blog.
@purepet9000: Want in F1 rijden geen auto’s?
@tweetyv6: Correct.
Jammer dat max pastor voorbij liet gaan. Hij had van mij wat meer om zn plek mogen strijden.
@clarkson: Voorbij liet gaan? Wat meer om zijn plek mogen strijden? Heb je tomaten op je ogen? Bij 2 eerdere inhaalpogingen ging Pastor er bijna af en ook de laatste sucesvolle inhaalactie ging maar net goed. Max’ banden waren op; hij schoot met rokende voorwielen rechtdoor in Turn 1 nadat Knaldonado hem gepasseerd was. Hoe moet je dan nog harder strijden als je al over de limiet van je spullen gaat?
Max deed precies wat hij geleerd heeft van Grosjean; iets vroeger van z’n gas (te zien aan het rode licht achterop de auto), Maldonado schrok zich een ongeluk wat het een spectaculaire aangelegenheid maakte. Begin me wel te schamen voor mijn favoriete team: McLaren. Vergeet 2015 en ga volle bak voor 2016 zou ik zeggen, dit jaar valt er niets meer te halen.
@tkoote:
Volgens Maldonado zelf op de BBC vanavond was hij verrast door het gebrek aan grip in de slipstream met DRS open.
Hij verklaarde iets te snel naar links te hebben gestuurd zonder grip op de achteras.
Niets meer niets minder, spectaculair was het wel.
@jrk68: wel triest dat Mallenado het nodig vindt om in de media te klagen dat Verstappen “didn’t respect the rules”… Geen straf en geen crash, zelfs niet ondanks de pogingen van Mallenado om er toch nog een puinhoop van te maken. Kennelijk zijn de ” rules ” tegenwoordig dat je bij de eerste de beste poging ruim baan moet maken zodat de achterop komende tegenstander met DRS je voorbij kan blazen alsof je stilstaat… Man man man jankballen zijn het.
@w0o0dy:
Op welke regels zou hij doelen, zijn eigen regels?
Het enige dat ik mij kan bedenken is dat hij het verschil niet ziet tussen Max en Carlos, de laatste sneed hem in het begin van de race vakkundig en volledig reglementair de pas af.
Goed gedaan max

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).