Zo passen jullie je rijstijl aan in de regen

Auteur: , 15 Reacties

En uit deze antwoorden is op te maken dat er twee soorten automobilisten zijn. Humoristen en normale mensen... ;-)

Gas d'rop of juist d'raf?

Vorige week vroegen we jullie in welke mate jij je rijstijl aanpast als het regent. Dat naar aanleiding van een monsterfile des doods na een aantal buitjes. En dat hebben we geweten. Veel antwoorden. Sommigen grappig, sommigen waardevol. Een bloemlezing:

@max038 lijkt op het eerste gezicht iemand bij wie je niet in de buurt wil rijden als het regen.

Handrem, rechter voet naar beneden.

Maar gelukkig legt hij het even later allemaal uit.

Gelukkig heb ik nog geen auto en wilde ik gewoon even stoer doen.

@mrb heeft een hekel aan regentijden. En ik begrijp hem helemaal.

ik rij ook altijd harder door als het regent. Daarbij word ik ook vele maler agressiever in het verkeer en ga ik meer mopperen. Maar dat komt gewoon omdat ik zeiknat word op mijn fietsje.

Als iedereen hetzelfde deed als @viezefreddyw, zouden er veel minder files staan bij regen.

Ik pas mijn rijstijl aan de situatie aan. Als het verkeer en het weer het toe laat dat ik gewoon mijn eigen snelheid, zo’n 140 waar je 130 mag en dergelijke. Als het te druk is om dat te doen of het weer laat het niet toe ga ik me aanpassen. Anders niet.

En datzelfde geldt voor @moveyourmind.

Het enige dat ik met zware regen aanpas is het hendeltje van de ruitenwisser. Die gaat 1 stand omhoog bij heel zware regenval zelfs twee.
Meer is niet nodig, voldoende afstand houden doe ik altijd en ik heb altijd goede banden met ruim profiel onder de auto. Altijd Michelin, nu in de zomer Pilot Sports.
Zelfs met 245 breedte geen last van aquaplaning of merkbare verminderde grip. Dus gewoon lekker door rijden om en nabij de geldende maximumsnelheid

@rickvanbuuren gebruikt zijn auto waar hij voor is gemaakt. En hij krijgt vast een heel blije dealer binnenkort…

Max. snelheid omlaag, tractiecontrole uit en driften in de bochten :D (BMW)

@ponnie heeft zelfkennis!

In de regen ga ik gewoon niet rijden, ik kan me toch niet inhouden en dat eindigt doorgaans in de greppel.

@aquila2003 helpt zijn medeweggebruiker graag een handje.

Vol in de remmen zodat ik goed opval. ALarmlichten aan, slingeren en met groot licht knipperen.
Het is belangrijk je medeweggebruikers te informeren over dat het noodweer is.

@rick-dos maakt vrienden in de regen…

Ik pas mijn rijstijl wel degelijk aan. In de stad ga ik bijvoorbeeld altijd wat rustiger rijden. Zo kan ik goed opletten waar de plassen liggen en waar voetgangers staan of lopen. Als ze dan beide in ideale positie zijn dan geef ik gas en rij vol door de plas heen. Voetgangers helemaal nat, maar een lol dat ik heb….

@roaldr heeft een slimme oplossing voor het beperkte zicht.

Net als in de mist dichter op me voorligger zodat ik m goed blijf zien!

@cossiekiller doet aan autorijden 2.0.

Ik weet niet of mijn Tesla zijn rijstijl aanpast.

En @baasbas tenslotte heeft nog een mooie boodschap voor moeder natuur…

Niet. Laat die kutregen zich maar aan mij aanpassen!

jongeh

Bedankt weer voor alle inzendingen!



15 reacties

En toch …. beetje regen of sneeuw en alles ligt op zn gat. Laten we gewoon net als @baasbas normaal blijven doen dan komt het ooit nog wel goed.
@rick-dos zijn reactie bracht me aan het lachen!
Aankomende winter 4sneeuwvlokken en heel nl ligt weer op zn gat
@rick_dos heeft wat mij betreft de leukste comment. Geweldig grappig! Ben wel benieuwd of hij het ook echt doet… ??
@jobberns: ik kijk altijd goed uit of ik ook een bmw aan zie komen als ik bij een plas loop in regio Den Haag. Ik neem geen risico meer!
@jobberns: Alhoewel soms de duvel in mij zegt om het een keer expres te doen houdt mijn geweten mij tegen.

Dat gezegd hebbende was het wel een keer per ongeluk gebeurd. Jaaaaaaaaren geleden, toen ik niet zo lang mijn rijbewijs had, reed ik in een smalle tweerichtingsverkeer straat. Het plensde pijpenstelen en ik lette extra op het tegemoet komende verkeer voor het geval ze door het slechte zicht op mijn rijbaan terechtkwamen. Door dat te doen had ik niet goed door wat er aan de rechterkant van de auto gebeurde. Zo kwam het dus dat ik een redelijke grote plas over het hoofd zag en de persoon die ik vervolgens kletsnat (maar dan ook echt kletsnat, paraplu van de man helemaal naar de maan en zo) reed een rotdag heb bezorgd. Ik keek nog in mijn achteruitkijkspiegel en aan zijn gebaren en lichaamshouding te zien was het geen goed idee om te stoppen. Heb ik dus ook niet gedaan.

Mocht die man dit lezen en het zich nog herinneren bij dezen alsnog mijn excuses…
@Rick-dos: haha, tja, vervelend voor die man, maar wel een mooi verhaal! ?
@rick_dos en @baasbas heerlijke comments!
en toch wordt in deze opmerkingen het grootste (irritatie) punt over het hoofd gezien.
mensen in kleine koekblikken. koop een fatsoenlijke auto (zoals @moveyourmind) met 245 banden eronder. dan heb je minder last van weersinvloeden.
@bluesbrother: brede banden onder een lichte auto voegt geen drol toe in de regen, werkt aquaplaning alleen maar in de hand. Onder gebakjes als Alto’s en C1tjes e.d. moet je gewoon het fabrieksformaat laten liggen. Veel veiliger in de regen. Als je maar niet gaat lopen schijten achter het stuur.
@bluesbrother: ik rijd met mn 206 harder dan de meeste mensen in de regen doen. Door de smalle bandjes maak je een spoor, en als je genoeg profiel hebt dan heb je zelfs meer grip als die brede banden, want: meer oppervlakte =meer afwatering nodig.
Als ik de Vel Satis meeneem dan heb ik eerder last van aquaplaning met de brede banden.
Ach. Het valt en staat eigenlijk allemaal met een set fatsoenlijke banden onder je wagen. En iets met gezond boeren verstand..
Jawel, ik ben genoemd in een artikel. Nu kan ik vredig sterven. Hartje autoblog.
@max038: +1! :) rip ouwe!
Gewoon ruitenwissers aan en verder een beetje zachter rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).