
Het F1-circus is pal boven de evenaar neergestreken in het welvarende wolkenkrabberparadijs Singapore. Mercedes stelde teleur in de kwalificatie, hoe verliep hun race? En belangrijker: waar eindigde Max?
De voortekenen waren goed, want op het bochtige stratencircuit van Singapore zijn de auto’s met een goed chassis in het voordeel, en telt rauwe motorkracht minder zwaar. Het zorgde voor een prima kwalifictie van Ferrari, Red Bull, maar ook sattelietteam Toro Rosso, met een van P8 vertrekkende Max Verstappen.
Max
En toen gingen de lampen uit, bleef Max stokstijf op de grid staan, en kwamen er een paar hartgrondige vloeken uit de mond van ondergetekende. Zwaar gejinxed door JPB de ex-MP wellicht:
Verstappen kon nog vanuit de pits starten, maar op een kansloos rondje achterstand. ‘Dat was het dan voor Max‘, zou je denken, maar nee. Het is Singapore, en dus kwam de safety car onvermijdelijkerwijs kijken: eerst virtueel, en toen echt, in ronde 16 als ik me niet vergis. Max mocht het veld voorbij en toen de groene vlag weer zwaaide lag hij nog 45 seconden achter de raceleider.
Wat er daarna gebeurde is te veel om op te noemen. In een notendop: er liep een halve tamme fan over de baan, en een tweede safety car volgde. Mazzeltje voor Max, die echter wel op supersofts wisselde, en nog een halve race te gaan had. Een fe-no-me-nale inhaalrace volgde van Verstappen en teammaat Sainz die de één na de ander verschalkten. Genieten met een grote ‘G’.
Helemaal aan het eind waren Max’ banden echter op, en bleef hij op P8 achter Perez steken. Het team dacht hem volledig aan het eind nog even orders uit te delen om Sainz voorbij te laten gaan. ‘Dikke lul’ dacht Max, en volkomen terecht ook. Teamorders zuigen, en als ze het al hadden willen doen, dan niet ergens in de laatste ronde. Max antwoorde kort maar krachtig op de order (‘no’), en kwam als achtste over de streep, met een berg aan zendtijd, mogen we wel stellen.
De rest van het veld
Vettel won superieur, slim shady McHamilton viel uit met een haperend gaspedaal, de Venezolaanse crash-test dummy Maldonado bleef wonder boven wonder heel, en zijn enige incident van de race was volledig aan tegenstander Button te wijten. Al met al verfrissend dat het eens niet een Mercedes-show was.
Hulkenberg knalde zijn Force India driest in een uit de pits komende Massa, viel uit, en kreeg 3 plekken penalty voor de komende race, McLaren viel weer eens dubbel uit en staat nu op 14 uitvalbeurten in 13 races, en ook Sainz reed een ronduit keurige race. Helaas voor hem haperde zijn versnellingsbak tijdens de race, wat hem een aatal posities kostte. Ook had Sainz veel pech met zijn eerste pitstop. Zijn we nog iets vergeten?
Concluderend: Max mag zich vanavond wat ons betreft (met zijn Zweedse dinnetje, indien aanwezig) compleet starnakel zuipen aan de Singapore Slings, want wat heeft onze landgenoot ons vandaag magistraal vermaakt met vechtlust en briljante inhaalacties!!
UITSLAG
1. S. Vettel Ferrari
2. D. Ricciardo Red Bull
3. K. Raikkonen Ferrari
4. N. Rosberg Mercedes
5. V. Bottas Williams
6. D. Kvyat Red Bull
7. S. Perez Force India
8. M. Verstappen Toro Rosso
9. C. Sainz Jr. Toro Rosso
10. F. Nasr Sauber
11. M. Ericsson Sauber
12. P. Maldonado Lotus
13. R. Grosjean Lotus
14. A. Rossi Manor
15. W. Stevens ManorNiet gefinisht
16. J. Button McLaren +9 ronden
17. F. Alonso McLaren +28 ronden
18. L. Hamilton Mercedes +29 ronden
19. F. Massa Williams +31 ronden
20. N. Hulkenberg Force India +49 ronden
UPDATE: Het hoe en waarom over de teamorders die Verstappen kreeg in de laatste ronde lees je HIERRR, de video met twee fabelachtige inhaalacties van Max check je DAARRR!
Top race !
@max038: Heb je goed gedaan kerel! ;)
@max038: Jammer van het gebrek aan Mercedes op het podium. Ze hadden dit weekend niet de auto genoeg in balans om te winnen.
@martinus: ach, Mercedes is elke race op het podium. Keertje wat anders
@max038: Liever via een direct en echt gevecht, dan als gevolg van een ‘Box-Box’.
@martinus: mag het ook een keer, F1 is bokkesaai met die metcedessen in de top. Leuk om Ferrari weer eens in de top3 te zien.
Wát een bizarre race. Blij dat ik hiervoor niet meegegaan ben met een wandeltocht, want dit had ik echt niet willen missen!! :)
@123bat: sowieso, een wandeltocht.
@mrcabdrivert: En ondertussen livestream op tablet/telefoon ?
‘Swap positions’, MY ASS
@bmw507coupe: Ik ga er vanuit de volgende race dat TR Sainz vraagt om ruimte te maken voor een super-inhaal race van Max, dat die ruimte er dan niet gemaakt wordt door Sainz.
Maar het toont de Mentaliteit van Verstappen, altijd gaan voor de MAX.
Zo zie ik het graag.
@bmw507coupe: ik vind sowieso positie’s swappen echt nergens op slaan. Het gaat erom wie het beste rijd. Als hij hem niet normaal kan inhalen dan zal verstappen wel beter zijn en verdiend hij zn plek zoals ie is
@rikvp: Niet bepaald. Als Sainz Max wilt inhalen en ze gaan vechten om een plek dan lopen ze beide risico om uit te vallen. Dat is een risico wat je op die posities als Toro Rosso zijnde niet wilt nemen en omdat Max zijn banden op waren en die van Sainz niet moest Max Sainz voor laten.
Dat weigert hij vervolgens, en dat zou best nog wel eens een paar punten gekost kunnen hebben als Sainz nog een inhaalactie of 2 meer in zich had.
Begrijp me niet verkeerd hoor, elke plek die Max hoger eindigt vind ik mooi!
@Stefje: Sainz had in die laatste ronde echt niemand meer ingehaald hoor, perez was op de rechte stukken gewoon te snel. Als ze die order 5 a 10 rondjes eerder hadden gegeven had het misschien nog nut gehad. 1 rondje voor de finish echt niet meer..
@jeroen13: Ik had niet gezien dat het in de laatste ronde was, ik las (en lees nog steeds) achterin de race. Dus dan denk ik ronde 57+. Als je nog 3 of 4 rondes hebt kun je nog prima een kans wagen, in de laatste ronde is het een ander verhaal idd. Heb helaas net het einde moeten missen van de race…
@Stefje: Het was rondje 60 van 61 … en Max zat dichter op Perez, dan Saints op Max.
PS @sir_smokalot: brilliante post weer; ik lees het altijd met plezier !
@Stefje: Zoals de Torro Rosso teambaas, ook zei na de race: Ondanks nieuwe banden, was Sainz niet dichtbij genoeg, en had die niet genoeg snelheid om zo’n swap te verantwoorden.
Hij begrijpt Max koppigheid. Te verantwoorde keuze lijkt mij.
@Stefje: hmm ja, daar heb je opzich ook een punt. Lastig ding lijkt me dat. Zeker voor hun 2 die zich nóg meer willen bewijzen
Wat mij betreft de leukste race van het jaar. Verstappen laat zich weer eensvan zijn beste kant zien en Mercedes is even nergens meer. Love it.
@berlinetta: Hongarije was meer beter.
@jaapiyo: Ah bedankt dat je mijn mening voor me bijstelt.
@berlinetta:
@berlinetta: Je zult je plezier uit maar uit het falen van Mercedes-AMG moeten halen…
@martinus: Ik haal mijn plezier uit het feit dat andere teams eens aan kop rijden. Ongeacht wat daarvan de oorzaak is. Het maakt de sport er alleen maar leuker op.
Ben benieuwd of het nog een staartje krijgt. Max laat in ieder geval zien dat hij uit het juiste hout is gesneden! (Voor zover dit al duidelijk was)
@sebasjuhh: Wat willen ze doen dan ? Max boete geven of meer reden het team te verlaten ? Lijkt me niet in het belang van het team. Als ze ‘m b.v. een wedstrijd schorsen, heeft ie meer reden om te vertrekken, krijgen ze minder TV zendtijd en (potentieel) minder punten ….
Ik snap je zorg wel, maar als Max gebukt had, hadden coureurs ‘m de komende 10 jaar als lulletje rozenwater gezien …
@dawwg: Schorsen voor het niet uitvoeren van teamorders lijkt mij niet spelen.
Maar ik kan mij voorstellen dat Sainz wel twee keer nadenkt voor hij Max weer doorgang geeft, in een streak om weer een rondje bij te komen.
@martinus: Ik heb de volledige race gezien en ik heb volgens mij niet gezien dat Sainz hem liet voorbij gaan, volgens mij was er zelfs een moment (Toen ze beiden de saubers en 1 van de lotussen aan het inhalen waren) dat Sainz hem probeerde in te halen. Ik kan natuurlijk fout zijn, maar van wat ik heb gezien vond ik het toch wel raar dat ze deze teamorders aan Verstappen gaven.
@JVG1: volgens ted-skysport, waren het instructies van Pappa Jos. Die Max instructie gaven dat soort teamorders op te volgen. Prima opvoeding wat mij betreft maar goed voor het team is wat anders.
Tost had wat mij betreft, beter de teamorders niet kunnen geven. Zoals hij ook zei na de race: Carlos zat te ver achter Max, en had te weinig rondesnelheid om een swap te verantwoorden.
@martinus: *dat soort teamorders – niet – op te volgen
@martinus:
Carlos heeft geen cadeautje aan Max gegeven. Op dat moment stond Carlos in de pits voor een extra stop.
@dawwg: pas op met wat je zegt, als je niet luistert naar je baasje kan hij je goed naaien! (laten we hopen van niet)
@vtechlover: Met dat soort mensen wil je toch niet associeren, en die les kun je beter jong leren dan op latere leeftijd, halverwege het kampioenschap met uitzicht op de titel ….
Ik heb genoten!! Een typische Singapore race is het geworden met spektakel, safetycars en uitvallers. AHeerlijk dat Mercedes eens de deksel op de neus kreeg! Doei Hamilton! Ik hou er van. Sebastián Vettel heeft niks, maar dan ook niks fout gedaan. Foutloze race! Tja en dan Max, de pech dat het fout ging bij de start, maar wat heeft ie zich herpakt en op het eind een mooie grote dikke vinger laten zien naar de rest van Toro Rosso. Niks Sainz aan zich voorbij laten gaan maar mooi door blijven rijden! Graag meer van dit! Hulde voor Vettel en Max!
@viezefreddyw: Waarom heerlijk dat een team faalt? Zelfs als liefhebber van Ferrari’s zou ik liever een mooie strijd zien om de 1e plek, dan de Box-Box te horen, en de falende motor te zien die Hamilton deed afdruipen.
@martinus: Niet eens zo omdat Mercedes faalt. Tuurlijk is het mooier als Vettel won na een spannende clash met Hamilton. Maar van te voren weet je dat dat niet zou gebeuren en voor het algemeen klassement is het wel een stukje spannender. Niet om plek 1, maar wel van 2 tot 4.
@viezefreddyw: Kleine bijkomstigheid, Hamilton had dolgraag z’n idool willen evenaren vandaag, maar de derde ging ermee heen.
…
…
Vettel: 152 starts, 42 wins
Senna: 161 starts, 41 wins
Hamilton: 161 starts, 40 wins
@stephanotis: Dat zijn mooie statistieken.
Nondeju.. Ik kijk ook een keer een race niet en het is gelijk Max-imaal genieten lees ik!
Wat een race zeg. Max is de absolute held van vandaag!
En mooi om eindelijk weer eens wat rood op het podium te zien. McLaren was weer uitermate teleurstellend…
prachtige race (van max)
Zelf begrijp ik de team order niet, want Verstappen heeft zich de hele naar voren gevochten en ineens vraagt het team om Sainz langs te laten. Als je 2 uur langs onder zulke omstandigheden heb gereden zou ik hem niks kwalijk nemen.
@uncivilsum: Ik keek er ook van op, dus ff gezocht. Sainz heeft halverwege de race teamorder gekregen om Verstappen te laten passeren. En Torro Rosso vroeg/eiste aan het eind van de race om die plaats weer terug te geven. Tja, ik had het ook niet gedaan. Torro Rosso had het gewoon niet zo moeten eisen over boordradio en al helemaal niet in laatste ronde.
@killbugsfast: zou verstappen hiervan geweten hebben? Want hij leek geen idee te hebben dat sainz zoiets gedaan had
@uncivilsum: Geen idee. Maar toch top dat ie ballen heeft getoond en zo’n team-order naast zich neerlegt. Ben benieuwd naar zijn verhaal!
@killbugsfast: Frans Tost zegt dat Max goed heeft gehandeld. Carlos had nieuwere banden en wilde een kans Perez in te halen. Carlos was echter te langzaam, hij zat steeds 3 tot 5 tienden achter max. Hij had Perez dus ook nooit meer gepakt.
@killbugsfast:
Dat is intussen een hardnekkige mythe, mede ingegeven door Sky, maar Carlos heeft Max niet voorbij laten gaan. Max haalde Calos in toen laatstgenoemde een extra stop maakte.
@macready: Oke thanks voor het rechtzetten! Dan was het helemaal een bullshit-teamorder!
@uncivilsum: Sainz heeft eerder in de race ‘ruimte gemaakt’ op team order, om al dat inhalen van Max mogelijk te maken. Beetje een herenafspraak om de plek dan ook terug te geven.
Ik begrijp de team-order, tegelijkertijd Max ook, want stiekem geloven wij allemaal dat Max Sainz ook had ingehaald als er geen team-orders waren.
@martinus:
Nee, Carlos heeft geen ruimte gemaakt. Hij maakte een stop toen Max voorbij ging.
Gefeliciteerd voor Ferrari! Ein-de-lijk eens wat anders.
En MadMax was ECHT MadMax! ? Respect en diepe buiging! Niks gehoorzamen als een sulletje! ??
Wat was dit een spektakel zeg, die Max rijdt gewoon vanaf P20 met een rondje achter naar P8!
Vraag me de reden af voor de team orders, op sky dachten ze dat sainz verstappen voorbij liet in de hoop dat max verder kwam. Heb het zelf niet echt meegekregen
@560pkferrari: Idd. Iedereen zegt gelijk hiep hoi Max is geen Massa en dat snap ik wel, maar als er een duidelijke afspraak was tussen Sainz en Max is het gewoon een douchelord actie van Max. Ik ben erg benieuwd naar de context.
Het is tegenwoordig een beetje zo dat als je geen egoïst bent je niet meetelt, maar een man als Gilles Villeneuve vroeger hield zich gewoon als een gentleman aan de gemaakte afspraak met Jody Schekter…wat mij betreft veel mannelijker dan opgeklopte ego’s die nu de norm moeten zijn lijkt het wel. Toen vervolgens Didier Pironi zich op zijn beurt niet aan de afspraak met Gilles hield was Gilles daar zo verbolgen over dat hij zich de volgende race te pletter reed in een poging Pironi’s tijd te verslaan op een nat Zolder. Mensen die zich niet aan hun woord houden dat zijn pas lulletje rozenwaters.
Maar goed het kan een goede actie zijn van Max of dus niet maar daar kunnen we zonder meer info niet over oordelen.
@jaapiyo: Hmm…net op Sky de duiding gezien van het team en van de rijders.
Goed gedaan Max.
@jaapiyo: Inderdaad, leuk ook wat ze zeiden over Jos. Jos schijnt tegen Max gezegd te hebben: ‘Als ze je zeggen dat je je teammaat voorbij moet laten zeg dan nee en discussieer er dan later over’. Heeft dus ook naar zijn vader geluisterd :)
Wat een baas is het toch!
Onbegrijpelijke teamorder, de wedstrijd is pas klaar als de vlag gedropt is, ook al kwam hij er niet voorbij, Perez onder druk blijven houden om hem in een foutje te dwingen is ook racen.
Max to max! Geweldige race, teamorders sloegen echter nergens op.
Andere race kun je Sainz een cadeautje geven maar als je na zo’n start op plek 8 terecht komt dan is het logische antwoord :”NOOO!! “als ze je vragen Sainz voorbij te laten. Ik denk dat Sainz deze actie niet leuk vind maar wel begrijpt. Gewoon op je teammaat afstappen en zeggen sorry maar deze moest ik even zo afmaken, volgende keer mats ik je wel.
Leek wel een teamorder puur om verder voortrek-gezeur in de Spaanse media te voorkomen. Maak Max gewoon officieel eerste rijder, hij rijdt Sainz over het algemeen toch zoek.
Bij de BBC doet Sainz weer huilie huilie:
Toro Rosso’s Carlos Sainz has just been speaking to BBC Sport’s Lee McKenzie about Max Vertspappen’s refusal to let him past in the closing stages, as he had been ordered to by the team.
Earlier in the race Sainz wanted to overtake Verstappen so he could attack Force India’s Sergio Perez.
Sainz said: “I felt I could get past the Force India but it’s his choice.I was feeling very confident that I could do it but he decided not to. I am still wanting the team to do the best they can.
“This year I have let him by three or four times. He was told to let me by four times and didn’t. It’s a bit of a pain.”
@trustmeiamanengineer: die prutser kon Grosjan al niet eens fatsoenlijk passeren waar Max er gewoon netjes langs ging. Lijkt me sterk dat ‘ie Perez nog kon hebben. Bovendien had ie Max gewoon kunnen inhalen als hij dat had gekund…
@trustmeiamanengineer:
Als Sainz nou eens wat sneller gaat rijden, dan is zijn probleem hiermee opgelost.
Dit gaat een relletje worden. En papa jos zal zn grote smoel wel weer gaan opzetten. Dikkevettevinger aan TR! Wat een race zeg!
@clarkson: Jos Verstappen: “ik had hem in zijn ballen getrapt, als Max Carlos voorbij had gelaten”
@killbugsfast: haha
@clarkson: Nee
Verschillende journalisten hebben al met Franz Tost gesproken en die zegt zelf gewoon dat Max volledig in zijn recht stond.
@Edge: Inderdaad, ‘he wouldn’t have caught Perez’.
“This year I have let him by three or four times. He was told to let me by four times and didn’t. It’s a bit of a pain”, vertelde Carlos op weg naar de dokter voor een nieuw potje anaalzalf.
@stephanotis:
“I had the feeling I could pass the 8 cars in front of me, if they had let me by I would have won the race. It’s a bit of a pain.”
Jan Peter Balkenende……………….
Ik heb gelijk nergens meer zin in.
Als ik die zaaddodende kop zie.
En ik begrijp gelijk waarom die wagen niet van zijn plek ging tijdens de start !
Weet iemand een link waar ik de volgende races live kan streamen?
@stribo: squirrelstreams in combinatie met ace-player schijnt prima te werken. 720p en skysports commentaar en achtergrond journalistiek voor en na de wedstrijd.
De sport1(betaald) werkt ook prima, en heeft Nederlands commentaar.
@martinus: bedankt Martinus. Zal het volgende keer proberen!
kan iemand mij uitleggen waarom TR Max in de laatste ronde vroeg Sainz Jr te laten passeren??? snap daar werkelijk waar niets van…
@maarten020: lees de 76 reacties hier boven is, ze gaan er eigenlijk allemaal over…
@maarten020: dat had te maken met een meningsgeschil, maar Max heeft laten blijken dat hij de baas is in grote lijnen . . . , z’n vader Jos was daarbij de rots in de branding . . .
Z’n vriendin Mikaela zal wel héél tevreden zijn, ondanks de slechte start . . .
geruchten gaan dat er volgend jaar een VW motor in de red bull licht
moeten we hier blij van worden – wordt het dan hetzelfde verhaal als bij honda
hoe staan de kenners hier tegenover?