• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitstoot productie EV’s: 40% meer CO2-uitstoot!

Auteur: willeme, gepost 4 augustus 2022 om 08:55 – 57 Reacties

uitstoot productie EV's

Maar was het juist niet dat we met zijn allen elektrisch gaan rijden vanwege de uitstoot? De uitstoot bij productie van EV’s is enorm hoog.

De auto met verbrandingsmotor ligt zwaar onder vuur. Alleen de echte klimaatontkenners vereenzelvigen zich nog met de grote wagens met CO2-uitbrakende motoren. Elektrisch rijden is voor mensen die begaan zijn met hun omgeving en het milieu. Althans, dat lijkt af en toe de tendens te zijn.

Maar hier komt een verrassing: ook een EV stoot CO2 uit. Niet direct via de ‘uitlaat’, maar ook die elektriciteit moet ergens vandaag komen. Dat niet alleen, ook het bouwen van een EV gaat gepaard met een enorme hoop CO2.

uitstoot productie EV's

Uitstoot productie EV’s enorm hoog

Volgens een analyse van BMW kost het bouwen van een elektrische auto (BEV) namelijk 40% méér CO2-uitstoot dan het bouwen van een auto met verbrandingsmotor (ICE). Dat bevestigt Thomas Becker aan Autocar. Becker is de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW, dus hij weet waarover hij praat.

Fabriek

De grote boosdoener is – je raadt het al – de accu. Het produceren van een accu verbruikt enorm veel energie. Het schijnt enorm arbeidsintensief en omslachtig te zijn om die accu’s te bouwen.

Vervolgens worden ze wereldwijd van Afrika, Azië Zuid-Amerika verscheept naar Duitsland zodat BMW ze in een auto kan lepelen. Ook dat kost weer CO2. Ter referentie, bij een auto met verbrandingsmotor is aluminium de grootste vervuiler.

uitstoot productie EV's

Besparing voor extra uitstoot

Volgens Becker moet BMW in zijn totale operaties 60% CO2 zien te besparen om enkel en alleen die 40% stijging te kunnen compenseren. Met de jaren zullen de eisen strenger worden. In 2050 moet het bedrijf geheel CO2-neutraal worden.

BMW zal zich storten op eigen energievoorziening (middels windmolens en zonnepanelen) enerzijds en recycling anderzijds om de CO2 terug te draaien. Ook heeft BMW met 400 toeleveranciers afgesproken om 100% groene energie te gaan gebruiken. Alle BMW’s in Mini’s in 2024 worden enkel en alleen met groene energie geproduceerd.

Via: Autocar

Meer lezen? Welke van deze zes generaties M5 is jouw favoriet?

Ook interessant!

  • BMW gaat voor gave groene velgen
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat
  • BMW i7
    BMW sloopt irritante geluiden uit stille i7

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Lekker uitgevoerde Revuelto, vers op kenteken
  • Porsche 718 Cayman
    Officieel: het doek valt voor de kleinste Porsche
  • Perfecte accessoire voor je klassieker of youngtimer is hier
  • Fiat brengt Italiaans icoon terug naar het heden
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, duurzaam, Elektrisch, Video

Vorig bericht: « De Mustang Mach-E nu beter dan de echte Mustang
Volgend bericht: Porsche Cayenne Cabriolet bestaat gewoon! »

Lees Interacties

Reacties

  1. royaledeluxe zegt

    4 augustus 2022 om 09:10

    De echte cijfers zullen we nooit weten, maar het is gewoon allemaal vervuilend en de idee dat je met elektrisch groen bent is al van in het begin van de wagen, eerste wagens waren er ook op batterij, achterhaald.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 augustus 2022 om 12:53

      Kan beter gewoon je oude helemaal op rijden ipv elk 3 jaar een andere aante schaffen

      Login om te reageren
      • HelldogBE zegt

        4 augustus 2022 om 21:43

        Dat denk ik ook als ik aan mijn portemonnee denk, maar is het ook echt zo voor het milieu? Hoeveel auto’s belanden echt in de shredder voordat ze total loss zijn? Vaak krijgen ze nog een 2 en 3e leven in eigen land, vooraleer naar het Oostblok te gaan. En waarschijnlijk dat ze van daar nog naar Afrika gaan?

        Er is gewoon een grote vraag naar 2e & 3ehandswagens. Het premiumsegment draait m.i. op leasedeals en zakelijke verkoop (gedreven door bijtellingsvoordelen) wat vervolgens als bijna nieuw (6 maand tot 2 jaar oud) op de tweedehandsmarkt komt. Wie koopt met z’n eigen geld nog een splinternieuwe VW, BMW of MB aan catalogusprijs?

        Login om te reageren
      • p993 zegt

        6 augustus 2022 om 07:41

        Zeker waar, in algemeen geldt: je helpt milieu door zo min mogelijk nieuwe spullen te kopen!!
        Mensen die om de 3 jr een nieuwe tesla nemen doen dat meestal voor de buurvrouw. Bovendien gaan ze ook vaak nog op vliegvakantie….op zich geen probleem, maar ga niet net doen of je bewust met onze planeet omgaat aub.
        Zo, ik neem nog een slokje azijn 😀

        Login om te reageren
  2. Zababa zegt

    4 augustus 2022 om 09:10

    Wat een populistische titel. Oud nieuws bovendien. Natuurlijk kost de productie meer CO2, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt in lagere CO2 uitstoot tijdens het gebruik, zelfs als deze elektriciteit niet groen is opgewekt: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/alles-over-elektrische-auto/

    De teksten uit de eerste alinea doen me denken aan teksten uit de tabak lobby, uit de jaren 60 of 70. Ik las vroeger met plezier artikelen op Autoblog, maar merk dat dit soort aan desinformatie grenzende uitspraken me steeds meer tegen komen te staan.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      4 augustus 2022 om 11:42

      Wiens brood men eet…

      Gelukkig zijn er de commentaren nog voor nuance en verdieping.

      Login om te reageren
    • koen23 zegt

      4 augustus 2022 om 11:47

      Autoblog wordt inderdaad steeds minder een plek waar je voor je plezier je dagelijkse portie autonieuws haalt. In plaats daarvan de plek voor je dagelijkse portie zurigheid en domme clickbait. De lol gaat er wel af zo.

      Login om te reageren
      • slodder zegt

        4 augustus 2022 om 13:18

        Heerlijk verwoord, amen.

        Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      4 augustus 2022 om 17:57

      @Gioni, en als je niet veel km rijdt? Een stuk vervuilende, zeker als je na 10 j nog een die vervuilende accu moet vervangen (heb je nog eens zoveel uitstoot, ondanks je lage Km’s).

      Helemaal geen desinformatie, Volvo heeft trouwens ook al aangegeven dat de productie van een elektrische xc40 70% meer CO2 uitstoot dan de benzine versie.

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        5 augustus 2022 om 00:37

        Na 10.000 km is een model 3/Y al minder vervuilend en de gemiddelde mens rijdt meer dan 1000 km in een jaar. En als je maar 10.000 km rijdt is de accu na 10 jaar echt nog niet aan vervanging toe

        Login om te reageren
  3. koeberg zegt

    4 augustus 2022 om 09:20

    Even vloeken in de kerk (Autoblog). Volgens een linksdraaiende YouTuber: “Electric Cars are Not Sustainable and they’re Terrible”
    https://www.youtube.com/watch?v=WiI1AcsJlYU

    > Electric cars suck. But I’m going to subvert your opinion and also say ‘gas cars are even worse than electric cars’
    […]
    My problem is that they are still cars

    (Excusez het Engels)

    Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    4 augustus 2022 om 09:34

    Volgens mij ligt het omslagpunt rond de 200k (afhankelijk welke auto’s je met elkar vergelijkt), vanaf die km stand is de ev beter voor het milieu dan de ice met inachtneming van de gehele productiecyclus. Dus dan moet je nog wel even. Dat daargelaten is het gebruik van grondstoffen voor productie natuurlijk ook niet goed. Ik opteer daardoor liever voor een volgende tweedehands dan de vraag naar nieuw aan te wakkeren. Er staan genoeg goede gebruikte auto’s vrijwel weg te rotten.

    Login om te reageren
  5. DeGoudenRaket zegt

    4 augustus 2022 om 09:52

    Tja, om het klilmaat te redden maken we het milieu kapot. Maar uiteindelijk moeten we toch iets. En de productie moet je niet negeren, maar uiteindelijk gaat het toch om de lange termijn.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      5 augustus 2022 om 14:50

      @DeGoudenRaket Want door oliewinning, transport en raffinage ging het milieu niet kapot? 😉

      Nog buiten beschouwing alle milieuschade door lekkende brandstof en olie in het milieu.

      Autorijden is handig en superleuk, maar brengt inherent milieuschade mee of het je nu ICE of EV rijdt.

      Login om te reageren
  6. K. R. zegt

    4 augustus 2022 om 10:00

    Is geen verrassing toch? Is al lang bekend dat de productie meer CO2 uitstoot dan die van ‘normale’ auto’s. Maar wat hier dan weer niet genoemd wordt (jammer, gemiste kans) is in hoeverre dat in de rest vd levensduur gecompenseerd wordt. Je kan niet een oordeel vellen obv maar 1 deel van de totale levensduur van zo’n auto.

    En dit soort productieprocessen zijn nog in ontwikkeling, technische vooruitgang zal dit langzaam ook schoner en schoner maken.

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    4 augustus 2022 om 10:11

    Boeit toch niet als de productie meer CO2 uitstoot heeft, gaat om het totale autoleven. Dus wat doet zo’n ID3 over 300k km ten opzichte van een Golf. Dat zijn nuttige cijfers.

    Login om te reageren
  8. petroldrinker zegt

    4 augustus 2022 om 10:16

    Ik roep dit al jaren, het is compleet voor de buhne al die EV’s, maar vooral blijven luisteren naar overheden die roepen dat het groener en beter is voor het millieu etc, want de overheid heeft het altijd zo goed met zulke dingen waar ze geen enkele kennis van hebben

    Die 40% stijging in productie, zijn serieus veel km die gereden moeten worden om hem ooit groener te worden, wss zelfs zoveel dat hij nooit groener zal zijn omdat de accu voor die km stand al 1 a 2x gewisseld moet zijn omdat ie op is, net als een telefoon de EV’s zijn gewoon wegwerp auto’s na 10 jaar (als ze dat al halen) zijn ze gewoon niks meer waard door die waardeloze accus die erin zitten

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      4 augustus 2022 om 10:48

      Interessant hoe je aangeeft dat luisteren naar de overheden slecht is, maar dan juist dit artikel pakt om dat te bevestigen. Want als er één industrie bij gebaat is dat nog niet alle auto’s zonder ICE verkocht moeten worden, dan is dat natuurlijk de oude auto industrie (zoals BMW). Zij pakken nou eenmaal meer marge op ICE auto’s, omdat die al langer in ontwikkeling zijn en daarmee het meeste omtrent die type auto’s in ieder geval op dit moment efficiënter is om te produceren.
      Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat EV’s de heilige graal zijn, zeker niet. Ik denk dat de waarheid voor nu in het midden ligt. Er zijn teveel variabelen in de berekening wat schoner is. En het is net wie de berekening doet wat er op welke manier in wordt meegenomen.
      En op de lange termijn zullen we gaan zien wat de oplossing gaat zijn.

      Wat ik wel met je eens ben is dat de overheden (en EU) belachelijk aan het pushen zijn op weg met de ICE en voor nu dat lijken te willen vervangen voor EV’s. Ik ben benieuwd of dat financieel haalbaar is voor al die mensen die een auto nodig hebben op de termijn die daarvoor gesteld is.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 augustus 2022 om 10:59

      Slim! Je argumenteert met een onderbuik gevoel, gebruikt daar het woord waarschijnlijk maar verbloem je door het af te korten als wss. Verder bestaat je argumentatie uit angst voor accu slijtage. Maar waar een telefoon een wegwerpproduct is en (net als een of elektrische fiets!) geen batterijmanagement met koeling heeft, heeft een auto dat allemaal wel.
      Per gereden kilometer heeft een EV maar een derde van de hoeveelheid energie nodig. Dat verschil is zo groot dat 40% extra CO2 tijdens de productie niet eens relevant is.

      Login om te reageren
    • okdoei zegt

      4 augustus 2022 om 11:10

      “Die 40% stijging…die erin zitten”
      Hoe weet je dat? Ik zie nergens absolute cijfers over hoeveel CO2 uitstoot het kost om een normale auto te maken dus die 40% toename kan gaan om 1 gram CO2 of 100.000 kg CO2 of iets wat ertussen in zit.

      Zolang dat niet bekend is, kun je alleen speculeren.

      Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      4 augustus 2022 om 11:44

      Een Tesla model 3 en Y hebben al minder uitstoot dan een vergelijkbare ICE auto na 10.000 km (inclusief productie)

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 augustus 2022 om 12:09

      Zonder enig inzicht in cijfers weet je niks.
      Ff op google gezocht dat bij de productie van een auto. 7 tot 10 ton aan co2 vrijkomt.
      40% meer tov 10 ton is 4 ton.
      De geniddelde co2 uitstoot van een auto in 2018 was 112 gr/ km.
      Laten we even voor het gemak uitgaan van de levensduur van beide van 300.000 km.
      300.000 x 0,112= 33.600 kg co2 uitstoot is 33,6 ton!
      Die 4 ton is dus al heel snel terug verdiend. Sterker nog na 36.000 km is die al terug verdiend.
      Dan hebben we het nog niet eens over alle handelingen en inherrente zaken die komen kijken bij brandstof. Opbouwen en onderhoud olieplatform. Het brengen per helicopter van bemanning. Onderhoud boorplatform, oppompen olie. Transport ruwe olie door olietanker onderhoud, bouw en sloop olietanker. Transport brandstpf van raffinaderij naar tankstation. Onderhoud van dit transport. Productie en sloop van het transport. Al deze zaken hebben direct een verband met benzine of diesel.

      Login om te reageren
      • gekketurbo zegt

        4 augustus 2022 om 14:10

        Kleine correctie. 33.6 ton is niet het verschil, maar enkel wat een brandstof auto uitstoot. Gemiddelde Co2 per kWh elektriciteit in 2019 was in NL 0,269kg. Uitgaande van gemiddeld verbruik van 200Wh/km kom je uit op een uitstoot van 0,200×300.000×0,369= 22,1 ton. Dus volgens deze calculatie bespaar je 33,6-4-22,1= 7,5 ton aan Co2.

        Let wel deze calculatie wordt steeds beter in het voordeel van de EV. Nieuwe batterijen zoals LFP gebruiken veel simpelere materialen en kosten veel minder Co2 om te bouwen. Daarnaast wordt het stroomnet in NL steeds groener. In 2015 zaten we bijvoorbeeld nog op 0,529kg per kWh.

        Al met al zijn EV’s Co2 technisch superieur aan andere auto’s…

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          4 augustus 2022 om 16:21

          Deze correctie is niet nodig. Zonder stroom heb je ook geen benzine of diesel. De raffinaderij van de shell en bp hebben ook stroom nodig. Is het niet voor hun raffinageproces, dan wel voor alle automatisering en computers, verlichting terrein en pand. Beveiliging en klimaatbeheersing in het pand.
          Dus of je nu elektriciteit gebruik om je auto op te laden of er benZine van maak is vrijwel om t even. Hoewel ik denk dat er meer verbruik van stroom niodzakelijk is bij de raffinaderij kunnen we voor het gemak deze 2 tegen elkaar wegstrepen.

          Login om te reageren
    • steephh zegt

      5 augustus 2022 om 15:00

      @petroldrinker Jij brengt je auto al binnen ~35000 km naar de sloop? De meeste mensen hebben daar de financiële ruimte niet voor.

      Of doe je soms meer dan 20-25 jaar erover om zoveel op de teller te zetten? Zo lang dat het omslagpunt niet gehaald wordt binnen een acceptabele levensduur?

      Login om te reageren
  9. arta zegt

    4 augustus 2022 om 10:48

    Komkommertijd.
    Na 39.000 kilometer in de huidige energiemix al gecompenseerd en met meer duurzame stroomopwekking nog eerder.
    Wat een slecht bericht…..😮‍💨

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 augustus 2022 om 16:25

      Klopt helemaal.

      Login om te reageren
  10. ericc zegt

    4 augustus 2022 om 10:51

    Nu het nog kan…stoppen met EV’s te maken en enkel ICE’s op benzine voor auto’s en diesel voor vrachtwagens en bestelwagens.
    Maak het openbaar vervoer in Europa efficiënter en moderner en je krijgt zoal minder file’s.

    Login om te reageren
  11. brieanova zegt

    4 augustus 2022 om 11:04

    Toch gek dat ze de vervuiling willen tegengaan door het plaatsen van windmolens en zonnepanelen. Zouden ze de productie daarvan ook meerekenen?

    Login om te reageren
    • bassrt zegt

      4 augustus 2022 om 11:25

      Daar gaat het wel naartoe dat een OEM weet tot aan het laatste boutje en moertje hoeveel co2 het kost om alles te produceren.
      Het bedrijf waar ik werk zijn directe toeleverancier aan OEM’ers en we krijgen steeds vaker de vraag om er een rapport bij te sturen hoeveel energie het kost om onze delen te produceren. Echter meer betalen voor minder co2 is nog altijd ver uit den boze. Alles moet zo goedkoop mogelijk.

      Login om te reageren
  12. Diesel Rocks zegt

    4 augustus 2022 om 11:24

    De beste CO2 besparing krijg je met een auto die helemaal niet geproduceerd hoeft te worden. Dus gewoon doorrijden met je diesel of benzine auto. Tegenwoordig wordt stroom voor het grootste deel opgewerkt met kolen. Dit maakt de EV veel viezer dan mensen denken. Geloof niet in de verhaaltjes dat een EV zelfs schoner is als er vieze elektriciteit wordt gebruikt. Dat is een hardnekkig fabeltje. Als dat waar was dan kan je een auto direct op kolen laten rijden door stoom op te wekken, dat om te zetten in elektriciteit en daarmee je elektromotor aandrijven. En dat zou dan schoner en efficiënter zijn dan een diesel motor. Dream on.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      4 augustus 2022 om 11:50

      Een Tesla model 3/Y die via ’the grid’ opgeladen worden hebben 2 keer minder uitstoot dan een vergelijkbare ICE auto over de levenscyclus

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        4 augustus 2022 om 12:38

        Ja want aan die “grid” kan je ruiken dat het 100% groene stroom is

        Login om te reageren
        • CYBRTRK zegt

          4 augustus 2022 om 15:22

          Nee ik bedoel juist dat een elektrische auto die met grijze stroom opgeladeb wordt alsnog minder uitstoot heeft

          Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      4 augustus 2022 om 12:08

      Wat een hoop onzin in één post!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 augustus 2022 om 12:13

      Toen je zie “Dat is een hardnekkig fabeltje” was ik helemaal overtuigd! Dat je uit je nek kletst!
      Het rendement van een diesel is maar 42%. Dat betekent dat 58% van de energie in bromgeluiden en warmte terechtkomt. Daarom kan een EV die een rendement van pakweg 75% heeft zelfs op kolen gestookt gemakkelijk veel schoner zijn. Kolen en diesel verbranden is allebei erg vies. Daarom geldt hoe minder je er van nodig het hoe beter.
      “Tegenwoordig wordt stroom voor het grootste deel opgewerkt met kolen”
      Komt ook uit de duim. De kolencentrales mogen weer 100% draaien ipv 30%. Daarmee kan het aandeel kolen stroom in de energiemix verdrievoudigen (van 6% naar 18%) ten koste van aardgas (18%) maar is dan nog altijd kleiner dan windenergie (25%).

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 augustus 2022 om 16:26

      Sinpele vraag. Denk je dat je de beschikking hebt over benzine en diesel zonder stroom?

      Login om te reageren
  13. wimof zegt

    4 augustus 2022 om 12:00

    We bekijken het binnen 20 jaar en evalueren het.

    Login om te reageren
  14. kenneth_hagers zegt

    4 augustus 2022 om 12:24

    We moeten voor het gemak maar vergeten hoe vervuilend de benzine is die de auto in gaat. Deze wordt met veel moeite en energie in de vorm van ruwe olie uit de aardbodem gehaald. Vervolgens word er weer energie verbruikt om deze ruwe olie richting een raffinaderij te transporteren. Dan moet er weer een berg energie in gestoken worden om van deze ruwe olie onder ander diesel en benzine te maken. Om er wederom energie in te steken om deze bij het tankstation te krijgen. En dan het laatste beetje energie dat nodig is om de peut uit de opslagtank in jouw auto te krijgen. Maar dat hele vervuilende verhaal moeten we dus vergeten accu’s are evil, sure.!

    Login om te reageren
  15. RutgerK zegt

    4 augustus 2022 om 12:42

    IK heb geen idee wie de redactie gevoerd heeft op het interview met de heer Becker maar onderstaand lijkt mij klinkklare onzin.

    “De grote boosdoener is – je raadt het al – de accu. Het produceren van een accu verbruikt enorm veel energie. Het schijnt enorm arbeidsintensief en omslachtig te zijn om die accu’s te bouwen.

    Vervolgens worden ze wereldwijd van Afrika, Azië Zuid-Amerika verscheept naar Duitsland zodat BMW ze in een auto kan lepelen. Ook dat kost weer CO2. Ter referentie, bij een auto met verbrandingsmotor is aluminium de grootste vervuiler.”

    Ik ken niet alle ins and outs van de productie van accu’s maar ik weet wel dat er verrassend weinig accuproductiefaciliteiten zijn in Afrika en Zuid-Amerika. Met ‘ze’ wordt waarschijnlijk een aantal grondstoffen bedoeld. Aangezien benzine of diesel ook niet in de bodem voorkomt is er ook een heel logistiek proces om van aardolie (dat ook niet in ieder land uit de bodem komt) via raffinage tot bruikbare brandstoffen te komen.

    Login om te reageren
  16. Benny_Weisz zegt

    4 augustus 2022 om 12:48

    Gelukkig rijdt een EV op stroom en dat betekent geen extra CO2! 😂😂😂

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 augustus 2022 om 21:26

      Gelukkig heb je zonder stroom ook geen benzine. En kun
      Je dus geen meter rijden. 😂😂😂

      Login om te reageren
  17. cloverleaf zegt

    4 augustus 2022 om 13:24

    Laurens die elke werkdag behalve woensdag (want dan heeft hij papadag) van zijn woning in Maarsen naar zijn werk op de Zuidas moet, en die 3 per week een ”client” moet ”meeten” of even moet ”sparren” met een collega in een vandervalk restaurant kan gebaat zijn bij een Tesla M3.

    Maar Samantha die maar 5k per jaar rijdt van huis naar haar beautysalon en terug draagt meer bij aan het milieu om een tweedehands citroën c1 op te rijden.

    Kees en Ingrid, die beiden met pensioen zijn en 90 procent van de ritten binnen 40 km van hun appartement in Harmelen zullen rijden zijn weer gebaat bij een hybride. Voor die paar elektrische fietsvakanties per jaar kunnen ze wel een keer of 4 een volle tank halen.

    Iemand die niet heel veel rijdt maar doorgaans alleen lange afstanden toert (ik) is weer veel meer gebaat bij een zuinige diesel. 1200km op een tank van 60 liter is makkelijk te halen met moderne diesels.

    Zo is er voor iedereen een verschillende “beste” oplossing. Met z’n allen aan de batterij is ook niet zaligmakend

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      4 augustus 2022 om 13:36

      Praat het maar goed. Uiteindelijk wat telt is hoeveel uitstoot een auto genereert van productie t/m sloop. Bewezen is dat dit het laagst is bij EVs (zelfs zonder 50%+ groene energie). Wie, wanneer, hoe je het doet is totaal irrelevant.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 augustus 2022 om 13:55

      Haha, elektrisch is elke kilometer schoner. In jouw voorbeeld kunnen ook Samantha en Ingrid (die doet het huishoudboekje) ook prima uit de voeten met een EV. En als ik mezelf als maatschat neem, iemand die relatief veel rijdt en dan vooral lange stukken (ik ben vaak in Beieren), dan kun jij ook prima met een EV leven. Je moet het willen, ik vind een EV door de soepelheid en comfort veel lekkerder rijden en het is dus niet moeilijk daarvan overtuigd te raken.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        4 augustus 2022 om 14:54

        Nee ik kan op de eindbestemming niet laden. De garage is immers niet blij als ik 1 a 2 weken de laadpaal in de garage bezet houd. Anders zou het top zijn voor mij maar nu betekent het dat ik moet laden voor de eindbestemming aangezien ik de auto niet leeg wilt parkeren (woon-werk: 450km) en het ook niet praktisch is om zowel op de heenweg als de terugweg hem aan de lader te moeten hangen.

        Zou ik kunnen laden op de eindbestemming dan had ik al lang een M3 gehad.

        Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      4 augustus 2022 om 16:01

      Samantha moet gewoon op de fiets gaan.

      Login om te reageren
  18. flatsix010 zegt

    4 augustus 2022 om 13:33

    Mooi suggestief artikel weer, journalistiek hoogstandje door alle kanten aan te stippen.

    Simpele rekensommen laten zien dat EV nu al schoner zijn over de levensduur. Over een aantal jaar zal vrijwel alle energie groen zijn waardoor er bijna alleen maar de CO2 van productie overblijft. Schade aan het mileu door mijnen(nikkel, kobalt, lithium etc etc) is wel nog een probleem die we moeten tackelen.

    Login om te reageren
    • jippie zegt

      4 augustus 2022 om 15:46

      Ah, de Teslaconsultant spreek en zal weer eens, heel erg nobel, een probleem tackelen. Lekker deugen.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      4 augustus 2022 om 21:31

      Schade aan het milieu is en zal altijd een dingetje blijven.
      Dat hebben we met illigale goudwinning ook, maar we blijven goud waardevol vinden. Tevens aardolie ook
      Dmv olierampen en oude verlaten boorputten. Maar ook met de boeren is het een dingetje. Maar bij die 2 schijnen we het allemaal normaal te vinden en zijn we wat toleranter dan wanneer het over lithium mijnen gaat.

      Login om te reageren
  19. tortuga zegt

    4 augustus 2022 om 13:36

    Het is niet alleen de productie, het a hteraf verschepen van de afgewerkte wagens op de boor vrachtwagen is niet co2 vrij. En aangezien ik de eerste 10 jaar nog niet echt geloof in elecktrische vrachtwagens of boten…

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      4 augustus 2022 om 15:48

      Maar dat ia toch geen argument dat EV’s meer zouden vervuilen? Ik heb ooit een Corolla uit 1986 gehad. Ingeruild op een toen wat jonger Peugeot 106.
      Die Corolla stond binnen de kortste tijd op een vrahtwqgen naar de haven van Rotterdam om ergens op het Afrikaanse continent zijn leven te vervolgen..waarachijnlijk rijdend op slechter geraffineerde loodhoudende benzine.

      Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      4 augustus 2022 om 20:19

      En een ICE hoeft niet verscheept te worden, denk je? ;)

      Volgens mij las ik van de week nog op Autoblog dat de BMW X5 of X7 in de VS wordt geproduceerd, ook voor Europa. Dus die gaan toch echt op een transportschip en vervolgens op een vrachtwagen, net als een EV.

      Login om te reageren
  20. jippie zegt

    4 augustus 2022 om 15:41

    Zo worden auto’s maar duurder en duurder zodat BMW straks alleen nog de i7 winstgevend kan produceren. Voor de Barbara Baarsma’s, Sigrid Kaags en Frans Timmerfransjes van deze wereld uiteraard.

    Login om te reageren
  21. degrotemuis zegt

    5 augustus 2022 om 06:40

    Los van dat het niet heel verrassend is dat de productie van EVs meer CO2 uitstoot oplevert, hoe krom praat die Becker? Je doet een deeltaak waarbij je 40% meer uitstoot genereert op die deeltaak. Alleen al om dat te compenseren moet je 60% besparen op je complete taken- en dienstenpakket?

    Login om te reageren
  22. waterisnat zegt

    5 augustus 2022 om 10:25

    CO2 is geen vervuiling, met je rare anti-wetenschap als wetenschap verkopen en de critici als dom/nazi/etc verkopen.

    Login om te reageren
  23. audirs3 zegt

    9 augustus 2022 om 11:36

    Correctie: productie van een EV kost 40% meer energie dan de productie van een ICE. Maar je kan die energie natuurlijk ook gewoon groen opwekken, hoeft geen CO2 te kosten. Dit is weer zo’n typisch EV-bashing artikel geworden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North