Nee, geen 1 april. Ook Porsche heeft gedacht aan een Porsche Cayenne Cabriolet.
De Porsche Cayenne is niet meer weg te denken uit het Porsche-modelgamma. Sterker nog, in het complete automobiele landschap neemt de auto een belangrijke plaats in. De Cayenne bewees dat er (enorm veel) interesse is in een grote dure SUV met een exclusieve badge op de neus.
Tegenwoordig zijn er twee verschillende koetswerkvarianten: de ‘gewone’ versie en een Cayenne Coupé (eigenlijk een gewone Cayenne met iets aflopende daklijn). Van de vorige drie generaties (955, 957 en 958) is er maar eentje geweest. Maar wist je dat Porsche een Cayenne Cabriolet heeft overwogen? Sterker nog, ze hebben er eentje gebouwd!
Porsche Cayenne Cabriolet
Fabrikanten doen die wel vaker. Op basis van een model wordt dan een andere variant gebouwd. Men calculeert wat de productiekosten zijn, de eventuele verkoopprijs en de commerciële slagingskans.
Bij de Cayenne keek men naar drie verschillende extra koetswerkvarianten: een versie met lange wielbasis, een coupé en een cabriolet. Die laatste hebben ze ook daadwerkelijk gebouwd! Althans, een prototype. Deze laten de Duitsers nu aan ons zien!
Het is een zogenaamde ‘PFM’. Dat staat voor Package Function Model en is een stadium vóór een rijdend prototype. Zo zijn er geen verstevigingen aangebracht bij de Porsche Cayenne Cabriolet.
Het is voornamelijk om de auto in het echt te kunnen checken of het überhaupt wel zin heeft. Kun je er goed in zitten? Is er voldoende ruimte mogelijk? Hoe kan het dakmechanisme werken? Als je fysiek in zo’n auto kan zitten, doe je altijd meer ervaring dan dat je het met een computersimulatie moet doen.
Rare verhoudingen
Zoals je kunt zien zijn de deuren langer, 20 centimeter maar liefst. De wielbasis is níet ingekort, dus het geheel komt een beetje uit balans over. Mede doordat er een soort Targa-esque dakmechanisme toegepast wordt.
Daarnaast is ook duidelijk dat ze er bij Porsche niet uit waren hoe het model eruit kwam te zien aan de achterzijde. Er is een linker- en rechterzijde met ieder een afwijkend design voor de bips.
Uiteindelijk is het nooit tot serieproductie gekomen voor de Porsche Cayenne Cabriolet. Porsche kreeg de styling niet voor elkaar. Een grote, massieve onderzijde in combinatie met een linnen kapje werkt eigenlijk nooit. Zeker niet als de auto ook nog eens hoger op de poten staat, zoals bij de Cayenne het geval is.
Bij Nissan trokken ze zich daar overigens niets van aan, want de Mureno CrossCabriolet ging gek genoeg wél in productie. Zeker en profil lijkt de Porsche Cayenne Cabriolet daar wel een beetje op.
Meer lezen? Check hier onze Special over de Porsche Cayenne (955)!
geelbarrel zegt
Mag ik ff een teiltje?!?
tjorque zegt
Een zakje is handiger… dat kan je nadien dichtknopen en in de vuilbak gooien…
Het teiltje uitspoelen in de lavabo is immers een risico omdat de brokjes de sifon kunnen verstoppen…
Djeezes wat een verschrikkelijk gedrocht is dat 🤮
DeGoudenRaket zegt
Wat ik altijd zo skeer vind is dat bij asymmetrische spaken van velgen de linker en rechterkant hetzelfde zijn, dus dat de wielen aan een kant tegen de richting in draaien.
Bij een Peugeot, naja, oke, vooruit. Maar bij een Porsche? Is toch niet heel premium denk ik dan.
sportabgasanlage zegt
Skeer? Dat ga ik even Googlen..
mmax zegt
Nou goed dat je even aankondigt dat je dat moet googlen
Edge zegt
Helemaal mee eens. Bij auto’s in die prijsklasse mag je iets meer oog voor detail verwachten dan bij een 208 of Golf. En als je als fabrikant die extra kosten niet wil maken, maak dan ontwerpen die gewoon netjes symmetrisch zijn.
e36thuglife zegt
Dan doe je die velg er toch gwn binnenste buiten op dan klopt het weer.
tortuga zegt
Een Mclaren SLR heeft dat niet dus zoek het even op en geniet…
maferick74 zegt
Aaargh Kill it with fire, my eyes Hurt like hell
drtim zegt
De donorauto is al gedrocht, daar gooit deze nog een schepje lelijkheid bovenop.
Ik heb ‘m al eens eerder gezien trouwens..
Wel leuk om te zien hoe Porsche verschillende designs op één prototype probeert.
sportabgasanlage zegt
Ah, de T-Roc/Evoque cabrio avant-la-lettre dus. Gelukkig hebben ze bij Porsche iets meer verstand. Mijn god wat een lelijk hok. Bijna nog lelijker dan een PT Cruiser cabrio (bijna).
mashell zegt
Sommige dingen kunnen maar beter verborgen blijven.
Edge zegt
Ik vind dit leuk! Niet zozeer de Cayenne Cabrio, dat is een hartstikke lelijk ding, maar ik vind het hartstikke tof dat autofabrikanten de laatste tijd wat scheutiger zijn met het delen van foto’s en info van auto’s die er nooit gekomen zijn. Die hele reeks aan concepts vorig jaar, BMW nog vrij recentelijk, nu deze Cayenne Cabrio. Leuk!
dree16v zegt
Jakkes, koop dan gewoon een cayenne en boxster ofzo
smoked zegt
Nu weten we ook waar Citroën de styling van de C5 X vandaan heeft.
flyerbunch zegt
Sorry, maar dit is toch niets nieuw? Deze berichten en foto’s doken reeds op in maart 2017. PS: in dit geval hadden jullie de vermelding kunnen doen naar jullie artikel van december 2021 met een echte Cayenne cabrio.😉 https://www.autoblog.nl/nieuws/alles-is-apart-aan-deze-porsche-cayenne-cabrio-2959188
Dizono zegt
Een niet nader te noemen persoon schreef daar zelfs al eens over op AB ;)
https://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-bezorgt-je-wtf-momentje-met-cayenne-cabrio-96832
willeme zegt
@flyerbunch:
De auto is al meer dan vijftien jaar oud. De beelden en berichten van 2017 waren erg beknopt. Nu hadden ze er iets meer info en afbeeldingen over. Leuk genoeg om ‘m mee te nemen, nietwaar ;-)
flyerbunch zegt
@Willeme
Da’s waar! 😉
tweetyv6 zegt
Porsche Crocs?
mustang750supersnake zegt
O-MY-GOD🤣🤣🤣🤣🤣🤣!!!!!!
nja anders dan bij bmw , staat dr hier wél iemand aan t roer die zegt ‘doe s ff normaal idioot’!