• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ultieme hothatch: BMW Compact CSL

Auteur: evo, gepost 29 februari 2008 om 22:04 – 52 Reacties

BMW 3-serie compact CSL


Dit keer geen oude rommel, maar een BMW Compact uit april 2004. Aantal paardenkrachten? 360 stuks. Hmmm, dat komt ons bekend voor…

De liefhebbers weten namelijk direct al waar deze 360 paardjes vandaan komen: een BMW e46 M3 CSL. De M3 CSL is een auto die bij menig autoliefhebber hoger op het lijstje staat dan de e92 M3, hoe lekker deze ook mag zijn. Van de 3-serie Compact is echter nooit een M-variant gekomen, laat staan een M3 CSL. Daarom heeft een Duitser uit Bielfeld maar het heft in eigen handen genomen om zo tot zijn ultieme Compact te komen. Hij plantte de 3.246 cc metende 6-cilinder, het onderstel, de 345 mm pizzaschijven en de 19″-lichtmetalo’s van de M3 CSL en de 6-bak van de Z4 M Coupé in de Compact. Nu heeft de kleine 3-serie zomaar een top van 300 km/u! Echt sneller dan een M3 CSL zal deze Compact niet zijn, want met zijn 1385 kg weegt hij exact 100 kg méér dan een standaard exemplaar.

Verder zit er alles op wat je je maar kunt wensen. Lederen en elektrische sportstoelen, schakelbediening in het stuur, groot navischerm, xenon, noem maar op. En het mooie is, voor slechts € 52.500,- is deze compacte CSL al de uwe! Peanuts dus.

BMW 3-serie compact CSL
BMW 3-serie compact CSL
BMW 3-serie compact CSL
BMW 3-serie compact CSL
BMW 3-serie compact CSL
BMW 3-serie compact CSL

Hoewel het standaard CSL-geluid weinig te wensen over laat, kan het volgens de eigenaar beter door er een Schnitzer-demper onder te hangen. Werkelijk een verbetering?



Met dank aan Rick voor de tip!

Ook interessant!

  • 'BMW gaat CSL-label nieuw leven inblazen'
  • BMW belicht de M3 Compact die er nooit kwam
  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Nieuwe info 'bevestigt' specs en productie BMW M4 CSL

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, csl, M3, tuning, Video

Vorig bericht: « Lekker nagelen met je Porsche in 2009
Volgend bericht: Drei mal zuper: R8, Murciélago & Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick zegt

    29 februari 2008 om 22:06

    Maar deze M3 heeft een SMG de Z4 niet, best appart.
    Maar blijft mooi zo’n creatie!!

    Login om te reageren
  2. Thibaut zegt

    29 februari 2008 om 22:14

    jup, dat word de vervanger van mijn huidige auto:d

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    29 februari 2008 om 22:22

    Wat een onzin, de 3 compact is mogelijk de lelijkste BMW ooit gemaakt. Nekschot!

    Login om te reageren
  4. volvo for life zegt

    29 februari 2008 om 22:30

    dit model is niet mijn smaak!! doe maar maar een M3

    Login om te reageren
  5. Vliet zegt

    29 februari 2008 om 22:31

    Wat een toffe creatie!!

    @ Rick hahahah de M3 CSL gaat het om;) die heeft alleen maar SMG en dit is een compact waar dat CSL blok ingelepeld is.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    29 februari 2008 om 22:32

    tja, leuk zo’n projectje, maar de auto is een flink stuk lelijker met die rare koplampen. Met de korte wielbasis zal de auto trouwens ook een aardige handvol zijn als je ook maar in de buurt van de limiet durft te komen….

    Login om te reageren
  7. Lone Racer! zegt

    29 februari 2008 om 22:34

    De CSL kon je aleen krijgen met de SMG bak

    Deze is een CSL motor met een handbak dus dat is wel speciaal.

    Leuke auto, heb altijd de compacts apart gevonden. Ik wil er zo eentje maar dan met de 3.5L-motor erin.

    Login om te reageren
  8. bmw6cil4life zegt

    29 februari 2008 om 22:37

    blijft lelijk… zonde. liever een M3

    Login om te reageren
  9. Vliet zegt

    29 februari 2008 om 23:00

    @ Lone Racer

    Dit is ook met een smg bak, kijk ma ff op foto 5 (interieur)! Geen koppel pedaal!! Schakelt beetje lastig he..als handbak!

    Login om te reageren
  10. ELB zegt

    29 februari 2008 om 23:19

    Gatverdamme, het kan dus toch nog erger

    Login om te reageren
  11. Alwood zegt

    29 februari 2008 om 23:36

    snelheid is relatief…

    als het gaat om topsnelheid heeft gewicht daar geen of nauwelijks invloed op…

    acceleratie kan iets minder zijn dan bij een echte CSL…

    dus! niet slordig worden he evo :P ;)
    aan de foto’s te zien zit er zoals bovengenoemd ook geen 6-bak in :?

    wel een leuke manier om kapodtgereden BMW’s te recycelen maar wat is zo’n compact lelijk zeg :o Had het dan in een E39 5-serie gebouwd ofzo. Wel grappig om in zo’n lelijk klein wagentje toch heel hard te gaan.

    Login om te reageren
  12. Puma driver zegt

    29 februari 2008 om 23:54

    In de adv staat: “Hinterachsgetriebe vom BMW Z4 M Coupe” dus vogens mij de achteras en niet de 6 bak zoals nu in het artikel staat.

    Ach ja je moet een hobby hebben he, alleen begrijp ik het niet helemaal dat je probeert om een compact op te leuken

    Login om te reageren
  13. Bob. zegt

    29 februari 2008 om 23:57

    Stoer ding, heb de Compact altijd al wel een leuk en apart model gevonden. Deze stond een paar maanden terug overigens ook te koop op Mobile.de, weet niet of hij er nog steeds staat maar goed.

    Is eens een keer wat anders dan een sedan, touring, coupé of cabrio. Hoewel ik de touring nog steeds het liefst heb. Dat zou leuk zijn, een M3 Touring CSL, haha.

    Login om te reageren
  14. bmw_xxx zegt

    1 maart 2008 om 00:09

    Hinterachsgetriebe vom BMW Z4 M Coupe = Achter-differentieel van BMW Z4M Coupé

    Login om te reageren
  15. JoepiedePoepie zegt

    1 maart 2008 om 00:18

    Deze wagen staat echt al dik een jaar te koop. Mag dan een mooi projectje zijn maar echt renderen doet t niet…

    Login om te reageren
  16. JoepiedePoepie zegt

    1 maart 2008 om 00:20

    Voor de rest snapt iedereen d’r hier blijkbaar weinig van. Alsof je het blok van de CSL alleen maar met een SMG-bak kan krijgen. Dat staat natuurlijk compleet los van elkaar. Je kan alles los van elkaar bestellen. Wordt wel een beetje sleutelen…

    Login om te reageren
  17. Nick_BE zegt

    1 maart 2008 om 00:44

    Hij is lelijker en weegt meer, wat is dan juist het nut hiervan?

    Technisch heel leuk gedaan allemaal, maar in dit geval vraag je je toch af of hij niet beter zijn tijd en talent aan een ander project besteedt. Dan reed er nu nog een CSL meer rond ook.

    Login om te reageren
  18. bmw325i zegt

    1 maart 2008 om 00:48

    vette sound komt er uit

    Login om te reageren
  19. Susp1cious zegt

    1 maart 2008 om 00:55

    volgens mij heeft Hartge een V8 in deze auto gehangen. Dus kan je net zo goed die nemen i.p.v. deze. Een CSL project in een auto die 100 kg zwaarder is verkeerd. Probeer dan de auto ook zo licht mogelijk te maken.

    Login om te reageren
  20. Rick dos zegt

    1 maart 2008 om 00:59

    €52.500 voor dit ding?

    Dat raakt ie aan de straatstenen niet kwijt.

    Login om te reageren
  21. Statlert. zegt

    1 maart 2008 om 01:38

    @Rick dos: die prijs raakt kant nog wal.

    @VonStroke: vragen om een nekschot kan echt niet

    Login om te reageren
  22. Bob. zegt

    1 maart 2008 om 01:46

    @Nick_BE: Lelijker? Dat is persoonlijk natuurlijk, ik zelf vind hem natuurlijk niet mooier dan een originele CSL of M3, maar lelijk vind ik hem zeker niet.

    Typisch gevalletje wolf in schaapskleren dit, ik zal het geld er niet voor over hebben, maar je zou niet zeggen dat er 360 paardjes onder de kap liggen. Kun je een hoop Sjonnies mee pesten. Met een originele M3 (CSL) minder. Da’s juist het leuke van deze auto..

    Maar zoals ik al zei, niet mijn keuze. Dan liever een E46 Touring, komt overigens ook wel voor. Kan me er eentje uit Japan herinneren, had ook een M3 blok. Welliswaar met 343 paardjes, maar goed.

    Login om te reageren
  23. CSL zegt

    1 maart 2008 om 02:06

    Serieus snelle en leuke auto met een CSL motor. Zeker een one-of. Je kan hem natuurlijk ook veel lichter maken.
    Maar een originele CSL is toch echt wat completer en ziet er prachtig uit. Voor 60.000 kun je wel een nette originele CSL halen zonder problemen.

    Login om te reageren
  24. Ron zegt

    1 maart 2008 om 09:26

    @VonStroke: ga met dat soort uitspraken eens lekker reageren bij Geenstijl en vooral niet hier.

    Login om te reageren
  25. mgs013 zegt

    1 maart 2008 om 09:39

    Als je het mij vraagt heeft hij het een en ander goed gedaan, want als je de nurnburg er zonder veel banden gepiep kan afleggen in een compact zoals deze ben je oftewel voorzichtig , oftewel een hele goeie mechanicus.
    Voor de rest heeft hij, als ik de catalogus afga, niet veel meer dan een goeie 10500 euris meer aan toegevoegd. Tenminste als je de dax waarde en de stukken bijeen telt. Als je het werkloon van een tunert erbij telt kom je makkelijk aan meer. Dat hij 100 KG meer weegt ligt puur aan de motor.

    @ woody : korte wielbasis ??? Ik kan je verzekeren dat je met een E46 compact makkelijker en harder door de bochten kan gaan als met een coupe of berline. Geen overbodig gewicht achter de achteras , zegt je dat iets? Of negatif G-forcing behind traction base, als je dat werk termpje beter verstaat.

    @ alwood ; de smg bak is in de kleinste versie steeds een 6 bak hij heeft de pook van een z4 gebruikt maar als je de opstelling goed bekijkt is er wel degelijk een smg geinstalleerd. ( op de foto staat ie namelijk in neutraal )

    Login om te reageren
  26. mgs013 zegt

    1 maart 2008 om 09:41

    P.S. Het “Getriebe tunnel” werd langs de linkerzijde ook een beetje aangepast v

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    1 maart 2008 om 09:50

    @mgs013: Over de wielbasis heb je gelijk, deze heeft dezelfde wielbasis als de csl. BMW’s zijn niet direct mijn specialiteit.

    Onder die Compact zat toch de achterophanging van de oude 3 serie (de e36)?Dan zul je een aardige handvol hebben aan deze want die ophangins is een heel stuk minder modern en effectief als de ophaging van de CSL.

    Login om te reageren
  28. Robin van Walsem zegt

    1 maart 2008 om 10:04

    Rick: BMW Z4 heeft ook SMG, als je besluit er een Hartge-pack eronder te zetten :-)

    Login om te reageren
  29. Ben zegt

    1 maart 2008 om 10:24

    Vind die compacts harstikke lelijk. Maar ik moet toegeven dit is one of a kind!

    Login om te reageren
  30. Incognito zegt

    1 maart 2008 om 10:32

    Compact was pauper, and things just got more… pauper.

    Login om te reageren
  31. Joost zegt

    1 maart 2008 om 11:18

    De meest lelijke BMW allertijden, die achterlichten doen me denken aan de achterlichten van een Opel Kadett :|.

    Login om te reageren
  32. Martijn zegt

    1 maart 2008 om 12:50

    Lekker! Alleen vind ik wel dat hij er wel wat mooiere koplampen op had mogen monteren. En een M3 bumpersetje zal denk ik niet misstaan.

    Login om te reageren
  33. m5 zegt

    1 maart 2008 om 12:55

    die 6 cilinder klinkt zo gruwelijk mooi

    Login om te reageren
  34. wilco zegt

    1 maart 2008 om 12:59

    Leuke grap.

    Maar gewone E46 M3 CSL is net even wat heftiger vind ik.

    Login om te reageren
  35. Nicolas zegt

    1 maart 2008 om 13:44

    Hij ziet er aan de buitenkant wel super uit! Die velgen staan hem als gegoten, echt prachtig. Ik vind hem echt heel mooi.

    En dan nog eens de rest: CSL motor, de remschijven,… Nice!

    Login om te reageren
  36. SimonMc zegt

    1 maart 2008 om 13:54

    Ik moet toegeven dat hij hiermee prachtig werk heeft geleverd, maar ik zou toch geen 3-compact genomen hebben.

    Vind het wel jammer dat hij toch zoveel overbodig gewicht in de auto heeft gelaten.

    Aan de bmw-kenners : op de foto waar je de motor ziet, zie je toch rechts een aanzuiging toch? Was dat niet de reden waarom een M3 csl dat ene gat heeft in zijn bumper?

    Login om te reageren
  37. Rick zegt

    1 maart 2008 om 14:14

    @Robin Z4 M niet ;) maar nu lees ik pas dat het het achterdiff is ofzo?!
    @Rick Dos,
    Een “M3 compact” is exclusiever dan de CSL ;) dus vandaar de prijs, maar nog altijd minder dan de CSL en oonthoud: ZONDER DE BPM!

    Login om te reageren
  38. Edo- zegt

    1 maart 2008 om 15:44

    stoelen zijn helaas niet elektrisch ;)

    Login om te reageren
  39. Edman zegt

    1 maart 2008 om 15:48

    AARRGHHH!!!

    Zo’n compact is zo ontzettend lelijk… Mensen die die dingen kopen denken echt raar…

    Login om te reageren
  40. Jori zegt

    1 maart 2008 om 16:10

    Compact heb je vanaf de fabriek met SMG!!

    Login om te reageren
  41. Rick zegt

    1 maart 2008 om 17:53

    @Jori.
    Nou nee! jij bedoelt CSL niet compact!
    De Compact heeft een automaat of handbak!

    Login om te reageren
  42. HaS zegt

    1 maart 2008 om 19:26

    offtopic bmw compact is de slechtse creatie van bmw ooit

    Login om te reageren
  43. Rick zegt

    1 maart 2008 om 22:13

    @HaS
    Jij snapt er er dus niks van
    Hij is niet door BMW gemaakt, maar door een man/bedrijf uit Duitsland, dus NIET door BMW zelf deze beste man heeft van zijn 316ti een M3 CSL gemaakt DMV er een M3 CSL blok in te leggen, SMG bak in te leggen (van handbak naar automaat jaja) en er een M3 CSL breedset eronder te hangen, andere remmen, stuurwiel met schakelflippers, M bumperkitje, etc, etc.
    (trouwens, is niet de enige:

    http://www.bremgo-shop.de/_plentyShop__PContentQQ171/
    Maar ik vraag mij het nog af of het niet de enige is! en Hartge heeft ook nog een normale M3 Compact, dus met het 343 blok.)

    Daarvan hier het filmpje:

    http://nl.youtube.com/watch?v=WjSdD8Ggi_Y

    Login om te reageren
  44. Rick zegt

    1 maart 2008 om 22:14

    Echter vindt, ik de styling van de Hartge H33 er minder uitzien dan de 1/2 blauwe Beemers! dus doe mij maar een Hartge H33 of een M3 compact maar dan met M-spoilerpakketje!

    Login om te reageren
  45. Rick zegt

    1 maart 2008 om 22:19

    Nog een keer dan:
    de auto van bremgo is iedentiek aan die van die te koop staat (aangezien ze beide Z4 M achterassen hebben moeten ze wel een en dezelfde zijn) anders zouden er 2 dezelfde rond rijden ;)

    Login om te reageren
  46. Lampuhkap zegt

    2 maart 2008 om 11:06

    volgens mij klopt t laatste filmpje van geen kant :D
    LOL de auto daar is WIT en niet BLAUW

    Login om te reageren
  47. golfgti zegt

    2 maart 2008 om 11:21

    Ik vind de compact persoonlijk toch wel 1 van de mooiere bmw’s. Vooral met zo’n blok erin, maar als ze meer geluid uit de uitlaat willen, hadden ze beter een compleet ander uitlaatsysteem kunnen monteren, meer geluid en iets meer vermogen.

    Login om te reageren
  48. rider zegt

    3 maart 2008 om 09:56

    wel veel geld voor een occassion! wel erg mooi allemaal en professioneel gedaan. lijkt zo uit de fabriek te komen. hoeveel heeft hij gelopen? en is alles ook TUV gekeurd?

    Login om te reageren
  49. Marvin zegt

    8 maart 2008 om 15:18

    Al geef je een aap een gouden ring…

    Login om te reageren
  50. sebas zegt

    19 juni 2009 om 00:44

    @rick

    De 325ti (compact dus) was standaard leverbaar met SMG volgens
    het boekje wat bij mn auto zat.

    Login om te reageren
  51. RickB zegt

    24 februari 2011 om 15:54

    Auto staat op dit moment weer te koop!

    Login om te reageren
  52. annick zegt

    28 december 2011 om 21:59

    mooie koplampen goesting is keus achterklep kan open zetels kunnen plat kun je teminste wat inladen bij een coupe klepje open vanachter en sta je met u gat omhoog ik kan het weten want heb zelf een coupe gehad

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North