Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcar

Auteur: , 31 Reacties

De zondag biedt tijd voor rariteiten en daar zijn er gelukkig nog genoeg van te vinden.

Helaas geldt wel voor dergelijke auto’s dat info her en der van fora en obscure, pixelige hoekjes van het internet moet worden rondgeneusd, maar daar doen we niet moeilijk over. Deze Marcos LM600 is het enige straatlegale exemplaar dat werd gebouwd om aan de homologatie-eisen van de ACO te voldoen. Voor wie er een belletje ging rinkelen: dit is inderdaad de auto waarmee Nederlander Cor Euser furore maakte in de internationale racerij.

Zoals gezegd werd er één street legal exemplaar van de LM600 gebouwd en die was blauw. Waar de LM400 en LM50 het nog met V8-motoren van Rover deed, kreeg deze bruut een 6-liter V8 van Chevrolet onder de kap. Je blijft je erover verbazen, maar aan de andere kant van de plas heet dat een small block. Nadat de LM600 een poosje tentoon werd gesteld op het hoofdkantoor van Marcos, ging de auto meerdere malen over van eigenaar. Zo werd de racekar wit, en nog later oranje inclusief zwarte velgen en carbon flapjes.

Marcos LM600
De racer in actie op Spa-Francorchamps

Het clowneske uiterlijk doet een beetje denken aan zo’n enorme bodybuilder in een lullig stringetje, maar toch vinden we het een geweldige auto. Het blok moet goed zijn voor zo’n 470 pk en een topsnelheid van 298 km/u. Valt wellicht een beetje tegen, maar troost je met de gedachte dat downforce in de racerij minstens zo belangrijk is. Het sprintje van 0-100 km/u zou in 3,9 seconden achter de rug moeten zijn, mede dankzij het gewicht van 1.117 kg.

Kort gezegd: met deze kar zouden we graag eens een rondje Zandvoort doen. Al is het maar vanwege die bizarre lijnen en dat dikke blok.



31 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Wat een freakshow
Lijkt wel een springkussen
@davelepeef: Haha, dit is de beste omschrijving tot nu toe.
Een tumor op wielen!
Nooit mooi gevonden, ik vind Marcos altijd een hoog kitcar gehalte hebben, gebrekkige afwerking.
Het is niet mooi maar wel lekker..
Knotsgek idd!
Je kan constante verontwaardiging verkeren ..
Je kan ook 5 minuten de tijd nemen om het verschil tussen een small en een big block te kunnen ontwaren ..

Gaaf ding trouwens ..
Net een obscure gifkikker uit Colombia die gisteren pas ondekt is ..
Dikke plus van Lincoln dus ..
@lincoln: Gaat toch om het daadwerkelijke formaat van het blok? Dus met meer ruimte tussen de cilinders?
@lincoln: Met betrekking tot het verschil tussen big block en small block, heb ik al verschillende dingen gelezen.

De ene zegt dat het verschil ‘m zit in hoe ver de cilinders zich ten opzichte van elkaar bevinden ( in eenzelfde bank ), en de ander zegt dat het letterlijk is.

Dus small blok = klein motorblok, big block = groot motorblok. Bij een groot motorblok kan je de boring van de cilinders veel groter maken,en zodus heeft zo’n blok een grotere cilinderinhoud.

Welk van de 2 is het nu?
@SimonMc: derde lezing is dat het gaat over de lengte van de slag, niemand lijkt het zeker te weten.
@SimonMc:
Heeft idd te maken met de verhouding van de boring met de afstand tussen beide boringen.
er kan dus perfect een 5.7 small block zijn en een 5.7 big block. En natuurlijk zal het 2e ook groter (en zwaarder) zijn, want de afstand tussen de boringen is groter.

Big blocks worden ook niet meer gemaakt voor productieauto’s.
@SimonMc: Er is geen echte officiële definitie van een Big Block. Een fabrikant besluit wanneer iets een Big Block is en wanneer niet. De serie Big Block motoren zal relatief aan de Small Block serie een groter motorblok hebben.

Alle maten zijn dus relatief. Het blok zal relatief groter en zwaarder zijn. Het middelpunt van de boring tot het middelpunt van de volgende boring zal verder uit elkaar zitten. Hierdoor KAN je dus ook een grotere boring dan bij een Small Block. Omdat het blok groter is zal het deck ook hoger zijn en de slag daarmee ook. Maar ook dingen als de Krukas zullen groter zijn waardoor de Krukaslagers en main caps ook weer groter en sterker kunnen zijn.

Het gaat dus niet over cilinderinhoud maar over de grote van het motorblok relatief aan andere series motoren. Je kan dus ook een Big Block hebben met minder cilinderinhoud dan een Small Block.
@lincoln: 5 minuten de tijd nemen om het verschil tussen een big en small block te ontwaren is nogal aan de magere kant.

Heel het internet staat vol met sprookjes wat dit onderwerp betreft. Men zal dus het best dode bomen kunnen raadplegen maar die heeft tegenwoordig bijna niemand meer.

Nou heb ik wel eens gelezen dat er een half gekapt regenwoud aan boeken bij jou op de planken staat. Ik ben dus ook zeer benieuwd of jij het juiste antwoord wel weet. Zo ja zou ik het persoonlijk zeer op prijs stellen als je het met mij (ons) wilt delen.
Speledingetje voor Cor Euser?
Ik weet dat deze auto reed/rijdt in de dutch supercar challenge, maar weet iemand de coureur?
@niekie1999: sorry mijn fout, er overheen gelezen: cor euser
Iets voor onze koning om ook te gaan racen op zandvoort. Past wel bij m.
Op het circuit al een hondslelijke rotding en daarbuiten al helemaal. Voelde zich zeker wel thuis op het circuit. Maar goed, dat doen ook veel andere auto’s, en misschien zelfs beter, die er ook nog veel beter uitzien.
Als ik het me goed herinner zat deze vroeger in het le mans spel wat ik altijd speelde op de computer. Wat een tijden!
@axel968: Klopt! Dat spel heb ik ook nog stuk gespeeld vroeger. Met Tiff Needel als commentator. En je kon de 24 uurs race echt in 24 uur doen, met zonsondergang en opgang. Goede oude tijd!
@gtwillem: Die heb ik ook nog ergens liggen voor de originele PlayStation :)
reed Rintje ‘Ik wil je van jou een kindje’ Ritsma hier ook niet eens in?
De LM600 van Cor Euser is al enkele jaren niet meer op de circuits te zien na een zware crash in 2012 op Circuit Zolder waarbij het gas bleef hangen: http://cms.autosport.nl/images/stories/2012/Nationaal/Supercar%20Challenge/5-Zolder-Superleague/Race%202%20GT%20en%20Supersport%201/crash_euser.jpg

Het schijnt dat de auto momenteel wel weer in opbouw is, dus wie weet gaan we de wagen ooit nog een keer in actie zien…
@jappio: hij is nog gewoon actief in de endurance klasses.
La Bomba, zo werd de auto in Spanje genoemd toen Euser daar in het GT Open meereed.
Cor euser woont in het dorp langs mij.
Toen ik jaren geleden naar school fietste kwam hij nog wel een met zon marcos langs gevlamd… ik als petrolhead veel elke keer haast van mn fiets omdat ik zo aant kijken was naar die racewagen met dat gruwelijke geluid…. marcos=gaaf
Was dat ding vroeger niet in regenboogkleuren? Hmm fotoboeken er maar eens bij pakken.
@maferick74: leve google: cor euser & marcos
sorry guys,maar ik vind hem erg gaaf
Mooi is anders

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).