• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcar

Auteur: Author, gepost 6 maart 2016 om 18:01 – 31 Reacties

Afbeelding Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcarAfbeelding Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcarAfbeelding Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcarAfbeelding Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcarAfbeelding Uniek! De knotsgekke Marcos LM600 roadcar

Uniek! De Marcos LM600 roadcar
De zondag biedt tijd voor rariteiten en daar zijn er gelukkig nog genoeg van te vinden.

Helaas geldt wel voor dergelijke auto’s dat info her en der van fora en obscure, pixelige hoekjes van het internet moet worden rondgeneusd, maar daar doen we niet moeilijk over. Deze Marcos LM600 is het enige straatlegale exemplaar dat werd gebouwd om aan de homologatie-eisen van de ACO te voldoen. Voor wie er een belletje ging rinkelen: dit is inderdaad de auto waarmee Nederlander Cor Euser furore maakte in de internationale racerij.

Zoals gezegd werd er één street legal exemplaar van de LM600 gebouwd en die was blauw. Waar de LM400 en LM50 het nog met V8-motoren van Rover deed, kreeg deze bruut een 6-liter V8 van Chevrolet onder de kap. Je blijft je erover verbazen, maar aan de andere kant van de plas heet dat een small block. Nadat de LM600 een poosje tentoon werd gesteld op het hoofdkantoor van Marcos, ging de auto meerdere malen over van eigenaar. Zo werd de racekar wit, en nog later oranje inclusief zwarte velgen en carbon flapjes.

Marcos LM600
De racer in actie op Spa-Francorchamps

Het clowneske uiterlijk doet een beetje denken aan zo’n enorme bodybuilder in een lullig stringetje, maar toch vinden we het een geweldige auto. Het blok moet goed zijn voor zo’n 470 pk en een topsnelheid van 298 km/u. Valt wellicht een beetje tegen, maar troost je met de gedachte dat downforce in de racerij minstens zo belangrijk is. Het sprintje van 0-100 km/u zou in 3,9 seconden achter de rug moeten zijn, mede dankzij het gewicht van 1.117 kg.

Kort gezegd: met deze kar zouden we graag eens een rondje Zandvoort doen. Al is het maar vanwege die bizarre lijnen en dat dikke blok.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: magistrale herstart Verstappen
  • Video: drama bij herstart
  • Krijgt Max concurrentie uit Nederland?
    Krijgt Max concurrentie uit Nederland?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

marcos, Racing

Vorig bericht: « Waarom deze Porsche bijna 1,3 miljoen euro kost
Volgend bericht: Veilingvoer: Mercedes SLR McLaren Stirling Moss »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    6 maart 2016 om 18:03

    Wat een freakshow

    Login om te reageren
  2. davelepeef zegt

    6 maart 2016 om 18:06

    Lijkt wel een springkussen

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      6 maart 2016 om 18:12

      @davelepeef: Haha, dit is de beste omschrijving tot nu toe.

      Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    6 maart 2016 om 18:08

    Een tumor op wielen!

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    6 maart 2016 om 18:08

    Nooit mooi gevonden, ik vind Marcos altijd een hoog kitcar gehalte hebben, gebrekkige afwerking.

    Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    6 maart 2016 om 18:11

    Het is niet mooi maar wel lekker..

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    6 maart 2016 om 18:12

    Knotsgek idd!

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    6 maart 2016 om 18:12

    Je kan constante verontwaardiging verkeren ..
    Je kan ook 5 minuten de tijd nemen om het verschil tussen een small en een big block te kunnen ontwaren ..

    Gaaf ding trouwens ..
    Net een obscure gifkikker uit Colombia die gisteren pas ondekt is ..
    Dikke plus van Lincoln dus ..

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 maart 2016 om 19:26

      @lincoln: Gaat toch om het daadwerkelijke formaat van het blok? Dus met meer ruimte tussen de cilinders?

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      6 maart 2016 om 19:27

      @lincoln: Met betrekking tot het verschil tussen big block en small block, heb ik al verschillende dingen gelezen.

      De ene zegt dat het verschil ‘m zit in hoe ver de cilinders zich ten opzichte van elkaar bevinden ( in eenzelfde bank ), en de ander zegt dat het letterlijk is.

      Dus small blok = klein motorblok, big block = groot motorblok. Bij een groot motorblok kan je de boring van de cilinders veel groter maken,en zodus heeft zo’n blok een grotere cilinderinhoud.

      Welk van de 2 is het nu?

      Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        6 maart 2016 om 19:51

        @SimonMc: derde lezing is dat het gaat over de lengte van de slag, niemand lijkt het zeker te weten.

        Login om te reageren
      • RazorHead zegt

        6 maart 2016 om 22:28

        @SimonMc:
        Heeft idd te maken met de verhouding van de boring met de afstand tussen beide boringen.
        er kan dus perfect een 5.7 small block zijn en een 5.7 big block. En natuurlijk zal het 2e ook groter (en zwaarder) zijn, want de afstand tussen de boringen is groter.

        Big blocks worden ook niet meer gemaakt voor productieauto’s.

        Login om te reageren
      • reistje zegt

        6 maart 2016 om 23:50

        @SimonMc: Er is geen echte officiële definitie van een Big Block. Een fabrikant besluit wanneer iets een Big Block is en wanneer niet. De serie Big Block motoren zal relatief aan de Small Block serie een groter motorblok hebben.

        Alle maten zijn dus relatief. Het blok zal relatief groter en zwaarder zijn. Het middelpunt van de boring tot het middelpunt van de volgende boring zal verder uit elkaar zitten. Hierdoor KAN je dus ook een grotere boring dan bij een Small Block. Omdat het blok groter is zal het deck ook hoger zijn en de slag daarmee ook. Maar ook dingen als de Krukas zullen groter zijn waardoor de Krukaslagers en main caps ook weer groter en sterker kunnen zijn.

        Het gaat dus niet over cilinderinhoud maar over de grote van het motorblok relatief aan andere series motoren. Je kan dus ook een Big Block hebben met minder cilinderinhoud dan een Small Block.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 maart 2016 om 20:45

      @lincoln: 5 minuten de tijd nemen om het verschil tussen een big en small block te ontwaren is nogal aan de magere kant.

      Heel het internet staat vol met sprookjes wat dit onderwerp betreft. Men zal dus het best dode bomen kunnen raadplegen maar die heeft tegenwoordig bijna niemand meer.

      Nou heb ik wel eens gelezen dat er een half gekapt regenwoud aan boeken bij jou op de planken staat. Ik ben dus ook zeer benieuwd of jij het juiste antwoord wel weet. Zo ja zou ik het persoonlijk zeer op prijs stellen als je het met mij (ons) wilt delen.

      Login om te reageren
  8. reobnednab zegt

    6 maart 2016 om 18:23

    Speledingetje voor Cor Euser?

    Login om te reageren
  9. niekie1999 zegt

    6 maart 2016 om 18:42

    Ik weet dat deze auto reed/rijdt in de dutch supercar challenge, maar weet iemand de coureur?

    Login om te reageren
    • niekie1999 zegt

      6 maart 2016 om 18:44

      @niekie1999: sorry mijn fout, er overheen gelezen: cor euser

      Login om te reageren
  10. marieke zegt

    6 maart 2016 om 18:42

    Iets voor onze koning om ook te gaan racen op zandvoort. Past wel bij m.

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    6 maart 2016 om 18:45

    Op het circuit al een hondslelijke rotding en daarbuiten al helemaal. Voelde zich zeker wel thuis op het circuit. Maar goed, dat doen ook veel andere auto’s, en misschien zelfs beter, die er ook nog veel beter uitzien.

    Login om te reageren
  12. axel968 zegt

    6 maart 2016 om 18:53

    Als ik het me goed herinner zat deze vroeger in het le mans spel wat ik altijd speelde op de computer. Wat een tijden!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 maart 2016 om 19:25

      @axel968: Klopt! Dat spel heb ik ook nog stuk gespeeld vroeger. Met Tiff Needel als commentator. En je kon de 24 uurs race echt in 24 uur doen, met zonsondergang en opgang. Goede oude tijd!

      Login om te reageren
      • DutchCars1999 zegt

        7 maart 2016 om 10:11

        @gtwillem: Die heb ik ook nog ergens liggen voor de originele PlayStation :)

        Login om te reageren
  13. sneak zegt

    6 maart 2016 om 19:23

    reed Rintje ‘Ik wil je van jou een kindje’ Ritsma hier ook niet eens in?

    Login om te reageren
  14. Jappio zegt

    6 maart 2016 om 19:27

    De LM600 van Cor Euser is al enkele jaren niet meer op de circuits te zien na een zware crash in 2012 op Circuit Zolder waarbij het gas bleef hangen: http://cms.autosport.nl/images/stories/2012/Nationaal/Supercar%20Challenge/5-Zolder-Superleague/Race%202%20GT%20en%20Supersport%201/crash_euser.jpg

    Het schijnt dat de auto momenteel wel weer in opbouw is, dus wie weet gaan we de wagen ooit nog een keer in actie zien…

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      6 maart 2016 om 20:01

      @jappio: hij is nog gewoon actief in de endurance klasses.

      Login om te reageren
  15. sportevo zegt

    6 maart 2016 om 21:29

    La Bomba, zo werd de auto in Spanje genoemd toen Euser daar in het GT Open meereed.

    Login om te reageren
  16. mrmiyagi1982 zegt

    6 maart 2016 om 21:37

    Cor euser woont in het dorp langs mij.
    Toen ik jaren geleden naar school fietste kwam hij nog wel een met zon marcos langs gevlamd… ik als petrolhead veel elke keer haast van mn fiets omdat ik zo aant kijken was naar die racewagen met dat gruwelijke geluid…. marcos=gaaf

    Login om te reageren
  17. maferick74 zegt

    6 maart 2016 om 22:36

    Was dat ding vroeger niet in regenboogkleuren? Hmm fotoboeken er maar eens bij pakken.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      6 maart 2016 om 22:38

      @maferick74: leve google: cor euser & marcos

      Login om te reageren
  18. mandarijn zegt

    7 maart 2016 om 01:42

    sorry guys,maar ik vind hem erg gaaf

    Login om te reageren
  19. goodolddays zegt

    7 maart 2016 om 15:57

    Mooi is anders

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North