• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf morgen 30 in Amsterdam, maar wordt er ook gehandhaafd?

Auteur: machielvdd, gepost 7 december 2023 om 13:12 – 14 Reacties

Morgen is het zover: je mag in Amsterdam niet harder dan 30 km/u.

Met de auto door Amsterdam rijden doe je niet voor de lol. Vanaf morgen helemaal niet, want dan is het zover: de beloofde verlaging van de maximumsnelheid treedt in werking. In het grootste gedeelte van Amsterdam mag je met ingang van morgen nog maar 30 km/u.

Dit is al geruime tijd van te voren aangekondigd, dus het is natuurlijk geen donderslag bij heldere hemel. Onder het motto ‘we doen het voor elkaar’ hoopt Amsterdam hiermee het aantal ongelukken te verminderen. Ze rekenen op 20 tot 30 procent minder ongelukken. Daar kan niemand tegen zijn. Toch…?

Als je nog maar stapvoets mag rijden wordt je wel links en rechts ingehaald door fatbikes, maar troost je met de gedachte dat zij dan in overtreding zijn. De maximumsnelheid geldt namelijk voor iedereen, ongeacht je vervoersmiddel. Of dat ook allemaal gehandhaafd wordt is een tweede…

Die vraag kunnen we alvast beantwoorden: vooralsnog hoef je niet te rekenen op consequenties als je per ongeluk iets harder gaat dan 30 km/u. AT5 heeft van de lokale autoriteiten vernomen dat ze de nieuwe situatie de komende maanden eerst gaan ‘monitoren’. Daarna gaan ze pas kijken of het nodig is om te handhaven.

De maximumsnelheid van 30 km/u geldt niet voor heel Amsterdam, maar wel voor een groot deel: het gaat om 80% van alle straten. Die gaan we niet allemaal voor je opnoemen, maar op de website van de gemeente Amsterdam kun je een kaartje vinden.

Foto: 992 GT3 Touring in Amsterdam, gespot door @tiescarphotography

Ook interessant!

  • Amsterdam transformeert naar 30 km/u
    Amsterdam transformeert naar 30 km/u
  • maximumsnelheid Amsterdam
    BREEK: maximumsnelheid Amsterdam naar 30 km/u
  • Gespot - Knalgele GT3 Touring fleurt een troosteloze dag lekker op
  • Amsterdam lawaaiige auto's
    Ook Amsterdam pakt lawaaiige auto's aan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, boetes, maximumsnelheid

Vorig bericht: « Stellantis werkt aan waterstof verbrandingsmotoren
Volgend bericht: Wat was de Coupé Fiat toch een heerlijk eigenwijs apparaat »

Lees Interacties

Reacties

  1. bietje zegt

    7 december 2023 om 13:30

    Pfff… lang leven links-Amsterdam 🤦🏻‍♂️ …en idd fijn dat de fatbikes en senioren op hun elektrische straatracers zich er ook aan moeten houden (……..)

    Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    7 december 2023 om 13:50

    Ik doe niet mee aan deze nonsens ik bepaal zelf wel hoe hard ik rij maar leuk geprobeerd.

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      7 december 2023 om 16:11

      Klopt. Tot 30kmu mag je dat zelf bepalen zolang je artikel 5 van de Wegenverkeerswet niet overtreed.

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    7 december 2023 om 13:55

    Als oude Amsterdammer: er zitten genoeg straten bij die het prima doen als 50kmh straten, waar ook genoeg ruimte is voor fietsers die nu wel 30kmh straten zijn geworden.
    Nou weet ik dat het grootste gedeelte van NL negatief denkt over Amsterdam, maar een ‘echte’ Amsterdammer, dus niet alle nieuwe import, wil zich best aan een regel houden als die regel zin heeft. Is het een slechte regel; dan ‘zoeken ze t maar uit daar bij de gemeente’ en zal men zich er niet aan willen houden.
    Ik vraag me af hoe het draagvlak is van veel van deze aanpassingen.

    Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    7 december 2023 om 14:40

    Ik denk dat dit voor de gemiddelde automobilist in of door Amsterdam qua reistijd nauwelijks gaat uitmaken. Voor de gemiddelde fietser/voetganger is het fijn.

    Login om te reageren
  5. v10m5 zegt

    7 december 2023 om 14:41

    Te triest voor woorden..,

    Login om te reageren
  6. canon4ever zegt

    7 december 2023 om 14:52

    Mijn advies is dat zij eerst bij de P.C Hooftstraat moeten doen. Daar zijn er genoeg rijke patsers die hun bolides graag willen showen. Tis een éénrichtingsverkeer voor de auto’s, de pakkans is hierdoor ook lekker groot in zo’n smalle straat. KaChing!

    Login om te reageren
  7. jessepinkman zegt

    7 december 2023 om 16:51

    Nóg een reden om Amsterdam zoveel mogelijk te mijden

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    7 december 2023 om 17:17

    Heeelemaal gek zijn we onderhand geworden. Schaf alle auto’s maar af, dan zijn we van dat hele gezeik af. Omdat 0,0005 procent zich niet aan de regels houdt, moet iedereen er onder lijden?

    Login om te reageren
  9. Rokende Wielen zegt

    7 december 2023 om 17:19

    Ik vraag me af of een verlaging van de snelheid voor gemotoriseerd verkeer daadwerkelijk zoden aan de dijk zet als het de bedoeling is het aantal ongelukken te verlagen. Als ik naar de gemiddelde weggebruiker kijk wanneer ik zelf aan het verkeer deelneem (met auto, fiets, OV of benenwagen) dan is men vooral bezig met die smartphone en vaak i.c.m. een koptelefoon in/op de oren. Het enige wat een lagere snelheid doet is iets meer reactietijd geven voor die momenten dat het net fout/goed zou gaan lijkt mij. Maar ja, snelheid handhaven is eenvoudiger te realiseren dan oplettendheid in het verkeer te realiseren…

    Login om te reageren
  10. dawwg zegt

    7 december 2023 om 17:30

    Prima initiatief; ik heb net mijn uurtarief voor klanten in Amsterdam met 20 euro verhoogd; ik zeg: win-win !

    Login om te reageren
  11. kniesoor zegt

    7 december 2023 om 18:32

    Hooguit twee keer per jaar en buiten de spits vanuit een andere grote stad komend, is het OV een prima alternatief. Dus dat gebruik ik dan ook. Maar ja, de gemiddelde bezoeker aan het roversnest, ingeklemd tussen Amstel en IJ, die er vaker heen moet, is er misschien niet mee geholpen.

    Login om te reageren
  12. ukbob zegt

    7 december 2023 om 18:44

    Niemand iets over de 911 op de header foto..?
    Het zal wel weer een onmisbaar speciaaltje zijn voor de verzamelaars, maar ik zie vooral:
    – waarom is het gros van de 911’s in een saaie kleur terwijl er zelfs in het standaard palet al hele gave kleuren als Gentian blue, rood en geel staan?
    – center lock wielen op een auto voor ‘straat gebruik’. Is vast heel stoer in de kroeg tegenover je vrinden met normale wielbouten maar wat moet je ermee?

    Dat dus.

    Login om te reageren
  13. 1985 zegt

    7 december 2023 om 19:20

    Eerlijk gezegd geloof ik niet dat het verkeersongevallen afneemt maar JUIST toeneemt. De gemiddelde snelheid van auto’s en fietsers is beide 30 dus je komt elkaar altijd tegen bij in en uitritten. Daarbij de gemiddelde fiets in Amsterdam loopt wel harder, de tijd zal uitwijzen of het meer of minder ongevallen zullen worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North