• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat was de Coupé Fiat toch een heerlijk eigenwijs apparaat

Auteur: willeme, gepost 7 december 2023 om 13:45 – 15 Reacties

Coupé Fiat

Een verschrikkelijk eigenwijze opdonder, deze Coupé Fiat.

Soms duurt het een tijdje voordat je weet hoe bijzonder een auto eigenlijk is. Bij de Fiat Coupé (Coupé Fiat voor kenners) was dat niet het geval. Daar had iedereen door hoe bijzonder de auto wel niet was. Vergeet niet dat Fiat in de jaren ’90 een bijzonder groot automerk was en ook een merk dat conventies niet schuwde.

Even een kleine greep: de Bravo/Brava (met duidelijk verschil tussen 3 en 5 deurs), de Punto met hoge achterlichten, de op die auto gebaseerde Barchetta en natuurlijk de Multipla! Tussendoor ontwikkelde men ook de commonrail-technologie (die elke autofabrikant nog steeds toepast) en was Fiat voorloper op het toepassen van platforms.

Zustermodel van de Alfa GTV

Zo zou je nooit denken dat deze Fiat Coupé op het Tipo Due-platform staat, maar dat is wel degelijk het geval. Dat platform werd gebruikt voor bijna alle auto’s van de Fiat groep. Het knappe was dat elk separaat ontwikkelingsteam toch zijn eigen draai eraan wist te geven. Dat was wel nodig ook: want de Coupé Fiat en Alfa Romeo GTV werden beide ontwikkeld op hetzelfde platform, werden beide getekend door Pininfarina, kostten hetzelfde én waren ongeveer even snel.

Coupé Fiat
Coupé Fiat

Maar de benadering kon niet anders zijn. Zeker na update, zoals deze rode Coupé. Het is een 2.0 motor, deze had om en nabij de 150 pk, net als de Alfa GTV met 2.0 motor. Maar waar die Alfa Romeo een viercilinder Twin Spark had, was de Coupé voorzien van een 2.0 vijfcilinder met variabele kleptiming. En ja, er was ook een ‘Turbo’ en op het laatst zelfs een Turbo Plus. Die hadden dik 220 pk uit de vijfpitter, gelukkig met een sperdifferentieel om die power kwijt te raken.

Chris Bangle

De Coupé Fiat werd getekend door een piepjonge Chris Bangle, alvorens hij naar BMW ging. Ja, er staat ‘Pininfarina’ op, maar drie keer raden welke Amerikaanse designer daar werkte. Precies. De Alfa Romeo GTV is overigens getekend door Enrico Fumia (ja, dat is dus echt gewoon een heel andere man).

Coupé Fiat
Coupé Fiat

Leuk weetje waar je verder niet zoveel mee kan: het ontwerp van de Coupé Fiat was niet het eerste ontwerp dat Pininfarina overhandigde. Dat was voor het management ’te braaf’, waardoor men uiteindelijk voor dit tweede ontwerp koos. Pininfarina kon gelukkig het oorspronkelijke voorstel alsnog gebruiken toen Peugeot een coupé-versie wilde van de 406.

Een verkoophit was het overigens niet. Uiteindelijk rolden er 72.762 exemplaren van de band. Eentje staat er nu te schitteren op de Essen Motor Show. En in tegenstelling tot een hoop andere auto’s op die beurs is deze helemaal origineel!

Meer lezen? Check dan hier onze special over de Coupé Fiat!

Ook interessant!

  • Fiat verkoopt vanaf nu géén grijze auto's meer
  • Fiat Panda 4x4
    Fiat Panda 4x40 viert feestje met steelies
  • Kies zelf hoe kleurrijk jouw Fiat Topolino wordt
  • nieuwe Fiat Toplino
    Nieuwe Fiat Topolino maakt briljante comeback

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, essen, essen-2023, Fiat, rood, youngtimer

Vorig bericht: « Vanaf morgen 30 in Amsterdam, maar wordt er ook gehandhaafd?
Volgend bericht: In de lak van deze Revuelto is 435 uur gestoken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    7 december 2023 om 14:13

    Super gaaf ding, vooral de turbo plus. Rond de stad waar ik opgroeide reed er een gele rond, met Ferrari badges. Wel geinig, denk dat er een hoop mensen voor vielen als het in een oogwenk voorbij kwam.

    Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    7 december 2023 om 14:41

    Het is een leuk ding, maar heeft bij mij nooit echte hebberigheid veroorzaakt.

    Login om te reageren
  3. 078spotter zegt

    7 december 2023 om 15:14

    Heel gaaf ,ik weet nog dat ie net nieuw was en op de italiaanse beurs van Houten stond in de jaren 90 met mn vader daarheen …1van mnn 1ste Italiaanse beurzen wat was dat Machtig,helaas heb ik er nog bijna geen gespot in mn archief

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    7 december 2023 om 15:41

    Uit de tijd dat Fiat nog een grote naam was… Hoe heeft het zo kunnen zinken he. Het Italiaanse Skoda.

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      8 december 2023 om 13:02

      Door de afgelopen 30 jaar voornamelijk heel veel troep te verkopen. Helaas.

      Login om te reageren
  5. basman147 zegt

    7 december 2023 om 17:45

    Blijft een leuk ding. Chris Bangle werkte toen overigens bij Centro Stile Fiat > er staat Pininfarina op omdat die verantwoordelijk waren voor de bouw en het (in mijn ogen schitterende) interieur hebben ontworpen.
    De Coupe Fiat was overigens schijnbaar een beetje een rush-job, Pininfarina had snel iets nodig wat in plaats van de Cadillac Allante in hun fabriek gebouwd kon worden, daarvoor werd Fiat dus benaderd met een voorstel voor een Coupe.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      7 december 2023 om 21:34

      Grazie 🙏🏻

      Login om te reageren
  6. dondeboer zegt

    7 december 2023 om 18:06

    Staat bij mij om de hoek een donkerblauwe, helemaal standard, is van een man die minstens 70 moet zijn. Beetje anonieme kleur, maar wordt er toch blij van als ik m zie staan. Wordt gewoon als daily gebruikt.

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    7 december 2023 om 18:37

    Sympathiek karretje. En met een 5-cilinder onder de kap nog ronduit vlot ook.

    Login om te reageren
  8. toniominestrone zegt

    7 december 2023 om 18:57

    Nu gewaardeerd, in de jaren negentig werd je midden in je gezicht uitgelachen wanneer je in dit gedrocht kwam voorrijden

    Login om te reageren
  9. curvebender zegt

    7 december 2023 om 19:26

    Dit is nou een auto die in het echt mooier is dan op de foto. Ik kan het weten want ik heb er een. Wilde 4 jaar geleden een GTV 3.0 V6 of een Coupé 2.0 20v Turbo. Eerlijk is eerlijk, ging in eerste instantie voor de Alfa maar omdat ik daarin niet lekker zat, werd het de Fiat. Een rode, als op deze foto’s. Nooit spijt van gehad.

    Login om te reageren
    • schuurfonds zegt

      7 december 2023 om 21:58

      Mooi hoor! Koesteren die auto. Mijn GTV 3.0 24V kocht ik vier jaar geleden. Toen ook Coupés bekeken. Het werd de Alfa omdat ik daarvan als eerste een goed exemplaar vond. Maar onlangs begon het weer te kriebelen en heb ik een Coupé 2.0 20V Turbo Plus erbij gekocht. De Fiat heeft inderdaad een betere zitpositie en veel meer ruimte. De Plus-uitvoering is af-fabriek uitgerust met een aantal sfeerverhogende opties, zoals Recaro-stoelen, bodykit, startknop en een zesbak. Het zijn beide interessante auto’s met zowel opvallende verschillen als overeenkomsten. Beide met 220pk, allebei een enorme motorkap die bij de Alfa van kunststof is en bij de Fiat van metaal. Toch is de Fiat zo’n 100kg lichter. De motorkarakteristiek is natuurlijk heel verschillend, de Fiat doet niets onderin, echt een ouderwets turbogat, terwijl de GTV juist heel lineair vermogen opbouwt en op koppel te rijden is. Het geluid is bij beide een feest.

      Het zijn auto’s die ik mettertijd meer ben gaan waarderen. Ik hoop er nog enige tijd van te kunnen genieten.

      Login om te reageren
  10. alassad zegt

    7 december 2023 om 19:47

    Idd met bangle butt dit ding

    Login om te reageren
  11. kaeser zegt

    7 december 2023 om 22:36

    De Turbo versie is voor mij altijd wel een guilty pleasure gebleven, wie weet ooit..?

    Login om te reageren
  12. Bino zegt

    8 december 2023 om 09:58

    Chris Bangle werkte niet voor Pininfarina. Pininfarina kreeg groen licht van Fiat om een Coupe voor ze te ontwerpen maar zette tegelijkertijd hun eigen Centro Stilo aan het werk waar Chris Bangle werkte. Tot iedereens verbazing, ook van Chris Bangle zelf, koos Fiat het toen al controversiële ontwerp van Bangle. Heb zelf 3 Coupés gehad. De laatste zou er niet komen, ik was aan het proefrijden met Alfa Romeo GTV’s, de 3.0 Busso. Mijn eerste 2 Coupés waren een 2.0 16v en 1.8 16v. Zonder turbo dus. Ik dacht dat de 20VT vast niet zoveel indruk zou maken maar plande toch een proefrit. Meer om te bevestigen dat de GTV 3.0 de juiste keuze was. Ik had slechts 200 meter nodig om compleet verliefd te worden op de 20VT+! Zéér ondergewaardeerde auto en nog steeds mis ik dat ding. Had zelf een rode Als daily inmiddels niet meer zo geschikt. Overigens staat er momenteel wéér een rode Bangle voor de deur. Alleen dan in de vorm van een E87 130i.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North