• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf vandaag winterbanden verplicht in Oostenrijk

Auteur: Dennis, gepost 1 januari 2008 om 19:40 – 33 Reacties

Crossing Snow

Het is geen verrassing en zelfs geen nieuws, maar meer een herinnering voor de mensen die nog een wintersportvakantie naar Oostenrijk op de agenda hebben staan. Daar zijn met ingang van vandaag de winterbanden verplicht voor alle personenauto’s en lichte bedrijfswagens tot 3,5 ton. De regel bepaalt dat er in de periode van 1 november tot 15 april bij winterse omstandigheden enkel op winterbanden mag worden gereden.

Onder winterse omstandigheden wordt verstaan: bij sneeuw, sneeuwval, sneeuwmodder, ijzel, ijzvorming of een combinatie daarvan. Mocht je niet over winterbanden beschikken, dan zijn sneeuwkettingen een toegestaan alternatief. Boetes voor het negeren van de nieuwe regel kunnen oplopen tot 5.000 euro of inbeslagname van de auto. Veroorzaak je een ongeluk op zomerbanden dan geldt tevens omgekeerde bewijslast, waardoor jij moet bewijzen dat het ongeval niet veroorzaakt is door het gebrek aan de winterbanden.

Nu nog even wachten totdat deze regel naar ons land overwaait.

Ook interessant!

  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, winterbanden

Vorig bericht: « Nieuwe ronde, nieuwe kansen
Volgend bericht: Nederland half miljoen auto’s rijker en VW weer nummer 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michel zegt

    1 januari 2008 om 19:46

    terecht…. wanneer in NL?!

    Login om te reageren
  2. Aston Martin Rapide zegt

    1 januari 2008 om 19:49

    @ Michel

    Terecht in Oostenrijk ja….maar hier hebben we niet vaak te maken met lage temperaturen, dus van mij hoeven ze de nieuwe regel hier niet invoeren.

    Login om te reageren
  3. Mustang zegt

    1 januari 2008 om 19:50

    Waarom doen ze dat halverwege de winter en niet aan het begin?
    Vind het overigens wel goed en juist!

    Login om te reageren
  4. Luc zegt

    1 januari 2008 om 20:04

    Zet gewoon standaard op iedere auto all-seasonbanden, kost mischien wat meer maar je hebt geen gezeur en gedoe meer over winterbanden

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    1 januari 2008 om 20:05

    Inderdaad, in Oostenrijk misschien terecht. Maar we wonen hier niet in bergachtig landschap waar de sneeuwzekerheid vrijwel 100% is, maar in een platte rivierdelta met slechts wat regen of natte sneeuw. Dus hopelijk gebruiken ze (‘de regering’) bij ons het gezonde verstand (wishful thinking?) en stellen ze zoiets niet verplicht.

    Login om te reageren
  6. wimbers zegt

    1 januari 2008 om 20:17

    winterbanden in Nederland lijken me 99% van de tijd niet noodzakelijk. Wat me wel nuttig lijkt is die 1,6 millimeter wat omhoog te gooien zodat iedereen met een beetje fatsoenlijk profiel rondrijdt. ik moet smeken bij de lease-maatschappij om een fatsoenlijk setje banden, maar voor waarde verhogende zaken als elektrische spiegels bij aanschaf doen ze niet moeilijk. prioriteiten liggen niet bij de verkeersveiligheid.

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    1 januari 2008 om 20:18

    Klassiekerrally for president! ;)

    Login om te reageren
  8. RA999 zegt

    1 januari 2008 om 20:19

    @Luc
    All-seasons zijn ook maar een compromis, ze zijn in de sneeuw niet zo goed als een winterband. En in Nederland zijn zelfs all-seasons overbodig, hier is het toch nooit echt winter…

    Login om te reageren
  9. Klassiekerrally zegt

    1 januari 2008 om 20:20

    @ Citrofiel: alsjeblieft niet! :yikes:

    Wat wimbers zegt lijkt mij een top-oplossing voor ons geliefde kikkerlandje.

    Login om te reageren
  10. dennism6 zegt

    1 januari 2008 om 20:26

    dit is een goed besluit, maarja nu maar winterbanden kopen anders is het toch een duur grapje

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    1 januari 2008 om 20:28

    @ klassiekerrally; Jammer… Was vast leuk geweest voor de (klassieke) automobilisten. Vooruit dan maar, op jouw aanraden:

    Wimbers for president!! :P ;)

    Login om te reageren
  12. JeffreyG zegt

    1 januari 2008 om 20:30

    Winterbanden zijn wel goed. Alleen hier in Nederland hoop ik dat ze het nooit zullen verplichten. Het is natuurlijk wel mogelijk als je op winterbanden rijd dat je een subsidie krijgt of iets dergelijks. Dit kun je dan verrekenen met de prijs van de winterbanden, hierdoor worden deze goedkoper en zullen meer mensen zich eraan wagen. Zo word het dan toch veiliger op de weg maar hoeft niemand er echt aan te lijden. :)

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    1 januari 2008 om 20:33

    Geen subsidies aub… Ten eerste hou ik niet van kunstmatig stimuleren van dingen, ten tweede worden vaak dingen gestimuleerd die volslagen nonsens zijn.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    1 januari 2008 om 20:36

    Beter plan dan winterbanden verplicht stellen in NL is een aanzienlijk aangescherpte richtlijn voor de profieldiepte tussen 1 oktober en 1 april van het volgende jaar. Daarnaast zie ik wel iets in een keuring waarbij banden een codering krijgen die de kwaliteit van een band aanzienlijk inzichtelijker maakt…..zoiets als bij het milieu-label van Electronica en Auto’s.

    Als we nou al die auto’s met afgekeurde condooms als banden van de weg af zien te krijgen en we doen hetzelfde met bussen en vrachtwagens dan zijn we al een stuk beter onderweg.

    Login om te reageren
  15. dekster zegt

    1 januari 2008 om 21:05

    Vrachtwagens verplichten om langs de kant te gaan bij sneeuwval zou ook veel helpen, bij elke sneeuwval blokeren vrachtwagens de wegen omdat ze met moeite naar boven geraken op lichte hellingen…

    Login om te reageren
  16. bj zegt

    1 januari 2008 om 21:57

    alleen hoger profiel ben je er niet mee, winter en zomerbanden hebben een totaal verschillende compound… maar het is zeker een begin

    Login om te reageren
  17. CasperH zegt

    1 januari 2008 om 22:10

    In de zomer bij droog weer zouden ze dan ook slicks moeten verplichten voor optimaal wegcontact. Of sla ik nu door?

    Login om te reageren
  18. niels zegt

    1 januari 2008 om 23:19

    @Casper en herfstbanden tegen de vierkante wielen door de afgevallen blaadjes he ;-)

    Login om te reageren
  19. Volvo_440_turbo zegt

    1 januari 2008 om 23:31

    Winterbanden zijn, volgens specialisten, hier wel degelijk nuttig. Het gaat niet alleen over sneeuw en zo maar ook over grip bij koud weer.

    Alhoewel, mijn mening dan, na toch redelijk veel banden in mijn leven versleten te hebben:
    Dat er tussen de zomerbanden grote verschillen zijn qua grip in de koude en dat er volgens mij wel degelijk zomerbanden zijn die in de winter ‘vlot meekunnen’

    Login om te reageren
  20. SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt

    2 januari 2008 om 09:02

    Hmm,..ik heb nu winterbanden “in de lease”,…..vraag me af of dit nu “vergoedt” zou moeten worden,….aangezien het verplicht is geworden.

    Verplichting in Nl lijkt me overdreven,…..maakt wel dat ze “standaard” worden in een leasecontract ;)

    Login om te reageren
  21. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 11:20

    Dus als ik onder Nederlandse regels Oostenrijk wil binnenrijden met een APK goedgekeurde auto dan kan ik toch een boete krijgen? Lijkt me gevalletje leuk geprobeerd.

    Login om te reageren
  22. Maarten zegt

    2 januari 2008 om 12:20

    Met betrekking tot winterbanden wordt meestal het volgende vergeten: buiten de bewezen extra grip die winterbanden ook in ons land bieden geldt natuurlijk dat bij het rijden op winterbanden je zomerbanden niet slijten. Gemiddeld wordt nog steeds 30000 tot 40000 km met een setje banden gereden. Extra kosten heb je dus alleen bij aanschaf omdat je waarschijnlijk een extra setje velgen zult willen hebben. Daarna wordt echter de aanschaf van een nieuwe set banden uitgesteld en houdt je gemiddeld even hoge bandenkosten per jaar. Subsidies zijn dus overbodig en een verplichting tot gebruik van winterbanden jaagt je niet op hoge kosten.

    Wat natuurlijk niet wegneemt dat in Nederland een verplichting totaal zinloos is. Het blijft ook ieder zijn eigen verantwoordelijkheid dat je je vervoermiddel fatsoenlijk op de weg zet.

    Login om te reageren
  23. Jan C. zegt

    2 januari 2008 om 12:26

    @Maarten: behalve de extra velgen dus, want die moet je wel extra betalen. Plus opslag. Leg je ze namelijk in je garage dan worden die banden er niet beter op…

    Login om te reageren
  24. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 12:49

    @Maarten.

    Als ik normaal bijtijds wissel, ben ik zelfs goedkoper uit. Velgen had ik toch nog(oude sportvelgen) en de winterbanden kosten 40% minder dan een (goede)zomerband.

    Login om te reageren
  25. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 12:53

    @Jan C.

    Ik had de velgen dan al. Maar wintervelgen koop je 1 keer, daarna verdien je ze terug. 2 all in wissels kosten mij met opslag 45 euro per jaar. Als ik het daar nu voor moet laten, wat is mijn leven dan waard? Ik vind het een kleine prijs voor een hoop extra veiligheid.

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    2 januari 2008 om 13:09

    @Maarten
    Vergeet je niet dat winterbanden sneller slijten dan zomerbanden (40k ipv 60k) je ze voor optimaal gebruik in winterse onstandigheden ook nog eens eerder moet vervangen (profieldiepte tot 2mm rijden is met winterbanden onder winterse omstandigheden geen goed idee) en dat ze in dezelfde maat als zomerbanden ook nog eens duurder zijn?

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    2 januari 2008 om 13:13

    “De regel bepaalt dat er in de periode van 1 november tot 15 april bij winterse omstandigheden enkel op winterbanden mag worden gereden.”
    “Mocht je niet over winterbanden beschikken, dan zijn sneeuwkettingen een toegestaan alternatief”
    Ehh dus winterbanden zijn eigenlijk niet verplicht mits je sneeuwkettingen hebt. En dat was toch altijd al zo in Oostenrijk? Netto verandert er dus niets?

    Login om te reageren
  28. RenesisHP zegt

    2 januari 2008 om 13:17

    @mashell

    Winterbanden duurder dan zomerbanden in dezelfde maat? Das bij mij toch even anders, maar ik bespaar dan ook niet op banden.

    Login om te reageren
  29. johan zegt

    2 januari 2008 om 14:11

    uit tests (voorbeeld zei autoweek) blijkt dat een winterband pas vanaf -5 graden onder de nul betere grip krijgt dan de zomerband, mits er natuurlijk geen sneeuw ligt. en aangezien er bijna nooit sneeuw ligt in nederland en ook nog veel gestrooid wordt.

    is het rijden met winterbanden in nederland totaal overbodig.

    ik heb zelf een extra setje velgen met winterbanden in de schuur liggen en gaan er alleen op als ik op wintersport ga, want ja dan heb je gewoon winterbanden nodig en praat je niet over geld maar over je eigen veiligheid.

    in nederland slijten winterbanden alleen maar heel snel ivm de samenstelling van het rubber en omdat het dan niet koud genoeg is….

    tuurlijk zullen bandenleveranciers het aanraden, lekker meer verkopen!!!

    maar je remweg wordt toch echt langer met winterbanden als het niet koud genoeg is….

    Login om te reageren
  30. Trevor zegt

    2 januari 2008 om 14:15

    Gaan ze dat dan dus ookandersom doen. Als iemand dus op winterbanden nog rijdt in de zomerperiode?? Die omgekeerde bewijsvoering dus?? Zou wel moeten anders heb je geen “gelijkrecht”.. En dat zou dus ook in NL (en alle anderen landen dan zo moeten!!)

    Login om te reageren
  31. Turbopaultje zegt

    2 januari 2008 om 16:51

    Goede zaak. Staan er minder sufferds uit het noorden met zomerbanden dwars in de vangrail de autobahnen te blokkeren…………..

    Login om te reageren
  32. Outlander'tje zegt

    5 februari 2008 om 18:08

    In veel leasecontracten zijn winterbanden opgenomen. Vaak maar 1 set voor de gehele leaseperiode en die is vaak 4 jaar. Leaserijders worden door de leasemaatschappijen rond 15-11 naar de Kwik Fit’s van deze wereld gestuurd voor de wisseling. Rond 15-3 kunnen ze d’r weer vanaf.

    Een beetje zakelijke rijder rijdt snel min. 2.500 km per maand. In 4 maanden zijn de winterbanden dus 10.000km gebruikt. Onder Nederlandse omstandigheden (temperatuur vaak boven de 7 graden) slijten winterbanden hard. Voor winterbanden is de profieldiepte nog belangrijker dan bij zomerbanden. Als de winterbanden 3 seizoenen zijn gebruikt dan kan je je afvragen of je dan nogwel veilig bezig bent.

    De gemiddelde leaserijder zal echter denken dat ‘ie veilig bezig is en nadat ‘ie in Duitsland z’n leasebak eens goed de sporen heeft gegeven ervan overtuigd zijn dat ‘ie de sneeuw in Oostenrijk wel aankan… Dan zal je bedrogen uitkomen.

    Zie de laatste winterbanden test in Autoweek. Daar zijn banden 8.000km getest en de resultaten versus nieuw waren schokkend.

    Login om te reageren
  33. marjanne zegt

    12 februari 2008 om 09:22

    Het Oostenrijks Toeristenbureau geeft aan dat het niet VERPLICHT is!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North