• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VDL gaat Mercedes G-klasses in elkaar schroeven in Born

Auteur: machielvdd, gepost 12 juli 2023 om 18:04 – 11 Reacties

VDL gaat Mercedes G-klasses in elkaar schroeven in Born

Het zijn alleen geen gewone G-klasses, zoals je ziet.

De toekomst van de enige echte autofabriek in Nederland is nog altijd onzeker. VDL is wel in gesprek met een onbekende nieuwe opdrachtgever, maar dat is allemaal nog niet in kannen en kruiken. Ze hebben nu echter wel een ander ‘klusje’ tussendoor.

VDL gaat namelijk legerauto’s in elkaar schroeven in Born. Het gaat om auto’s voor het Duitse Rheinmetall. Zij sleepten deze week een mega-order in de wacht van het Nederlandse en Duitse leger, die daarbij ons eigen Defenture keihard passeren.

Hoewel de order dus naar een Duits bedrijf gaat, heeft de Nederlandse industrie er ook nog wat aan. De auto’s zullen namelijk in Nederland geassembleerd worden. Dit zal voor een deel gebeuren bij de vestiging van Rheinmetall in Ede, maar ook VDL mag aan de bak.

Het gaat in eerste instantie om 250 auto’s die in Born geassembleerd worden, maar daar kunnen er eventueel nog 250 bij komen. Dit is nog maar een klein deel van het totaal, want het Nederlandse en Duitse leger hebben samen 3.058 auto’s besteld. Daarvan zijn er 1.004 voor Nederland bestemd.

VDL gaat Mercedes G-klasses in elkaar schroeven in Born

Het voertuig in kwestie is de Caracal, die gebaseerd is op de G-klasse en ook in samenwerking met Mercedes is ontwikkeld. Dit is een ‘air assault vehicle’, die dus door de lucht vervoerd kan worden in of onder een helikopter. Dankzij het modulaire design kan de Caracal voor verschillende doeleinden worden ingezet. Superhandig!

De Caracal wordt aangedreven door een zescilinder diesel, die goed is voor 249 pk en 600 Nm aan koppel. Die trekkracht is geen overbodige luxe, want de Caracal weegt van zichzelf al 4.900 kg. Wat heel zwaar is voor een auto, maar voor een legervoertuig is het dan weer vrij licht.

Aan VDL dus de eer om deze wagens in elkaar te schroeven. Dit doen ze onder hun Special Vehicles-vlag. Deze afdeling is naar eigen zeggen gespecialiseerd in elektrische voertuigen en waterstof, maar tegen het assembleren van een diesel zeggen ze dus ook geen nee.

Via: AD

Foto’s: Rheinmetall

Ook interessant!

  • Video: Mercedes S-klasse is onderzeeër
    Video: Mercedes S-klasse is onderzeeër
  • video: Mercedes E-klasse facelift duikt op
    Video: de nieuwe Mercedes E-klasse
  • Mercedes verpest G-klasse in naam van mode
    Mercedes verpest G-klasse in naam van mode
  • 'Mercedes komt met compacte G-klasse'

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, Mercedes, vdl

Vorig bericht: « Officieel: Lotus Emira i4 is de sterkste vierpits Lotus ooit
Volgend bericht: Extreem zeldzame Porsche Carrera GTZ gaat onder de hamer »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    12 juli 2023 om 18:56

    Dat is een dikke tegenvaller voor Defenture, ze leken me toch vrij zeker van hun zaak?

    Login om te reageren
  2. tmon zegt

    12 juli 2023 om 19:31

    Welk woestijnland heeft de US nu weer op de korrel? Dat NL en DE zulke open voertuigen aanschaft.
    Of gaan we China volgende zomer Freedom brengen?

    Login om te reageren
  3. audiA41.8TFSI2013 zegt

    12 juli 2023 om 21:20

    Lekker handig. Daar zit je dan als militair, open en bloot. Schietschijf kwam als eerste bij me op.
    Maar goed, ik heb er dan ook niet voor doorgeleerd. Alleen wat maanden in militaire dienst gezeten bij de Infanterie.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      13 juli 2023 om 21:30

      Alsof die oude G-klasse ook maar iets van bescherming te bieden had..

      Login om te reageren
  4. audiA41.8TFSI2013 zegt

    12 juli 2023 om 21:29

    Lekker handig. Daar zit je dan als militair, open en bloot. Schietschijf kwam als eerste bij me op.
    Maar goed, ik heb er dan ook niet voor doorgeleerd. Alleen wat maanden in militaire dienst gezeten bij de Infanterie. Zie ook het ontwerp van de (dichte) Hummer / Humvee: https://nl.wikipedia.org/wiki/High_Mobility_Multipurpose_Wheeled_Vehicle

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      12 juli 2023 om 21:43

      Moet door lucht vervoerd worden. Gewicht is dus een dingetje.

      Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      12 juli 2023 om 23:06

      Van uit een dichte waggi kan je moeilijk schieten en duurt ook langer om in en uit te stappen dus deze is voor drive by en snelle liquidatie. In & out!!!

      Login om te reageren
  5. ghini zegt

    12 juli 2023 om 22:31

    Had VDL niet in Defenture geïnvesteerd??

    Login om te reageren
  6. Habanero zegt

    12 juli 2023 om 23:31

    Gelukkig een diesel. Voor het gewone plebs in de straat is precies dát de hoofdzonde geworden…?

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      13 juli 2023 om 01:47

      Jij wil ff gaan stekkeren als je ergens midden in woestijn staat? Of in diep Oekraïne? Diesel lijkt mij handiger, met een paar jerrycan, das tenslotte een Duitse uitvinding :-)

      Login om te reageren
  7. mustang750supersnake zegt

    15 juli 2023 om 14:00

    5ton!!?!??!?!!??!…..slik…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North