• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Extreem zeldzame Porsche Carrera GTZ gaat onder de hamer

Auteur: machielvdd, gepost 12 juli 2023 om 19:01 – 10 Reacties

Een Carrera GT is leuk, maar deze Carrera GTZ is pas echt bijzonder.

De Porsche Carrera GT is zonder meer een speciale auto, maar uiteindelijk zijn er toch nog 1.270 van gebouwd. Dat zijn er niet veel, maar ook niet extreem weinig. We hebben vandaag echter een Carrera GT voor ons die wel degelijk extreem zeldzaam is: de Carrera GTZ.

De Carrera GTZ, wat was dat ook alweer? De Z in de naam geeft het antwoord: dit is een Carrera GT, maar dan volgens Zagato. Waar de Italianen met hun projecten vaak het hele design op de schop gooien, hebben ze het hier subtiel gehouden. De GTZ is eigenlijk vooral een Carrera GT met een vloeiende daklijn.

Wat dat nodig? Niet per se, want een Carrera GT is mooi zoals ‘ie is. Maar een beetje variatie is nooit verkeerd. Daarom is het mooi dat er nog coachbuilders zoals Zagato zijn, die hun eigen visie op bestaande ontwerpen los laten.

Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ

Je zou op het eerste gezicht zeggen dat alleen het dak is aangepast, maar er is meer… De Carrera GTZ heeft ook een voorbumper met grotere luchtinlaten en een strakkere achterbumper. Daarbij zijn ook de ronde uitlaten vervangen door ovale uitlaten.

Ondanks de coupé-achtige daklijn is de Carrera GTZ nog altijd een targa. Je kunt dus nog steeds het dakje eraf halen als je de hemelse V10 extra goed wil horen. Die overigens ongewijzigd is, want Zagato is een coachbuilder, geen tuner.

Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ
Porsche Carrera GTZ

De Carrera GTZ was in eerste instantie een one-off, nota bene gemaakt in opdracht van een Nederlandse verzamelaar (woonachtig in Zwitserland). De eerste Carrera GTZ was een zilverkleurig exemplaar. Zoals je ziet is het echter niet bij één exemplaar gebleven.

Naar verluidt zijn er nog vier á vijf Carrera GT’s die de Zagato-conversie hebben gekregen. Dit exemplaar is wellicht de mooiste van allemaal, want deze Carrera GTZ is uitgevoerd in een prachtige donkergroene kleur. Dat is überhaupt al bijzonder, aangezien een dergelijke kleur origineel nooit geleverd is.

Deze auto is eerst 14 jaar als normale Carrera GT door het leven gegaan, want dit exemplaar is pas in 2019 langs geweest bij Zagato. Wat deze auto uniek maakt is het interieur. Waar de andere Carrera GTZ’s een standaard interieur hebben, is hier alles opnieuw bekleed met groen leer. Ook prijken er nu Zagato-logo’s op de hoofdsteunen.

We hebben hier dus te maken met een uniek pareltje. Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, dan hebben we goed nieuws: de auto wordt geveild. Aanstaande vrijdag gaat de online veiling van start via Carhuna.

Meer lezen? Collega @willeme vertelt je alles wat je wilt weten over de Carrera GTZ.

Foto’s: DK Engineering

Ook interessant!

  • Porsche Carrera GT is nog gevaarlijker dan gedacht
  • Sportonderstel voor Carrera GT
    Sportonderstel voor Carrera GT kost 20 mille
  • Porsche onderdelen Paul Walker
    Engnek verkoopt Porsche onderdelen van Paul Walker
  • Doug DeMuro pakt volgers
    Doug DeMuro pakt volgers hard aan [+video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

carrera-gt, occasion, Porsche, veiling, zagato

Vorig bericht: « VDL gaat Mercedes G-klasses in elkaar schroeven in Born
Volgend bericht: Leef je uit met de Aston Martin Valour configurator! »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderkomnogeensergens zegt

    12 juli 2023 om 19:52

    Is dat handig die versnellingspook zo hoog?

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      12 juli 2023 om 21:04

      Het schijnt te schelen in het heetste van de strijd. De pook op de reguliere plek kost lichamelijk gezien meer tijd en moeite. Dat is dus wel met een reden gedaan.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      12 juli 2023 om 21:49

      Ik heb het ook in ons boodschappenautootje, ford ka 2nd gen. Het schakelt eigenlijk erg fijn. Snel vanaf het stuur. Is de Ka natuurlijk alles behalve een racemonster, maar toch.

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    12 juli 2023 om 20:01

    Voor velen zal dit als vloeken in de kerk zijn, maar heb het uiterlijk van het origineel nooit erg mooi gevonden. Voornamelijk vanwege het rare ‘afgekapte’ bestuurderscompartiment. Wat dat betreft is deze GTZ al wat beter te pruimen. De techniek is dan weer wel om je vingers bij af te likken.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 juli 2023 om 21:30

      Het dakje is inderdaad apart qua vorm, maar zou er prima mee kunnen leven.
      Zou wel kijken of de houten pook vervangen kan worden door iets van alu/carbon.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        13 juli 2023 om 09:39

        Die houten knop is toch een geweldige referentie naar de 917? Supergaaf.

        Login om te reageren
  3. rollingstoned zegt

    12 juli 2023 om 20:07

    Mooie kleur groen inderdaad. Maar dat ton-sur-ton interieur is dan weer wat minder imho.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 juli 2023 om 21:32

      Helemaal mee eens. Zou het interieur weer vervangen door origineel donkerbruin 😂

      Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    12 juli 2023 om 21:47

    Ik vind em echt ontzettend mooi. Erg goed gelukt.

    Login om te reageren
  5. Jagris zegt

    13 juli 2023 om 00:02

    Naar het schijnt heeft dhr. Horacio Pagani er ook eentje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North